På Atlanten med S/Y Pinocchio

En lille beretning om vores tur over Atlanten - planlagt afsejling den 3.12.2006, destination Tobago (Trinidad) eller Barbados.

Vi vil forsøge at skrive et lille mini rejsebrev dagligt, som vil blive publiceret her på denne side, med hjælp af Jesper - Lars' bror.

Men da vi jo er afhængig af at dels teknikken fungerer, dels af at sende/modtageforhold for kortbølgeradioen er i orden og dels af vejret - så er der ikke nogen garanti for opdateringen - så bliv ikke for skuffet hvis der ikke er en opdatering alligevel :-)

Besætningen på denne tur består af:

DSCN7689.JPG (371748 byte)DSCN7693.JPG (367480 byte)

Lars iklædt dykkerdragt - bunden skal lige renses inden afsejling - Arne kigger på

Søndag den 3. december 2006

De sidste forberedelser er i gang, forventet afsejling 13.00 - men det når vi nok ikke ...

Vejrudsigten siger NØ-lig vind de første 7 dage, 20-25 knob - lyder næsten for godt til at være sandt - nu får vi se.

Klokken 18:00 (modtaget over radionet)

Hele dagen er gået med klargøring - Lars må en tur i masten for at montere bagstag og ellers går dagen med oprydning og klargøring - Kasper og Sekker mumler lidt om at "holde ferie", men det kan vi andre heldigvis overhøre uden problemer - ferie det er jo noget vi ikke har længere ...

DSCN7694.JPG (446880 byte)

De 2 nye gaster - Kasper og Sekker

DSCN7697.JPG (372852 byte)DSCN7704.JPG (385793 byte)

Vi fik plads til det hele (på billedet blot en lille del) - Grøntsagsstuvning ...

En sidste tur i indkøbscenteret for at købe julegaver!

Endelig afsejling klokken 16.30 - Anni, Arne og onkel Ib vinkede farvel.

Første stræk gik til dieselstanderen på den anden side af havnen :-)

Men endelig 16.45 kunne vi forlade Puerto Rico og Gran Canaria - og ud til den friske Nord-Østlige vind, som skal føre os ubesværet over til Tobago på "den anden side" - øh, bøh - vinden er i sydvest og stik imod - surt show, alle vejrudsigter siger vind fra nordøst - Nandiala som er sejlet cirka 5 timer før os, og som vi har aftalt radiokontakt med, beretter om fortsat modvind også 20 sømil længere fremme :(

En del dønning imod, vi ruller en del! Ikke alt er stuvet ordentlig endnu, men der arbejdes på sagen.

Nå men det retter sig vel i løbet af natten ...

Aktiviteter klokken 18.00:

Hvad er der i vejen med en flodpram på de franske kanaler!?

04.12.2006, 10.00

Endelig i går aftes ca. kl 19.30 kom vinden som planlagt, 20-22 knob fra Nordøst - og det holdt sig hele natten - og med kun genuaen oppe har vi i snit gået 6.7 knob med topfart på 12.1! Desværre kunne vi i går nat ikke få vindroret indstillet rigtigt, så måtte håndstyre hele natten - lidt anstrengende ...

Vi fik vindroret indstillet nogenlunde her til morgen, så Kasper kan nu nøjes med at holde udkig uden at skulle kæmpe med rattet også. Hmm - måtte lige op for at afbryde vindroret, så Kasper håndstyrer lige p.t. ...

Ulempen ved den friske vind er de tilsvarende høje dønninger, som giver en meget urolig sejlads - som vi først nu så småt er ved at vænne os til. Kasper og Annette har været småsøsyge hele natten, men er i hastig bedring heldigvis :-)

Vejret er gråt og overskyet, i nat køligt så belædning har været fuld sejldermundering: sejlerjakke og sejlerbukser - men det bliver vel bedre jo længere sydpå vi kommer.

Mad har vi ikke spist meget af - frugt og andre nemme ting, lidt brød til morgenmad - vi kommer vist ikke til at løbe tør for mad på turen!

Humøret er ved at bedres, det var lidt surt i aftes og nat med både søsyge og de høje dønninger og den urolige båd.

Ting falder stadig ud fra stuverummene - dog i hastigt mindre omfang!

Aktiviteter klokken 10.00:

Stille sejlads i nat - næsten for stille ... wc'et stoppet

05.12.2006, 12.00

Vinden aftog henunder aften, og i nat har vi gåetomkring 4.5 - 5.5 knob, men trængte også til et lille pusterum på de første 24 timers friske sejlads.

Vi er så småt ved at vænne os til forholdende - og dønningerne er aftaget en smule - sammen med vinden. Men vejrudsigten lover fortsat frisk NØ-lige vinde, så det går fint.

Sekker fik lavet lidt aftensmad i går aftes, men kun Lars og Sekker var sultne.

Om natten var der en flok delfiner på besøg.

Til gengæld er WC'et nu stoppet - holdingtanken kan ikke komme af med skidtet, og ligner nu en bristefærdig plastikkasse - som "nogen" desværre må til at kigge på ...

Også den bærbare PC holder en pause - efter en veludstået nattevagt, hvor Lars lige ville hygge sig med at hente en vejrudsigt og en snuppe "godnat-whisky" inden han gik til køjs, resulterede i at skidtet vætede ned i tastaturet - så de sidste par timer er brugt på at klargøre reserve-PC'en - tror nok det er lykkedes - hvis I læser dette så er det lykkedes!

Fortsat urolig sejlads, Kasper og Annette er ikke helt friske endnu - dog betydelige fremskridt siden i går.

Mere sol i dag og lidt højere temperaturer.

Aktiviteter klokken 12.00:

DSCN7713.JPG (358967 byte)DSCN7723.JPG (374729 byte)DSCN7791.JPG (390407 byte)

Et par sovebilleder - populær beskæftigelse ...

Hvad med en kano på Silkeborgsøerne?

06.12.2006

En nogenlunderimelig dag i går eftermiddags, Serkker fik lavet varm aftensmad - henunder aften tiltog vinden til frisk til hård - så natten gik med god fart, men ret urolig sø og båd.

Generelt er det vist ikke lige så sjovt som vi havde regnet med - på en skala fra "surt", "meget surt", "uudholdeligt", der ligger vi vist midt imellem "meget surt" og "uudholdeligt" :(

"Point of no return" var jo nået da vi sejlede ud af Puerto Rico havn, så deet ....

Aktiviteter klokken 09.00:

DSCN7710.JPG (372931 byte)

Nej vi kaster ikke anker om natten ...

Den rullende roulades" fortsatte odysse ... men wc'et virker igen!

07.12.2006, 12.00

Atter en nat er gået - hvor vi havde troet det værste med rulleri var overstået er vi nu blevet meget klogere! Igen hele natten med kraftige søer og vinden ind næsten agtenfra, så båden ruller 20-30 grader til hver side ind imellem! Ret besværligt når man skal sove - Kasper har fået sofakøjen, den er indrettet som slingrekøje, suverænt den bedste plads - så når han har vagt er der rift om den ... han kommer altid tilbage til en varm køje :-)

Vi andre ligger i hhv. forkahyt og agterkahyt med 2-mands-brede køjer. Hvis man ligger på langs ligger man og ruller rundt i takt med båden, så den foretrukne stilling er på tværs i køjen - så får man godt nok hovedet nedad et par sekunder en gang imellem, men det vænner man sig til ...

Men selv på tværs skal man yde så meget modstand mod rulningen som muligt, det bedste er at ligge på maven, med udbredte arme og ben - man minder lidt om en gekko og sugekopper ville faktisk have været en praktisk ting!

Nå efterhånden som vi bliver trætte nok, så sover man jo lidt alligevel - efter at have sporet alle de ting i skabene der er lidt løse og som rasler, dunker, klirrer, piver, klaprer, knirker - og kilet et eller andet ind i skabet der får lyden til at holde op - jo vi hygger os skam!

Lige nu er motoren startet igen - solen er ikke meget fremme, så solpanelerne giver ikke meget strøm - køleskab og lanterner i 14 timer hver nat kræver en del strøm (sol op klokken 8, ned klokken omkring 19).

Og vi er trods alt begyndt at vænne os så meget til tingene, at vi er begyndt at læse lidt på frivagterne - så om aftenen bliver der også tændt lidt ensomme lys rundt i de forskellige kahytter ("husk at slukke lyset når du er færdig med at læse!")

WC'et var jo stoppet - eller rettere holdingtankens udløb var stoppet - den type wc-papir vi fik på Gran Canaria var åbenbart ikke som vi plejer at bruge, og "klumpede" sig sammen ved udløbet af tanken - første gang (i tirsdags) fik vi fjernet en klump og det så ud til at virke, men der var mere wc-papir i tanken til flere propper, så det satte sig med det samme igen - så jeg (eller jeg og Sekker i fællesskab) måtte til den igen i går - denne gang tømte vi tanken helt - jeg skal undlade at gå i detaljer, men der kan være ret meget brunt, ildelugtende vand (og andet :( ) i en 60 liters holdingtank, og det er ret besværligt (og nervepirrende!) at bære en halvfuld gulvspand med holdingtankindhold fra wc'et op i cockpittet og få det smidt ud over siden uden at spilde undervejs - specielt med de før omtalte rulninger - men det lykkedes, og wc'et er nu i drift igen - og der kommes ikke længere toiletpapir i tanken :-)

Og at have et toilet der IKKE virker, sammen med de andre ubehageligheder vi ellers har, var næsten ikke til at bære - specielt da alle nu er begyndt at spise igen!

Vejret: fortsat jævn til hård nordøstlig vind, desværre ikke altid selvstyreren kan håndtere kombinationen af sø og vind, så der må håndstyres lidt en gang imellem - men kun omkring 10% af tiden - og i dag vil vi arbejde lidt med at få bedre balance i sejlføringen med et ekstra forsejl - dvs. 2 sejl spilet til hver sin side: sommerfuglesejl.

Distancer: I går havde vi turens rekord med 155 sømil udsejlet på 24 timer, de første 2 dage var det 142 og 141 sømil - til klokken 9 her til morgen har vi sejlet 100 sømil, så det giver nok også i nærheden af 140 sømil - hvilket er fint nok, vores "budget" for at nå frem inden jul er 139 sømil pr. døgn, så vi er en smule foran. Og vi sejler fortsat "konservativt", dvs. kun med genua, som ovenikøbet indimellem er rebet - vi kan både sætte ekstra forsejl, 50 m2 storsejl og 130 m2 genakker, så vi er egentlig ikke så nervøse for svagere vinde, tværtimod kunne det måske give lidt mindre sø og dermed ro i båden :-)

Aktiviteter klokken 09.00:

Så har vi sejlet en fjerdedel :-)

08.12.2006, 09.00

En rolig nat - dog med tilsvarende rolig fart, kun omkring 4.5 - 5.5 i snit. Men nu er vinden frisket igen, så vi går lige nu omkring 5.8 - 6.8 knob.

Overskyet og lidt køligere - og i nat med lidt regnvejr - så det varme vejr her sydpå lader lidt vente på sig!

Og den urolige sø er der vel ingen grund til at nævne mere - det er vel bare et konstant fænomen ...

I går fik vi rigget et ekstra forsejl til, som vi spilede på den modsatte side af den normale genua ("sommerfuglesejl") og det gav faktisk en overraskende god effekt - ekstra fart på omkring 1-1.5 knob, mere stabil styring - og så blev rulningerne og uroen i båden formindsket en del - så det var et vellykket eksperiment. Dog tør vi endnu ikke sejle med det om natten, idet vinden fortsat er meget springende både i retning og styrke - og for at afmontere "sommerfuglesejlet" skal vi have 2 mand på fordækket for at nedtage sejl og spilerstage - og vi har ikke lyst til at sende nogen på fordækket midt om natten med den sø vi har, så foreløbig bliver det et dagsejl. Så får vi se når vi når den meget omtalte "passatvind", om den er mere stabil om natten også.

Vi sigter på et punkt 20N, 30W - her skulle vi med nogenlunde sikkerhed være i passatbæltet - dette punkt mangler vi 280 sømil i at nå, dvs. omkring 2 døgn - forskellen i hvilken retning vi skal styre er dog ikke særlig stor, omkring 10 grader mere vestlig kurs. Er ikke helt sikre på hvor megen ændring passatvinden bringer vejrmæssigt - vi synes vi trods alt har en meget stabil nordøstlig jævn til frisk vind.

Ellers er alle ved godt mod - også min fordrukne PC, som nu er kommet sig af sine tømmermænd ;-) - den dufter dog fortsat lidt af skotsk "Aberlour"-whisky!

Sekker lavede en god gang frikadeller med avocadosalat i går aftes, alle spiste med god appetit - og der er nu kolde frikadeller til frokost (jeg har dog ikke lige checket afsætningen i løbet af natten ...)

Og wc'et fungerer fortsat!

Dagene går - som alle de andre dage - med skiftende vagter - vagtplanen er opdelt i 4 hhv. 3-timers vagter, dagvagten er på 4 timer: 8-12, 12-16, 16-20, nattevagterne på 3 timer: 20-23, 23-02, 2-5, 5-8. Den absolut populæreste vagt er vagten klokken 20-23 - når man er færdig med den, har man hele 9 timers uforstyrret søvn foran sig (med mindre man hedder Lars og kaldes op for at justere vindror for en af de andre "hvorfor kan de ikke finde ud af noget så simpelt som at justere vindror ud fra lidt logisk, geometrisk og sejlermæssig sans - tag jer nu sammen ... jeg ligger lige og sover" - ja det siger jeg jo ikke højt selv klokken 3 om natten når jeg ligger i min søde søvn og bliver vækket af samme årsag ...;-))

Men aftalen er dog, at er der brug for det, så kalder man - og det er alle egentlig tilfredse med - også undertegnede, tingene skal jo fungere :-) Kaldte selv Annette op i nat klokken 04.30 for at hjælpe med at rebe.

Vagtplanen sikrer at ingen får de samme vagter 2 dage i træk og det fungerer upåklageligt.

Apropos vindroret, så fungerer det upåklageligt omkring 95-98% af tiden - de sidste par procent bander vi lidt! Indstillingen af vindroret er lidt kompliceret, idet der er mange faktorer der spiller ind: sejlføring, vindstyrken, vindretningen, sejlenes skødepunkt, søernes størrelse - og rorets vinkel - og alle faktorerne har indflydelse på hinanden: stiger vindtyrken ændres presset i sejlet, hvilket flytter sejlcentret lidt frem, hvilket kræver ændret rorvinkel for at holde samme kurs - og omvendt! Indstillingen er en kombination af geometri (vind- og rorvinkel), logisk sans (hvis vindroret drejer sådan og sådan så påvirker det roret sådan og sådan) og sejlersans (hvis sejlføringen er sådan og sådan så vil båden opføre sig sådan og sådan) osv.

Alle parametrene hænger selvfølgelig sammen - og om natten hvis der sker ændringer i vindretning eller vindstyrke tænker man ikke altid lige logisk og klart - så der kan det godt være lidt vanskeligt at indstille alle disse parametre korrekt. Det lyder mere kompliceret end det egentlig er - og alle har lært at indstille tingene grundliggende, så det fungerer meget fint egentlig. Vindretningen er nogenlunde konstant fra NØ, springer den 10-20 grader så følger båden bare med (girer), sejlføringen ændrer vi kun sjældent (vi reber genuaen ind og ud om natten, og det opvejer sejlcenterplaceringen) - så basalt set skal man kun ændre rorvinkel for fortsat at holde en stabil kurs med ændring i vindstyrken.

Ikke mere teknik for i dag ...

Distancer indtil nu: 687 sømil tilbagelagt, 2115 sømil tilbage - om 2-3 timer passerer vi 1/4-vejsmærket - så det går fremad! Om vi når frem til den 24.12. er endnu for tidligt at spå om - så det lader vi være med (men alle håber ...)

Selv om vi har haft det surt her de første 5 dage, så er alle ved godt mod, tingene bliver passet som de skal uden at kny - selv om man er lidt søsyg, så passer man sin vagt og knurrer ikke! Kun ganske få irritable stemninger bliver luftet - dem der har været med specielt Sekker og undertegnede på "Sjælland Rundt" eller andre kapsejladser vil være ganske forbløffede over den gode stemning :-) - jeg er imponeret over hvor godt det går og hvordan alle deltager i pligterne uden at beklage sig og efter bedste evne!

Mon vi er ved at have vænnet os til forholdende nu!!??

Dem vi ikke håber har vænnet sig til forholdende, er de brune ubudne små gæster (bæster) med lange følehorn vi opdagede et stykke tid inden afsejlingen fra Puerto Rico. Fyordet KK må ikke bruges ombord! Fik vasket og renset hele pantryet og under alle dørkplader og sprøjtet masser af gift samt udlagt kk-hoteller - har ikke set nogen af gæsterne siden afsejlingen - teorierne går på at de simpelthen er søsyge og blot ligger underdrejet, over at de planlægger et senere masseangreb når vi mindst venter det til de ved noget vi ikke ved om skibet og har som rotter forladt det - også her håber vi det bedste, har trods alt undgået dem i 3 år!

Aktiviteter klokken 09.00:

Nå - ikke mere for nu - vil prøve at få afsendt dette mens vi får strøm fra motoren.

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

PS. Flashnews: første flyvefisk er observeret!

DSCN7719.JPG (397400 byte)

Endelig virker vindroret!

Tillykke med fødselsdagen, mor/farmor/svigermor/Anni :)

09.12.2006, 09.00

Først et stort "Tillykke med fødselsdagen" til mor/farmor/svigermor Anni, som forhåbentlig er nået velbeholdent hjem fra Puerto Rico på Gran Canaria til Nykøbing :)

En urolig nat - meget svært at få båden til at styre ordentligt for vindroret, så det har været en lang træls nat for alle :( - de sædvanlige søer var usædvanlig irriterende i nat!

Fortsat overskyet og lidt køligt - også i nat lidt regnvejr - så det varme vejr her sydpå lader stadig vente på sig!

Lidt træthed og medfølgende krisestemning har meldt sig - synes ellers lige vi var på en opadgående kurve, men træthed eller noget meldte sig i går eftermiddags - hvilket resulterede i nogle mindre uoverensstemmelser imellem besætningen - bl.a. ville "nogen" heller fiske end at justere sejl - "og iøvrigt skal jeg afløses om en halv time så kan Kasper vel gøre det!", mens "nogen andre" synes sejltrimmet var vigtigere end at fiske/rede fiskelinen ud - og om natten var der så lidt diskussion om køjefordelingen - Kasper har den bedste køje i hovedkahytten, han fik desværre lidt søsyge igen om aftenen - og ville gerne beholde sin køje hele natten af samme årsag - det var "nogen" ikke helt enige i, "nogen" ville gerne have brugt Kaspers køje hele natten istedet "jeg er jo lige så træt ..." :(

Nå, men jeg håber det retter sig - ellers må vi forudse mytteri, kølhaling, ibrugtagning af gummibåden etc. ... at sætte nogen af på Cap Verde er desværre ikke muligt længere grundet vejret ...

Desværre så vi et par brune bæster ("KK") i går aftes - godt nok små og ikke særlig solide (!) - de er så ikke blandt os længere, men vores tanker går til familien og vennerne ... :(

Så jeg må hellere fremover anlægge en lidt pessimistisk holdning til alting, så fremover vil glassene blive benævnt som "halvtomme" ;-)

Der er lovet op til 30 knob i området nord for os, som langsomt spreder sig sydover - så vi prøver at komme væk fra det, så vi ikke også skal slås med hård vind og kuling - det er slemt nok som det er lige nu! Men det dårlige vejr skulle først nå os i morgen eftermiddag og så kun vare et døgns tid - så vidt vi kan se på vejrudsigten.

Vi har lidt problemer med rullemekanismen på forstaget, rebelinen hopper af tromlen ind imellem - betød bl.a. at jeg måtte op klokken 3 i morges for at rede dette ud så vi kunne rebe genuaen - og det betød et besøg på fordækket midt om natten: vores skrækscenarie (eller rettere skrækscenariet er hvis nogen falder udenbords om natten) - så på med redningsvest og livline og kravlende på alle fire ud på¨fordækket - der er godt nok uroligt på fordækket af en lille sejlbåd på Atlanten i 4-5 meter høje søer skal jeg hilse at sige - det lykkedes at ordne problemet til sidst, og jeg arbejder på en løsning så det ikke sker igen!

Så slut for nu - vi kæmper os videre

Distancer indtil nu: 820 sømil tilbagelagt, 1980 sømil tilbage - i morgen skulle vi runde 1/3-vejsmærket så det går fremad! I går nåede vi 147 sømil på 24 timer, formodentlig nogenlunde det samme idag.

Aktiviteter klokken 09.00:

Nå - ikke mere for nu - vil prøve at få afsendt dette mens vi får strøm fra motoren.

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7577.JPG (443961 byte)

Ja Anni var altså ikke med - men vi besøgte naturparken Palomitos inden afsejling ;-)

Rart at tænke tilbage til herude midt i "intetheden"!

Atter en urolig nat - men et par stykker af os er holdt op med at lugte ...

10.12.2006, 13.00

Hmm, atter en urolig nat - måske lidt bedring på vej om 1,5 døgn - det håber vi da! Store brydende søer, et par gevaldige regnbyger, et par søer ind over cockpittet og ned i kahytten - joo, underholdningen er grænseløs, vi nærmest ruller os i søvn af grin hver aften ...

Til gengæld har vi haft lidt mere sol - også i dag, søndag. Og efter den trælse nat er humøret lidt bedre her til morgen, frisk til hård vind (mere i vente ...) fra Øst, surfture på op til 10 knob - GPS'en sagde 19.5 knob, men det er jeg iukke sikker på jeg tror rigtigt på - selvom det ovenikøbet var på min vagt rekorden kom :)

Fortsat overskyet og lidt køligt - også i nat lidt regnvejr - så det varme vejr her sydpå lader stadig vente på sig!

I morges hørte vi tilfældigvis det danske skib "Nangiala" kalde en anden båd - og fik igen kontakt med dem via VHF-radioen - har sendt et par mails til deres "dem derhjemme" - ser ud til at vi sejler nogenlunde samme fart og kurs - de sejlede 5 timer før os fra Puerto Rico - nu 1000 sømil senere er vi stadig næsten side om side!

Ellers er der kun småting at berette - vi sejler p.t. for en rebet genua i de 4-5 meter høje søer, kursen er nu direkte på Tobago - omkring 1814 sømil tilbage, 1007 sømil udsejlet - det går den rigtige vej. Gårsdagens udsejlede distance blev igen 150 sømil - og alt tyder på nogenlunde det samme i dag, nok lidt under.

Både Lars og Sekker fik ferskvandsbadet i går - en sand fornøjelse :) De andre 2 er en anelse "stramme" efterhånden, men overhører alle hentydninger om personlig hygiejne - ordet "truckervask" synes at være mantraet ;-)

De 10 mest brugte vendinger ombord:

Gid jeg var i Skanderborg
Forbandede vindror
Shit!
Møgvejr/møgvind/møgbølger (det ikke ønskede overstreges)
Gid jeg var en flyvefisk
Nu er der kun xxx sømil tilbage
Er vi der ikke snart
Argh! Hvor er det træls!
Hvad er kursen?
Hvad er farten?

Aktiviteter klokken 13.00:

Nå - ikke mere for nu - vil prøve at få afsendt dette mens vi får strøm fra motoren.

Kærlig hilsen

Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7728.JPG (381195 byte)DSCN7735.JPG (323239 byte)

Sekker og Kasper rigger ekstra forsejl til - lidt svært at se, men der er faktisk 2 sejl ...

Og så troede vi ikke det kunne blive værre ... :(

11.12.2006, 09.00

I går sluttede ganske fornuftigt, hele dagen solskin og god fart - da vi jo alligevel ikke kan gøre noget ved søerne så besluttede vi os i stedet at nyde sejladsen, dvs. den gode fart - og det meste af eftermiddagen holdt vi en gennemsnitsfart på omkring 7 knob - selv Annette sad og hujede når hun styrede og båden surfede ned ad bølgerne: "9.8 knob!" - "9.9 knob!" - "10.20 knob" - så eftermiddagen og aftenen gik godt og humøret var ok.

Jeg lavede lammekoteletter med flødestuvede kartofler til aftensmad, fik vist desværre fat i noget forkert krydderi i mørket for kartoflerne smagte lidt sjovt - men spist blev det da :)

Apropos mad, så har vi rigelige forsyninger med - kan nævne 14 kilo mel, 21 dåser leverpostej og pate, 30 dåser tunfisk, adskillige pølser, 5 kilo ost, frisk kød til 6 dage (frosset og vacuumpakket), henkogt kød (kylling, svine- og oksesmåkød, og hakkekød) til yderligere 14 dage, 15 kilo kartofler, 4,5 kilo ris, 120 sodavand, 160 øl, 136 liter flaskevand osv. osv. - og appetitten er som sædvanlig på de lange stræk ikke særlig stor, så alt rækker rigeligt. Vi prøver at lave varm aftensmad hver dag, dvs. det er Sekker og mig der skiftes lidt - de andre 2 har det ikke godt med at stå i pantryet og kokkerere :(

Kiks og frugt og lidt slik bliver spist jævnligt - men vi har nok tabt os lidt ved vejs ende de fleste af os - hvilket sikkert ikke er nogen skade til :o)

Tilbage til sejladsen - de søer vi har og den friske til hårde vind, gør det til tider lidt spændende - specielt lydende under sejladsen og surfturene ned af bølgerne - man fornemmer et mørkt vandbjerg tårne sig op bag ved een, som man sidder der ved rattet - der er ikke tid til at kigge bagud, man må koncentrere sig om at kursen er rigtig, så vi ikke bommer (vinden kommer ind på den anden side af sejlet med et forfærdeligt brag), og kan nogengange høre bruset fra den kommende sø der brækker tæt på båden - så pludselig har bølgen indhentet agterenden af skibet - og som en ekspreselevator bliver agterenden - og een selv! - af skibet hævet 3-5 meter - pludselig kigger man ned ad en 45 grader vandskråning og båden begynder at accellere ned ad bølgen (her er det at man godt kan begynde at råbe hastigheden op med høj og frydefuld stemme - specielt når vi når de 2-cifrede tal på loggen!) mens bovvandet står til begge sider som 2 hvide gardiner af skum! Så når båden bølgedalen og bølgetoppen passerer resten af båden, som igen et øjeblik nu peger lidt op i himlen! Farten går et par øjeblikke af båden - og man kan puste et par sekunder indtil næste bølge melder sin ankomst som en sort, næsten lydløs skygge bag ved ens skulder ...

Om dagen er det lidt sjovt til tider, men om natten kan lydene godt virke lidt skræmmende på en eller anden måde, specielt når det er overskyet og dermed slukket for måne- og stjernelys - så har man kun sin hørelse at stole på, og sine fornemmelser at regne med - her hører man pludselig suset fra den kommende bølge, de hvide kløer på toppen af bølgen kradser revner i den mørke nats overflade, man hører kløerne komme nærmere, du prøver forgæves at få båden til at sejle lidt hurtigere, bare lidt hurtigere - kom nu, væk fra kløerne - men pludselig er de der, nattens mørke revner og på begge sider af dig aner du bølgens hvide kløer omklamre bådens bagende og fornemmer den sultne bølges åbne gab tårne sig op bag dig, gabet lukkes, du kan mærke dens kolde isnende ånde på din nakke - men så får båden fart på ned ad bølgen og du accellerer væk fra det mørke gab der forsøger at opsluge dig, kløernes forgæves kradsen drukner nu i lyden af bådens bovvand, der som 2 hvide skjolde spredes ud fra båden og river kløerne væk så vi uhindret kan surfe ned ad bølgen, væk fra gabet ...

He, he - dagens poetiske øjeblik :) - det øsregner, Kasper styrer - og jeg har lovet at dele vagterne med ham med 2 timer ad gangen istedet for fulde 4 timer - så jeg sidder ved PC'en og hygger mig (nej, ingen whisky her til morgen - "brændt barn lugter af skotsk whisky"...)

Nå men tiltagende vind, nu kun en meget rebet genua oppe - øsregnvejr de sidste 4 timer - i nat lidt aftagende vind i en periode, og så bliver rulningerne ENDNU VÆRRE SKAL JEG HILSE AT SIGE! Når vinden ikke kan stabilisere båden og den samme størrelse dønning fortsat terroriserer det område vi sejler i, så bliver bevægelserne endnu mere ukontrollable og uberegnelige!

Hvad f..... laver vi dog herude!

Heldigvis snedkererede jeg i går en ekstra lukkeluge foran pantryskabene - der var stadig en tendens til at ting kunne falde ud fra disse, et par smadrede glas og glasskår over hele dørken som resultat - så jeg fik lige snedkereret en krydsfinerplade sammen, et par hængsler og en lukkemekanisme - og det var jeg glad for i nat: intet faldt ud!

Gårsdagens udsejlede distance blev 153 sømil - indtil klokken 9.30 har vi sejlet 107 sømil i nat (siden klokken 17.00 som er vores afsejlingspunkt), så det bliver nok også omkring 150 mil igen. Sejlet ialt 1133, tilbage 1685 sømil - forhåbentlig kan vi på onsdag fejre halvvejen.

Aktiviteter klokken 13.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

FLASH-NEWS 12.20: Lænser nu for riggen alene og 4-5 knob i 20-25 sekundmeter, regn og overskyet - surt!

DSCN7737.JPG (395647 byte)

Hmm, har skipper drukket af natpotten nu igen ...!

Sur dag igår - men stor forbedring at spore i dag :)

12.12.2006, 10.00

I går morges fik vi en mindre storm indover os - vi vidste godt der ville komme lidt hård vind, men at vindstyrken til tider ville nå 20-25 sekundmeter var en uventet ikke-fornøjelse :(

Efterhånden som vinden tiltog måtte vi reducere sejl mere og mere - til sidst lænsede vi af sted med 5 knob for riggen alene. I øsp....... regnvejr - stemningen var mildest talt på det absolutte lavpunkt, det synes vi ikke lige vi havde fortjent oven i alt det andet ... kold, våd og miserabel kunne man blot stå ved roret og forsøge at holde bådens kurs nogenlunde rimeligt ned ad de 6-7 meter høje søer, mens vinden ruskede og flåede i ens regntøj og de lejlighedsvise skæve søer forsøgte at kaste båden tværs og skumsprøjtet fra dem blev sendt i rigelige byger indover cockpittet.

Dog var der nedenunder forholdsvis roligt, bådens bevægelser uden sejl mere afslappede - så der blev sovet, læst og slappet lidt af - vi havde besluttet at 2-timers vagter sålænge uvejret varede var nok, så der blev skiftet rorsmand hver 2. time.

Uvejret varede lige til klokken 20-21 - så begyndte det stille og roligt at løje af igen til almindelig frisk vind - og sejlene kunne så småt sættes igen, det våde regntøj hænges til tørre og vi kunne komme ind i den normale gænge igen. Og natten gik på nogenlunde sædvanlig facon - frisk vind, store søer (som dog lagde sig lidt i nattens løb), urolig båd - alt var dog en forbedring i forhold til dagens lille storm!

Det ser nu ud til at vi vejrmæssigt kommer ind i en stille periode, hvilket vi så absolut trænger til - de næste 3 døgn tyder på vind omkring 8-15 knob, til tider fra skiftende retninger. Og derefter 12-15 knob igen fra NØ. Fordelen ved den friske vind er selvfølgelig at vi kan holde en nogenlunde rimelig gennemsnitshastighed, med svage vinde bliver dagsdistancewrne nok lidt mindre må vi indstille os på. Mangler omkring 135 sømil til vi har passeret halvvejsmærket - det bliver i morgen formiddag håber vi - champagnen bliver lagt på køl i dag :)

Nangijala, med Jan og 2 x Lars og 2 x nordmænd vi ikke kender navnet på, er fortsat i samme område som os - vi har nu kontakt med dem over kortbølgeradioen også - udmærket når VHF-radioen kun rækker 35-40 sømil. Vi går nogenlunde samme kurs og fart. Vi har sendt lidt emails, på deres vegne hjem, til deres respektive familier, så de ved at de har det godt og er ved godt mod - Nangijala har også kortbølgeradio og modem, men Jan har lidt problemer med at få det til at virke rigtigt - så jeg har lovet Jan at kigge på det når vi igen mødes på Barbados eller Tobago :)

Vi har lidt problemer med at få strøm på batterierne, solen er fortsat ikke meget fremme - så motoren er igang en gang om dagen p.t. Jeg har fået et nyt batterimonitor-system, som præcist overvåger hvor meget vi "putter ind" og hvor meget vi "tager ud" af batterierne - der ser ud til at være forsvundet nogle amperetimer i nattens løb som jeg ikke kan forstå - men jeg arbejder på at opklare sagen!!

Gårsdagens udsejlede distance blev 150 sømil - indtil klokken 9.30 har vi sejlet cirka 100 sømil i nat (siden klokken 17.00 som er vores afsejlingspunkt). Der ser ud til at være lidt uoverensstemmelse mellem vores udsejlede distance og den resterende distance tilbage - det er tal fra GPS'en og det ser ud til at den regner distancen op og ned af bølgerne med - så den udsejlede distance er faktisk lidt kortere end vi regner med. Men distancen til målet bliver da mindre uanset hvordan vi end vender og drejer det :)

Genuaen ser ud til at have udviklet en lille flænge i agterliget - hvis vi får lidt vindstille og skal have motoren igang alligevel, skal den ned og sys.

Der blev foretaget lidt køjebytning i nat - jeg sov på gulvet i hovekahytten, faktisk udmærket: kilet ind mellem sofabænk og sb sofa - Sekker fik lov at overtage Kaspers køje (havde den lange gode ikke-nattevagt)og Kasper sov i agterkahytten sammen med sin mor. Dog er det kun en midlertidig løsning, men det viser at der er andre muligheder end dem vi indledningsvis har startet med - vi skal blot være lidt mere fleksible.

Aktiviteter klokken 13.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7754.JPG (454813 byte)

Godt man ikke står derude i regnen og styrer - det har vi vel folk til!

Så er vi halvvejs - jiiippppiiiieeeee :)

13.12.2006, 12.00

Endelig er vi kommet ned til passatvindens frerdelige forhold - alt er nu mere roligt, jævnt stille, behageligt - og farten er aftaget en del af samme årsag, men da vi lige trængte til en puster ovenpå anstrengelserne er det ok - og vi har jo masser af sejl at gøre godt med endnu!

Vi har lige passeret halvvindmærket - det blev fejret med en flaske champagne og sætning af storsejlet - vi undlod at kippe med storsejlet, at hejse det een gang var rigeligt! Vejret er, og har været det siden i går eftermiddags, med en jævn øst-sydøstlig vind, farten i nat har været i omegnen af 5 knob, nu er vinden drejet lidt mere i sydøst og frisket en anelse op - måske omkring 5-6 m/s - så for genua og storsejl går vi omkring 5.5-6.5 knob. Dønningerne er aftaget meget i takt med vinden, vi ruller lidt men slet ikke noget i forhold til tidligere - så lige nu ser tingene fine ud :)

Solen er her igen idag - måske kan vi regne med den fremover? Det er ihvertfald varmt - tropeklima efterhånden.

Heldigvis fik Annette og Kasper taget sig sammen til at ferskvandsbade i går - så også klimaet ombord på Pinocchio er forbedret med flere grader! Nu er det kun Trille, der mangler at bliver badet med sæbe, hårshampoo og iført rent tøj fra yderst til inderst - ved ikke om hun kan læse mine tanker, hun er ihvertfald igang med storvask selv - men Trille, den der lille tunge du har, det batter jo ikke rigtig noget - nu skal du bare se, det kan jeg gøre meget bedre med en rigtig dryppende våd vaskeklud - kom så her, kom kom, dygtig mis, se nu drypper vi lidt vand på dig - kom her, søød mis - av for satan! Dumme kat! Kradser gør du! Smid den overbord! Kølhal den! Anneeeettttee hvor er plasteret ???!!!

Hmmm - vi skal forhåbentlig ikke drikke mere champagne før om 1400 sømil ...

Vi følges fortsat ad med Nangijala, en 43-fods Zenith - som vi igen havde radiokontakt med i morges - de har også passeret halvvejsmærket tidligt i morges - de går til Barbados og har dermed 100 sømil kortere. Men de har det fortsat godt - Jan snakkede noget om at lægge en flaske whisky på køl til halvvejsfesten, vi har nu ikke hørt resultatet af dét ;-)

Gårsdagens udsejlede distance blev 145 sømil - så vi må til at indstille os på loidt reducerede distancer - vi skal sejle mindst 128 sømil pr. dag for at nå over til den 24.12., dvs. 5.3 sømil/timen - det skulle ikke være helt urealistisk - men lad os nu om en uges tid hvordan det går ...

I nat har vi sejlet med "passatsejl" - de tridligere omtalte "sommerfuglesejl", altså 2 spilede forsejl, og det har virket meget godt. Men til morgen friskede vinden lidt og drejede lidt sydover, så vi valgte at sætte storsejlet sammen med genuaen - og det betød nedtagning af det ene forsejl, spilerstage osv. Desværre røg spilerstageophalet ud ad masten ved denne lejlighed - så på et eller andet tidspunkt skal jeg en tur i masten for at genmontere det :( - lad os se om ikke vi får en daqg for motor, så montering af faldet samt syning af genuaen og fuld opladning af batterierne kan gøres på een gang.

Aktiviteter klokken 11.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7756.JPG (347049 byte)DSCN7762.JPG (372253 byte)

Champagnen var lagt på køl i samme anledning :)

Øhh - hvad foregår her: nu har vi s.. modvind!!!??!

14.12.2006, 9.00

Om eftermiddagen løjede vinden noget, så fuld stor og genua og vi kunne stadig holde en nogenlunde fart. Stille og roligt døde vinden hen og motoren måtte luftes et par gange om aftenen. Lidt sejl, lidt motor - så ved midnatstid fik vi både regnvejr, byger og vestenvind! Så der var lidt uventet hektisk aktivitet midt om natten med regntøj, rebe, vende, nedtage sejl, starte motor osv. osv - lidt uvante anstrengelser. Det endte med at vi måtte starte motoren og har gået hele natten for motor i svag vestenvind - batterierne trængte til en ordentlig gang strøm og vi har besluttet at bruge diesel i et døgns tid, har diesel til omkring 2 døgn, men vil ikke fyre det hele af på een gang.

Så natten er gået med den beroligende lyd af 4 dieselcylindre, der blot skubber båden den forholdsvis rigtige vej - for autopilot - så det går jo, men helst ikke for længe på denne måde - så går det slet ikke ...

Nå - men det er ikke helt uventet vi får dette vejr, vores vejrudsigter har indtil midnat i dag lovet svage skiftende vinde i det område vi bevæger os ind i - så i forhold til de oprindeligt lovede 3 døgn med svage vinde så ser det ud til at vi kan nøjes med 2 døgn. I nat/morgen tidlig skulle vinden begynde at dreje i nordøst og så småt tiltage - og så skulle passatvinden igen være etableret - forhåbentlig "for good" ...

Julestemningen synes endnu længere væk end ellers ...

Men vi tror aldrig mere på gode råd og beretninger om "medvind på cykelstien" - efterhånden synes vi nok lige vi har fået rigeligt med mærkelig vind her på turen, til bare at betragte "turen over" som en ren magssejlads ...

Nangijala er her stadig, lidt nord for os - faktisk ret hyggeligt at sludre lidt med dem over radioen en gang imellem (sidst i går aftes klokken 19.00 UTC, USB 8146 hvis nogen skulle være så heldige at have en ssb-radio ved hånden ...) - de har nogenlunde de samme vejrforhold og betingelser som os - vejret - altid et godt samtaleemne :)

Ikke mere for nu - har vagt, skal til at fylde diesel på tanken - lidt morgenmad skal jeg vel også tænke på - kan være hvis jeg støjer lidt rundt, så er der en af de andre der vågner og tilbyder at lave morgenmad? Hmm - hvad kan overdøve motoren - tågehornet? Hive katten i halen? Morgengymnastik på dækket? Begynde at vaske op? Det sidste dur ihvertfald ikke, så gemmer de bare hovederne endnu mere under dynen! Hmm - må finde på noget - alt for kedeligt når de alle sammen sover ... !

Aktiviteter klokken 11.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7743.JPG (410552 byte)

En enkelt fisk blev det også til

Sejlsyning, svag vind - nu tilbage til gråt, overskyet, frisk NØ-vind

15.12.2006, 10.00

Gårsgaden gik med svag vind, motor en del af tiden - og så sejlreparation. Genuaen havde en lille flænge i agterliget, som må være blevet overset da den var tilo reparation i Puerto Rico. Vi havde observeret det for et par dage siden, men ville vente til vi havde svage vinde før vi pillede genuaen ned og gik i gang med reparation. Tidpunktet var så kommet i går eftermiddags, for storsejlet alene gik vi omkring 1,5-2 knob - lige nok til at stabilisere båden - så¨ned med genuaen og så gang i symaskine og sejlmagernål. Annette og Sekker udførte reparationen i fællesskab, symaskinen klarede de store linier og sejlmagernålen den sidste forstærkning, der hvor sejldugen var kraftigst.

Efter et par timer så genuaen påny stærk og hel ud - inden vi kunne sætte den igen, måtte jeg dog lige en tur op i masten - en af skruerne på rulleforstagets aluminiumsprofiler havde løsnet sig, måtte strammes. Så jeg blev hejst halvvejs op i masten, selv om der ikke var meget vind så var der stadig en del sø - så jeg kartede rundt om rulleforstaget som en "skralde" (man bruger dem til fastelavn hvor man svinger en pind og får en skralde til at rotere rundt om pinden)! Jeg sagde dog ikke ret meget, alle mine kræfter var sat ind på at holde mig nogenlunde stabil i det minut det tog at smøre lidt locktite på skruen, ramme den med sekskantnøglen og få den skruet i!

Mission accomplished - og så op med genuaen igen - rart når vi klarer de der små jobs der er uden problemer - føles rart bagefter :)

Vinden tiltog langsomt om aftenen, vi gjorde en god fart for rebet stor og fuld genua - indtil Annette klokken 4 i morges måtte kalde nogen på dæk for at droppe storsejlet, det var blæst op til 15 sekundmeter og hun havde svært ved at styre båden - jeg trak den heldige arbejdsopgave med at kravle op til masten og hive storen ned og surre den - Sekker slap med at slække faldet i læ af sprayhooden - desværre blev der samtidig åbnet for den store himmelsluse og det stod simpelthen ned i stænger - i løbet af 30 sekunder var jeg gennemblødt, men fik da storsejlet ned og surret på omkring et minut eller 2!

Vi har de sikkerhedsmæssige regler at alle i cockpittet altid har redningsvest på - undtagelser forekommer dog i solskin og svag vind - rorsmanden har dog ingen undtagelser: altid redningsvest og om natten også livline. Vi går ikke på dækket uden redningsvest, ALDRIG, og om natten kun på dækket iført livline og redningsvest - og mindst en mand ekstra i cockpittet - just in case. Og der er faktisk ret meget bevægelse i båden når der er frisk vind og sø - og uventede bevægelser, som pludselig flytter båden i en uventet retning, man kan absolut ikke regne med at bådens bevægelser er forudsigelige.

Vi ser jævnligt flyvefisk - de kan godt nok flyve langt sådon nogle kræ - ubesværet dukker de ud af bølgerne og svæver rundt over vandet i op til 50 meter før de forsvinder i havet igen. Og jævnligt finder vi små flyvefisk på dækket - 5-7 cm lange - Trille er ikke så interesseret når de er døde - men i nat blev Sekker ramt i ansigtet af en flyvefisk på 15 cm - som efter at have givet ham en knockout landede i cockpittet - og den var Trille meget interesseret i at lege lidt med - så endelig var der lidt underholdning for katten :)

Nangijala er stadig i området, fortsat lidt nord for os - havde igen radiokontakt med dem i går aftes. De er også lidt usikre på om de når frem til jul - men går til Barbados så har 200 sømil kortere end os, som går til Tobago. Med mindre vi ikke kan nå det til juleaften, så går vi også til Barbados - har lovet at lægge en flaske whisky på køl til vi møder dem igen under mere fredelige forhold :)

Gårsdagens distance blev 120 sømil - turens laveste, men der var også lige et par timer eller 3 hvor vi stort set ikke sejlede. Indtil klokken 10 i morges har vi gået 110 sømil - så ender forhåbentlig på omkring 145 - 150 idag. Udsejlet ialt 1686 sømil, mangler til Tobago: 1146 sømil.

Ikke mere for nu - skal have dette sendt mens Kasper har vagt - jeg overtager vagten klokken 12.

Aktiviteter klokken 10.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7770.JPG (384044 byte)

Lidt lyspunkter var der også, heldigvis :)

Under 1000 sømil tilbage - og Sekker har fødselsdag i dag :)

16.12.2006, 10.00

Hele dagen og natten god fart for genuaen alene - i går havde vi turens rekord med 156 sømil på et døgn. I dag tegner lidt langsommere med stadig omkring 150 sømil - så egentlig går det jo meget godt nu :) Men fortsat en del sø, som dog ikke er så slem som tidligere på turen.

Solen er begyndt at få fat og skinnede fra en skyplettet himmel igår - og det gav jo en del strøm ind via solpanelerne - så også her er der bedring at spore.

Vi er nu under 1000-sømil-mærket tilbage - klokken 9.40 her til morgen kom vi under - udsejlet distance indtil nu er 1837 sømil, tilbage 997 - så det er snart 2/3 tilbagelagt. Men farten her skal helst holdes før vi kan være sikre på juleaften for anker ...

Ellers har det været et nogenlunde fredeligt og begivenhedsløst døgn - Sekker fik bagt et brød i går, udmærket. Annette havde prøvet for et par dage siden også, det havde vist ikke hævet nok eller noget.

Nu vil vi se hvad vi kan fejre Sekker med i dag - et par gaver ligger sikkert rundt omkring til den lejlighed - flaget kan vi måske rulle ud (det er rullet sammen for ikke at blive for slidt) - måske skalvi stille urene en time frem på hans vagt, det er ved at være på tide med en tidsjustering alligevel!

Ikke mere for nu.

Aktiviteter klokken 10.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

atlanten 2006 december 015.jpg (1150049 byte)atlanten 2006 december 013.jpg (1116086 byte)

Fortsat forholdsvis høje søer

Idag intet specielt at hverken bemærke eller klage over ...!

17.12.2006, 13.00

I går eftermiddags riggede vi passatsejlene til, vinden var aftaget lidt så der skulle lidt ekstra sejl til for at holde farten. Og fik vindroret indstillet så det hele natten har holdt kursen stort set upåklageligt. Farten er aftaget lidt igen, til gengæld er sejladsen lidt roligere.

Trætheden er ved at være udtalt - folk kommer ikke automatisk op til deres vagter om natten, skal vækkes, falder nemt i søvn på vagten osv. - i nat blundede jeg lidt for længe på sidste del af min vagt - hvilket gav Annette 40 minutter ekstra at sove i - hun troede jeg var betænksom, jeg må med skam at melde rapportere træthed på vagten :(

Men der er dog heldigvis meget øde herude på det store Atlanterhav - vi har kun set een anden sejler for en lille uge siden, som overhalede os midt om natten - heller ingen delfiner, hvaler - en enkelt fugl en gang imellem - og så flyvefiskene!

Solen skinner fortsat godt om dagen - og det bliver til tider ret varmt. Dog køligt om natten, det er stadig med fleecetrøjer og gerne regnjakker.

Sekkers fødselsdag blev fejret med at han bagte en kage, lavede varm chokolade - og så holdt vi ellers fødselsdag om eftermiddagen - meget hyggeligt! Der var en god håndfuld gaver, som han så glad ud for ;-) - håber vi får tid til at spille "Puerto Rico"-spillet, ser meget sjovt ud - og når der ikke er alle de der brikker at holde styr på, så er det nok lidt nemmere ombord på en båd :)

Vi har ikke orket anden underholdning undervejs end at læse bøger og snakke - Sekker lægger nogengange op til at spille poker eller halvtolv - er ikke helt sikker på om han har penge nok til flybilletten hjem eller hvad det lige handler om!

Så håber stærkt på at vi får lidt tid sammen på enten Barbados eller Tobago, så spillelysten kan blive stillet - håber Tine også spiller Settlers, ellers skal du nok få det lært :)

Sejladsmæssigt igen et nogenlunde fredeligt og begivenhedsløst døgn - håber vi er inde i en stime!!

Udsejlet distance til nu: 1997 sømil

Resterende distance til Tobago: 842 sømil

Gårsdagens udsejlede distance blev 154 sømil = 6,41 sømil/timen i gennemsnit - i dag ser ud til at blive noget mindre, hvis ikke vinden tiltager lidt. Vi er ikke for alvor begyndt at regne på hvornår vi er der, ved jo ikke om vinden holder resten af ugen - udover skøre bemærkninger som "hvis vi nu sejlede 45 sømil i timen så var vi der i morgen!" og lignende - men har dog i starten af turen gættekonkurreret ankomsttidspunkt til Tobago:

Alle tider UTC.

Vinderen får en middag på en GOD restaurant!

Overvejer en lille smule at gå til Barbados istedet, endelig beslutning venter dog et par døgn - Sekker vil nemmere kunne finde fly hjem fra Barbados, og Tine har allerede billet til Barbados - og ankringsmulighederne i "Man Of War Bay" på Tobago ser lidt rodede ud, ret dybt og begrænset plads hvis der er alt for mange både for anker osv.

Havde kontakt med Nangijala i går aftes ved 19-tiden, de meldte om vindstille og motorsejlads - vi bruger p.t. kun motoren til at lade på batterierne, men er også 30 sømil længere sydpå, så har måske en lidt anden vind. De er sakket en lille smule (7 sømil) agterud siden sidste kontakt, men ellers går vi fortsat nogenlunde samme kurs og fart.

Ikke mere for nu.

Aktiviteter klokken 12.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7740.JPG (393103 byte)DSCN7741.JPG (365942 byte)

Sekker danser den daglige "aftensmadsdans" i pantryet

Destination ændret til Barbados - og Lars har fødselsdag, ja det har han jo - og det er i dag :)

18.12.2006, 13.00

Ja må jo tilstå - jeg har fødselsdag i dag - har dog endnu et år til at anskaffe en watermaker i (en længere historie som jeg ikke skal trætte jer med ...)! Vi er stadig 3 ombord, der er under 50 år - når man lige regner Trille med - så det ungdommelige islæt på Pinocchio er fortsat fremherskende ;-)

Og der blev uddelt rigelige og spændende gaver ved morgenbordet - gode, interessante bøger og sjove spil - alt faldt på et tørt sted - morgenbordet blev med røræg og bacon, sønnekærligt fremstillet af Kasper - lækkert! Sekker tilbød at holde roret mens jeg pakkede gaver ud, men en rigtig sømand viger ikke fra sin pligt - eller noget!

Så også i dag havde vi lidt hygge om morgenen - og ovenikøbet med spiler oppe - var lidt besværligt at pakke gaver op, mens jeg holdt mig fast i den fortsat rullende båd samtidig med at jeg styrede båden med foden - mens det begyndte at regne og vinden friskede og drejede - heldigvis varede vejrændringen kun nogle minutter, så var den tilbage i stabil gænge igen.

Spileren (gennakkeren) blev sat i går, da vinden var løjet så meget af så genuaen ikke gav nok fart - først satte vi den som spiler (med spilerstage), men det virkede som om den så var for højt oppe og accellerede rulningerne i bølgerne for meget - båden var lidt urolig - så vi tog den ned og satte den som genakker istedet, dvs. fastgort nede ved forstaget istedet for fritflyvende i spilerstagen 1,5 meter over dækket. Og der har den så siddet siden og gjort sit arbejde ganske udmærket - hele natten har vi selv i svag vind ikke været meget under 5 knob - når vinden har frisket en anelse, har den hurtigt fået farten op over 6 knob, til tider op til 9 knob (kortvarigt) - da vejrudsigten nu lover generelt "NØ-Ø, below 20 knot" så satser vi på at have den oppe de næste par døgn. Nu får vi se hvordan det går - desværre kan hverken vindror eller autopilot klare at styre med den oppe, hvis vinden er mere end svag, dvs. når vinden er jævn og derover må vi håndstyre - men da det giver 1-3 knob mere fart at sejle med gennakkeren, så er det et kors vi bærer med smil - eller ihvertfald uden de store beklagelser :)

Kasper mente han så to andre sejlskibe i morges - det viste sig det blot var stjerner langt nede ved horisonten. Så vi ser fortsat ikke andre skibe - har lidt kontakt med Nangijala over radioen fortsat - sidst i går aftes.

Efter en skyet morgen har solen nu bortjaget skyerne, og hersker nu næsten enerådende på en lyseblå, klar himmel - her må jeg tilstå, at jeg jo mest er interesseret i solen ud fra et energimæssigt synspunkt - jo færre skyer jo mere strøm fra solpanelerne, og des mindre tid skal vi køre med motoren for at lade på batterierne! Om nogen bliver solbrændte på maven, eller at der er en flot blå himmel er lidt mindre vigtigt ... dog er humøret også generelt lidt bedre blandt besætningen når solen skinner, også en slags positiv energi :)

Sekker er ved at være helt ferm til at bruge gasbageformen - bagte først brød, så fødselsdagskage - nu er han igang igen, dufter af nybagt brød i hele kahytten :) Men vi skal også have brugt 14 kilo mel på de sidste 5 dage ...

Eller sagt på en anden måde, vi har igen provianteret som om vi skulle på en polarekspedition, hvor det daglige kaloriebehov er tættere på de 5 end 4 cifre! Dels rør vi os ikke så pokkers meget, dels er appetitten når det er varmt nedsat betragteligt - og dels har vi simpelthen blot købt for meget mad! Men da al maden er langtidsholdbar på den ene eller anden måde, så er det jo som sådan ikke spildt - betyder blot at vi ikke behøver at handle så meget ind de næste 3-4 uger :)

Apropos mad, så fungerer wc'et fortsat - og fortsat kommer vi ikke wc-papir i toilettet, men i en pose. Dog har man jo hurtigt fundet ud af at istedet for at komme wc-papiret i en pose og derefter bære posen op i cockpittet og tømme den ud over siden - så er det jo noget nemmere at smide toiletpapiret direkte ud af det åbne toiletvindue og direkte i havet! Som regel da ...

Idet der kan være nogle lejlighedsvise uønskede bieffekter - såsom hvis vinden er mere ind fra siden end bagfra, så risikerer man at toiletpapiret returnerer samme sted hen som det kom fra - hvilket ikke er særlig morsomt! Eller rart! Anden mulighed er at det rammer søgelænderet og bliver hængende her - knap så morsomt heller! Hvis ikke det vender tilbage eller rammer søgelænderet, så er der også den mulighed at det blot rammer lidt for kort og lander på dækket - altid spændende på morgenens "dæksrunde" at opdage hvad man nu træder rundt i på styrbords side!

Også for rorsmanden kan der være lidt underholdning i ovenstående - ud af øjenkrogen ser man noget hvidt fare ud fra båden, en flyvefisk?, skumsprøjt? Det hvide vender rundt, cirka en meter ude, og farer ind igennem toiletvinduet, måske er det en måge der søger mage? - hurtigt checker man besætningen, ganske rigtigt - der mangler een, som må befinde sig på toilettet - sekundet efter hører man det nok så bekendte udtryk "Pis!" (eller "Lort!" - det afhænger lidt af dels situationen, dels hvor åben mund vedkommende havde på returneringstidpunktet ....) - kan være ganske fornøjeligt at overvære :)

Et løsningsforslag har været at montere et nedløbsrør fra toiletvinduet til skibssiden, her propper man så toiletpapiret ind - derefter sætter man munden til og puster - eller bruger en slags ladestok til at "ramme" tingene ud med - projektet er dog indtil nu blevet ved planlægningsfasen! Nedløbsrøret har vi dog liggende klar ...

På bagbords side har vi et tilsvarende problem, her er det blot køkkenaffald, der bliver smidt ud - og med nogenlunde samme resultat som i styrbords side - dog er vinden som regel ind fra styrbords side, så risikoen for at "skidtet" vender tilbage er små - men at ramme søgelænderwiren er en fast tilbagevendende begivenhed ...

Så om morgenen er der store chancer for på den ene side af dækket at finde let brugt toiletpapir, på den anden side kartoffelskræller, løgskræller, låg fra konservesdåser - hvis vi har glemt hvad vi har fået til aftensmad, så er det blot at gå morgentur på dækket, der er beviser på begge sider ...

Kattebakken står placeret ved siden af toilettet, endnu har ingen dog fundet på at begrave toiletpapiret i kattegruset - eller simpelthen at snyde og bruge kattebakken istedet for toilettet - risikoen var vist også størst da holdingtanken var stoppet ;-)

Beklager - de hygiejniske og sanitære forhold ombord spiller en vis rolle for velværet - på godt og ondt!

Ølsituationen har lidt under et lille "teknisk uheld", som betød at vi (Sekker og jeg) ikke har drukket øl i 3 døgn - da jeg skulle montere slingrekøje til kahytssofaen, brugte jeg lidt for lange skruer da sejldugen blev skruen i køjebunden - så jeg skruede simpelthen køjebunden fast til sofarammen! Da næste portion øl var stuvet ned i sofakøjen, så var de dermed lidt svært tilgængelige - først i går fik jeg taget mig sammen til at afmontere skruerne og montere slingrekøjen i sofarammen istedet for køjebunden - Sekker undrede sig lidt over alle de colaer han fik stukket i hånden istedet for øl - nu ved han hvorfor!

Ellers har vi nu generelt vænnet os til forholdende, at være sammen, vejret, maden, bølgerne, afstanden etc. etc. - kan tydeligt mærke forskel på starten af turen (første uge) og så nu - alle er mere afslappede, ingen er mere søsyge, ingen snerrer eller skændes mere, tiltroen/tilliden til hinanden, båd og grej er højere, tingene går mere gnidningsfrit, køjefordelingen er mere flydende, uheld, kiks og forglemmelser forbigåes i overbærende tavshed istedet for at blive bemærket med irriteret stemmeføring - lige med undtagelse af når "man" glemmer at lukke toilettet ordentligt efter brug, så det løber over - nu er det 4. gang jeg har måttet tømme "vand" ud fra under dørken, det kan de s.. godt tage og lære! Når der nu mangler den der antihævertting, så kan det da ikke være så svært at skylle ordentlig ud OG LUKKE DEN DER SK... VENTIL ORDENTLIGT! SGU! ELLERS MÅ I TIL AT BRUGE SPANDEN IGEN!

Ikke mere om det emne!

Vi har nu besluttet at sejle til Barbados istedet for Tobago - det sparer omkring 100 sømil, dvs. omkring 15-20 timer - vi vil være mere sikre på at fejre jul for anker og ikke til søs. Så ny distance tilbage er lidt kortere, nemlig 617 sømil. Det skulle vi kunne nå til den 23. - håber vi - men ikke mere svag vind tak!

Udsejlet distance til nu: 2140 sømil

Resterende distance til Barbados: 617 sømil

Gårsdagens udsejlede distance blev 148 sømil

Ikke mere for nu.

Aktiviteter klokken 13.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7773.JPG (344431 byte)

I dagens anledning hejses føselsdagsflaget!

Hmm - er vi dert ikke snart ...

19.12.2006, 12.00

Ikke meget at bemærke til gårsdagens og nattens sejlads - så det bliver en kort melding idag - vi er alle lidt trætte, slidte og uoplagte - og den urolige sø er kommet igen efter et par døgn med rimelige forhold!

Kørte med gennakker indtil i nat ved 2-tiden, hvor vinden rummede så meget at det så ud til at vi skulle bopmme - så ned kom den og resten af natten kun for genua. Nu har vi sat passatsejlene (de 2 spilede forsejl) og måske ryger genakkeren op senere.

Sol og skyer - vandet 26 grader varmt, en fisk har lige snuppet blinket. Vejrudsigten lover Ø-NØ-vind, 15-20 knob de næste 4-5 dage, så det ser ud til at vi kan være på Barbados om aftenen den 22. :)

Udsejlet distance til nu: 2275 sømil

Resterende distance til Barbados: 488 sømil

Gårsdagens udsejlede distance blev 137 sømil

Ikke mere for nu.

Aktiviteter klokken 12.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7778.JPG (357799 byte)

Med den fart når vi det da ikke til jul (og ja, vi har fået nyt skind til rattet - det skal blot monteres!)

Hmm - er vi der ikke snart ...

20.12.2006, 13.00

Sejlede med genakker hele dagen i går og det meste af natten - men klokken 7 - næsten som sædvanlig fristes man til at sige - kom der en "squall", altså en regnbyge med ekstra vind og regn, indover os, så Annette måtte kalde besætningen op for at pille den ned. Altid et pokkers arbejde i nattens mulm og mørke - og vi fik da også skåret så meget op under seancen, at båden ikke kunne styres, med genakkeren hængende vildt blafrende ude foran, båden krængede 45 grader mens den tordnede af sted - og en sø kom ind over fordækket og ned i den ikke-helt lukkede forkahyt! Hvor Kasper indtil da desværre havde sovet - så der var en del uro, panik, irritation og knubbede ord klokken 7 om morgenen ...

Der var heldigvis ingen på fordækket på tidspunktet, først da båden var rettet op kravlede Sekker ud og klarede nedtagning og surring, og resten af natten gik for genua alene. Om det lige er Sekker eller mig der går på fordækket er lidt tilfældigt og vi skiftes lidt til det - vi er jo nok dem der har mest erfaring med hvad der skal gøres derude, det gør tingene lidt mindre komplicerede at man ikke skal dirigere vedkommende på fordækket - der er faktisk meget larm derude når blæsten brøler, bovvandet bruser, sejlene slår, tovværkets tampe tordner, regnen raser, tordenen tordner - så at nogen står og råber gode råd nede fra cockpittet er nærmest uhørligt!

Her til morgen (ja, ja - klokken 11.30 da) satte jeg så det ekstra lille forsejl, så vi nu sejler med passatsejl.

Alle er meget trætte i perioder, humøret er også lidt tyndslidt, svært at få energi til at klare de små og store opgaver der hele tiden er der (sejltrim, sejlændringer, opvask, madlavning, rengøring, oprydning, mailskrivning, radiopasning osv. ...) - men på en eller anden måde bliver det jo gjort alligevel. Tror nok Annette og jeg er glade for at vi ikke bare er os 2 - på den anden side så ville vi ikke have sejlet med genakker om natten - eller måske i det hele taget, idet autopiloterne ikke styrer ret godt med den oppe, så vi håndstyrer en del, hvilket ikke hjælper på trætheden! Og vi ville være lidt mere ligeglade med gennemsnitshastigheden og at nå frem til jul ...

Tænker lidt på Sirena med Søren og Jørgen, som sejlede en uges tid før os, kun de 2 ...

Trille fik sig en levende flyvefisk i nat, kun hovedet så var jagtbehovet - eller sulten - dækket - de spreder desværre et hav af skæl når de lander i cockpit eller på dækket og basker for at komme i vandet igen, trænger snart til en grundig rengøring!

Apropos mad, så lavede Kasper en udmærket gang ris-med-løg-og-æg-og-kylling-og-krydderier-ruskomsnusk til sen frokost/tidlig aftensmad - så varm mad får vi også hver dag!

Nå - men ellers kan vi jo efterhånden se enden på det - nu kun 342 sømil igen - dvs. om alt holder som det lover og vi kan gå de daglige cirka 140 sømil, så er vi i Bridgetown på Barbados den 22.12. om aftenen/natten - alle glæder sig til at vi kommer til at ligge stille :)

Vi har ikke stillet vores ure tilbage, så vi får faktisk 4-5 timer ekstra når vi ankommer. Lige nu betyder det at solen her lokalt hos os står op klokken 9.30 og går ned omkring ved 21-tiden - skulle nok være en 3 timer før allerede, men det er nemmere at regne med UTC-tid - så det gør vi fortsat.

Ellers er der ikke så meget at berette - det meste ombord fungerer ok, ingen større nedbrud, proviant. vand, øl og sodavand har vi fortsat - største problem er selvstyrerne, som ikke har det lige godt på disse her kurser med vinden og sø ind agtenfra.

Vejret er fortsat ikke helt stabil - vi tror dog nok at passatvinden er startet, ihvertfald i dette område vi befinder os i. Dvs. en nogenlunde stabil vindretning (Øst/Nordøst) både dag og nat, styrken varierer et par sekundmeter op og ned, mest når der kommer en sky ind over os, det er ret varmt både dag og nat, skyerne har som regel et meget markant "passatvindsudseende", dvs. små aflange skytotter.

Vi havde jo håbet hele turen havde været med konstant passatvind, om man nogensinde har det ved jeg ikke - vi havde (har) det ihvertfald ikke. Den sidste uge måske. Lige nu er der omkring 90% skydække (solpanelerne giver ikke noget strøm :( ) - dog kan vi se blå pletter her og der.

Skulle formodentlig nok først være startet midt i december eller deromkring, men det er svært at bedømme hvornår passatvinden er etableret - på ARC'ens hjemmeside skrev de omkring det tidspunkt da vi startede: "Tradewinds now firmly established" - de burde da om nogen vide hvornår det er sket :( Men basalt set er det jo den enkelte båd, der afgør starttidspunktet, vi valgte at starte da vi gjorde (dette tidspunkt var jo lidt styret af hvornår vores gaster ankom til GC) og fik så de forhold vi har oplevet og skrevet hjem om - men har jo så også klaret hvad der kom - om ikke helt uden at kny, så dog med oprejst pande :)

Udsejlet distance til nu: 2429 sømil

Resterende distance til Barbados: 342 sømil

Gårsdagens udsejlede distance blev 145 sømil

Ikke mere for nu.

Aktiviteter klokken 13.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

DSCN7782.JPG (412302 byte)

Nu vi ved hvor vi lander så kan gæsteflaget sys færdigt!

Nu kun een enkelt nat tilbage :)

21.12.2006, 13.00

Hele natten med 2 spilede forsejl - og tæt på rekordfart siden klokken 17 i går aftes - 6.9 knob/gennemsnit - alle længes efter at komme ind til Bridgetown. Med denne fart (eller et snit på 6 knob) ankommer vi i morgen aften klokken 22.00 UTC, dvs. 18.00 lokal tid - stadig lidt uvirkeligt at der kun er en enkelt nat tilbage :)

Vinden er frisk fra sydøst, farten som nævnt god, bølgerne en anelse urolige, men blot farten er der, så holder vi til mange ting.

Ikke så meget ellers at berette - så I må undvære de lange skriverier i dag ...

Skal lige benytte lejligheden til at takke bror Jesper i Valby, for at stå for opdatering af hjemmesiden i vores "fravær" - dvs. han modtager de daglige statusmails og klippe-klistrer (antager jeg ...) teksten ind på hjemmesiden - tak for udvist assistance, Jesper :)

Nangijala har vi fortsata radiokontakt med - de sakker en lille smule bagud, men skulle være i Bridgetown omkring 10-12 timer efter os.

Udsejlet distance til nu: 2581 sømil

Resterende distance til Barbados: 194 sømil

Gårsdagens udsejlede distance blev 162 sømil

Slut for nu.

Aktiviteter klokken 13.00:

Kærlig hilsen Hans, Kasper, Annette og Lars

 

DSCN7793.JPG (434650 byte)

Hmm - ingen kommentarer nødvendige tror jeg (har i hvert fald ikke nogen) ...

SMS - modtaget på telefonen

22.12.2006, 21.37

Barbados i sigte i de sidste fire timer - eta + 2 timer. pyh hvor er vi trætte og lettede :-) kh alle fire

Så er vi ankommet til Barbados :)

22.12.2006, 13.00 (modtaget den 26.12)

Eftermiddag og nat er gået med god fart - gennakker indtil ved midnatstid, da Annette ville have taget den ned på sin vagt. Så genua resten af natten. Hun er altid lidt uheldig med vagterne - på en eller anden måde får hun altid vinden til at friske op med en skrallende tordenbyge eller lignende, så der altid skal mindskes sejl på hendes nattevagt - uanset om vi andre har sejlet 6-8 timers natsejlads inden da uden problemer ... ;-)

Og når vi først har mindsket sejl om natten, så roder vi ikke rundt med at sætte flere selv om vinden igen løjer - hvilket den som oftest gør - ingen grund til at risikere noget med folk på dækket midt om natten - så vil vi hellere sejle under gennemsnitsfarten indtil det bliver lyst igen.

Morgenen og formiddagen gik med at spejde efter Barbados - som vi først anede i horisonten omkring ved 14-tiden. Og den fortsatte friske vind gav os en rimelig fart, så ved 21-tiden rundede vi det sydligste hjørne af Barbados og kunne i lidt læ fra kysten sejle op mod Bridgetown Harbour.

Lidt inden anløb fik jeg radiokontakt med havnen og vi blev guidet ind til et sted at fortøje - Bridgetown Harbour er ikke et sted for småskibe - svært at finde et ordentligt sted at ligge, men til sidst fik vi dog fortøjet udenpå en slags fast "fenderindretning" beregnet til de store skibe. Der kom et par havneanssatte og hjalp lidt til med fortøjningerne - og da de havde bil, tilbød de at jeg kunne køre med op til havnekontoret for at ordne papirerne - ellers ville det være noget af en gåtur.

Så jeg blev kørt op til det lokale havnekontor først, fik den første formular klaret - og så videre til Immigration, Health og Customs ...

Eneste på vagt var Health-officieren - nydelig hjælpsom ung kvinde, som fortalte at de andre stadig var til lunch, men hun ville da lige ringe efter dem ...

I mellemtiden fik vi udfyldt 4 crewlists samt diverse sundhedsrelaterede papirer - jeg havde inden lavet en enkelt crewlist på PC'en og printet ud, men de krævede 4 - og havde ingen kopimaskine - så vi lavede 4 nye i hånden - dog med kalkerpapir ...

Så 3 kvarters ventetid indtil næste officer ankom - Customs - som sad og sludrede med en anden ansat om hvad han skulle finde på at købe af julegave til sin kone - parfume eller smykker :) Yderligere 4 blanketter måtte udfyldes ...

En sjov accent de har her på Barbados - engelsk, men når de snakker internt er det næsten umuligt at forstå ... men alle var meget søde og hjælpsomme.

Så lidt mere ventetid før Immigration var klar - men hun klarede også tingene rimeligt hurtigt, stempel i passene og så kunne jeg trave ud til Pinocchio igen - vi var klar til at gå for anker, officielt indklareret på Barbados!

Så fik vi åbnet den sidste champagneflaske - og fejret 19 døgns anstrengelser! Godt nok noget af en lettelse at være kommet over på den anden side - men også lidt mærkeligt pludselig at være landfast igen - se lys, høre bystøj, ambulancesirener osv.

Ialt udsejlet 2809 sømil på 461 timer (19 døgn og 5 timer), dvs. en gennemsnitsfart på omkring 6.1 knob - det synes vi sådan set er ok :)

Vi prøvede at få lov til at blive i havnen natten over - vi var ankommet ved 22.30-tiden om aftenen (UTC-tid, dvs. 17.30 lokal tid) - og det var bulderravende mørkt, så vi ville da godt undgå at rode rundt midt om natten for at ankre - men svaret var "negative" - så vi måtte ud igen og hen til ankerpladsen, som heldigvis kun var en enkelt sømil væk.

Ikke alle havde ankerlanterner sat så det var ind imellem lidt vanskeligt at se hvor de andre var placerede, men vi fandt da et rimeligt sted at kaste anker.

Og så kan det godt nok være at der blev sovet igennem - ihvertfald for mit vedkommende! Klokken var lidt over 12 næste dag inden jeg var oppe igen! Heldigvis havde vi så ikke justeret urene tilbage, så lokalt var klokken kun 8 ...

Her ligger vi så fortsat - og vil fejre jul her for anker, og så sejle til Tobago formodentlig den 26.12.

Bugten er roligere at ligge i end forventet - den swell der er her, er ikke så slem som vi nogen gange har prøvet på Middelhavet, så det er slet ikke noget problem.

*** GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR TIL ALLE :) ***

Ønskes I af Hans, Kasper, Annette og Lars

PS. Dette bliver så sidste "online"-rejsebeskrivelse - nu går vi tilbage til "når-vi-har-tid"-beretningerne ;-)

DSCN7800.JPG (358768 byte)DSCN7805.JPG (389402 byte)

Barbados i sigte - Tid til lidt poker