Sidste nyt - mandag den 14. maj 2007
Her er vi så med en ny frisk opdatering om vores gøren og laden de sidste 2 måneder :-)
Er i skrivende stund på St. Thomas - United States Virgin Islands - Jomfruøerne - tidligere Dansk Vestindien/Dansk Vestindiske Øer - kært barn har mange navne. Kom hertil den 20. april, og har siden ankomsten haft hyggeligt og sjovt besøg af Flemming og Charlotte, som igen har benyttet sig af deres sommerferie til at sejle med et par uger.
At besøge de tidligere Dansk Vestindiske Øer har været et af målene herovre, og sammen med Charlotte og Flemming har vi været godt og grundigt rundt på alle de 3 øer: St. Thomas, St. John og St. Croix - det har været spændende at se Danmarks tidligere kolonier - men også lidt forstemmende at se hvordan forholdene har været her på den tid hvor "sukker var guld" og slaver var en nødvendighed for at sukkerplantagerne kunne overleve.
Danske gadenavne på St. Croix - Efterlysningsplakat - Nu er det ikke sukker der er "guld" længere
Nu er det ved være slut med sejlads i Caribien for vores vedkommende - næste mål er Azorerne (muligvis over Bermuda), og derfra er der ikke langt til Portugal og Spanien - som vi regner med at være i omkring midten af juli.
Det har været sjovt og interessant at sejle herovre - det meste af det i hvert fald. Kontrasterne er mange og varierede, selvom øerne på en eller anden måde er meget ens, så er befolkningen alligevel forskellig og har forskellig baggrund - også sejladsen har været ret forskellig undervejs - og vejret har egentlig været meget forskelligt.
Et par korte indtryk:
Barbados - storbystemning, urolig ankerplads, træthed efter Atlanterhavsturen
Tobago: "Welcome to Paradise", stille og fredelig ø og sød og rar befolkning, hygge med Kasper og Tine, hygge med andre danske sejlere, tropenatur som man havde forestillet sig det, "low-key" turisme
Trinidad: pulserende sejlerområde ved Chaguaramas, karneval, liv og stemning, bådvedligeholdelse, flot natur, storbystemning i Port-of-Spain, kriminalitet
Grenada: tilbage til "civilisationen", engelsk område og kultur, fattigt men velholdt
The Grenadines (Carriacou, Union Island, Tobago Cays, Bequia): fattige øer, masser af turister og charterbåde, flot ankring, svømning og dykning ved Tobago Cays, lufthavne på selv de mindste af øerne
St. Vincent og St. Lucia: meget engelsk prægede, mere velstillede, mere blandet befolkning, sejlsportscentre
Martinique og Guadeloupe: mini-Frankrig, Euro, ældre franskmænd med buskede overskæg, små søde pariserinder, alt kan købes i de store franske supermarkeder, det franske sprog pludselig dominerende
Dominica, Montserrat, St. Kitts: overnatningssteder
St. Martin/Sint Maarten: sjov blanding af fransk og hollands stemning, toldfrit/taxfree/dutyfree, sejlsportscentre, spændende ø, sjovt selskab
St. Sthomas, St. John og St. Croix: gamle danske stednavne, dansk præg, St. Thomas rendt over ende af krydstogtskibene og "køb-køb-køb", St. John uspoleret natur, St. Croix som at være 150 år tilbage i tiden
Lidt svært at give et særlig fyldigt overblik over de enkelte øer - man er nok nødt til at komme herover selv for at opleve det :-)
Grenada - og Tobago Cays
Vi har stort set kun oplevet flinke, søde, nysgerrige og hjælpsomme mennesker - både når det har handlet om ren "business", men også når det har været tilfældige møder og i situationer hvor man har haft behov for lidt hjælp og vejledning - eller blot en snak i køen ved supermarkedet.
Selv "Blå Royal" kan købes på de franske øer Martinique og Guadeloupe!
Der er megen turisme herovre og dermed også den sædvanlige flok af forretningsdrivende, der gerne vil have del i din "formue" - til tider kan det godt være lidt enerverende, men de fleste steder, når man har været der nogle dage lærer de hurtigt at vi ikke er her for en enkelt dag eller 2, men kommer igen i morgen - så der er ingen grund til at presse en hurtig handel igennem her og nu. Og så slipper man for en del af "Need a taxi?", "Wan't to buy fruit sir?", "Would you like to look at some clothes?" osv. - men det er der næsten hele tiden, nogen steder mere end andre - de lever af turisterne og får kun noget at leve af når vi handler med dem, så deet ...
En "smoothie" (blendet frugtdrik) laves på stedet
De "berygtede" boatboys - dvs. lokale der sejler rundt i små joller, og forsøger at sælge dig et eller andet havde vi også hørt en del om - men har nu kun mødt venlighed der også - et venligt smil og en rysten på hovedet: "no thanks we don't need anything" og så sejler de roligt videre, hen til næste sejler for at prøve. Vi har ikke oplevet at de er kommet i flok for at kapre een, eller vil have penge for at sætte en line i land og værende meget aggressive - men det findes dog stadig herovre har vi hørt fra andre sejlere. Vi er blot lykkeligvis sluppet for at opleve det.
Udover de handlende så er der vist ikke flere pirater tilbage ...
Sejladsen her er jo selvfølgelig meget præget af passatvindene, som blæser fra øst det meste af tiden, omkring 8-12 sekundmeter. Med lidt variation fra nordøst og sydøst - og lejlighedsvis fra et par andre verdenshjørner også. Lidt en blandet fornøjelse med passatvinden - lidt træls med den konstante susen alle steder - men holder den pause om aftenen så kan der blive der ulidelig varmt nede ombord og på land - så vi tror nok vi foretrækker den konstante vind - giver også bedre med strøm via vindgeneratoren :-)
Og så er det jo lidt nemmere at planlægge sejladsen når man ved at vinden er fra øst det meste af tiden, og med en passende styrke - sjældent man behøver at ligge over særlig længe i hvert fald. Til gengæld har "Windward Islands" deres navn med rette (øerne Grenada til Martinique) - kommer man sydfra (som vi gjorde), så sejler man hovedsaglig i en nordøstlig retning - og med en frisk passatvind ind fra øst bliver det tæt på bidevind det meste af det (og indimellem må man sågar overveje at slå et slag - gys!) - det kan godt være lidt våd sejlads - til gengæld er vandet jo dejlig varmt og man behøver ikke rode med badestige og badetøj for at blive gennemblødt, det klarer passatvinden og de tilhørende atlanterhavsbølger :-)
Fra Martinique og her til De Dansk vestindiske øer sejler vi så på "Leeward Islands" - og på en nord- nordvestlig kurs, ja så er det jo det rene "slædesejlads" med masser af slæk på skøderne - mellem Dominica og Guadeloupe sejlede vi i omkring 4 timer i træk med 9 knobs fart! Godt hjulpet af både vind og strøm.
Her har været mindre sol end vi havde regnet med - der er sjældent helt skyfrit, hvilket så er meget rart, for når solen er på er den godt nok meget gennemtrængende - vi plejer ikke at have problemer på Middelhavet, men her skal også vi passe på med at være for længe i solen for ikke at blive forbrændte. Solpanelerne har det så ikke altid lige godt med alle de skyer - til gengæld når solen er der, så yder de noget mere end på Middelhavet - det højeste vores 2 stk. 75-watts solpaneler har ydet på Middelhavet har været omkring 8-9 Ampere tilsammen, her er de jævnligt oppe omkring de 11-12 Ampere!
Det daglige solcremfactor40ismøringsritual ...
Og så regnbygerne - fra de næsten daglige regnbyger på Tobago og Trinidad til de par gange med heldags-skydække og regn her på St. Thomas - også lidt overraskende. Vi skulle have haft noget til at samle regnvand op i, det kunne have strakt vandet i vandtankene lidt længere.
Regn på St. Lucia - og regnvejrsdag på St. Thomas ...
Vand koster penge - og jo længere nordpå, jo flere penge! På Barbados, Trinidad og Tobago kunne vi hente vand gratis, på St. Lucia betalte vi omkring 40 kroner for 400 liter vand, på St. Martin og her på St. Thomas er prisen det dobbelte, omkring 80 kroner for 400 liter vand. Rent drikkevand kan i egne dunke købes i det lokale supermarked for omkring 3 gange prisen på vandhanevand ...
Så vi har købt vand 3 gange på 2 måneder, i alt omkring 1000 liter - for i alt omkring 200 kroner - der er lang vej op til de 25.000 en watermaker koster - selv om vi også har købt "flaskevand" ved siden af (og når det er varmt drikker vi vel 3-4 liter vand om dagen 2 personer) - til omkring 1,5 - 3 kroner/liter afhængig af hvor det købes.
Diesel har vi ikke brugt så meget af siden Trinidad (lige med undtagelse af her på St. Thomas, her har vi væltet lidt imod vind og sø, det kostede lige 50-60 liter - udgiften for at ville på "sightseeing") - på Trinidad var prisen til gengæld lav: 1,50 krone/liter, så vi fik fyldt det hele op incl. 5 nye 20-liters dunke - så der havde vi alle tanke fulde: omkring 320 liter. Vi har købt diesel på St. Martin for omkring 0,70 US$/liter (cirka 4,- kroner/liter) - på St. Croix købte vi diesel til omkring det samme: 0,74 US$/liter - havde en forventning om at diesel var billigere på USVI, men det er ikke specielt billigt - til gengæld er benzin billigere end diesel ...
Forventningerne til at sejle i Caribien inden vi ankom, har været stort set ikke-eksisterende - så vi er sådan set ikke blevet skuffede! Egentlig heller ikke det modsatte, synes ikke her er mere end vi kan finde på Middelhavet må jeg tilstå - på den anden side er Caribien jo mere end blot fra Trinidad til St. Thomas, der er jo en del lande og øer videre vestpå mod Mexico - så jeg tror blot vi burde bruge noget mere tid herovre :-) Men det bliver så ikke i år - som jeg har skrevet tidligere, så kunne jeg godt tænke mig at gøre Atlanterhavsturen igen (ja, ja - ved det godt: vi er på vej!) - øst -> vest. Måske blot som gast - lad os nu se - nu har vi lige omkring 3.000 sømil den anden vej først ...
Som sædvanlig kunne vi nok blive ved med at skrive - men vi begynder at synes vi har lidt travlt med af sted (regner med afsejling i morgen tirsdag den 15. maj)- så ikke mere nu - der skal uploades!
Links til den sidste rejseberetning kan ses her - og link til den kommende Atlanterhavstur, som vi vil prøve at opdatere (via bror Jesper) med den daglige logbog:
Charlottes beretning fra ferie ombord
Vores aktuelle position kan ses her:
http://www.aprs.net/cgi-bin/winlink.cgi?OC5ASP
Opdateringsmail:
Hvis du fremover vil have en mail når der er sket opdatering på hjemmesiden, så send venligst en mail til: opdateringsrobot@sypinocchio.dk
Kærlige hilsener til alle
Lars og Annette
Strandtur på Tobago Cays - "Bounty Land"