15.04.2005 - Marmaris til Rhodos (27 sømil)

På afsejlingsdagen kom vi lidt sent op - klokken 9 - vores afskedsgilde om aftenen trak lidt ud - havde "Moose" og "Mayhem" ovre til aftensmad og kortspil - det trak lidt ud som sædvanlig ...

Men vi nåede da op og fik annonceret vores afsejling fra marinaen over VHF-nettet.

Og i løbet af formiddagen kom en række af sejlerne over for at sige "farvel og tak for denne gang - vi ses forhåbentlig igen" - det var rart :-) - og lidt vemodigt.

Planen var at sejle til Rhodos sammen med Jens og Leila fra "Thor Christ" (de havde et par midlertidige gaster - Debbie og Marcus, engelsk/sydafrikansk sejlere også fra Yacht Marina - med ombord i en uges tid) - og Svend "Gønge" fra den svenske båd "Alma".

Vi fik ryddet det sidste op, fyldt vand og lidt diesel på - og var klar til afsejling ved 12-tiden. "Thor Christ" var klar ved 11-tiden - de tog lige en æresrunde i havnen og var så afsted - "Alma" var allerede sejlet ved 9-tiden - og vi kunne så til lyden af tågehorn og synet af vinkende hænder forlade vores vinterhavn klokken 12.00.

For motor ud af Marmaris-bugten i svag modvind - men ok lige at få "søbenene" monteret igen, trods alt cirka 6 måneder siden vi sidst havde sejlet med "Pinocchio" - bortset til og fra ophalerstedet.

Cirka 15 sømil før Rhodos gik vinden i WSW (foran-for-tværs) og tiltog til 6-9 sekundmeter, så vi fik rullet genuaen ud og stoppet motoren.

Den lille kølændring (forlængelse) har hjulpet på luvgerrigheden - istedet for ukritisk at gå op i vinden når roret slippes, kunne det faktisk bringes til at falde af istedet - men med kun genua og på så kort en tur blev erfaringsmaterialet lidt begrænset. Dog var der lidt vibrationer i fartområde 5,8 - 6,5 knob. Under 5,8 og fra 6,5 - 8,5 knob ikke nogle vibrationer (8,5 knob er hvad vi max har logget siden ændringen- indtil nu) - så der skal spartles lidt mere for at få en bedre kølfacon, næste gang vi kommer på land.

En noget våd tur - bølgerne blev hurtigt krappe og røgvandet stod jævnligt indover båden. Men langsomt fik vi indhentet og passeret "Thor Christ" - og Rhodos blev anløbet cirka 16.45. Vi havde valgt at sejle til en lille ikke-færdiggjort marina et par sømil syd for hovedhavnen "Mandraki" i Rhodos by - dels var det gratis at ligge her, dels var det i gåafstand af 3 store supermarkeder - så havnen blev hurtigt døbt "Lidl-havnen" efter det nærmeste af de 3 supermarkeder ...

Ingen strøm eller vand - men det havde vi så også i rigelige mængder med fra Marmaris.

Efter lidt indkøb gik vi sammen med Svend "Gønge" ind til Rhodos by, hvor "Thor Christ" havde lagt til - og tilbragte en hyggelig aften sammen med dem på restaurant. Lidt dyrt - 20 Euro/person - normalt kan vi spise for langt under det halve i Tyrkiet - men vi må jo hellere vænne os til prisniveauet i Grækenland igen!

Tager en taxa ud til havnen igen - tilbyder taxachaufføren 7 euro for turen - men han vil kun have 5 ...!

16.04.2005 - Rhodos

Prøver at sove længe - men der arbejdes med vinkelsliber og svejseapparater og generator på en hydrofoilbåd, der står på land ved siden af os - så istedet står vi op og går i gang med at rydde lidt op i skibet. Tingene var ikke stuvet helt hensigtsmæssigt i Marmaris ... og efterhånden bliver der beboeligt igen.

Den planlagte fællesspisning med "Thor Christ" aflyses - men istedet ankommer "Havheksen" med Mogens og Kirsten (også fra Marmaris). Så vi drikker en "anløbsbajer" med dem - og aftaler fællesspisning på "Pinocchio" istedet. Så vi får igen en meget hyggelig aften med svin, fugl, ouzo, vin osv.

IM007398.JPG (224348 bytes)

Pinocchio, Alma og Havheksen i "Lidl"-havnen

Og så sandelig galewarning - så vi skrinlægger alle planer om at sejle foreløbig.

17.04.2005 - Rhodos

Fortsat blæsevejr - så vi får ryddet lidt mere op. Det tager lidt tid at omstille os fra "vinterhavnshjem" til "sejlerhjem" - ting som ikke skal bruges så meget længere skal flyttes fra de beboede arealer til stuverummene - og de ting vi nu skal til at benytte skal findes frem fra disse - det tager altid lige lidt tid. Også at huske hvor man nu lagde gummistøvlerne for 6 måneder siden, passeren og kurslinealen, hvor støvsugeren skal placeres, hvorfor ligger kattegruset over hele dørken når vi krænger, hvor mange flasker vand kan stå ved kortbordet uden at vælte osv. osv.

IM007395.JPG (201446 bytes)

Indeblæst i Rhodos

Om eftermiddagen går vi sammen med Mogens og Kirsten ind til Rhodos by - de går op for at se den gamle by - vi besøger "Thor Christ" for at se om de giver en cognac - og det gør de - sammen med noget aftensmad, så det bliver meget hyggeligt.

Dagen har været præget af bygevejr - regnen har i perioder væltet ned i stænger - så da vi ankommer til "Thor Christ" er vi temmelig våde - Lars låner et par strømper af Jens - hvad de strømper ikke senere kan fortælle er ikke småting! Specielt da vi senere på Symi bytter strømper på en havnecafe - men det er en helt anden historie ...

18.04.2005 - Rhodos

Pandekager på "Havheksen" - og almindelige "indeblæste aktiviteter" (dvs. bøger, vejrudsigt, bøger, Carcassonne ...). Dog benytter vi lidt ophold i blæsevejret til at vende bådene - vinden har indtil nu været sydlig, så bådene har ligget med hækken mod vinden hvilket er lidt ukomfortabelt - så vi vender "Havheksen" og "Pinocchio" - og vinden drejer så selvfølgelig i nordlig retning ...

19.04.2005 - Rhodos

Lang gåtur i Rhodos by og bagland - finder en elektronikbutik - skal måske bruge en ny inverter. "Havheksen" sejler - om aftenen kommer "Alma" over til aftensmad. Vinden aftaget.

20.04.2005 - Rhodos til Serce/Tyrkiet (13 sømil)

Får handlet det sidste - og sejler så nordvestover til Tyrkiet - finder en lille bugt (Serce), hvor der er udlagt ankerbøjer. To tyrkiske fiskere hjælper med at fortøje og lægge en line i land - og spørger blot om vi vil købe et par fisk eller måske besøge strandrestauranten? Da vi lige kommer velforsynede fra Rhodos må vi takke nej. "Alma" ankommer lidt senere - "Thor Christ" er sejlet til Symi med deres gæster/gaster - forhåbentlig støder vi på dem senere.

Fredelig aften for anker - rart at se stjerner og nattehimmel der ikke er oplyst af byer. Godt læ i bugten - ifølge pilotbogen er den ret overfyldt i sæsonen, masser af ankerbøjer - men her i starten af året ingen andre både end "Alma" og "Pinocchio".

21.04.2005 - Serce

Vi bliver liggende i bugten her dagen over - får lavet nogle småting, bl.a. ordnes lazyjacks, GPS-forbindelse til PC'en etc. Sol og et par småbyger.

22.04.2005 - Serce til Marti Marine (25 sømil)

Svend kommer over til morgente - og vi aftaler at sejle til Marti Marine - eller så langt som vi gider - hvad der nu hænder først. Omkring 25 sømil til bugten hvor Marti Marine ligger.

Op med ankeret og da vinden er svag får motor og storsejl lov at holde for. Senere frisker vinden og for kun genuaen får vi rundet de forskellige halvøer. Undervejs snakker vi med "Thor Christ" over VHF'en (eller var det en SMS), som nu er i Datça - tyrkisk lille havneby, som ligger lige på den anden side af bugten.

Vi anløber bugten ved Marti Marine ved 15-tiden efter en god sejlads med jævn til frisk vind - fra modvind, over bidevind, foran-for-tværs til plat læns - så vi fik prøvet det hele på de 25 sømil.

Vi ankrer i bugten og et stykke tid efter ankommer "Alma" også. Får ferskvandsbad i marinaen og checker bustider til Marmaris - Lars og Svend skal lige ind for at shoppe lidt i "kendte omgivelser".

23.04.2005 - Marti Marine til Datça (22 sømil)

Da marinaen har en gratis "indkøbsbus" til Marmaris 2 gange om dagen, så sejler vi (Lars og Svend) ind i gummibåden om morgenen mens Annette bliver på "Pinocchio" og holder øje med bådene. Og kl. 9.00 sidder vi i minibussen sammen med 8-9 andre sejlere - heriblandt 2 hollandske kvinder, som har overvintret i Marti Marine - og som i de 30 minutter køreturen varer konstant knevrer, griner, fniser, snakker, råber - i begyndelsen meget underholdende, men da det fortsætter stort set uden pause en anelse enerverende i længden ...

Men uden høreskader når vi da til Marmaris - og begynder jagten på de småting vi mangler. Lars skal have byttet et (forkert leveret) datakabel til vores mobiltelefon samt kigge efter en  ny inverter - Svend skal købe et par nye fendre og andet til båden.

I byen hilsen vi lige på Tony fra "Lady Coppelia" og Debbie fra "Waltzing Warrior" (tror jeg nok den hedder - "Thor Christ's" gæster som nu er returneret til Marmaris) - sjovt at se kendte ansigter midt i byen :-)

Inverteren er for dyr i Tyrkiet - importeret elektronik har det med at være belagt med store afgifter (de kan glæde sig hvis de kommer i EU på et eller andet tidspunkt ...) - men de fleste af de andre ting på ønskelisten får vi anskaffet uden problemer - og vi når bussen tilbage til Marti Marine uden problemer. De 2 hollandske damer underholder også på vejen tilbage ...

På "Pinocchio" har Annette besøg af hollandske Thon fra "Caprice" - de ligger også i bugten - og lå også i vinterhavn i Marmaris. Så vi deler en øl med ham og hører lidt om hvordan det går med dem.

Vi beslutter at sejle til Datça, hvor "Thor Christ" fortsat ligger og driver den af - de må da bestemt savne os igen :-)

Og ved 14-tiden letter vi anker og sætter kursen mod Datça - cirka 22 sømil væk. Vinden er stik imod og tiltager til styrke 6 undervejs, så det bliver en våd tur hvor motoren må have en spand kul for at trække båden igennem søerne og mod vinden. Men klokken 19 anløber vi Datça hvor Jens og Leila tager imod fortøjningerne. Ankeret holder ikke, så vi må lægge reserveankeret ud - vi kan ikke ankre om med hovedankeret, idet motoren ikke vil starte igen ... den har fået lov at arbejde lidt mere end normalt (vi sejler normalt ikke ud i 6 beaufort, slet ikke imod!) og har været noget varmere end sædvanligt, og det virker som om startermotoren ikke går i hak med tandkransen på svinghjulet. Startermotoren drejer rundt men andet sker der ikke ... da motoren køler lidt af virker alt som det skal igen, hmm - må vist hellere konferere med en mekaniker snart.

Vi låner "Thor Christ's" dinghy og et par af Jens' lange arme og får lagt reserveankeret ud - Leila hjælper med at tage billeder ...

Reserveanker udlægges

"Alma" ankommer ved 21-tiden og vi går alle 5 ud for at spise på en lille hyggelig tyrkisk restaurant. Og ganske billig også!

IM007400.JPG (190639 bytes)

Datça

24.04.2005 - Datça

Datça er en hyggelig lille by - turistsæsonen er ikke startet, så her er stille og fredeligt. Får købt nye shorts i byen - og møder under indkøbsprocessen en flink ung tyrkisk mand, som fortæller lidt om den praksis, der er med at prutte om prisen - noget han ikke selv synes om. Han fortæller blandt andet, at alt skal være mærket med priser i Tyrkiet i henhold til loven - dette er absolut ikke tilfældet - så man skal som regel spørge om prisen ("Ne kadar?").

Hvorefter sælgeren spørger hvor man kommer fra? Først når sælgeren så har vurderet hvor rig eller fattig man er får man stukket en eller anden pris ud ... som regel cirka 3 gange så høj som den burde være ...!

Og så starter forhandlingsprocessen - første svar bør altid være noget i retning af "Bu pahali!" ("det er dyrt!") - vi begynder at lære det, kan nu i mange tilfælde få prisen ned på omkring det halve af hvad de startede med, så vi mangler kun de sidste 25-30% ...

Det er dog primært på/i de mere turistprægede byer og forretninger ovenstående er praksis. På grøntsagsmarked og almindelige markeder og i supermarkeder foregår tingene lidt mere rimeligt - der er, virker det til, faste priser og vi får tingene (som regel) til "tyrkiske priser" og ikke "tyske priser".

Den unge tyrk havde studeret i Istanbul og havde nu en tæppebutik her i Datça. Hvorfor det lige krævede en universitetsuddannelse fik jeg ikke spurgt ham om - måske har tæppesælgere samme uddannelse som i Marokko og Tunesien (se "Den Nordafrikanske Tæppehandlerskole")

Han var dog ikke specielt påtrængende med tæppesalget - og da vi senere kom forbi hans butik med tæpper, måtte han også fortælle os, at hans priser her også var 2-3 gange højere end "de rigtige priser" - for nu forventede turisterne jo at prutte om prisen - så hvis han skiltede med de rigtige priser så ville turisterne alligevel kun give det halve! Så det er ikke nemt at være en ærlig tyrker ...

På forespørgsel om nogle "pøller" til båden (runde puder) viste han os hen til een af sine "kolleger" (måske en fætter, bror, svoger - vi ved det ikke helt) - som havde den slags runde puder, vi havde været på udkig efter. Og han havde sandelig en helt speciel pris til os - startede med 25 tyrkiske lira (cirka 100 kroner) stykket. Inden vi hovedrystende var nået ud af butikken var han nede på 15 ...

Fra sædvanligvis pålidelig kilde (det er også Jens fra "Thor Christ")) vidste vi, at "markedsprisen" for 4 stk. "pøller" var omkring 20 lira IALT - så der blev ikke nogen bjørn ud af den pude!

Vi havde snakket med de 2 andre både om at grille - men da det blæste for meget  blev det istedet sammenskudsgilde på "Pinocchio".

25.04.2005 - Datça

Afslapningsdag - gåtur i bjergene, handle lidt - og ellers dase.

IM007401.JPG (217936 bytes)IM007399.JPG (250866 bytes)

Svend, Leila og Jens - Forloren skildpadde, nææ den er skam ægte nok ...

26.04.2005 - Datça

Bådrengøring - vand og havnepenge var gratis i havnen (sæsonen er ikke startet endnu), så Lars får gjort cockpit rent og afrenset alt teak med teakrens og brun sæbe. Annette får lov at klare lidt op nedenunder ... da hun forsøger at vaske lidt tøj på kajen, får hun venligt men bestemt at vide af den lokale unge "coast guard", at hvis man hælder sæbe og lignende direkte i havet får man en bøde! Godt han ikke så mig rense cockpit ...

Så tøjvasken må foregå lidt fordækt i kahytten ...

Vi kan godt se det rimelige i ikke at skulle forurene vandet i havnene, så vi prøver at efterleve alle den slags forordninger. Men synes ikke vi forurener særlig meget normalt med vores lille "minisamfund" - så vi tillod os lige at bruge lidt sæbe alligevel. Tyrkerne er heller ikke særlig konsekvente - i Bodrum Marina var der mange der vaskede båd med sæbe/shampoo uden at nogle tilsyneladende sagde noget til det - men skik følge eller land fly ...

Om aftenen grill på stranden sammen med Jens og Leila, Svend og besætningen fra "Caprice", Thon og Marian. Ganske hyggeligt. Afslutter med en godnatdrink sammen med Jens og Leila på "Pinocchio".

27.04.2005 - Datça til Symi (12 sømil)

Datça er en hyggelig lille by - men vi skal jo lidt videre. Og påsken fejres i den kommende weekend i Grækenland - og hvad er mere nærliggende end at sejle tilbage til Grækenland - så kursen sættes sydover til den lille græske ø Symi - som vi også besøgte i efteråret.

Så de 3 skandinaviske både satte kursen mod Symi - vi kunne sandelig holde sejl oppe en del af vejen - og efter en fredelig tur i solskin når vi Symi lidt over middag.

IM007426.JPG (213962 bytes)IM007425.JPG (194905 bytes)

Symi - smuk by

Den engelske båd "Hydrus" med John og Pearl ligger i havnen - og vi når lige en velkomstøl med dem efter at John har hjulpet med fortøjningerne. Trille skynder sig at invadere "Alma" og "Hydrus" og indlemme dem i sit territorium - og snupper så sin eftermiddagslur under "Hydrus" jolle, på deres fordæk!

Restaurantbesøg med Jens, Leila og Svend - og avec'er på J+L's stamværtshus "Parcos".

IM007408.JPG (230949 bytes)

På "Parcos"

28.04.2005 - Symi

"Hydrus" sejler videre om morgenen, Trille har gemt sig under deres jolle på fordækket og vil ikke flytte sig - så vi må næsten først vende jollen inden hun går hjem ...

Svend sejler også videre, vil gerne sejle lidt mere inden hans skal være på Tilos den 15. maj - så han vil sejle nordpå til Izmir, cirka 150 sømil væk.

Lars skal have købt ny inverter, men priserne på Symi er i overkanten. Så vi køber en billet til Rhodos til næste dag - og benytter dagen til at give cockpittet teaksealer (venligst sponsoreret af "Thor Christ" ...) - det bliver ganske nydeligt. Er så pænt at vi nu er nødt til at anskaffe os en dørmåtte, så vi ikke slæber så meget skidt med ombord i cockpittet ... Trille nyder at hvæsse klør i dørmåtten!

Grill om aftenen på "Thor Christ" - underligt at jeg nåede op til færgeafgang klokken 6.00 næste morgen ...

29.04.2005 - Symi

... men det gjorde jeg uden problemer! Sejlturen tog 2 timer, forsøger først at finde posthuset, men der er lukket. Spotter lige det danske skib "Conveyor" med Leif og Else - som vi også mødte i Marmaris. Så banker på og får serveret morgenkaffe og morgenmad. Efter at have hyggesnakket lidt låner jeg Leifs cykel, så jeg kan få overstået mine indkøb.

Det ser dog ud til at alle butikker først lukker op klokken 12 på grund af påsken - så i ventetiden cykler jeg ud til "Lidl"-havnen, hvor jeg spotter en anden dansk båd (!) "June" med Tommy og Lotte - og får nasset yderligere en hyggesnak og en øl - eller 2. Endelig klokken 12 kan jeg starte mine indkøb ... inverter og loddekolbe - på mystisk vis er mine 2 loddekolber forsvundet under oprydning i båden.

Da jeg alligevel er i nærheden af "Lidl" får jeg også lige indkøbt et par småfornødenheder her (en ramme øl, ouzo, lidt vin osv. ...) - vores forbrug af den slags er ikke ligefrem blevet mindre mens vi har sejlet sammen med "Thor Christ" og "Alma" ... ikke så meget når vi sejler, mere om eftermiddagen og aftenen i havnene!

Med rygsækken fuld af "ting" (både inverter og loddekolbe blev fundet til rimelige priser - så nu har jeg 3 loddekolber ...) gik turen tilbage til havnen, hvor Leif og Else ikke lige kunne forstå hvor jeg blev af! Men det havde nu også taget en rum tid - både med indkøb og hyggesnak hos "June" ...

Så et besøg på internetcafé - og derefter blot at vente på at færgen sejlede tilbage til Symi klokken 18.30.

På Symi er den svenske båd "Pinta" med Christer og Agneta anløbet - og om aftenen går vi alle op for at følge en af påskeprocessionerne.

Det ser ud som om hele byen er med, forskellige relikvier (?) bæres rundt i hele byen med en hale af festligt klædte grækere efter sig, de unge fyre og små knægte fyrer kinesere og kanonslag af, optoget er rundt i det meste af byen, igennem kirkerne hvor der messes eller prædikes, alle virker feststemte og glade. Så der gøres virkelig noget ved påsken her i Grækenland.

IM007402.JPG (244936 bytes)IM007403.JPG (204738 bytes)

Påskeoptog - restauranterne gør også klar med lam på spid

Ind imellem de kraftige kinesere og kanonslag lyder der nogle gevaldige eksplosioner fra bjergene - lyder som om der er dynamit eller andet sprængstof der affyres - det er så det kan mærkes helt nede i båden - imponerende men lejlighedsvis også lidt (for) overraskende - man tror nærmest der er udbrudt en mindre krig!

Trille er ikke ligefrem begejstret for de mange pludselige brag - og kryber forskrækket sammen under bordet ...

30.04.2005 - Symi

Hmm - dagen ser ud til at være forsvundet fra hukommelsen - på visse tidspunkter tror vi nok vi er ramt af den lidt for udbredte sygdom "Cruiseheimers" - indimellem forsvinder der en dag (hvad årsagen så end kan være ...)!

Men dagen har formodentlig lignet nogle af de foregående dage - sen morgenmad, afslapning, frokost, afslapning, aftensmad sammen med Jens og Leila på "Pinocchio" eller "Thor Christ", aftenhygge og pjat og sjov ...

Nå - bliver mindet om at det var den aften vi var ude at spise på fiskerestaurant - regningen for 4 personer lød på 160 euro - "nogen" havde misforstået en af fiskeretterne "2 personer 60 Euro" - selvfølgelig var det så for hver - heldigvis har Jens og Leila ikke problemer med pengene efter at de vandt 4 millioner i tyrkisk lotto ...

Desværre blev gevinsten udbetalt i tyrkiske lira ... og ikke de nye!

Vi andre nøjes med at sejle 2 dage mindre end de planlagte 10 år!

Men en hyggelig aften var det :-)

IM007423.JPG (214986 bytes)IM007422.JPG (207852 bytes)IM007424.JPG (285585 bytes)

Vi syntes selv vi var ret morsomme ...

01.05.2005 - Symi

Påskesøndag - og sjovt som vores søn altid har fødselsdag på denne dag! Må vist hellere ringe til ham ...

Den kære søn er på vej hjem fra Queens-koncert i Stockholm - hmm, han har jo fast arbejde - må vist hellere bede om et snarligt afdrag på gælden (Kasper: når du læser dette så ring lige så du kan få et kontonummer ;-))

Påsken fejres her i Symi blandt andet med flere optog - og lidt mere interessant for os sejlere - bystyret har besluttet at servere gratis spidstegt lam, med tilbehør og fri vin til alle i byen, inklusive turister. Så vi tilbringer en dejlig solrig søndag eftermiddag på bytorvet sammen med de lokale grækere, en god håndfuld sejlere med blot at fortære store lunser spidstegt lam, salat, brød - og nippe til et enkelt glas rødvin, hyggesnakke, nyde stemningen.

IM007410.JPG (244060 bytes)IM007415.JPG (228254 bytes)IM007416.JPG (248399 bytes)

Påskelam

Om de gratis lam har noget at gøre med at de græske øer er "afgræssede" på grund af for mange får - og at man derfor af EU har fået støtte til at nedslagte en stor del af bestanden på de mindre øer (på Symi drejer det sig om 2.500 får, som i midten af april er blevet aflivet) - om det så er disse får der nu indgår i festmåltidet vides ikke. For hvert aflivet får giver EU så 50,- Euro i "nedslagtningsstøtte" de næste 5 år ...

IM007418.JPG (272574 bytes)IM007412.JPG (216959 bytes)IM007420.JPG (259020 bytes)

Så er der serveret - Annette, Leila, Agneta - Christer fortæller (fomodentlig) sjofle jokes

Om aftenen er der optræden på torvet - græske grækere danser deres hjemlands vemodige danse - måske er det specielle påskedanse - smukt og meget underholdende. Fortsat gevaldige brag fra bjergene, hvor dynamitten stadig affyres i større mængder. Aftenen sluttes med et gevaldigt fyrværkeri - og heldigvis bliver vi væk fra Jens og Leila - så aftenen ender ikke helt i sølet!

Til gengæld går toiletpumpen i stykker om aftenen ... så lidt sølet blev det dog alligevel! Ikke mere om det - "ingen" (det er også Lars ...) gider reparere noget på det her sene tidspunkt ... vi klemmer ballerne sammen ...

02.05.2005 - Symi til Knidos (25 sømil)

Morgenen går med ukvemsord - toiletpumpen skilles ad, stemplet er gået fra hinanden - jeg skal spare læserne for en nærmere teknisk beskrivelse af pumpens funktion og virkemåde samt hvilke "ting", der i løbet af en længere periode aflejrer sig indvendig i en sådan pumpe i forbindelse med driften - blot konstatere at den dog har været brugt konstant i (næsten) 1,5 år uden væsentlige problemer - så noget helt skidt er det ikke!

Heldigvis har vi en komplet reservepumpe liggende - så den bliver monteret og lettelsen stråler (!) ud ad besætningen da lyden af pumpende toiletpumpe atter trænger ud fra toilettet og de hidtil benyttede grove ukvemsord afløses af et lettet "nu virker lortet s.. igen ..." (sikke dog noget forfærdeligt sludder at skrive ...)!

Da vi nu har åbnet for sluserne (med arbejde altså), checker jeg lige olie- og kølervæskestand på motoren - den kan godt bruge en sjat frisk af begge typer oveni - men da jeg fremtager oliedunken fra skabet på toilettet, er dunken på den ene eller anden måde blevet utæt (eller låget ikke skruet rigtigt på) og inden jeg har opdaget det er olien løbet ud over dørk, mig selv, ting på dørken, inde i skabet osv. osv.

De grovere ukvemsord fremdrages ubesværet igen - men da olien dog trods alt er ren - i modsætning til det indvendige af toiletpumpen - kan en halv times rengøring klare dette lille problem.

Og vi er så endelig ved at være sejlklare. Så vi udklarerer hos "Coast Guard", får stempel og kan så sætte kursen mod Tyrkiet klokken 11.30.

Hvis vi skal være lidt kulturelle, så er Knidos vel et oplagt mål.

Knidos var en af de "6 byer i den Doriske union" - og mest kendt for sin statue af Afrodite (af Praxiteles - omkring år 400 BC) - den første statue af en nøgen kvinde, indtil da var det kun nøgne mænd der stod model til statuer. Knidos er også kendt for astrologen Eudoxos, som regnes for en af græske geometris "opfindere". Også arkitekten Sostratus, som konstruerede et af "verdens 7 vidundere", fyrtårnet i Alexandria, kom fra Knidos.

Frisk bidevind og foran-for-tværs, op til 7,8 knob for rebet genua - igen en noget våd sejlads. Anløber Knidos ved 18-tiden, ankrer op i bugten. "Thor Christ" ankommer lidt senere. Får søsat gummibåden, henter Jens og Leila - og bruger det sidste af dagslyset på at se de gamle ruiner på Knidos. Man kan fornemme der har været en by - men helt hvor betydningsfuld den skulle være er svært at se - næste dag kan vi dog se at byen tilsyneladende har ligget på begge sider af bugten, og haft et temmelig fornuftig størrelse.

IM007431.JPG (179611 bytes)

"Thor Christ"

Det blæser 5-6 beaufort om natten (10-14 sekundmeter), men ankeret holder udmærket.

03.05.2005 - Knidos

Sejler ind i gummibåden og går en tur ud til fyret. Ser lidt mere af ruinerne. Smuk tur op til fyrtårnet - Annette vil ikke med ud på de små bjergstier, så jeg klatrer alene op til fyret - hvor der er en flot udsigt over farvandet mellem Kos og Datça-halvøen.

IM007436.JPG (302721 bytes)IM007440.JPG (302361 bytes)IM007439.JPG (229611 bytes)

Fyrtårnet ved Knidos - og udsigt over bugten

Aftenhygge med Jens og Leila. Denne ofte gentagne bemærkning er der vel for så vidt ingen grund til at gentage fremover - men det har nu været hyggeligt at sejle sammen med Jer 2 :-)

IM007441.JPG (241934 bytes)

"Pinocchio" og "Thor Christ" for anker

04.05.2005 - Knidos til Kos (15 sømil)

Tiden nærmer sig hvor vi skal være på Kos for at samle familien op - så klokken 7.30 får vi lettet anker og sætter kursen nordpå mod Kos, cirka 15 sømil væk. Vind og sø imod så motor igen-igen.

Der er ved at være lidt for meget "vind-og-bølger-imod-så-motor"-sejlads - vores hensigtserklæring inden sæsonen startede var egentlig at nøjes med at sejle med rumskøds vinde - så der er vist lige et eller andet vi skal have revurderet! Men nu er der jo lige det med familien - og kun 15 sømil - så det går vel! Men så er det også sidste gang i år vi sejler i modvind lover vi hinanden ...

Ankommer til en helt tom havn på Kos - Kos by. Vil ikke ligge i marinaen, er som regel også dyrere. Men her i fiskerihavnen er det næsten ligeså dyrt - 16 Euro pr. dag. Til gengæld er det inklusiv strøm - så vi får gjort båden ren, støvsuget, ryddet forkahytten og i det hele taget gjort klar til gæster.

Jens og Leila beundrer den megen aktivitet et stykke tid - hvorefter de sover til middag - eller noget. Det kan også blive for meget at se så megen aktivitet på så tæt hold - måske lyden af støvsugeren er generende. Trille flygter i hvertfald over på "Thor Christ" ...

Det lykkedes at lokke J+L frem til en kop eftermiddagskaffe - mod at love at stoppe støvsugeren! Og servere en lille ouzo ...

Vi er blevet bedt om at melde os på havnekontontoret med papirer - og som sagt så gjort. Men bliver mødt med bemærkning om at "vi skal kalde havnen på kanal 71 inden anløb" - jamen det kan vi da ikke se nogen steder?? "Nej, men nu fortæller jeg det til Jer ...!"

Ja god morgen! Så vil de se "Certificate of Competence" - altså et skippercertifikat af en eller anden slags - det har vi aldrig vist tidligere - så hverken Jens eller jeg har medbragt det - så jeg jokker tilbage til bådene efter dem. Vores egne duelighedsbeviser kan vi ikke finde - jeg kan finde et ældre medlemsbevis til FTLF - lamineret og med navn - det får portpolice-damen stukket i hånden - og uden at se det accepterer hun det som "Certificate of Competence" - Jens' Yachtskipper-III er der selvfølgelig heller ingen problemer med. Vi ved ikke helt hvad de havde gjort hvis vi ikke havde haft noget certifikat og vise dem - måske vil jeg prøve næste gang jeg anløber Kos ...

I vores pilotbog står der om Kos: "the most obnoxius portpolice in greece ..." - det holder tilsyneladende fortsat stik!

Efter den megen aktivitet finder vi en lille hyggelig restaurant om aftenen - håndlavede menukort, ejeren kommer hen og snakker og fortæller om sin restaurant, vi læser lidt i gæstebogen. Og stemningen er rigtig hyggelig, maden er anderledes og bedre end vi er vant til på de normale "turist-tavernaer" - så det bliver en rigtig rar oplevelse!

Når man går på turiststrøgene er tjenerne på barerne og restauranterne i Grækenland (og Tyrkiet også) meget aggressive for at lokke kunderne indenfor - på denne lille restaurant (kaldet "Aldrig om søndagen" - hvor der tilsyneladende er lukket) er det nærmest modsat, den ligger lidt afsides, når man går forbi ser man kun menukortet udenfor, ingen kommer anmassende og vil lokke en indenfor.

Indenfor sidder man næsten som på en terrasse, konen står selv i køkkenet og laver maden, priserne er rimelige - og som sagt nød vi maden. Selv om der så lige manglede lidt tilbehør til hovedretterne - så var helhedsindtrykket den aften ganske glimrende :-)

I morgen kommer Lars' søster Mariann, svoger Knud og de 2 unger Mads og Amalie - vi glæder os - bare de ikke ankommer alt for tidligt - flyet fra Athen skulle lande klokken 6.30 eller deromkring :-)