På Atlanten med S/Y Pinocchio - tilbage til Europa

Igen en lille beretning om vores tur over Atlanten - denne gang fra St. Thomas tilbage til Europa - via Azorerne og måske Bermuda (afhænger lidt af vejret)

Vi vil forsøge at skrive et lille mini rejsebrev dagligt, som vil blive publiceret her på denne side, med hjælp af Jesper - Lars' bror.

Men da vi jo er afhængig af at dels teknikken fungerer, dels af at sende/modtageforhold for kortbølgeradioen er i orden og dels af vejret - så er der ikke nogen garanti for opdateringen - så bliv ikke for skuffet hvis der ikke er en opdatering alligevel :-)

Den direkte kurs mellem St. Thomas og Azorerne er cirka 2.150 sømil lang, men vi kan nok ikke forvente at få jævn vind fra samme retning hele tiden - så lidt siksak må påregnes. Og ved en gennemsnitsfart på omkring 5 knob, så håber vi på at nå Azorerne om en 18-19 dage - eller alternativt Bermuda om en lille uges tid hvis vinden er for meget nordøst på det første stræk.

Vejrudsigten her mandag formiddag antyder at vi skal hold nord-nordøst på de første 4-6 dage, så skulle vinden deroppe dreje sydover så vi kan sætte kursen direkte mod Azorerne.

Besætningen på denne tur består af:

 

1. Tirsdag den 17. maj 2007

Klokken 21:18 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Så er vi startet på de 2152 sømil mod Azorerne! Tog lidt ekstra tid inden vi blev 100% færdige og dels inden vi l-i-g-e kunne tage os sammen ...

Fik skiftet olie på motoren (motor + gear), nyt fuelfilter, renset bund en sidste gang (allerede lidt begroning siden Flemming og jeg gjorde det samme på St. Croix for kun 2 uger siden), indkøbt det sidste proviant, syet det sidste (forhåbentlig ...) på genuaen, toppet op med diesel, ryddet op og flyttet rundt osv. osv.

Ikke lige lysten der var i højsædet, til denne lange tur over Atlanten - omkring 20 dage, med varierende vejr og vind - forhåbentlig arter det hele sig ordentlig! Men ikke rigtig nogen alternativer (udover at betale os fra det ;-)) - forhåbentlig kommer vi ind i den sædvanlige rytme om et par døgn, og så går tiden alligevel OK.

Starten var lidt irriterende: for motor i modvind og modsø rudt om St. Thomas og op forbi Tortola - men da vi kom fri af Tortola fik vi en ordentlig SE-vind, omkring 5-7 m/sek, farten omkring 6 knob for genuan alene. Så indtil nu går det fint. Vi går mere nordover end den direkte kurs, idet vinden ser ud til at rumme mere længere oppe - betyder så en lille omvej, men forhåbentlig en rarere sejlads.

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

2. Fredag den 19. maj 2007 - god fart og højde

Klokken 13:09 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Første nat er overstået - vinden fortsat frisk fra SØ, omkring 8-10 sekundmeter, tiltagel lidt i løbet af natten, så vi måtte rebe genuaen - storsejlet gemmer vi til de vindstille perioder ;-)

Farten lige nu 6.5 - 7 knob, kursen næsten rigtig - men vi forventer mere østlig vind så vi ikke kan holde så højt.

Foran-for-tværs og med 2-3 meter bølger så vi hopper noget op og ned - men det går. Ingen er søsyge, og alt er sådan set ok. Kører med 4-timers vagter om dagen og 3-timers fra klokken 24.00 - 06.00.

Et enkelt skib har vi her i morges ellers er her ret øde.

Vindroret har styret siden i går middags uden problemer - vi håber det varer ved :-) Der er konstant krængning og hopperi, så det er ikke så behagelig sejlads, men vi vænner os vel til det!

Tilbage er 2.034 sømil, så vi kommer under 2.000-sømils mærket i eftermiddag! Ikke fordi det bliver fejret noget videre - champagnen gemmer vi til midtvejsmærket ...

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille som ikke havde det så godt i nat, men hun er også ved at vænne sig til det ...

3. Lørdag den 20. maj 2007 - vinden aftaget og lidt søsyge ...

Klokken 12:01 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Vind - og også bølgerne - er aftaget lidt siden i går aftes, så farten er faldet lidt. Til gengæld blev forholdende mere rolige i nattens løb - hvilket var meget godt for Annette, som blev lidt søsyg i går formiddags (med tilstødende hovedpine) - stadig lidt søsyge tilbage desværre :(

Men ellers går alt nogenlunde ok - vinden jævn fra SØ, nu omkring 5 sekundmeter - overskyet og måske tegn på regn.

Farten lige nu omkring 5 knob, kursen lidt mere vestlig - som forventet.

Her har været lidt trafikeret i nat, af store skibe som sejlede på tværs - og en enkelt tysk sejlbåd, på vej nrdpå (Bermuda?), som vi forsøgte at kalde over VHF'en uden svar.

Vindroret styrer fortsat uden problemer - det gør tingene noget mere afslappende når vi kun er 2, at man bare kan sidde og hænge eller læse og så kigge op en gang imellem - istedet for at være konstant på "vagt" ved rattet, klar til at gribe ind - eller sågar styre manuelt!

Tilbage er 1.912 sømil - på de lange nattevagter kan man sidde og filosofere over aftstanden tilbage - nu har vi sejlet 1/10 eller lidt over - men det bliver nok først rigtig interessant at kigge på loggen når vi har sejlet 1/3 - så er der kort til halvvejen og derfra til 2/3 ... forhåbentlig kan vi snakke 1/3 tilbagelagt om yderligere 4-5 dage

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

4. Dag (20.05.2007) - fortsat god tur :)

Klokken 14:37 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Jævn vind fra Øst-Sydøst, omkring 4-5 sekundmeter - storsejlet kom op i går ved middagstid, blev rebet om aftenen, og siden har vi kørt upåklageligt nordøstover - dog stadig lidt for meget nord, men det skulle rette sig.

Bevægelserne i båden er efterhånden behagelige - vi sejler foran-for-tværs, med 10 graders krængning - søerne lange og omkring 1 meter høje, så det er til at holde ud :)

Annette er frisk igen - og alle 3 er ved at komme ind i en rolig gænge, med længere vagter end normalt - når vindroret blot styrer så skal der faktisk kun holdes lidt udkig indimellem, så er det ikke det store problem at være på vagt 5-6 timer om dagen og 4-6 timer om natten - i nat fik jeg en god lang søvn (alt er relativt ...) - Annette tog vagten fra klokken 23.00 til lidt over 04.00 - så jeg fik sovet i hele 5 timer uden forstyrrelser!

Varm aftensmad i går - en dåse "suppe" med masser af indhold bestående af kylling og grøntsager - og så en dåse cocktailpølser til at live lidt op på det hele - sådan set ok, i hvert fald nemt at lave ;-)

Så appetitten er også ved at komme tilbage ...

En flok delfiner (10-15 stykker) var oppe og lege i går eftermiddags - og i morges landede en lille fugl i cockpittet, den var meget tryg - ledte muligvis efter lidt vand eller insekter, hoppede ret meget rundt og pikkede i alting - på størrelse med en gråspurv, sort med masser af hvide pletter - Trille opdagede den heldigvis ikke!

Ellers kun observeret et par tomme flasker, et fiskenet og noget plastik - her er ganske tomt herude!

Vi læser en del bøger - Annette krydsogtværser også - og så sover og hviler vi en del. Trille er noget kælen, formodentlig blev hun lidt forkælet m.h.t. klap og kæl da Flemming og Charlotte var her for et par uger siden - men hun sover meget også, og ser ikke rigtig ud til at have lyst til at kravle rundt når båden bevæger sig og krænger hele tiden.

Med vinden ind forfra, så giver vindgeneratoren sammen med solpanelerne stort set strøm nok til det daglige forbrug - blæser det mere er vi somme tider nødt til at stoppe vindgeneratoren, så den ikke koger batterierne - lidt besværligt at få drejet apparatet med en bådshage, så vingerne holder op med at rotere - og så få en snor på vingerne, så de ikke kan dreje - mens man står og vakler oppe på kanten af båden, holder fast med den ene hånd og fægter rundt med bådshagen i den anden hånd - Don Quijote kan godt gå hjem og lægge sig, her slås vi skam også med vindmøller :-)

Tilbage er 1.777 sømil - ser ud til at vi kommer omkring 120 sømil tættere på målet hver dag, selvom vi faktisk sejler lidt for nordligt fortsat - så det går fint nok indtil nu. Over 1/6-del tilbagelagt nu ...

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

5. Dag (21.05.2007) - regn og "squalls" i nat :(

Klokken 17:28 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Vinden aftog i går middags og det meste af dagen gik vi kun omkring 3-4 knob. Til gengæld rummede vinden hen under aften og tiltog en lille smule - og om natten (ved 2-tiden) fik vi regn og bygevejr (squalls) ind over os, så måtte tage storsejlet ned. Sur og lidt træls nat ...

Nu er vinden jævn fra sydøst, stor og genua giver lidt over 5 knob med en fin højde (halvvind) - direkte på Azorerne, faktisk en lille smule mere østlig. Helt overskyet og der kommer sikkert et par regnbyger i løbet af dagen.

Ikke så meget sø, så sejladsen er nogenlunde rolig.

Varm aftensmad i går - så appetitten er tilbage - men det var det sidste friske mad, nu bliver det henkogt og konserves resten af vejen - men det har vi jo prøvet før, det er fint nok :)

Trille fangede sin første "flyvende mus" (= flyvefisk) i nat - stadig underligt hun kan høre en lille fisk ligge og baske med halen på dækket, med al den baggrundsstøj der er fra vind, sejl, vandet og regnen! Natmad og lidt underholdningsværdi ...

Vi er ved at være lidt trætte, men får taget nogle længere vagter for hinanden - så man når da at få sovet 5-6 timer om natten, så det er ikke så galt med det.

Tilbage er 1.672 sømil - så kun 100 sømil tættere på det sidste døgn, men vi kan jo ikke vinde hver dag! Over 1/4-del tilbagelagt - det går da fremad nogenlunde den rigtige retning ...

Bogbestanden er ved at være lidt tynd - måske skulle jeg skrive en bog selv istedet ;-)

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

6. Dag (22.05.2007) - mere regn, vindstille, opfriskende vind ...

Klokken 14:13 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Vinden døde hen i går lidt før middag, og med masser af regn - så vi besluttede at starte motoren for at se om vi kunne komme over det vindstille bælte - og omkring klokken 16 fik vi så endelig vind igen - og hele natten har vi haft en god jævn vind fra sydøst - lige nu er den tiltaget til endog meget frisk (22-25 knob), fortsat fra sydøst - men vi tror det blot er en byge, ifølge vejrudsigten skal den rigtig hårde vind først komme om en 3 døgns tid - nu får vi se, sålænge vinden er fra sydøst er det ok med lidt ekstra vind.

Så i går, med al den megen regn og i vindstille, var vi noget frustrerede - vi har ikke diesel til at køre så langt tid for motor (omkring 500 sømil ialt), og når vi kommer tættere på Azorerne regner vi med at ramme "Azorerhøjtrykket" med tilhørende vindstille. Og det er lidt irriterende at sejle i regnvejr!

Men natten blev stille og rolig som nævnt, med en rimelig vind og fart.

Søene er også tiltaget lidt nu, så vi hopper en del igen.

Ikke så mere idag - trænger til at få sovet lidt.

Tilbage er 1.551 sømil - fortsat går det da fremad nogenlunde den rigtige retning ...

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

7. Dag (23.05.2007) - mere regn, mere vindstille ...

Klokken 12:30 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Også i går ramte vi et vindstille område cirka ved 16-tiden - også med regn, dog ikke så meget - men jævnt gråt og overskyet hele dagen. Vi motoriserede omkring 7 timer indtil vi ved 23-tiden endelig fik vind igen - og hele natten har vi haft en god jævn vind fra sydøst - og det ser ikke ud til at vi får den oprindeligt lovede hårde vind, tværtimod ryger vi igen om 4 døgn ind i et par vindsvage dage ...

Vi prøver at fange en fyr der hedder Herb, og som udsender vejrudsigter og giver råd om ruteplanlægning - men vi kan ikke komme igennem til ham - vi kan høre det meste af hvad der foregår, men ikke komme i kontakt med ham - han er vist bosiddende i Canada. Der ligger en tysk eller hollands sejlbåd halvandet døgn foran os, på samme kurs - så de råd han får kan vi så også benytte os af (med forbehold for de lidt andre vejrforhold de har 170 sømil længere fremme).

Ellers henter vi dagligt en vejrprognose i form af en "grib-fil" over det område vi sejler i - den viser vindretning og styrke for de næste 10 dage med 12 timers interval, så er meget god til ruteplanlægning også - dog har den ikke vist de vindstille "huller" vi har ramt de sidste 2 døgn ... eksempel på "grib-fil" er

Natten blev igen stille og rolig, med en rimelig vind og fart.

Ellers sker de som ikke så meget herude midt på Atlanten ...

Tilbage er 1.442 sømil - vi skulle nå 1/3-dels mærket i eftermiddag/aften (ingen champagne i den anledning, den gemmer vi til 1/2-vejsmærket!) - det går ikke så stærkt, men dog fremad i nogenlunde den rigtige retning ...

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

8. Dag (24.05.2007) - 24 timer på Atlanten

Klokken 19:56 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Afstand tilbage er nu 1.319 sømil. Aftenen og den første del af natten blev meget frustrerende med bygevejr, masser af regn, tage sejl ned, sætte sejl, rebe, rebe ud, motorsejlads - afsluttende med svag vind ved midnat, langsomt tiltagende. Jeg styrede til klokken 02.00, så tog Annette over.

I forgårs besluttede vi at notere ned, alt hvad vi lavede i 24 timer - så I måske kan få et indtryk af hvad tiden går med!

<----------------- 24 timer på Atlanten ----------------->

22.05 kl. 18.40: Annette sover, jeg styrer - eller rettere holder udkig. Annette bliver vækket med ordene "vil du styre eller lave aftensmad?" - hun vælger at styre!

Jeg finder noget henkogt hakket kød frem, løg + hvidløg og kød brunes, tomater, bønner, krydderier tilsættes - lidt svært at holde alting på plads når båden ruller. Annette er ved at tage tøj på - natudrustning består i regnbukser og regnjakke - og som altid når vi er oppe: redningsvest.

Den elektriske autopilot styrer vindroret, svag modvind så vi kører for motor. Vagten består blot i at sidde i cockpittet og holde lidt øje med vinden, kursen, farten og motorinstrumenterne en gang imellem - og ellers sidde og filosofere - mest over hvor langt der er og hvad man dog laver herude ... specielt om natten, om dagen sidder vi med en bog eller anden underholdning.

Det er helt mørkt, solen går ned klokken 18.00, et par enkelte stjerner kigger frem.

19.20: Risen sættes over - Annette er nu nået op i cockpittet, hvor jeg blot kan se hende som en mørk skygge på den ene kistebænk. Trille begynder at hoppe lidt rundt, vil kæles for og have mad - når båden krænger står hendes 4 poter fast, men hele kroppen følger bådens bevægelser, sjovt at se på.

Maden er færdig og jeg hælder den op på 2 tallerkner, vi bruger nogengange paptallerkner, så vi slipper for opvask. Dækker bord - og vi spiser sammen i kahytten. Rydder væk - og så til køjs. Gider ikke læse - Annette spørger om hvor længe hun skal styre - Jeg foreslår til 1-2 tiden eller til hun er træt nok til ikke og gide længere, hun siger klokken 8 - og mener sikkert klokken 20 - men jeg synes klokken 8 er fint :-) - vi bliver enige om kl. 1. Slukker alt lys og sover. Annette sidder i cockpittet, kigger lidt rundt, checker kursen, snakker med katten, blunder, tænker, regner på afstanden, synes ikke tiden går langsomt - det er værre når man håndstyrer!

Klokken 22 er der nok vind til sejl mener Annette - og vinden er på vej i sydøst igen - så jeg bliver vækket og på med t-shirt og redningsvest og op i det kølige cockpit (i forhold til køjen, men der er vel 24 grader deroppe) - og vi ruller genuaen ud og falder lidt af - og jeg lægger mig igen 10 minutter efter - og sover videre.

23.00: Vind nok til at stoppe motoren, så det gør Annette, 4-6 knob for genuaen.

Trille fanger en flyvefisk i nattens løb, som hun spiser det meste af - lidt rester ligger på den ene cockpitbænk om morgenen ...

23.05 - 01.00: vågner, Annette siger ikke noget om afløsning, så jeg lægger mig igen, måske er hun ikke træt - kunne godt tænke mig en time mere i køjen! 3 minutter efter kommer hun ned og spørger om ikke jeg vil afløse hende ...

01.15: Får regntøj og redningsvest på - ikke koldt, men der kan forventes en regnbyge en gang imellem. Annette går ned og hopper omgående i køjen. Jeg checker kurs og fart og sejltrim - ændrer lidt på sejltrimmet - checker horisonten for lanterner og andet: intet at se.

Jeg har taget min PDA med op - lytter til lidt Monrad og Rislund - og spiller et par spil "Risk" ...

Arrangerer et par cockpitpuder, så jeg kan blunde lidt - vågner hele natten trofast hver halve time og kigger lidt rundt, heldigvis ingen trafik overhovedet, og vinden er stabil så der skal ikke stilles på noget - så efter lige at have kigget rundt, så blunder jeg videre - og efter en halv time vågner jeg op osv. ... på den måde går natten hurtigt. Når jeg ikke blunder er jeg lige en tur nede i kahytten, Trille vil gerne klappes hver gang jeg er nede. Farten omkring 5,5 knob, hvis vi vil sejle hurtigere skal storsejlet op - gider ikke rode med det midt om natten, så skal Annette vækkes også og hvis der komemr "squalls" skal det bare ned igen - selvom det normalt giver plus 1-1,5 knob - sålænge vi går over 5 knob er det ok - eller over 4 - eller blot over 3 - kortsagt, jeg gider ikke rode med det ...

Natten går fredeligt - da jeg vågner efter sidste blund er klokken omkring 4.30 og det er begyndt at lysne. Annette sover stadig. Drikker et glas kold juice, er ikke rigtig sulten.

5.00: tænder PC og kortbølgeradio, henter nyeste vejrudsigt og evt. emails, får sendt en positionsrapport - og spillet et par spil "Football-o-saurus" mens der hentes data via radioen. Vejrudsigten ser nogenlunde ud de næste 3-4 døgn, så ryger vi ind i noget med svage skiftende vinde - nå, det kan nå at ændre sig endnu ...

Slukker PC og radio. Der var lidt vand i motorrum og kølsvin så jeg i går, da jeg checkede vandstanden i batterierne, så henter vores olietømmerpumpe og tømmer det ud.

07.00: Annette begynder at vågne og spørger om jeg vil afløses - men hun kan godt vente til klokken 8. Får skrevet og sendt et par emails mere inden klokken 8.

Rigger fiskestangen til - vi er begyndt at spise nogenlunde normalt, så en fisk ville da ikke gøre noget til aftensmad ...

Annette smører lidt morgenmad - 2 rugbrødsmadder med pate og syltede agurker: mums! Ingen gider lave te, så juice og cola til morgenmaden.

Annette tømmer kattebakken for diverse indhold ...

Jeg checker og smører blokkene ved vindroret og selve vindroret får også en omgang. Lidt fintrim af autopiloten.

08.00: Annette i cockpittet, sidder blot og hænger. Jeg sidder og tænker lidt på "Asra" og "Lela", som også skulle være på vej over - hvordan de har det og hvordan det går med dem og hvor de er. Finder min bog frem - Robin Cook "Marker", en spændingsbog om medicinalindustrien og genteknologiens "mirakler" og risici.

Er ikke særlig søvnig, men har jo også blundet lidt hele natten.

Vinden er fra SØ, ca 5-6 sekundmeter, vi styrer omkring 50 grader = halvvind. Søerne bygger op til omkring 2 - 2,5 meter, små skumtoppe lejlighedsvist. 1/3-del af afstanden til Azorerne er nu tilbagelagt.

Sover fra 9.00 - 11.00 - spørger Annette om vi skal sætte mere sejl, farten føles at være aftaget - Annette, som sidder og læser - synes vi sejler hurtigt nok.

11.00: meget varmt i kahytten, alle luger er lukkede - hvis der kommer regn om natten eller værre: en sø indover, så er det bedre de er lukkede - men når solen kommer på op ad formiddagen bliver her uudholdeligt varmt. Så åbner toplugen og et par vinduer - det hjælper.

Trille vågner også og vil klappes.

Overvejer lidt med aftensmad, hvad har vi osv.

Båden ruller en del med halvvind, høje søer og kun genuaen. Spiser et par "snickers" mens jeg læser lidt.

11.37: Farten er nu faldet til under 5 knob, så vi beslutter at sætte storsejlet. Så på med rednignsvest og op i cockpittet. På dæk:

sejsninger fjernes fra storsejlet

Motor startes

Selvstyrer frakobles

Genua rulles ind

Båden styres ret op i vinden

Storsejl hejses - Annette har meldt sig frivilligt igen til det hårde arbejde ved spillet - noget med "farmorarme ..."

Falder af til kursen

Genua rulles ud igen

Trim

Selvstyrer tilkobles

Trim

11.52: Motor stoppes

Resultatet er +1 - 1,5 knobs ekstra fart, så nu går vi lidt over 6 knob. Lidt mere støj og uro fra riggen og båden - men det vænner man sig til!

12.10: Lidt vand i kølsvin ved masten (regnvand der kommer ned ved masten), prøver at pumpe det ud med den elektriske lænsepumpe, men den tager ikke rigtig ved - billigt tyrkisk kopi-bras! Tømmer det ud med håndkraft (= spand og svamp) - også en levende kakerlak kommer med op, den svømmer forgæves rundt i spanden og kan ikke komme op - forsøger at drukne den en del gange, men den er særdeles sejlivet. Med stor fornøjelse bliver spandens indhold hældt udenbords - så kan den jo se om den orker at svømme ind til land, hæ-hæ! Vi hader de bæster ...:(

Annette siger hun styrer til klokken 17.00 - eller til "Herb" er færdig ...

Om halvanden time skulle vi komme under 1.400 sømil tilbage ...

Giver katten frisk vand ...

Og Annette får en dynge (af hendes eget ...) vådt tøj op til tørring ...

13.00: Storsejlet slår lidt rigeligt (bommen svinger lidt rundt når der ikke er vindpres nok i det), så rigger et par kraftige elastiksnore til som "støddæmper" - det hjælper lidt på det ...

13.30: kopierer 6-7 CD'er ind på PC'en og videre til MP3-afspilleren, så er der lidt natunderholdning ... tager et par timer ...

14.45: Annette går i brusebad, vi har varmt vand fra motorkørslen i går ...

15.00: Musikprojekt afsluttet - instruerer Annette i MP3-afspilleren ...

Checker fiskeline - og fjerner lidt tang fra krogen (en lyserød blæksprutte med STORE øjne - en "Tuna Whacker" - den har endnu aldrig "whacket" nogen tunfisk ...) ...

Vinden aftaget lidt, men det kan vi jo ikke gøre så meget ved ...

15.30 Annette overtager styringen - jeg prøver at fange "Herb", som er en canadier der på amatørbasis, via kortbølgeradioen, giver langturssejlere vejrudsigter og forsøger at fortælle os hvilke kurser vi skal holde for at få de bedste vinde. Jeg kan godt høre ham og mange af sejlerne snakke sammen - men kan ikke komme i kontakt med "Herb" for at give vores position og vejrforhold. Der ligger en tysker (tror jeg det er - accenten lyder tysk) omkring 150 sømil foran os - jeg hører hans snak med "Herb" og vi kan så benytte de anvisninger han får - som stemmer meget godt oevrens med det vi kan se på vores egne "gribfiler". Det tager fra klokken 15.30 - 17.00 før "Herb" når til "vores" område sydøst fro Bermuda ... snupper en whisky mens jeg sidder med hovedtelefonerne og lytter til snakken mellem "Herb" og sejlerne ...

Der er fortsat kun lidt vind, Annette rigger en preventer på bommen.

17.00: Lars overtager roret.

Vi reber storsejlet ud.

Annette læser i kahytten og drikker også en enkelt whisky.

18.40: Vinden tiltager igen så vi reber storsejlet en tak ned.

Annette sover ...

19.00: Annette varmer resten af aftensmaden fra igår, tilsætter et par dåser et-eller-andet som fyld - aftensmaden spises omkring ved 20-tiden, jeg i cockpittet selvom det er begydt at regne ...

<------------- Slut på 24 timer på Atlanten ------------>

9. Dag (25.05.2007) - regn, regn, regn ...

Klokken 13:21 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Siden i går eftermiddags har vi haft bygevej og konstant øsende regn i næsten 12 timer i træk - samtidig med at Annettes regnjakke ikke var regntæt, så vi måtte fælles om min - samtidig med at vinden løjede af om aftenen - samtidig med store urolige søer, så båden blev kastet rundt (med samt bandende og sværgende indhold også ...) - så der var noget lav stemning i nat - vi kørte med motor indtil i morges, hvor vinden kom igen. Så er det man absolut ikke gider være herude, at kigge på loggen er nærmest uudholdeligt - og vi er ikke en gang halvvejs :(

Men i morges kom vinden igen, solen kom frem et øjeblik - og det har ikke regnet siden, så alt er efterhånden tørt igen - og loggen viser nu at vi mangler 1168 sømil, dvs. halvvejsmærket nåes i morgen - sammenholdt med det faktum at vi jo egentlig ikke rigtig kan sige "nu gider jeg ikke mere ..." - så deet :)

Afstand tilbage som nævnt nu 1.168 sømil, så vi må hellere lægge en flaske champagne på køl - har desværre ingen halve ... skulle gerne nå halvvejen i morgen tidlig/formiddag - det bliver rart at se loggen tælle nedad igen!

Men at tænke sig at på 9 dage har vi "kun" nået halvvejs - der er det samme stræk igen - hmm, må jeg vist hellere lade være med at tænke på det ...

Udover frustrationerne fra i nat, så er alt vel ombord - genuaen om vi passer meget på - ser ud til at have en lillebitte flænge i agterliget igen (i en af syningerne), så ved lejlighed skal den ned og syes - alle forstærkningerne Annette har lavet (med hjælp af både den ene og den anden ...) har hjulpet meget, så det er rart den trods alt har holdt i 9 dage ...

Og sammenlignet med turen fra Kanarieøerne til Barbados, så er krisestemningen slet ikke i nærheden af det niveau vi allerede havde på 2.-dagen - mange faktorer har indflydelse, skal se om jeg kan filosofere lidt over det til i morgen.

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Kasper

10. Dag (26.05.2007) - lidt mere optimisme at spore i dag ..

Klokken 16:16 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

... men nu har vi også delt en flaske champagne til morgenmaden for at fejre halvvejsmærket :-)

God vind hele natten og fortsat god vind her til formiddag - vi skulle om et par døgn komme ind i lidt mindre vind, men fortsat fra Sydøst - kan være vi skal overveje at finde genakkeren frem ...

Og det har ikke regnet siden i forgårs eftermiddags, hurra!

Halvvejsmærket blev nået præcis efter 9 døgn, dvs. 8.30 her til morgen - så med lidt held er der kun 9-11 dage tilbage til Azorerne. Vejret ser ud til at arte sig her i området - lidt længere nordpå kommer der en lille storm om et par dage, og Bermuda har vist haft rigeligt med vind de sidste par dage - så vores beslutning om at gå direkte til Azorerne istedet for over Bermuda var forhåbentlig fornuftig nok - altid et svært valg inden starten at lægge den rigtige kurs, men det er jo trods alt muligt at ændre undervejs ...

Har lige fået email fra "Asra" - Regnar og Annette er nået til Azorerne efter 24 døgn - men desværre løb de ind i en række problemer lige inden ankomsten, bl.a. brækkede de masten 12 sømil før ankomsten - surt show :-(

Fik kontakt med "Herb" i går eftermiddag, så nu får vi også rutevejledning af ham det sidste stykke - hans vejledning passer meget godt med vores egne beregninger, men altid rart at have en "second opinion".

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

11. Dag (27.05.2007) - fortsat stille g roligt fremad :)

Klokken 12:20 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Ikke så meget at berette herudefra i dag - bortset fra alt er er vel og vi har det stadig godt og er ved godt mod - men er lidt trætte i dag og begynder at blive lidt utålmodige - men det nytter ikke noget, mindst 8 dage igen ...

I nat en del storskibs-trafik, så der kunne ikke rigtig blundes så meget på vagterne, mest deraf trætheden kommer.

Vinden er fortsat jævn, nu efterhånden drejet lidt mere i øst, så vi har siden i går gået mellem 5.5 - 6 knob på næsten bidevind, og næsten den rigtige kurs, så det er fint. Igen forventer vi snart at vinden løjer mere af så motoren må igang - nu må vi lige høre hvad Herb fortæller os i eftermiddag om hans vejrprognose.

Den elektriske selvstyrer, som vi bruger til at styre vindfanen med i svage vinde og for motor, viste sig at have et problem da vi forsøgte at montere den i går. "Bippede" bare og ville ikke aktivere. Den er nu blevet skilt,ad og det viste sig at den ikke havde haft godt af alt det regnvejr vi havde haft, der var vand inde i elektronikken! Sådan noget møg, man skulle da forvente at legetøj beregnet på sejlsport kan tåle en smule vand ...!

Men jeg fik den tømt for vand og renset af og tørret - og efter at have måttet nødreparere displayet (hvor monteringsbeslagtet var knækket) nødtørftigt med tape og et par tændstikker (!) ser den nu ud til at fungere igen - vi krydser fingre!!!

922 sømil tilbage - vejrudsigten lover nordøstenvind om 6 døgn, så måske skal vi begyde at gå ret meget nordover istedet for direkte på Azorerne - men nu ser vi lige hvad Herb og de næste dages vejrudsigter siger. De 922 er til den første ø, Flores - måske vælger vi at gå direkte til Faial og Horta, det er cirka 100 sømil længere. Men den beslutnging tager vi nok først lige omkring ankomst - afhænger af vejr og dieselbeholdningen.

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

 

12. Dag (28.05.2007) - fortsat stille g roligt fremad :)

Klokken 13:28 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Det bliver lidt en gentagelse fra i går - dvs. vinden er fortsat jævn (aftaget en smule), nu efterhånden drejet i øst (dog lige rummet den sidste ties tid), så vi har siden i går gået omkring 5 knob på bidevind, og næsten den rigtige kurs, så det er fint. Igen forventer vi snart at vinden løjer mere af så motoren må igang - nu må vi lige høre hvad Herb fortæller os i eftermiddag om hans vejrprognose.

839 sømil tilbage - vejrudsigten lover opfriskende sydvestenvind (op til temmelig mange sekundmeter) - da det er medvind og vi ikke kommer så langt nordpå hvor det værste vind skulle være, så håber vi på et godt skub i ryggen i stedet ("medvind på cykelstien")!

Alt ombord fungerer upåklageligt, vi har mad og vand nok - dog er jeg nu nødt til at rationere på besætningens ølforbrug, nede på 1 om dagen nu - maden er en blanding af henkogt (til gryderetter) og dåsemad - vi fandt noget "chunky soup" på St. thomas, som er OK iblandet lidt ekstra fyld af en eller anden slags - det mætter og er varmt i hvertfald - her kan vi jo godt savne Sekkers 3 retter mad med saucer :)

Trille er ved at blive noget tyk af alle de "flyvemus" hun fanger hver nat - de bliver spist med skæl og ben og det hele (dog ikke de lange "flyvefinner"), hun må have en fantastisk stærk mavesyre til at opløse alle de fiskeben ...

Har lige hørt 2-3 svenske både snakke over VHF'en og kaldte op til dem - og fik kontakt med svenske "Nano" som ligger 7-10 sømil nord for os - så nu er vi ikke helt alene ehrude mere :)

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

13. Dag (29.05.2007) - vindstille, den første fisk fanget!

Klokken 19:10 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Stort set vindstille siden i går, så vi kører for motor - regner med at det bliver ved at være sådan indtil i morgen (onsdag) middag - det skulle der være diesel nok til - og så skulle der fortsat være nok til yderligere 1 døgns motor - ser ud til at vi bruger en anelse mindre brændstof end vi har regnet med - må være det store arbejde Flemming og jeg lagde i at rense bunden på St. Croix :)

Det er lidt kedeligt at motorisere, man bliver lidt rastløs - men til gengæld kan vi jo så få hvilet nogenlunde ud - der skal ikke justeres på ret meget undervejs, selvstyrer og motor passer sig selv - næsten da!

I morges fangede vi den første fisk på turen - en 3-4 kilos guldmakrel (eller bonito), som nu er renset og lagt i køleskabet - så er der aftensmad til de næste par dage!

De 3 norske (ikke svenske) både, vi fik kontakt med i går, har vi snakket jævnligt med både i går og i morges - de går en lidt østligere kurs end os, så vi ser dem nok først på Azorerne - forhåbentlig om en uges tid.

Fik ikke kontakt med Herb i går eftermiddags - generatoren på motoren (eller rettere Sterling-laderen) støjer for meget, og der var generelt meget dårlige modtageforhold i går - men vi prøver igen i eftermiddag. Og vores gribfiler viser fortsat det samme billede - tiltagende vind fra i morgen, heldivis fra sydvest - det skulle så de næste 4 døgn blæse os et godt stykke øst-nordøstover - vi håber det passer!

Omkring 700 sømil tilbage til Flores - og 800 til Horta - forhåbentlig en uges tid eller deromkring.

Sejladsen har været forholdsvis afslappende indtil nu - da vi mest har haft vind foranfortværs eller halvvind, har vi ikke haft de "proptrækker-bevægelser" vi havde på turen til Barbados, der har været en jævn krængning og godt nok har båden så gået op og ned langskibs (over søerne), men det er langt at foretrække med krængning fremfor rulning! Lidt rulning har vi selvfølgelig haft - men ikke de der 24 timer i døgnet ...

Selvfølgelig er det rart at være nogle flere hænder en gang imellem - specielt sejlhåndteringsmæssigt - men vi er glade for at vi ikke tog en vildtfremmed person med - det ville have stillet større krav til mange ting - vagtfordeling, madlavning, sejlføring, tillid til at båden bliver håndteret korrekt osv. - når vi kun er os to så gør vi bare som vi plejer, det fungerer jo egentlig udmærket - vi behøver ikke forklare noget eller dirigere med hinanden (som regel da ...) - mens vi med ekstra gaster gaster ombord, ville forvente at de forventede lidt mere ordnede forhold - håber det lyder forståeligt!

Der stilles også væsentlig større krav til tolerancen, når vi er flere på de lange stræk, kan vi godt mærke nu - selvom Sekker og Kasper jo havde meldt sig frivilligt til at tage med (forstået på den måde at de ikke var "presset" til at hjælpe med at sejle båden over på nogen måde), og det jo er familie - så er det jo tætte forhold, man kan ikke bare gå sin vej.

Dagligdagen ombord bliver pludselig anderledes, og der er flere hensyn der skal tages - f.eks. er vi jo nu kun 2 om at dele den "gode køje", og da den ene altid er på vagt så er der jo ikke lige problemer med det :-) Og der skal ikke "kontrolleres" eller dirigeres noget - Annette og jeg gør jo bare i fællesskab det der skal gøres, at vi så indimellem råber lidt ad hinanden gør jo så heller ikke så meget - vi ved jo at det blot er nogle frustrationer eller noget overtryk, der lige skal lukkes ud - det stikker ikke så dybt. Så egentlig væsentlig mere afslappende kun at være 2 - vi er så måske også lidt bedre rustet mentalt til at sejle sådan et langt stræk nu efter at have prøvet det een gang - men havde selvfølgelig også sejlet over 1. gang alene, hvis Sekker og Kasper ikke havde meldt sig - og vi har vel også lært lidt af turen til Barbados omkring båden, udrustning, proviantering osv. - og ikke mindst har vi nok fået lidt mere tillid til at vi kan klare det meste herude selv.

Der er nu heller ikke noget underforstået "pres" på os for at nå over på et bestemt tidspunkt, eller blot at nå over - vi skal jo denne gang hverken nå frem til jul eller til at nogen skal starte på arbejde igen - gider vi ikke sejle en dag, så kan vi jo bare ligge underdrejet - eller vende om hvis det er det vi vil. Vi havde, inden vi startede mod Azorerne, besluttet, at var vejret ikke med os, ja så tog vi bare til Bermuda - det samme kunne vi ikke gøre på den første tur, selvom Cap Vrede jo ville have været et fint stop undervejs (turen ville blive delt op i 2 på den måde - samlet set ikke meget længere).

Også ansvaret ved at have ekstra gaster med føltes væsentlig mere belastende, end jeg personligt havde regnet med på forhånd - ansvaret og et underforstået forventingsniveau (til Annette og jeg) - kan vi mærke nu, hvor det ikke er der (!) - og at tage 2 familiemedlemmer ud i "det blå" langt fra sikkerhedsnet af nogen slags - hvad nu hvis der skete noget midt ude på Atlanten (havari, sygdom, uheld), det ville vi føle som "vores skyld" - selvom vi havde gjort meget ekstra m.h.t. sikkerheds- og andet udstyr til de 2, og generelt til båden - så falder det jo i den sidste ende tilbage til os, hvis der skete et eller andet undervejs.

Nu er det jo "bare" os selv det går ud over hvis der sker noget ... (banke-banke under bordet!)

Nå - ikke mere om det - må vel hellere se om der er en kold øl i køleskabet - dagens ration :-(

Vi er i øvrigt ved at være lidt langt fra radiostationerne, der kan godt blive et par dage hvor vi ikke får kontakt - og dermed måske ikke kan sende dagligt rejsebrev - så ingen panik hvis ikke der kommer opdateringer!

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

14. Dag (30.05.2007) - vinden er kommet igen - fra syd :)

Klokken 14:48 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

I morges ved 5-tiden kom vinden tilbage og som forudsagt fra syd - en nu jævn 12-14 knob, så vi vælter afsted med omkring 7 knob :) Vinden skulle langsomt tiltage i nat til det dobbelte, lidt afhængig af hvor langt sydover vi er - men forhåbentlig får vi et rimeligt vindområde på 20-25 knob (10-12 sekundmeter) - for meget så kan vi gå lidt sydover, for lidt så kan vi gå lidt nordover.

Fik kontakt med Herb igen i går eftermiddags - og fik retningslinier for de næste par dage - jeg er ikke helt enig i hans beregninger, han mener vi kun får een dag med krafti vind, så bliver vi overhalet af fronten og får derefter skiftende vinde (i starten nordøst) - jeg tror med den fart vi kan gå, så kan vi de næste 3-4 dage holde os foran fronten og udnytte den friske sydvestenvind - men nu får vi se, man diskuterer ikke så meget med Herb kan vi høre, han har sine meninger og er man ikke enig så bliver man hurtigt affærdiget ... men jeg vil nu forsigtigt spørge til sagen i eftermiddag ;-)

Omkring 596 sømil tilbage til Flores - og +100 til Horta - selvom vi lige nu og de næste par dage sejler ret østpå, så skulle farten være tilsvarende god så vi håebr stadig på en lille uges tid eller deromkring!

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

 

15. Dag (31.05.2007) - vinden er nu omkring kuling!

Klokken 15:35 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

I går havde vi en fantastisk sejlads - fra formiddag til aften gik vi konstant mellem 7-8 knob for rebet stor og rebet genua og 15-17 knobs vind (halvvind), perfekte forhold for os :) - og en dagsdistance på omkring 160 sømil (incl. motorsejlads natten i forvejen). Til natten droppede vi storsejlet helt og rebede genuaen i takt med at vinden tog til. Lige nu er der stort set kun et lommetørklæde oppe i 14-17 sekundmeter, heldigvis fortsat halvvind. Vi går østpå istedet for nordøst for at holde os foran fronten og forhåbentlig kan vi fredag aften begynde at gå nordøstover igen - men nu får vi se, 1 dag ad gangen ...

Sejladsen er mere urolig, flere søer, der er en del vindpust også - men sådan er det, vi må jo tage det sure med det søde!

Aftensmaden blev friskfanget bonito (den fra i forgårs), paneret og pandestegt, der var dog ikke så megen appetit (på grund af vejret) - ned kom den da :) Og den blev dernede hos os begge ...

I forgårs havde vi, mens vi sejlede for motor i vindstille, genuaen nede for en lille reparation - en syning var gået lidt op, og det var bedre at få det forstærket mens vi kunne, så det ikke blev værre - og det er vi glade for nu, der er jo lidt mere belastning på grejet i hård vind! Og i går måtte storsejlet ned, 2 af de gennemgående sejlpinde var på vej ud af lommerne - hvorfor det lige skulle ske nu og så samtidig ved jeg ikke - måske fordi sejlet slår mere i den friske vind når vi sætter eller reber det. Ned måtte det, en af plstikkilerne var knækket, så jeg måtte skifte bændler ved begge sejlpinde (slidt over) og binde og sy det ene bændel fast, siden plastikkilen var knækket. Men det lykkedes at få begge pinde på plads og i orden igen - nødreparation, så må det blive ordnet helt på Azorerne.

Nu omkring 498 sømil tilbage - den direkte afstand aftager ikke så hurtigt da vi sejler en lille omvej østpå, men det retter sig vel!

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

16. Dag (01.06.2007) - god frisk vind, 444 sømil tilbage!

Klokken 15:35 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Vinden er aftaget lidt sammen med søerne - som på et tidpunkt var omkring 4-5 meter høje - vinden er nu omkring 10 sekundmeter fortsat fra syd-sydvest, og vi går omkring 7-8 knob for en rebet genua, og lidt mere direkte mod Azorerne. Vinden skulle aftage mere i løbet af natten, ned til 7-8 sekundmeter, forhåbentlig kan vi holde os i en sydvestlig vind det næste døgn eller forhåbentlig 2.

Men målet kommer jo tættere og tættere på - det er lige før vi begynder at tror på mandag aften, senest tirsdag morgen - jeg har nu "officielt" gættet på klokken 22.00 mandag aften, Annette siger tirsdag morgen klokken 03.00 - nu får vi se - hun får ikke lov at rebe og jeg får ikke lov at rebe ud ;-) - vinderen får en god middag i Horta (ja, det gør taberen vel så forhåbentlig også ...)!

Egentlig har vi jo et udeståënde fra ankomsten til Barbados, tror nok det var mig der var tættest på og dermed vandt middagen - men det er jo en helt anden historie ...

Vindroret - som har styret upåklageligt stort set 100% på turen - begyndte at drille lidt i nat, havde svært ved at holde en nogenlunde kurs, specielt når søerne slog båden ud af kurs - så i morges måtte jeg skille det ad - en bøsning inde i et tandhjul havde fået skubbet sig ud, så der var for meget slup i systemet - heldigvis var bøsningen ikke forsvundet ud "på den blå hylde", så jeg fik den på plads og sikret med en lille klat epoxy - forhåbentlig bliver den nu siddende ihvertfald de næste 444 sømil! Da denne bøsning blev skubbet på plads har vi faktisk haft en meget bedre styring med vindroret, også med vinden ind agten for tværs - noget vi også på den anden Atlanterhavstur havde en del problemer med - så måske har bøsningen været ude af sit leje temmelig længe ...

Lidt besværligt at rode med små skruer og bøsninger, værktøj osv. mens man skal hænge ud over hækken og båden styrter af sted med 8 knob, søerne kommer ind skævt agtenfra og sender vand indover det hele - joo, vi hygger os skam :-) - men det er til at holde ud at udføre disse små reparationer, specielt når resultatet så er til at mærke - og det skal jo gøres (ja, ja - jeg var iført både redningsvest og livline - det er vi ret nøjeregnende med)!

Også tromlen på rattet (til styrelinerne fra vindroret) er ved at være slidt, så låsehåndtagene skal strammes meget hårdt, så hårdt at de stort set ikke kan strammes mere - og dermed låse rattet i en bestemt position til tromlen - så jeg bliver nok nødt til at finde på et eller andet georg-gearløs-agtigt, tror ikke det holder 4 døgn endnu ...

Så vi skal have skrevet til tyske "Windpilot" og bestilt lidt reservedele - til levering på Azorerne!

Vi har fortsat daglig kontakt med Herb for vejrudsigter og også 3 norske både, som går næsten samme kurs og fart som os - meget hyggeligt at snakke med nogen andre en gang imellem :-) - mon ikke vi får delt et par øl på Azorerne med dem, når vi alle ankommer om 4 døgns tid! Apropos øl så er vi nede på 1 dåseøl tilbage - jeg ved dog Annette har gemt 2 til at fejre ankomsten med ("Carib"-øl) - og tror nok der ligger en enkelt eller 2 i køleskabet - kan allerede mærke abstinenserne komme snigende ;-)

Også cola-beholdningen er ved at synge på sidste vers - så vi må vist hellere få lidt fart på, kan jo ikke sådan drikke te, kaffe og saftevand resten af turen ...

Som sagt omkring 444 sømil tilbage - nu er det afstanden til Horta vi regner med - ikke som tidligere Flores, derfor den lille ændring i tilbageværende afstand siden i går - der er jo omkring 100 sømil længere til Horta. I snit har vi gået 120 sømil i døgnet (lidt over) på hele turen, hvis denne SW-vind holder så begynder det jo at "lugte af bladguld på carporten" (= ankomst mandag ...) - men jeg må hellere indtage den mere pessimistiske holdning at "glasset er halvtomt" - så det bliver nok tirsdag alligevel!

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

 

17. Dag (02.06.2007) - surt, surt - regn og svag vind og ikke nok diesel!

Klokken 18:00 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

Pyyh - vi er snart MEGET trætte - hele dagen havde vi en fin SW-vind og rimelig fart, men om natten drejede vinden i nord og med masser af regn - så det led vi under hele natten og det meste af dagen også :(

Så stemningen var lidt mat - og trætheden er udbredt - men ingen afløsning i sigte ...

Ikke mere om fredagens sejlads - vi er dog kommet lidt nærmere hele tiden.

18. Dag (03.06.2007) – stadig surt, surt - regn og svag vind og stadig ikke nok diesel!

Fortsat svag modvind om natten og det meste af dagen - til sidst måtte vi bide i det sure æble og starte motoren - vi manglede på det tidspunkt 300 sømil og havde kun diesel til omkring 200 sømil ...

Havde kontakt med Herb om eftermiddagen, han rådede til at motorisere nordpå og så skulle vi få vind søndag aften, måske natten til mandag - så vi valgte at føle rådet, selvom det er træls at se dieselen forsvinde uden at vide om de sidste 100 sømil bliver i næsten vindstille eller hvad! Overskyet med regnbyger hele dagen, men opklaring om aftenen - så i det mindste ingen regn. Men ellers motorsejlads hele natten.

Nu er der så - som lovet (eller lidt senere end lovet ...) kommet lidt vind fra syd, så vi lænser for storsejl og genua - ikke meget vind men går dog omkring 4-5 knob - så sparer lidt på dieselen på den måde.

Diesel nok til 24 timer (= 120 sømil) ...

217 sømil til Horta ...

Ikke flere øl ...

Vind syd 10 knob ... :-)

Alle er trætte ...

Langturssejlads er noget hø ... hvad laver vi dog herude???

Hmm - ikke mere i dag, håber vi kan opdrive lidt bedre stemning i morgen!

I det mindste har vi da fået sovet lidt i nat begge to - vindror + autopilot har styret fint, så er tilbage til at holde udkig - og vi har jo selv valgt det, så deet ... ;-)

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

19. Dag (04.06.2007) Kort update

Klokken 9:03 (modtaget over radionet - OC5ASP(at)winlink.org):

  1. TIME: 2007/06/04 06:36
  2. LATITUDE: 36-22.65N
  3. LONGITUDE: 030-28.93W
  4. COURSE: 34T
  5. SPEED: 6.0
  6. COMMENT: Pinocchio: Almost out of diesel but got 100 liter from russian tanker :) - now speeding against Horta, 150 miles to go
  7. MARINE: NO
  8. WIND_SPEED: 8
  9. WIND_DIR: SSW
  10. CLOUDS: 80%
  11. VISIBILITY: 12
  12. BARO: 1020
  13. TREND: 0
  14. AIR_TEMP: 22.0C

20. Dag (05.06.2007) Breaking News!!!

Efter 24 gysertimer er vi nu endelig ankommet til Horta - med en hel mast :) Det sidste døgn blev tilbagelagt for motor.

Godt udmattede og lettede kunne vi kaster anker inde i Horta havn i formiddags efter 24 nervepirrende timer, hvor vi vidste at det kun var et spørgsmål om tid, hvornår fronten med den nordlige vind ville nå os. Heldigvis fik vi "kun" 8 timer med frisk til hård modvind og nåede ind inden det for alvor nu er tiltaget. Og heldigvis holdt mast og rig til den noget hårde medfart.

Flere detaljer om "gyseren" følger - vi er lidt trætte lige nu :)

Kærlig hilsen Lars og Annette - og Trille

Klokken 14:08 (modtaget over telefon!):

Lars har lige ringet og sagt at de ligger lige uden for Azorerne, og ser sig om efter en ankerplads.

Det har været et par hårde 24 timer de sidste.