12.05.2005 - Kardemena (Kos)

Vi ligger meget hyggeligt her i havnen - kun et par ganske få andre sejlere. Begynder at starte installation af CD-changer samt kortbølgeradio. Annette vasker lidt tøj.

Ting findes frem af stuverummene igen - blandt andet dukker mine 2 forsvundne loddekolber nu op - på det mest logiske sted, nemlig der hvor de plejede at ligge - så nu har jeg 3 loddekolber (måtte jo købe en på Rhodos). Beslutter at forære Svend "Gønge" den ene når vi ser ham igen.

13.05.2005 - Kardamena til Nisiros (11 sømil)

Vi får handlet det sidste ind og smidt fortøjningerne klokken 10. Og efter et par timers hyggelig sejlads med vinden agtenind kan vi igen ankre op - denne gang i byen Pali på Nisiros. Også et sted vi besøgte sidste efterår.

"Caprice" med Thon og Marian ligger her også - de har lejet scooter og har været på ørundtur - ligesom vi gjorde sidste efterår.

Byen er fuldstændig død - af de 4 tavernaer er kun de 2 åbnet, så sæsonen er vist heller ikke her startet endnu. Men der er så dejlig stille :-) - ingen larmende musik eller højtråbende teenagere!

Havnen er lidt urolig med den nordlige vind - og i løbet af natten er der megen dønning - så det er svært at sove - vi står op ved 6-tiden - og kan se alle de andre sejlere også er vågne. "Caprice" sejler først, derefter "Pinocchio" - vi sætter kursen mod Tilos - omkring 15 sømil væk.

14.05.2005 - Nisiros til Tilos (15,5 sømil)

Vinden frisker godt op da vi kommer ud af Nisiros "vindskygge" - og vi iler over mod Tilos med op til 8,5 knob. Vibrationerne fra kølen ser ud til at være i fartområdet 5,8-6,5 knob. Over og under er der ikke noget.

Solen er begyndt at være en stabil faktor - og temperaturen er sommerlig - oftere over 25 end under 25 grader - og også i dag, så det er en god sejlads - det går stærkt, ubesværet - næsten, vi har lidt dønninger, så båden ruller lidt ind imellem - Annette er lidt søsyg - men vi har kun en times sejlads tilbage til vi er i læ ved Tilos.

Vi sejler om på sydsiden af Tilos - her skulle der være læ for de nordlige vinde - og finder en stor bugt med en stor pæn strand - og ankrer ubesværet op på 3,5 meter vand - så tæt på kysten vi næsten kan komme (der skal jo også være plads til at svaje rundt uden at gå på grund på stranden). Vi er helt alene i bugten - lige bortset fra et par små fiskebåde.

Får søsat gummibåden og sejler ind til stranden. Spørger et par formodentlig hollandske turister om vej til nærmeste vej (!) og begynder så at gå til byen Livadia, hvor Svend og "Alma" ligger. Det bliver en lang tur - omkring 2 timers gåtur - men det er et smukt landskab, der er stadig frodigt efter vinterens regn og inden sommerens ubarmhjertige sol igen har svedet al vegetationen af - så vi nyder turen og motionen. Ser et par meget store firben og masser af fugle og geder.

Livadia er en pæn lille by - som græske byer på de ikke så overrendte øer normalt er - dog er der vældig gang i at udvikle øen til turistområde ser det ud til - masser af nye "studios" (lejlighedskomplekser), tavernaer etc. - lidt synd, men sådan er det jo - på de små græske øer er det tilsyneladende svært at overleve uden assistance fra de velbeslåede turister.

Vi finder Svend og får en kold øl i cockpittet - hans aftale om at være kok her på øen på en af de lokale tavernaer virker efterhånden lidt løs - grækeren som aftalen er lavet med er endnu ikke kommet til Tilos - og det var meningen Svend skulle starte jobbet næste dag - og tavernaen trænger til mindst en uges hårdt arbejde med rengøring, maling osv.

Men Svend tager det ikke så tungt - bliver det ikke i dag så måske næste år ...

Svend og Annette - "Hvor er det lige vi er idag?"

Da vi kan forudse en ligeså lang gåtur hjem bliver vi kun en halv time - vi checkede busplanen da vi ankom til Livadia - sidste bus tilbage var lige gået ...

Så vi starter hjemturen - forsøger dog nu at komme op at køre med et par af de biler vi ser undervejs - men forgæves. Heldigvis finder vi en genvej (!) - Annette er lidt skeptisk (noget med at brændt barn går længere ture om søndagen ...) - men det viser sig faktisk, at dels er vejen mindst en halv time kortere, dels går den ad en ubefærdet jordvej igennem en smuk natur næsten direkte tilbage til stranden. Så vi undgår den lidt "mindre skønne" asfalterede hovedvej.

Udtjente busser og vejarbejdsmaskiner får blot lov at blive stående

Aftenen bliver i starten tilbragt noget tilbagelænet - til gengæld blæser det igen op om natten og igen med vindstød af noget der mistænkelig minder om stormstyrke - så igen holder vi ankervagt - først Lars så derefter Annette. Vinden aftager om morgenen ved 4-tiden, dør så fuldstændig hen - og der begynder så at komme dønninger ind i bugten. Og da vinden ikke længere holder båden vinkelret på dønningerne, men stort set lader båden ligge på tværs af dønningerne - ja så begynder båden at rulle irriterende - indimellem går den i selvsving når dønningerne har en bestemt højde og afstand, så båden lejlighedsvis ruller først 25-30 grader til den ene side derefter 25-30 grader til den anden side - og det bliver ved!

Vi har i vinterens løb anskaffet nyt anker - 22 kilos CQR-anker - og vi ved ikke rigtig hvordan dets holdekraft er i forhold til det gamle 16 kilos Bruce-anker. Så her i begyndelsen af sæsonen er vi lidt ekstra opmærksomme og prøver at få oparbejdet lidt erfaring med hvilke typer holdebund og hvilke vindstyrker, det holder i. Indtil nu har det stort set holdt i alt - undtagen i Datca, hvor vi måtte lægge ekstraankeret ud.

Efter at have forsøgt at ignorere rulleriet et par timer beslutter vi at sejle over til Livadia - der så faktisk ud til at være læ både fra bølger og vind i den lille havn. Så det gør vi - 10-11 sømil senere kan vi så lægge os ind i Livadia havn - og få hvilet lidt ud igen.

15.05.2005 - Livadia

Afslapning i Livadia - får snakket lidt med Svend og en anden svensk sejlbåd, som senere ankommer. Og vores tyske naboer - en 35 fods "Rasmus", med 3 tyske herrer ombord.

16.05.2005 - Livadia

Mere afslapning i Livadia - fortsætter en længe planlagt opdatering af vores website - og ellers blot en tur langs stranden. Aftensmad på taverna - farvel til Svend "Gønge" - vi sejler til Kos i morgen tidlig er planen - skal jo til at komme nordpå mod Istanbul - inden de nordlige vinde for alvor starter.

17.05.2005 - Livadia til Kos (30 sømil)

Op klokken 6.30 - stort set vindstille så vi får hevet ankeret op og sætter kursen på Kos. Sejlende morgenmad - og ellers går de næste 6 timer på afslappende vis - Annette styrer de første 3 timer, Lars småjobber på båden og styrer så de sidste 3 timer.

Mange tyrkiske "Gulletter" (store 15-25 meter træskibe som mest bruges til at sejle turister rundt i) - men vi finder plads på den "gratis" kaj - hvor vi lå sammen med "Pinta" for en uges tid siden. Finder billigt supermarked og prøver så at finde camping-gas - i marinaen har de gas næste dag, men vil gerne have de tomme flasker i dag - så vi piler tilbage til båden og henter tomme gasflasker og bruseudstyr. Tilbage i marinaen spørger Lars heldigvis hvad gassen koster - 9-10 Euro er svaret - på Rhodos koster det 5 Euro og i Tyrkiet 2-3 Euro - så vi lader dem sælge deres gas til mere trængende (vi har stadig en 2-kilos tilbage) - og nøjes med at gå i længe tiltrængt brusebad.

Vi bliver her i Kos en ekstra dag - at proviantere lidt mere og få opdateret websitet er højest på prioriteringslisten lige nu.