05.05.2005 - Kos

Vores længe ventede gæster Mariann, Knud, Mads og Amalie dukker som formodet tidligt op - Lars havde hentet frisk brød, juice, bacon etc. - så der bliver serveret en god morgenmad. Og vi får efterhånden stuvet al det medbragte habengut ombord og fordelt så nogenlunde rundt omkring. Mariann og Knud er heldigvis vant til at sejle, så mængden af bagage er begrænset og indholdet fornuftigt :-)

De 4 går - selv om de er trætte efter at have rejst hele natten - en tur op i byen og vi andre får ryddet lidt op.

IM007447.JPG (250553 bytes)

Mads og Amalie på nye eventyr

"Thor Christ" forsøger at lægge sig over på den anden side af havnebassinet, det skulle være billigere - men bliver smidt væk med den besked "at det kun er for græske både ...". Jens skumler ...

Det skulle ellers være billigere at ligge der - kun 3 Euro mod de 16 Euro vi betaler på den nordlige side af havnebassinet - det er åbenbart marinaen der "driver" den nordlige side, så derfor er prisen skruet op.

Tager en taxa sammen med Jens og Leila til et større supermarked for at handle. Dog ikke specielt stort eller billigt - finder næste dag (på cykeltur) et større "Champion" lidt uden for byen. Men handlet får vi da.

Om aftenen får vi lokket både familien og J+L med på restaurant "Aldrig om søndagen" - men det er ikke helt så vellykket som forrige aften - måske fordi vi var flere eller fordi vi havde pisket forventningerne lidt for højt op.

Tilbage ombord går Mariann og børnene til køjs - vi andre lusker over på "Thor Christ" til aftenkaffe - medbringende en flaske whisky, som svoger Knud betænksomt havde indkøbt i lufthavnen :-)

06.05.2005 - Kos

Jens og Leila sejler videre til Bodrum - mens vi andre beslutter at blive for at se lidt mere af Kos. Lejer cykler for at komme lidt rundt. 6 cyklister bliver dog hurtigt til 4 da Amalie og dermed også Mariann opgiver - Amalies cykel er lidt for lille til hende og vi kan ikke finde en anden der passer helt.

Knud, Mads, Annette og Lars fortsætter - og det bliver lidt af en "stroppetur" med først 10 kilometer landevej, så 7 km bjergkørsel og yderligere 13 kilometer landevej - heldigvis finder vi midtvejs en lille hyggelig restaurant oppe i bjergene, hvor vi får en god frokost og beundrer udsigten og de græske strudse (!).

IM007452.JPG (306286 bytes)IM007449.JPG (181979 bytes)IM007465.JPG (268170 bytes)

Tilbageturen er væsentlig nemmere ned ad bakke ...

IM007456.JPG (197278 bytes)

Mariann og Amalie har været på stranden og badet - vandet er kun 16-17 grader varmt - men man er vel på ferie!

Den svenske båd "Pinta" med Christer og Agneta ankommer om eftermiddagen - forudseende (viser det sig senere) - lægger de sig ind i bunden af havnen.

Vejrudsigten har lovet 5-6 beaufort, lokalt op til 7 - og umiddelbart  ser det ud til at vi ligger meget godt i Kos havn. Men da vinden i løbet af natten tiltager begynder dønningerne også at kunne mærkes. Og ved 2-3 tiden om natten er det nærmest fuld storm - desværre kommer vinden ind på siden af båden, som konstant krænger over og rykker og slider i fortøjningerne. Vi lægger i flere omgange ekstra fortøjninger ud for at fordele belastningen - og tænker lidt på vores stakkels gæster, som vist heller ikke denne nat får megen søvn i øjnene med de mange nye lyde og uvante bevægelser!

Ved 3-tiden om natten ankommer motorskibet "Fotherby" med Bruce og Maggie - også nogen vi kender fra vinterhavnen. De har drevet for ankeret i en bugt i Tyrkiet og søger "nødhavn" her i Kos. Lars hjælper med at fortøje dem - de ser noget udmattede ud!

IM007492.JPG (208872 bytes)

"Fotherby" - nærmest en lille færge

En tysk charterbåd, som ligger ved siden af os og som ligger ligeså dårligt og uroligt, bliver klokken 3 om natten trætte af uroen og bevægelserne og søger længere ind i havnen, hvor forholdende ser meget bedre ud - og snupper den sidste "gode" plads - ærgerligt, vi ville ellers gerne have flyttet derhen også - men først til mølle ...

07.05.2005 - Kos

Om morgenen går jeg hen og checker om der skulle være en ekstra plads i bunden af havnen - tæt på "Pinta" er der plads, jeg taler med en græsk motorbådssejler og der er ingen problemer med at ligge ved siden af ham. Så vi flytter båden - og det er væsentlig mere behageligt at have vinden ind langskibs end på tværs. Og det er selvfølgelig også løjet noget af - ulempen er så at vi nu ligger med cockpittet direkte op til havnepromenaden, hvor der vrimler med mennesker og generelt er mere trafik - men hellere det end endnu en nat uden ordentlig nattesøvn :-)

Mariann, Knud, Mads og Amalie går ud på lidt sightseeing - vi andre bliver i båden for at hvile lidt ud efter nattens strabadser.

Amalie har fødselsdag næste dag - så om eftermiddagen går vi ud for at finde en fødselsdagsgave til hende - og pudsigt nok ender vi i samme butik som den Mariann og Knud også var endt i under jagten på gaver. Og køber samme badehåndklæde med kattebillede på som dem - Amalie må jo så se om det ene skal byttes!

08.05.2005 - Kos

Vi havde arrangeret en lille græsk militærparade i anledning af Amalies fødselsdag - desværre startede de allerede klokken 8 med at marchere og spille - og da sov hun endnu!

Men lidt senere fik vi vækket fødselaren med fødselsdagssang og veldækket morgenbord - Knud havde hentet kæmpecroissanter hos den nærliggende bager - flag på bordet var der også - og til sidst dejlige gaver - håber vi!

IM007469.JPG (248691 bytes)IM007471.JPG (234696 bytes)IM007473.JPG (249922 bytes)

"I dag er det Amalies fødselsdag ..."

Men begge badehåndlæder faldt i fødselarens smag - sammen med de andre småting, som hun heller ikke vidste hun havde ønsket sig :-)

De 4 gæster vil gerne se lidt mere af Kos' ruiner - og det gør de så. Vi andre 2 vil gerne se den lokale tempelridderborg - da vi prøvede at bese den om fredagen, kom vi lige da de havde lukket ...

Denne gang lykkedes det at komme ind - og fordi det er søndag er der gratis adgang - så sparede vi de 6 Euro!

Også platantræet, i hvis skygge Hippokrates efter sigende opholdt sig en del, får vi set - fra sædvanligvis pålidelig kilde (vores pilotbog ...) bemærkes dog, at træet næppe er mere end 700 år gammelt - og da Hippokrates levede for omkring 2.500 år siden er det vist ikke samme træ ...

IM007477.JPG (259804 bytes)

Hippokrates platantræ - eller blot et platantræ

Senere om eftermiddagen kom Christer og Agneta over til en eftermiddagsøl - og vi hyggesnakkede med dem en times tid eller to. De har sejlet fra Sverige via Donau til Sortehavet og derfra til sydtyrkiet - så de har mange gode råd og historier om den tur. Vi kan så bidrage lidt med gode råd og historier om vores tur over Biscayen og fra Atlanterhavet til Tyrkiet. Meget hyggeligt - vi kendte dem også lidt fra Marmaris, havde mødt dem på Symi og snakket lidt med dem under påskefesten - så det var hyggeligt at møde dem igen.

Mads og Amalie havde fået et fiskenet - det brugte de en del tid med  - jeg havde dog glemt at fortælle at det ikke er alle typer dyr vi bryder os om - så da Mads glædestrålende kom og fortalte at nu "havde han fanget en kakerlak i fiskenettet" - så rejste hårene sig på mit hoved (det der nu er tilbage ...) og jeg så i ånden al vores besvær med at undgå at få kakerlakker ombord var forgæves - heldigvis var det en druknet og helt og aldeles død kakerlak - og den blev omgående returneret hvor den kom fra, nemlig det snavsede havnevand!

Ellers nåede vi lige et havbad om eftermiddagen.

IM007498.JPG (218465 bytes)

På stranden i Kos

Amalie inviterer hele familien ud at spise om aftenen - Mariann og Knud havde fundet et pænt sted - og det var pænt og med god mad. Der er dog ikke mange andre gæster end os - men sæsonen er vel knap nok startet endnu.

Tilbage ombord blev der serveret fødselsdagskage - lidt speciel færdiglavet græsk kage, som dog kunne klemmes ned med rigelig tilsætning af hjemmelavet (af Mariann) hindbærmos!

IM007502.JPG (220816 bytes)

Fødselsdagkage

09.05.2005 - Kos til Bodrum (10 sømil)

Familien vil gerne - og vi vil gerne tilbage - besøge Tyrkiet - og på grund af visa-, pas- og transitlog-årsager tager de en færge til Bodrum. Vi 2 fastboende sejler så samtidig "Pinocchio" derover - og vi skal så mødes i Bodrum marina.

Færgen sejler 9.00 - vi andre lidt før. Dog skal færgepassagererne lige omkring paskontrollen i Kos - så det varer omkring 35-45 minutter ekstra før de reelt forlader havnen.

I mellemtiden er "Pinocchio" nået et godt stykke over sundet, for genua går det fint derudaf - men vi bliver dog overhalet af den græske færge med 4 vinkende passagerer.

Vi modtager undervejs en sms fra "Thor Christ" med besked om at de lige har forladt Bodrum med kurs mod Symi - ærgerligt at vi ikke nåede at sige pænt farvel til dem - men vi fik heldigvis fanget dem på VHF'en og forhåbentlig ser vi dem igen til efteråret. De ender formodentlig også i Marmaris omkring august - Leila skal hjem og arbejde igen og Jens lader så båden ligge i Tyrkiet og tager også tilbage til DK i en periode.

Svend "Gønge" er også i Bodrum - han planlægger først at sejle næste dag - så ham ser vi nok.

Vi  ankommer til marinaen kl. 11.30 - og får investeret i en havneplads (36 Euro) - marinaer er altså dyrere end at ligge for anker!

De 4 færgepassagerer dukker op i marinaen som aftalt - og vi er så klar til at bese Bodrum, der lyder ønsker om rigtig tyrkisk kebab til frokost - undtagen Amalie, hun vil hellere blive ombord og underholde sig selv et par timer.

Så vi er 5 der finder op til centrum - langs den pulserende havnefront, igennem basargaderne op til en lidt afsidesliggende restaurant, hvor vi indfanges af den sædvanlige "gæstefanger" udenfor restauranten - "if you don't like the food you don't have to pay", "you will get free turkish tea after the meal" - med så rørende og uselvisk gæstfrihed - så må vi simpelthen afprøve stedets fortræffeligheder - eller også var vi simpelthen trætte af at jokke mere rundt den dag ...

Men maden er såmænd både god og rigelig - dog er Mariann ikke så begejstret for sin "youghurt med brød og langstrakt frikadelle" - men heller ikke så ubegejstret at hun tager imod tjenerens oprindelige tilbud om "no like: no pay"!

Ellers bliver der serveret godt tyrkisk brød, köfte (hakket kød), lammegryderet - og senere gratis frugt og tyrkisk te. Alt i alt ganske udmærket - og prisen - incl. drikkevarer - endte på omkring 41 lira, cirka 170 kroner - her kan grækerne godt nok lære noget! Tak for mad iøvrigt :-)

På vejen tilbage til båden får vi besøgt en række basarbutikker, for lige at afprøve vores handelstalent og set lidt på udbuddet - der blev vist ikke købt noget i første omgang.

Men da vi havde set de føromtalte "pøller" (runde puder) til en rimelig pris, så smuttede Annette og jeg lige tilbage - og fik forhandlet den flinke unge mand ned til "4 for en tyver" (altså 20 lira) - så var vores dag reddet! Nu skal vi bare have fundet noget fyld til dem - en eller andens bror har glemt en sovepose ombord - Annette (som ikke har nogle brødre ...) har tænkt sig at konvertere denne sovepose til pudefyld (med mindre vi inden længe hører protester desangående hjemmefra når dette læses ...)!

Nye "pøller"

Vi får lige om aftenen hilst på Svend - og ellers afslapning ombord på "Pinocchio".

10.05.2005 - Bodrum til Kardamena (22 sømil)

Tidligt op - vi skal nå en masse inden vi skal sejle tilbage til Kos.

Så vi starter med at få registreret den nye besætning på vores transitlog - så kan vi få stemplet alle pas ved udrejse fra Tyrkiet. Og checker så officielt ud af Tyrkiet - vi følges med Svend rundt til alle kontorerne, han skal også forlade Tyrkiet officielt.

Efter papirarbejdet starter indkøbsturen - Annette og jeg har planer om at købe et par fødselsdagsgaver til vores kære søn - og min plan var et "Rolex"-ur - som jo er væsentlig billigere her i Tyrkiet end andre steder - måske er det så ikke originalt, hvad ved jeg om det ;-)

Så efter et par besøg i et par urbutikker - hvor vi det første sted fik forhandlet prisen ned fra 130 lira til 80 lira - og jeg troede vi var enige om 70 lira, men det mente den tyrkiske ur(te)kræmmer ikke vi var - han holdt på sine 80 lira - så nåede vi i næste butik ned på 75 lira (cirka 300 kroner) og så orkede jeg ikke at prutte mere om prisen - næsten halv pris i forhold til udgangspunktet for et "Rolex" med selvoptræk. Så det kan være man skal til at starte en parallelimport af "Rolex"-ure til Danmark ... nogle der er interesserede, så giv et praj :-)

Uret går - nu en uge efter købet - stadig ...

Indkøb af frugt og grønt samt et besøg i et supermarked nåede vi sandelig også - frugt og grønt er også væsentlig billigere i Tyrkiet i forhold til Grækenland - 1 kilo kartofler omkring 3 kroner, 1 kilo tomater 6 kroner, kyllingebryst til 25 kroner kiloet - i Grækenland: 1 kilo kartofler 10-12 kroner, tomater op til 15-20 kroner kiloet, kylling omkring 60 kroner kiloet ...

Da alle efterhånden lidt over middag var nået tilbage til båden, fik vi sammenlignet indkøb og "prutteerfaringer" - ganske morsomt! Der var indkøbt alt fra cowboybukser, over sjaler til computerspil og en tyrkisk fez - alle syntes de havde gjort en god handel og alle var glade - Knud havde oven i købet fået sælgeren af cowboybukserne til at lægge dem op mens han ventede :-)

Afsejling fra Bodrum til Kos omkring klokken 14 - motor i starten, men så kom der vind og Knud så ud som om det der med at sejle for sejl og så på Middelhavet lige var noget der passede - vi kunne ikke vriste roret fra ham de næste 4-5 timer!

IM007508.JPG (237658 bytes)IM007509.JPG (274843 bytes)

Mads tester grafikken - Mariann og Amalie nyder udsigten

Vi sejlede til havnebyen Kardamena på sydsiden af Kos - herfra var der kun 5 kilometer til lufthavnen - så det kunne de klare med en taxa næste morgen - de skulle være ret tidligt i lufthavnen.

Ankomst til Kardamena klokken 18.30 efter en god og behagelig sejlads - det er altså nemmere og behageligere at sejle sydpå end nordpå her i den østlige del af Middelhavet, hvor vinden oftest er fra nordlige retninger.

Kardamena er stort set kun beboet af turister om sommeren - sæsonen er dog stadig ikke helt begyndt, så der var heldigvis tomt på de fleste havnecafeer og barer - men dermed ikke sagt at støjniveauet var tilsvarende lavt - det virkede som om alle barerne og diskotekerne gjorde deres yderste for at tiltrække turister med så høj musik som muligt!

Knud og jeg spottede et par unge piger, som vimsede rundt i/ved een af barerne og tilsyneladende forsøgte at lokke de unge mænd ind i "lastens hule" - desværre forsøgte de ikke at lokke nogen af os til noget som helst! Da vi lå forholdsvis tæt på den pågældende bar var vores kikkert for en gangs skyld tilstrækkelig ...

Afskedsmiddag i cockpittet - tyrkisk lam, tomat/fetasalat og råstegte kartofler - dejligt!

11.05.2005 - Kardamena (Kos)

Tidligt op - selv om indenrigsflyet til Athen er aflyst så de 4 bliver nødt til at tage et lidt senere fly står vi alligevel lidt tidligt op - hurtig morgenmad og så op for at finde en taxa til lufthavnen.

Og vi kunne så vinke farvel efter en hyggelig, sjov og underholdende - men alt for kort - uge sammen med Mariann, Knud, Mads og Amalie - hvor vi fik nået en masse: snakket, hygget, cyklet, set ruiner,  spist god mad, sejlet en lille smule, handlet vildt ind i den tyrkiske basar, badet, solet - og forhåbentlig slappet lidt af også! Og det gik forbløffende godt med 6 personer ombord - Mads og Amalie tog det pænt at skulle sove i "stuen" og næste gang skal jeg nok få ændret lidt på forkahytten så svoger Knud ikke skal ligge klemt inde under den ene hylde - så vi håber vi ser Jer ombord igen på et eller andet tidspunkt :-)

IM007504.JPG (228274 bytes)

Myggenet - nødvendigt onde efterhånden

Vi har jo vores små "særheder" ombord med at: spare på vand og strøm, undgå vandpjaskeri på toilettet og i pantry, toiletpumpen der skal lukkes specielt efter brug, ridser i bordlakken osv. osv. - og det gik faktisk udmærket (som regel ... ;-)) med at huske alle de små husregler - måske skulle vi udarbejde et lille hus-reglement - så er det nok nemmere for alle parter at huske.

Efter at have sat gæsterne af - faldt vi hurtigt tilbage til vores sædvanlige rutiner med at lave så lidt som muligt - og helst i morgen :-)

Men dagen gik da med at få ryddet båden lidt op, handle lidt ind - og ellers gribe hver sin bog og lade roen sænke sig igen over "Pinocchio" og omegn.

Portpolice ville dog gerne have et lille besøg - hvilket kostede 8 Euro for 3 dages ophold i havnen - vi havde besluttet at blive liggende et par dage, ikke noget hastværk med at nå nogen steder - andet end måske Tilos hen ad weekenden eller deromkring.

IM007506.JPG (232867 bytes)

Svoger Knud har fat - Tyrkiet agter, Kos om styrbord!