13.08.2005 - Chios Marina - Cesme Setur (15 sømil)

Vi har stadig et lille udestående med vores hækstag og fik ved sidste besøg i Cesme at vide, at der skulle være et riggerværksted i Cesme Setur Marina - så vi beslutter lige at smutte derover.

Efter en rolig sejlads kan vi kaste anker ud for Cesme Setur Marina. Ror ind i gummibåden, men der er selvfølgelig siesta på det tidspunkt - fyren der passer receptionen kan ikke noget videre engelsk og kan kun nok til at bede os komme tilbage ved 2-tiden, hvor den "normale" receptionist er tilbage.

Vi finder dog riggerværkstedet - men der er selvfølgelig også lukket.

Ved næste besøg om eftermiddagen har receptionen åbent - og vi får købt transit-log. Og sandelig om riggerværkstedet ikke også nu er åbent - men de kan ikke lave terminaler på wire - har nogle "Norseman"-terminaler til selvmontering, men de ser tyrkiske ud så det tør vi ikke - har haft problem før med billige rustfri sjækler, som simpelthen knækker ved belastning ... de var godt nok græske!

Da vi nu er tæt på en (fungerende) marina sniger vi os lige til at benytte deres brusebadsfaciliteter ...

Natten tilbringes for anker ud for marinaen - men der er generelt for megen larm og motorbåde, der ankommer og sejler.

14.08.2005 - Cesme

Så vi forlægger residensen til en lille ankerbugt nord for Cesme - heldigvis tidligt, der ligger kun 5-6 andre både - for i løbet af dagen (det er søndag) kommer der MANGE lokale sejlere og ankrer i bugten. Dog ved vi godt de tager hjem om aftenen - men vi ligger meget tæt, en skønsom blanding af motor- og sejlbåde - hvis det havde blæst den mindste smule op var der uundgåeligt blevet kaos.

Men som sagt forlader de fleste bugten ved aftenstide - og natten tilbringes forholdsvis roligt og fredeligt.

15.08.2005 - Cesme Setur - Chios Marina (14 sømil)

Vi har fået produceret en del mails vi gerne vil have sendt - så vender kort tilbage til Chios Marina hvor vi finder en internetcafe og får bunken afsendt. 

Selvom der typisk er mange papirer at udfylde når man sejler rundt mellem de forskellige lande - så virker det absolut som om papirerne udelukkende er genereret for at skabe noget beskæftigelse - der er ellers ikke en kæft der interesserer sig for hvor vi kommer fra og hvor vi skal hen ellers hvis man ikke lige snakker med et havnekontor eller lignende - nu har vi 2 gange på en uge været i Tyrkiet uden at se så meget som en tolder - og lige så mange gange fra Tyrkiet til Grækenland hvor det samme er tilfældet - så hvis det var så vigtigt med alle de dersens papirer så skulle man jo også forvente lidt kontrol og opsyn en gang imellem - men ok, da vi jo ikke er smuglere hverken af mennesker eller andet, så har vi jo ikke de store samvittighedskvaler - men hvis man vil smugle så er der vist ikke noget der hindrer en i det her i området ...

Vil gerne spise ude men det viser sig det er en helligdag i dag så næsten alt har lukket - så vi må nøjes med en ikke så spændende kulinarisk oplevelse på en slags kantine-lignende cafe.

16.08.2005 - Chios Marina

Dagen tilbringes med besøg på et af Chios klostre - Nea Moni klostret - en smuk bustur op ad bjerget op til klostret, som ligger øverst på et a bjergene. Er bygget i 1100-tallet og er blevet ødelagt dels af tyrkerne i 1822 og dels af et jordskælv i 1881. Er ved at blive restaureret - så vi kunne ikke se det hele.

IM007943.JPG (237729 byte)IM007952.JPG (246469 byte)IM007954.JPG (254526 byte)

Nea Moni klostret - under restaurering

17.08.2005 - Chios Marina

Dagen er på mystisk vis forsvundet fra logbogen - men så skal vi spare læserne for den sædvanlige historie om indkøb, tøjvask og/eller bådarbejde ...

18.08.2005 - Chios til Marmao (15 sømil)

Vandstanden i tankene er ved at være lav - så tidligt om morgenen sætter vi kurs mod Marmaro på nordsiden af Chios ø - her er der gratis vand i rigelige mængder. Motor det meste - modvind. Annette styrer hele vejen - det var vel også hendes tur - eller noget ...

Fortøjer ved siden af en større hollandsk sejlbåd - som, viser det sig, også kender vores schweitsiske venner fra "CeDeDe" - så vi sludrer lidt med dem - inden de desværre sejler sydover - og vi er overladt til selskabet af 3-4 80-fods motorbåde med besætning på 3-5 mand. Og de sædvanlige generatorer, der knurrer døgnet rundt for at skabe strøm til aircondition, dæksbelysning (tændt døgnet rundt) osv.

19 - 21.08.2005 - Marmaro

De næste dage får vi brugt en masse vand på tøjvask, bådvask og selvvask - og da der også er strøm får vi toppet batterierne godt op.

Vi snakker lidt med nogle af besætningerne på de store motorbåde - det lykkedes desværre ikke at komme på rundtur i en af dem - det kunne ellers have været interessant! Der er typisk en skipper samt som regel mindst 2 menige besætningsmedlemmer - philliphinere tilsyneladende - vi snakker lidt med den ene skipper - han har været tankskibskaptajn på en græsk tanker og bruger nu 2-3 måneder her i sommer som skipper på et "Gin-Palace" - får en udmærket hyre oplyser han (uden at fortælle hvor meget) - vil egentlig gerne lære at sejle sejlbåd, så det sludrer vi lidt om.

IM007960.JPG (212745 byte)IM007958.JPG (210393 byte)

Pinocchio i selskab med "de store"

Men der er ikke megen afslapning for besætningen - der bliver vasket og poleret dagen lang, både indvendig og udvendig. Men så stråler motorbådene også om kap med solen ...

Jeg udklarerer hos den flinke portpolice-mand - en ung fyr på omkring de 26-30 år tror jeg - han er meget snakkesalig, fortæller han kommer fra Kreta og gerne vil tilbage dertil. Så han har søgt om forflyttelse af "familiemæssige årsager". Han synes ellers det er rart på Chios - og den lille havn vi er i er han ene portpolice i (lejlighedsvis får han lidt assistance fra Chios havnen) - så han er sin egen herre og lærer meget om hvordan procedurerne er osv. Tror nu alvorligt talt ikke han laver ret meget - og så har han ikke nogen overordnet til at sætte ham igang - så han hyggede sig gevaldigt ...

Han anbefaler at vi tager til han fødeø, Kreta - men alle grækerne anbefaler grundlæggende deres fødeøer og betragter folkene på dem som de mest fornuftige ... vi talte tidligere med en tankpasser på Lesbos, som også kom fra en anden ø - han syntes folkene på Lesbos var nogle slyngler, generelt set uærlige og ikke til at stole på ... hvorimod øen hvor han kom fra, det var en ganske anden snak (!)

Nå - men papirerne klares, afgiften betales - ups, jeg glemte at nævne det med strøm og vand - nå, det må så blive næste gang vi kommer til Marmaro ...

22.08.2005 - Marmaro til Psara (28 sømil)

En god nordenvind sørger for en magssejlads til Psara. Vi rigger vores vindror til for første gang - det tager lige et par timer at få det monteret indstillet og trimmet - men så er det også i stand til at holde en fornuftig kurs stort set hele vejen til den lille ø Psara - Storm P. har ikke levet forgæves!

Psara er en lille forholdsvis gold ø - vi stopper egentlig kun fordi vi ikke gider sejle hele strækket til Andros på een dag - og hele natten ligger vi og ruller med dønningerne i den ikke så beskyttede bugt - dødfrustrerende!

23.08.2005 - Psara til Evia (60 sømil)

Så ved 6 tiden om morgenen får vi nok - op med ankeret og af sted mod enten Andros eller sydspidsen af Evia.

Vindroret rigges igen til og for en frisk foranfortværs og bidevind klarer det så alt besværet med at styre samtlige 58 sømil - hmm, det ser jo faktisk ud til at det fungerer efter hensigten - rart at de knap 10.000 kroner det kostede ikke er spildt ... skal nok tjene sig ind over Atlanten!

IM007965.JPG (190460 byte)IM007971.JPG (245096 byte)IM007972.JPG (249813 byte)

Vindroret på arbejde

Vi finder en bugt på sydspidsen af Evia hvor vi ankrer for natten. Stille bugt, dog er der også en del dønning ud på natten der forstyrrer - så ved 1-tiden lægger vi et hækanker ud, så vi kan holde båden med stævnen mod vinden - det hjælper!

Tidlig morgen omkring daggry stikker jeg lige hovedet op for at se hvordan vi ligger - kan mærke alt er fredeligt, kigger forud igennem sprayhoodens vinduer - da noget sort/hvidt med 200 kilometer i timen kommer farende i meget lav højde henover dækket, brager ind i og op over sprayhooden og lander på bommen - får et kæmpechok - den åndsvage kat! Rystet lægger jeg mig til at sove igen ...mens katten tonser videre oppe på dækket - forhåbentlig er der noget underholdning af natsværmere eller lignende ... nogen gange nemmere hvis hun ikke havde nogen ben!

24.08.2005 - Evia til Lavriou (27 sømil)

Vi har haft sms'et lidt med "Mikero" - og de skriver der er danskertræf på Poros - så vi beslutter at lægge vejen forbi Poros. Dog vil vi først lige checke "Den Olympiske Marina" for om der skulle være et riggerværksted - så vi sætter kursen sydvestover og når hurtigt frem til marinaen.

Inden vi anløber kalder vi dog lige og checker om der plads og hvad det koster. Hvilket var en fornuftig forholdsregel - 36 Euro men de har masser af plads! Tror da pokker med den pris ...

Så vi sejler 2 sømil tilbage til Lavriou - som er en af de normale offentlige havne - hvor vi også finder masser af plads.

En lang gåtur ud til "Den Olympiske Marina" resulterer ikke i andet end ømme ben - der er en skibsudstyrsforretning, resten af butikkerne er fuldstændig tomme og lukkede. Der har muligvis været liv i forbindelse med olympiaden - men nu er her fuldstændig dødt. Så vi mosler bare tilbage til "Pinocchio" igen - og beslutter at sejle til Poros dagen efter i stedet.

25.08.2005 - Lavriou - Poros (37 sømil)

Får handlet lidt fra morgenstunden - og ved 9.30-tiden forlader vi Lavriou. Lidt vind i starten men den går hurtigt imod og aftager. Så for motor og et rebet storsejl får vi stille og roligt tilbagelagt stækket til Poros - i "The Russian Bay" kan vi se 5 andre danske både - "Mikero", "Vikingen", "Nikita", "Valborg" og "Chaketa" (tror jeg nok den hedder) - vi ankrer op - og resten af eftermiddagen tilbringes på "Mikero" med et rart gensyn med Bent og Birthe (som vi også lå sammen med her ved Poros sidste år).

Om aftenen er der grill - det udarter lidt, til sidst sidder vi og synger fællessange fra "Havsejlernes" lille sangbog - Arne fra "Vikingen" truer med at dele girokort ud - så ved vi at festen er slut!

26.08-02.09.2005 - Poros

De næste dage tilbringes på hyggeligste vis blandt de 4-6 andre danske både. Formiddags- og eftermiddagshygge - fælles aftensmad her og der, også et fælles restaurantbesøg bliver det til.

Så nu tror vi det er på tide at komme videre - vores webside-opdatering er nu ved at være færdig, og det skal jo gerne publiceres inden det bliver vinter ...

Så i morgen tror vi nok vi prøver at sejle lidt - vi ligger lige nu i en anden lille bugt tæt på Poros sammen med "Mikero", "Valborg" og "La Vie" - vores forsyninger er lidt små efterhånden - og al det her festivitas er vi slet ikke vant til :-)

Men vi ender nok i Poros - vejret ser ud til at overgå til noget med blæst og regn - nu får vi se om vi orker at sejle til Piræus.

Chios til Poros.JPG (247718 byte)

Ruten fra Chios til Poros