14.04.2006 Påskefrokost i Marmaris

Da nu påsken også viste sit ansigt her i Marmaris, og da der efterhånden var en del danskere tilbage efter vinterens ophold i DK - ja så foreslog "Pinocchio" at holde samlet påskefrokost for alle danskerne (og en enkelt svensker ...) - Jørgen og Ruth har det suverænt største cockpit blandt de danske både i deres tyrkiske "Gullet", så de blev tvangsindlagt til at lægge cockpit til - og ellers skulle vi alle medbringe lidt spiseligt til den fælles frokost.

DSCN6031.JPG (407347 byte)DSCN6023.JPG (396834 byte)

Påskefrokost

Oprindeligt havde jeg troet vi var omkring 5-6 både, så der skulle vel komme en 10-12 personer - rygtet spredte sig dog hurtigt rundt i Marmaris og omegn - og vi endte med at være omkring 24 personer ombord hos Jørgen og Ruth! De tog det dog i stiv arm og med udstrakt gæstfrihed - og vi kunne såmænd nok have været en 5-8 stykker mere i cockpittet på deres "Gullet"!

En hyggelig dag, aften og nat - som endte med fællessang og smukke toner fra Torbens ("Blåtunge") klarinet - alle var rørt til tårer - eller måske var det af grin, synge kunne vi vist ikke! For mange forskellige næb måske ... nogle mere visne end andre ;-)

DSCN6032.JPG (390503 byte)DSCN6035.JPG (410979 byte)DSCN6025.JPG (369217 byte)

Jørgen, Lene, Paul, Henny, Jens, Annette - Torben - os 2 ...

DSCN6039.JPG (419038 byte)DSCN6021.JPG (358304 byte)

Der hygges ombord på Jørgen og Ruths "Gullet"

Tak til alle for en hyggelig dag, aften, nat - og specielt til Jørgen og Ruth for den stive arm og gæstfriheden :-)

15.04.2006 Marmaris

Morgenen blev en noget tung affære - dels havde gårsdagens strabadser taget en del på os, dels skulle vi returnere borde og stole til kantinen, hvor vi havde lånt dem dagen i forvejen. Et hurtigt opkald på VHF'en fremskaffede (lettere trætte) besætninger fra "ThorChrist", "Viking", "Baloo" og "Pinocchio" - så kantinen fik sine remedier tilbage.

Henrik og William skulle ankomme i dag - med Tyrkietekspertens natfly til Milas og derfra transferbus til Marmaris så de ville ankomme om morgenen/formiddagen. Jeg tog så dolmus'en til Marmaris for at hente dem - og efter lidt sms'er frem og tilbage fandt vi hinanden foran det lokale storsupermarked, Tanzas. Hyggeligt gensyn med de 2, som også var med en tur forrige år ved Gibraltar og Costa del Sol. Begge lignede sig selv - William dog et par centimeter højere end sidst :-)

Dolmus'en tilbage til Yacht Marinaen - hvor de 2 også kunne sige pænt goddag til Annette og Trille.

IMG_0322.jpg (709652 byte)

William er vokset noget siden sidste besøg ...

Resten af lørdagen gik så med lidt snak og hygge - da vi ikke var helt sejlklare efter vinterhavnen, blev de også tvangsindlagt til lidt oprydning og sådan - en enkelt scepterfod blev monteret sammen med udluftning til holdingtanken. Og lidt obligatorisk bådvask blev også klaret sammen med William.

IMG_0333.jpg (484062 byte)

Bemærk det nye overskab ...

En tur rundt i havnen, bl.a. besøg hos Jens på ThorChrist - han var ved at gøre skibet klar til søsætning - for ikke at belaste traveliften for meget drak vi lige et par af hans øl, så de i hvert fald ikke skulle være med til at vælte læsset om mandagen for Jens ...

IMG_0314.jpg (429266 byte)IMG_0318.jpg (445904 byte)

Spillebulen er startet ...

Ellers afslapning - de 2 nyankomne gaster havde jo været i gang næsten hele natten uden megen søvn.

16.04.2006 Marmaris

Fortsat blæsende også her om søndagen - men morgenmad i cockpittet, solen skinnede dog trods alt. På grund af blæsten udsatte vi afsejling - til Williams store fortrydelse! I stedet smurte Annette madpakker og vi gik en lang tur i bjergene, hvor vi forsøgte - forgæves desværre - at finde en hule oppe i bjergene. Vi har været der før, men det er et stykke tid siden så den var nok faldet sammen i mellemtiden ...

En interessant klatretur i bjergene blev det dog til - og ellers blot en lang gåtur (og frokost) i det grønne.

DSCN6048.JPG (413323 byte)

Skovtur

17.04.2006 Marmaris - Ceftilik (15 sømil)

Vejret så ud til at have artet sig - så vi besluttede at sejle i dag - dog skulle der lige handles ind til et par dage, Henrik skulle klippes - og Lars skulle afregne med marinaen. Annette og William tog morgenfærgen til Marmaris, Henrik blev som nævnt klippet - og jeg fik afregnet med marinaen. Vores kontrakt gjaldt ellers yderligere en uge men det fik vi desværre ikke refunderet - men lidt goodwill havde vi vel så til gode troede vi: på kontoret spurgte de om vi ville tilbage til vores gamle plads på "Foxtrot" når vi kom tilbage - ja det vil vi da meget gerne - altid rart at komme tilbage blandt søde rare naboer, internettet virker bedst på "Foxtrot" og Trille har kort til land og den "store kattebakke" - og regnede så med at det var en slags reservation der nu skete! Men det var det ikke ... mere om det senere!

Efterhånden var alle færdige med deres gøremål - og ved 11-tiden er vi så småt klar til at kaste fortøjningerne. Også Pouli og Merete fra "Sejner" (Netsel Marina) er ved at være klar til afsejling - også de har gæster, Pia og Bjarne - og vi aftaler med dem at mødes i en ankerbugt ikke så langt væk fra Marmaris. "Viking" (Arne og Henny) trutter os af sted og vi når lige at vinke til Jens fra "ThorChrist", som lige er kommet i vandet - hænger stadig i traveliftens stropper - godt vi hjalp ham af med de 2 øl, ellers var han sikkert aldrig kommet tilbage i rette element  eller rettere "ThorChrist"' rette element - Jens' rette element er vist mere "Petsinaen"!

DSCN6050.JPG (380903 byte)DSCN6051.JPG (365563 byte)DSCN6052.JPG (392391 byte)

Skipper - Henrik og William - vi nåede alle at få noget sol på kroppen inden de 2 tog hjem til kolde Danmark igen

På vej ud af bugten får vi rullet genuaen ud - alle systemer ser ud til at virke, altid spændende på første sejlads efter at nye systemer er installeret - tror ikke at Henrik eller William opdagede at vi var lidt mere opmærksomme end ellers på mislyde, motortemperatur etc. Har i vinterens løb jo installeret vandvarmer, som bliver opvarmet af motorens kølevand - selvfølgelig er det prøvekørt, men ikke under "normale" forhold, dvs. driftsvarm motor - lidt spændende hvad der ville ske med den ekstra varme og den længere tid for motor. Også kølen er blevet spartlet bedre ud ved sidste besøg på land - var der mon nu flere mislyde (brummeri) fra denne? - osv.

Men alt ser ud til at fungere - og Henrik og William ser ud til at nyde deres første sejlads på den tyrkiske ægæiske kyst - vi andre gør såmænd også, rart endelig at "slippe væk" (om end kun for en kort periode) fra vinterhavnen!

IMG_0338.jpg (630051 byte)

William

Ude af Marmaris-bugten er der som forventet en del sø fra gårsdagens blæsevejr og ingen vind, så det bliver hovedsaglig motoren som får lov at trække. Og vi beslutter at finde den første og bedste ankerbugt - som viser sig omkring 3 timers sejlads fra Marmaris, bugten ved Ceftilik - eller rettere lige ved siden af - i Ceftilik er der hoteller og restauranter - vi er mere til fred og ro i dag!

Inde i bugten får vi kastet anker - her er helt stille og fredeligt nu - solen skinner fra en skyfri himmel, vinden føles som om den har lagt sig - på denne fredelige vis går der mindst en times tid - så begynder vinden så småt at øge igen. Bølgerne er vi dog i læ for, men vinden kan indimellem mærkes i den lille bugt vi ligger i.

Henrik, William og jeg søsætter gummibåden - og ror ind for at se lidt på stranden og den lille ruin der også er her - udforsker lidt, klatrer lidt i klipperne - de er knivskarpe viser det sig - ingen af os slipper for skrammer - det må være erosionen af klipperne, der gør dem skarpe som barberblade visse steder. Henrik og jeg når dog op til "toppen" af en klippe med et lille tyrkisk flag på toppen - William klatrer fornuftigvist ned uden at forsøge at klatre helt til tops, så han slipper uden de helt store skrammer (om nogen). Vi andre efterlader tydelige blodspor ned ad klippen ...

Senere på eftermiddagen ankommer "Sejner", som også ankrer op i bugten. De har deres sjov med ankeret, som ikke vil bide - til sidst lykkes det dog. Da det er blæst en del op vil de gerne lægge et ekstra anker ud - og søsætter gummibåden. Desværre glemmer Bjarne årerne og da motoren ikke vil starte, er han snart drevet omkring 100 meter til havs ...

Vi får monteret påhængsmotoren på "Pinocchios" gummibåd og er klar til at undsætte den stakkels Bjarne - da han selv får startet påhængsmotoren og tøffer ind i sikkerhed igen!

Og så kan "Sejner" komme i gang med at lægge ekstraankeret ud - vi andre gør det samme nu da vi alligevel har monteret påhængsmotoren. Lidt efter bemærker vi Pouli, som nu også er kommet i havsnød - fortsat ingen årer og nu er påhængsmotoren løbet tør for benzin! Så vi kommer den nødstedte skibsfører til undsætning - må snart have kvalificeret os til en tapperhedsmedalje eller i det mindste en REFS-medalje ;-)

DSCN6056.JPG (374897 byte)

"Sejner" klar til ankring

Vi bliver inviteret over til "Sejner" til en godnatdrink, men på grund af blæsevejret aflyser vi - jeg er dog lige ombord i forbindelse med noget ekstraankerassistance - og når lige at få serveret en kold øl som belønning - da jeg bliver kaldt hjem på grund "af noget krise" ombord i "Pinocchio" lyder det som om! Tilbage på eget skib viser det sig, at den gode William egentlig gerne vil tilbage til Marmaris - det her med at ligge for anker på denne måde er ikke rigtig lige ham!

Nu skal det så lige tilføjes, at blæsten er tiltaget til noget der føles som kuling, det kan jo høres i riggen, båden flytter sig lidt (meget) rundt for ankeret afhængig af hvordan vinden nu blæser, og gennem kahytsvinduerne kan man så se klipperne fare forbi - og når man ikke lige er vant til den slags og ikke stoler helt på at de par ankre vi har lagt ud, kan holde båden på plads - ja så er der ikke så meget at sige til at William synes det hele er en smule utrygt - faktisk så utrygt at han egentlig gerne vil ned og sidde i gummibåden, klar med en kniv til at kappe fortøjningen til "Store-Pinocchio" hvis der skulle ske noget ...

Efterhånden får vi dog beroliget den unge mand så meget at han afstår fra at sætte sig ned i gummibåden - og da aftensmaden kommer på bordet og vi får spillet et par spil "snyd" (eller hvad det lige er vi har lært ham denne gang), så falder det hele lidt til ro - også vinden, som heldigvis løjer af ved midnatstid, så vi slipper for at holde ankervagt!

Dog må stakkels "Sejner" i aktion ved 4-tiden om natten - ekstraankeret må lægges om og der er vist noget med nogle fiskerbåde, som roder lidt med deres ankerfortøjning - men alt det får vi først fortalt dagen efter - besætningen på "Pinocchio" sover trygt og godt hele natten igennem - også William (ja, ja - jeg er da oppe og checke det hele et par gange - og ser da også lys på "Sejner" midt om natten - men de er vel blot oppe for at tisse eller noget - ikke noget "Pinocchio" skal blandes ind i ... i hvert fald ikke på det ukristelige tidspunkt af 4 om morgenen).

18.04.2006 Ceftilik - Bozburun (25 sømil)

Nattens strabadser er godt overstået - vejret er atter godt, morgenmaden indtages i cockpittet.

Vi får med lidt møje og besvær hevet de 2 ankre op og kan sætte kursen mod Bozburun - igen med modvind eller ingen vind eller ingen vind imod - uanset hvordan vi vender og drejer det må motoren holde for. Vi får dog både sat storsejl og genua - Henrik og William er blevet lidt kapsejladsinteresserede hjemme i Grønsund så de skal da ikke hindres i at udfolde deres evner som storsejlstrimmere - dog skal det først hejses :-)

Vinden er fortsat yderst begrænset og da det er stille og roligt efterhånden, bliver jeg lige hejst i masten for at ordne en flagsnor (som havde mistet taget) samt snorene til lazy-jack-systemet, som var kommet rundt om en dækslanterne et stykke deroppe. Og "Sejner" kommer så væltende forbi - de vil først til Bozburun kan vi fornemme, så det får de lov til (med 230 heste og 44 fod mod vores 45 heste og 40 fod så kan vi alligevel ikke følge med ...).

DSCN6067.JPG (373624 byte)DSCN6062.JPG (413304 byte)DSCN6063.JPG (423406 byte)

"Sejner" - og et par letmatroser - Henrik og William

I havnen er der masser af plads, så vi kan ligge langskibs - en god disposition viser det sig senere, da det blæser op. Senere ankomne må fortøje som vi normal gør det, dvs. hæk eller stævn til kajen og så anker ud til at holde båden fri af kajen.

Byen er hurtigt overset - men et glædeligt gensyn med Pouli og Merete og Bjarne og Pia fra "Sejner" bliver det da til, som nu har overvundet nattens strabadser :-)

IMG_0359.jpg (956594 byte)IMG_0377.jpg (583275 byte)

Frugten fra citrontræet fortæres - eller er det en is?

Efter aftensmaden aflægger vi et lille besøg ombord på "Sejner" til en kaffe og cognac - atter en hyggelig aften ombord på "Sejner" - får dog ikke lov at spille "Canasta" selv om jeg kan fornemme at Pouli brænder for at få revanche for de sidste par ganges sejre! Da vi spiller Pouli+Annette og Merete+Lars som makkere er der jo heldigvis ingen af skibene, der må gå fra åstedet som kun tabere ;-)

19.04.2006 Bozburun

Vi vågner til en kraftig sydøstenvind - som tiltager i løbet af dagen - og beslutter at ligge en dag over. De par både, der måtte lægge anker ud, har lidt problemer med at ankrene ikke kan holde - vi andre er glade for at vi ligger langskibs til kajen - kun bliver fendrene lidt flade!

DSCN6090.JPG (382018 byte)

Nu kom jeg til at vække dem på "Sejner" endnu en gang ... ;-)

Også de lokale "guletter" har problemer - de ligger også uden for havnen og et for et må de slippe fortøjningerne og søge væk fra havnemolen, for ikke at risikere at ankret ikke kan holde og at de dermed ville drive ind på molen.

DSCN6079.JPG (436816 byte)DSCN6075.JPG (454241 byte)

Guletter på flugt

Dagen går med almindelig hyggesnak, et par spil "snyd", lidt læsning - William har medbragt et par opgaver hjemmefra, som han bliver "pisket" lidt i gang med - skal bl.a. skrive dagbog til skolen og har en (for os at se) meget spændende bog med han også gerne skulle nå at læse færdig på en uge. Men han vil hellere spille "snyd" ...

DSCN6087.JPG (422955 byte)DSCN6088.JPG (441629 byte)IMG_0347.jpg (638356 byte)

Havnefronten i Bosburun - havnerotter

Aftensmaden indtages på en af de små lokale restauranter - udmærket mad - og kaffen indtages igen ombord på "Sejner", som vi var nødt til at passere på tilbagevejen til "Pinocchio" - også en hyggeligt lille café, betjeningen er udsøgt, prisen rimelig, de andre gæster søde og snakkesalige - hvis man skal finde noget at klage over så er det da kun at antallet af pladser i styrehuset er begrænset - og at værten insisterer på at kysse ens kone både goddag og farvel - men så kan man vel gøre gengæld ;-)

20.04.2006 Bozburun - Marti Marina (12 sømil)

Vi er oppe allerede klokken 7.30 - har egentlig planlagt en tur med bussen til marked i Mugla - en bustur på 1 timestid - så de 2 gæster kan opleve et rigtig tyrkisk udendørs marked, men vejret er for godt så vi beslutter at sejle i stedet. Da vi kommer ud af bugten ved Bozburun er der sandelig lidt vind, så både storsejl og genua sættes - og bliver oppe til vi anløber Marti Marina.

Vi har en fin sejlads for læns, farten er ikke så stor men afstanden tilsvarende lille så ingen bliver utålmodige - og vi nyder den fredelige og stille sejlads. Ankommer til Marti Marina ved 13-tiden - checker ind (46 Lira pr nat = ca. 220 dkr.! - så det bliver vist kun en enkelt nat ...) - frokost og lidt afslapning, oven i købet lidt middagssøvn, vi har jo også været tidligt oppe.

Marti Marina ligge kønt i en lille bugt omkranset af træbevoksede bjerge, selve havnen ligger selvfølgelig ved vandet, men tilkørselsvejen snor sig op ad bjerget så havnen ligger lidt væk fra den almindelige trafik. Marinaen har en minibus, som de gratis transporterer gæstesejlerne til og fra Marmaris i - en køretur på cirka en halv time - så egentlig ikke længere væk fra Marmaris end Yacht Marinaen, hvor vi har opholdt os i vinter. Prismæssigt er den lidt dyrere, men til gengæld er strøm og vand inkluderet - man kan så have en god (inkluderet) varme hele vinteren - vi andre i Yacht Marina har sparet lidt på elektriciteten i vinterens løb - en samlet el- og vandregning på måske 150 Euro er hvad vi har betalt i vinterens løb ekstra. Og lidt koldt har det da været "tag du bare en ekstra trøje på" har standardbemærkningen været når en eller anden har frosset - og så kan man jo krybe lidt tættere sammen i køjen om natten ;-)

Da vi ankom til Tyrkiet i efteråret 2004, checkede vi priser, faciliteter og beliggenhed i en del havne i den sydlige del af Tyrkiet (havde lejet en bil), og Marti Marina var nummer 2 på vores "resultatliste" - prismæssigt var den noget dyrere og størrelsesmæssigt noget mindre end Yacht Marina - dvs. færre overvintrende både og dermed måske mindre socialt liv. Og vi kan godt lide at Yacht Marinaen er en "arbejdsmarina", der er altid muligt at få lavet et eller andet i en lille workshop eller hos en medsejler - men Marti Marina har sikkert også udmærkede faciliteter.

Prisforskellen er også tydelig på den daglige leje - vi betaler i dag i Marmaris Yacht Marina omkring 5,5 Euro/dag - i Marti Marina måtte vi som nævnt betale omkring 26 Euro/dag ...

Nå - ikke mere om dette emne ...

Eftermiddagen fortsætter med et tiltrængt brusebad og derefter tager vi marinabussen ind til Marmaris by for at finde en restaurant til aftensmaden. Efter en lille tur rundt i bazaren frinder vi en fornuftig restaurant - hvor Henrik og William giver middag. Bussen tilbage til Marti Marina når vi lige et halvt minut inden den kører tilbage til havnen - 5 minutter før planlagt tid!

IMG_0388.jpg (491818 byte)

Afskedsmiddag i Marmaris

21.04.2006 Marti Marina - Symi (17 sømil)

Opbrud og oprydning står på listen - Henrik og William skal hjem næste morgen, bliver hentet af bussen i Marmaris klokken 04.30 om morgenen, så de vil overnatte på hotel i Marmaris - så vi gør klar så de kan nå marinabussen klokken 13.30. Inden de står på bussen når de lige at vinke "goddag og farvel" til "Sejner", som ankommer i det samme.

Så vi må nødtvungent sige farvel til vores 2 gaster Henrik og William - en lille uges tid med hyggeligt selskab, "snyd" og "yatzy" stod højt på programmet, almindelig hygge og afslapning - vi ombord nød det gode selskab, håber I andre havde det lige så rart :-) Og håber ikke William tog varig skade af første nats ankerliggen!

IMG_0385.jpg (508875 byte)IMG_0387.jpg (419596 byte)

William klar til at afmønstre - udsigt over Marti Marina

Efter at have sagt pænt farvel til de 2 ved bussen, nåede vi lige et hurtigt brusebad (man skal jo have lidt for sine havnepenge ...) samt fyldt vandtankene helt op igen - og også vinket farvel til "Sejner" (som også skulle aflevere deres gæster til charterselskabets nåde og barmhjertighed ...) - kunne vi sætte kursen mod Symi og forhåbentlig en hyggelig og rar påske i selskab med, ja hvem ellers: "ThorChrist" med Jens (Leila måtte desværre blive i DK og a...... (FY-ordet!)).

Også "Sejner" havde planer om at ankomme lidt senere - og så vidt vides skulle "Firkløver" med Hardy og Susan allerede være på Symi.

Vi får smidt fortøjningerne klokken 14.30 - og efter cirka 3 timers motorsejlads (vinden lige imod igen-igen) anløber vi Symi klokken 18. Første forsøg med ankeret lykkes ikke, det holder ikke og må "genmonteres" - undervejs i denne manøvre får vi lige fisket "Firkløvers" ankerkæde - og Hardy dukker op som en trold af en æske - de havde ellers siddet på den anden side af bassinet og nydt en kop kaffe på en fortovscafe mens de "beundrede" alle de skøre sejlere med deres ankringsproblemer - hvilket er en evig tilbagevendende kilde til god underholdning - så længe man ikke selv er indblandet i det - enten direkte eller fordi den pågældende ankerligger blander ens eget ellers så udmærket placerede anker og/eller ankerkæde ind i forsøgene på at få egen båd til at ligge stille) - så da Hardy noterede sig "Pinocchios" forsøg på (ufrivilligt) at omplacere "Firkløverens" ankerkæde, kom han i strakt galop over for at "assistere" - han holdt da op med at sværge da han så det bare var "Pinocchio" :-)

Hvorfor skulle han også lægge ankerkæden der hvor vi vil parkere  – hvor ubetænksomt!

DSCN6109.JPG (426812 byte)

Hardy og "Firkløver"

Nå, langt om længe lykkedes det da at få ankeret langt nok ud og ned til at det kunne holde - og vi kunne sige pænt hej til Hardy og Susan samt "Pinta" med Christer og Agneta. Lidt senere ankommer "Sejner" også - og efter et hurtigt cafe-besøg om eftermiddagen, bliver vi enige om at gå ud og spise sammen om aftenen. Atter en hyggelig aften - hvor vi fik spist lidt mad alle sammen i fællesskab på en af de nærliggende tavernaer – endelig noget svineri! Utrolig hvad noget svinecølibat kan gøre for ens appetit! Og vinen er nu bedre i Grækenland …

De traditionelle påskeoptog med de lokale grækere gav aftenunderholdningen – der blev båret relikvier rundt i processioner, fyrværkeri og dynamitslag i lange baner!

22.04.2006 Symi

Efter morgenmad (i cockpittet - sommeren er her jo allerede :-)) går vi en lille tur rundt i Symi by - rart at være tilbage på Symi igen - og ikke mindst i Grækenland. Symi er en smuk ø og byen ikke mindre smuk med de mange kulørte huse, som "kravler" op ad klippesiden rundt om havnen.

DSCN6107.JPG (331905 byte)

"Pinocchio" på Symi

Og ellers gik lørdagen gik med at rode lidt med Hardys PC, drikke lidt øl, sige hej til Jens, drikke lidt øl, drikke lidt vin (så behøver jeg vel ikke gentage den smøre mere) – grækerne havde deres egne arrangementer (formodentlig hjemme hos dem selv – gaderne var da i hvert fald ganske øde) – så Annette arrangerede lidt fælles aftensmad ombord på ”Sejner” – alle slæbte lidt med af forskellig art – Pouli og Meretes bekendte på Symi, Tove + en veninde Jytte  dukkede op og deltog i festlighederne – så det blev en hyggelig aften.

DSCN6103.JPG (401271 byte)DSCN6105.JPG (386332 byte)DSCN6100.JPG (375101 byte)

3 meget vise mænd - 3 kloge koner - 2 værter

23.04.2006 Symi

Søndagen bragte påskens clou: det spidstegte lam og fri vin – allerede ved 11-tiden kunne vi begynde at dufte de grillede lamseben (ja, ja – pigerne er begyndt at gå i shorts hernede) – og omkring 13.30 tiden var både Annette og Susan klar til at gå i byen – kan jo tage lidt tid når man når deres alder, før alting sidder på sin rette plads … så vi fik entret torvet – og det var jo som at komme hjem: de samme gamle grækere sad og drejede spiddene med lam, lammekroppene blev med frisk og ubehjælpsom slagterhånd hugget i små håndterlige stykker og fordelt på de fremrakte tallerkner, vinen flød i rigelige mængder ud af de opstillede papkartoner – eneste anke var den sædvanlige mangel på knive og gafler – sjovt nok var der masser af skeer – men det er nu lidt upraktisk at spise grillet lam med en plastikske! Godt vi alle fra naturens side er udstyret med et behændigt griberedskab … kønt så det sikkert ikke ud men effektivt var det!

DSCN6120.JPG (423350 byte)DSCN6119.JPG (365470 byte)DSCN6125.JPG (343090 byte)

Påskefroskosten samlede sejlere fra nær og fjern (Claire fra "Coda" og Jens) - svært at spise grillet lam med en plastikske - Susan underholder

Så skal jeg jo ikke glemme dagens (for mit vedkommende …) clou: jeg fik hilst på borgmesteren – og fik sandelig Jens til at tage et billede som dokumentation (men det blev ikke helt efter hensigten)! Her lykkedes det mig på mit bedste skolegræske at takke ærbødigst for den vin, som borgmesteren så venligt uddelte til besætningen på "ThorChrist" og "Pinocchio" sidste år – han var stolt som en pave, den gode borgmester, over at vi huskede hans lille gestus! Men da han så begyndte at spørge om vi ville have Metaxa denne gang måtte jeg pænt men venligt takke nej – vi var jo ikke kommet for at drikke os berusede, blot for at nyde det gode lam og den gode stemning! Det så ud til at han forstod budskabet – vi fik da i hvert fald ingen Metaxa med hjem …

DSCN6113.JPG (443637 byte)DSCN6111.JPG (425362 byte)DSCN6116.JPG (413109 byte)

Christer og Agnetha ("Pinta") er allerede i gang - lammesteg - Symis borgmester og Lars' hånd og næse ...

Jeg fik på denne måde genetableret en stor del tillid hos de kære besætningsmedlemmer på "ThorChrist" og "Pinocchio" – de kunne jo nu med egne øjne se hvor godt et forhold jeg havde (har!) til borgmesteren på Symi! Det resulterede da også i at endnu en 5-liters rødvinsdunk forsigtigt og med mange venlige tanker til borgmesteren blev båret ombord på "ThorChrist" et par timer senere …

Nå – men jeg foregriber vist begivenhedernes gang!

Deltagerne i påskefrokosten omfattede også ”Pinta” (Christer og Agnetha) samt et ”hav” af svenske både, som vist desværre blot kom for at hælde gratis vin i halsen! De har jo ingen pli disse nordiske brødre vi er omgivet af – drikke og føre sig frem kan de, men lidt seriøs påskestemning – ak nej! Ja, der var sandelig også en enkelt norsk båd – dog med en lidt mere sober opførsel!

Efter et par timer omkring ”bordet” besluttede en række af de danske sejlere sig til at besøge Tove (og Jytte) – som har et hus i byen. Jens og undertegnede synes festen på torvet var mere hvad vi egentlig var kommet for, så vi blev i området. Hvad der så foregik i Toves hus må Annette svare for – vistnok noget med ”kaffe og kage” …

DSCN6145.JPG (371654 byte)

"Nogen" var på husbesigtigelse ...

Sluppet fri af ”familiens” snærende bånd indledte vi hurtigt konversation med 2 russiske immigranter – en russisk kvinde (cirka på Jens’ alder tror jeg nok) og hendes noget yngre datter (30-35) Natasha – moderens navn fik vi ikke rigtig fat i – Jens indledte en samtale om kristendom (eller var det mig?) og den lidt ældre ”kropsdue” af en russerinde var ikke sen til at fremvise sit ikke ubetydelige brystparti med et (i forhold til omgivelserne) minimalt lille kors. Så hun var vist ganske kristen – eller vel rettere græsk-ortodosk (russisk-ortodoks?) – detaljerne fortaber sig lidt i tågen – jeg fik luftet mit ikke ubetydelige (streg bare ”be”) russiske – og vi havde egentlig en ganske hyggelig stund med fingersprog, lidt engelsk, græsk, russisk, dansk – og endelig dans! En ældre græsk morlil havde igennem nogle timer ført an med lidt græsk folkedans (spørg bare Susan) – og Jens og jeg blev nu med mild vold og magt inddraget i seancen – tror det var ligeså morsomt at se os lidt klumpede ældre danske herrer i shorts og sandaler prøve at efterligne den græske dans, som den ældre morlil og hendes lige så gamle dansepartner formodentlig havde brugt årevis på at øve! Men sjovt var det :-)

Den ældre russiske kvinde havde nu – i Jens fravær på dansegulvet - flyttet Jens’ stol hen ved siden af sin egen – om det var for at skabe plads på gulvet til dansen eller for at indlede lidt mere vidtfavnende diskussion må stå hen i det uvisse! Jens flyttede den i hvert fald tilbage til sin oprindelige plads! Hvis Jens nu hævder at det var min stol der blev flyttet, så tro ham ikke!

DSCN6126.JPG (398498 byte)

Bemærk de 2 smækre russiske kvinder i baggrunden ... Natashja og "babuska"

Den gode stemning på torvet fortsatte en del timer – efterhånden var vi vist kun sejlere tilbage - svenskerne tømte stort set samtlige vindunke – kun med opøvelse af den sidste rest af snuhed og viljekraft kunne vi reservere en lille sjat til os selv (”borgmesteren har reserveret denne vindunk til Pinocchio”) – og mætte men desværre lidt halvberusede kunne vi (”same procedure as last year”) forlægge residensen til cockpittet på "ThorChrist". Stadig kun Jens og undertegnede – men vi havde det faktisk hyggeligt og fik vendt verdenssituationen på forskellig opfindsom vis (spørg ikke om detaljer, de forefindes ikke længere …) – borgmesterens vin fik et godt endeligt!

Så tror jeg nok de andre begyndte at dukke op efter besøget hos Tove – men spørgsmålet om aftensmad må jeg nok desværre afvise – jeg husker det ikke! Resten af aftenen blev tilbragt i hyggeligt selskab på "ThorChrist" – de andre kom sådan lidt på skift ombord, blev beskænket på det hjerteligste med Ouzo og vin. Eller var det faktisk om lørdagen der var åbent hus på ThorChrist? Til sidst kun Jens, Annette og jeg – der var en smule deja-vu over det på en eller anden måde! Men nu kender vi jo også ThorChrist lidt indefra efterhånden – minder til tider mistænkelig meget om et godt tilrøget stamværtshus på Nørrebro! Godt hjemtransporten kunne foregå kravlende ...

24.04.2006 Symi

Næste morgen (mandag) var der en vis mat stemning på hele havnefronten – men både "Firkløveren" og "Sejner" ville videre denne dag – så de fik kæmpet sig igennem både tømmermænd og krydsede ankerkæder og kom af sted på hver deres mission – Susan skulle sættes af på Rhodos, "Sejner" skulle på land i Marti Marina. Vi andre havde en stille overliggerdag – og som nævnt en hyggelig afskedsmiddag på Pinocchio om aftenen – Jens havde stegt dejlige græske pølser, vin er der jo heldigvis altid nok af – vi havde en sjat god cognac tilbage (de gæster vi har er altid så gavmilde …) – så vi hyggede os endnu en gang.

DSCN6149.JPG (370345 byte)

Jens til afskedsmiddag på "Pinocchio"

25.04.2006 Symi - Marmaris (45 sømil)

Påsken kunne nu konstateres at være overstået - så om morgenen fik vi så kæmpet os ud af køjerne klokken 7 og da vi slap for krydsede ankerkæder kunne vi uden yderligere forsinkelser eller problemer også forlade havnen på Symi, med kurs mod Marmaris Yacht Marina.

Med en god agterlig vind fik vi med en rebet genua og en god bådfart hurtigt tilbagelagt den første halve snes sømil, så kom vi lidt i læ af land og motoren måtte holde for. Så kom der lidt vind, så satte vi sejl. Så forsvandt vinden, så startede vi motoren. Så kom der lidt vind, så satte vi sejl. Så forsvandt vinden, så startede vi motoren. Så kom der lidt vind, så satte vi sejl. Så forsvandt vinden, så startede vi motoren. Og så fremdeles det meste af dagen - indtil vi var ved indsejlingen til Marmaris bugten - med sejl oppe, næsten ingen vind. Så kom der lige et kraftigt vindpust, der stort set lagde båden ned! Annette stod ved pantryet og vægrede for sig - temmelig mange ting væltede pludselig ud af skabene, hun måtte opgive at redde noget, kun prøve ikke at blive ramt af flyvende genstande! Jeg stod med den ene fod på rælingslisten og styrede (og derfra er der da omkring 3/4 meter til vandet ...) - fik vand op over anklen, så meget krængede vi!

Pantryet har nu behov for en række nye fade og skåle - alt ikke-plastik besluttede sig til at kvitte jobbet og mangfoldiggøre sig - vi finder desværre stadig glasskår indimellem trods utallige støvsugninger!

Men Marmaris nåede vi dog endelig - sent på eftermiddagen. Vi havde jo en forventning om at blive placeret tilbage på "Foxtrot"-pontonen, hvor vi havde tilbragt hele vinteren - var jo ligesom det de havde stillet os i udsigt, da vi forlod havnen den 17.04. - men vi blev, trods protester, placeret på "Juliet"-pontonen.

Grunden til at vi går så meget op i hvor vi bliver placeret her i Yacht Marinaen er dels hvor beskyttet området er, dels hvor langt der er at gå til toiletter og bad, dels hvor godt internetforbindelsen er og endelig hvem vi kender på de enkelte pontoner. Og i den indre havn ("Foxtrot", "Golf", "Charlie", "Echo") er alle tingene opfyldt (for vores vedkommende) - det er mere beskyttet for vinden, kortere vej til bad og toiletter, bedre internetdækning - og sidst men ikke mindst er det her de fleste af vores "vinterbekendtskaber" holder til fortsat :-)

26.04.2006 - 07.05.2006 Marmaris/Danmark/Marmaris

Nu skulle vi så blot gøre klar til hjemtur til DK den 29. - vi havde besluttet at tage på et hurtigt besøg i Danmark af forskellige årsager - Kasper havde bl.a. indkaldt til fødselsdag og lejlighedsbesening - så vi ville gerne lige hjem og hilse på - også Flemming og Charlotte i Kokkedal ville vi gerne besøge, så der var en del grunde til at vi ret pludseligt besluttede at besøge Danmark - et ret målrettet og som nævnt pludseligt besluttet besøg, så beklager ikke alle var orienteret eller fik besøg. Vi skal prøve at råde bod på dette næste gang.

08.05.2006 - 12.05.2006 Marmaris

Ugen efter hjemkomst blev tilbragt med atter en gang at gøre klar til afsejling - ufatteligt hvor hurtigt båden kommer til at ligne et "vinterhjem" når man er i havn! Alle ting kommer igen ud af skuffer og skabe og skal stuves igen. Og så lidt praktiske ting ved båden nåede vi så også - samt til sidst - men selvfølgelig ikke mindst - at få sagt pænt goddag til Leila fra "ThorChrist", som kom ned på en måneds sommerferie sammen med Jens :-)

Ellers gik der en del tid med at sige farvel til alle dem der ellers sejlede i denne periode fra havnen - som vi har haft det sjovt og hyggeligt med i vinterens løb!

Også installation af modem til kortbølgeradioen blev færdiggjort - kære svoger Karsten i Hjørring bistod med indkøb og leverance af et specielt modem (Pactor Modem) til radioen, dette gør det muligt at sende emails fra alle steder i verden (dvs. det sender data via kortbølgeradioen) - dette modem fik vi under besøget i DK, og aftestet i ugens løb - og det virker sandelig! Ikke de høje hastigheder - vi snakker maksimalt 4-6 kbit/sekund og typisk mindre - men gør det dog muligt nu at sende en kort email uanset hvor i verden vi befinder os.

Vores position kan nu fremover følges på dette link:

Bemærk dog, at det kræver en manuel opdatering fra vores side - dvs. vi skal sende positionen ind via en email over kortbølgeradioen - og lidt afhængig af transmissionsforhold, hvor vi er, hvor travlt vi har etc. kan der være lidt forsinkelse på denne positionsrapport. Vil primært blive brugt når vi er på "åbent hav" - det er ret nyt også for os så vi skal lige have lidt erfaring med brugen.

13.05.2006 Marmaris - Rhodos (27 sømil)

Nå - havet trækker jo i os - og da både "ThorChrist" og "Sejner" var på vej til Rhodos, hvad kunne så være bedre end at følge flokken ...

Så efter lidt mere farvelkysseri - dejlig skik :-) - forsøgte vi atter at vriste os løs fra Marmaris - fik kastet fortøjningerne lidt op ad formiddagen, motor ud af bugten - og sandelig om ikke spileren kom op for første gang i april - ja, ja da - for første gang i år - ok så, for første gang siden sidste år - ja når sandheden skal frem så var den sidst oppe på vores julekapsejlads ved Vila Rela de Santo Antonio, hvor vi vandt klub-kapsejladsen :-)

Mærkeligt at vi gider slæbe rundt med ½ m3 = 130 m2 spilerdug som vi stort set aldrig bruger - men vi nænner altså ikke at smide for 20.000 kroner godt Dan-Sails håndværk ud - så hellere flytte den lidt rundt mellem dæk, forkahyt, agterkahyt, kistebænk og hvor der nu ellers ikke er plads til den ...

Nå men op røg fætteren - og efter 5 minutter: ned røg vinden! Typisk Middelhav dette her - motor på igen. Først de sidste 15 sømil kom der en god foranfortværs, så vi holdt en fart mellem 6-7 knob for genuaen alene. Så Rhodos blev nået i god behold - vi kunne se at "ThorChrist" allerede lå i havnen - og fandt en plads på den anden side af bassinet (i betalingssiden) - fik lov at ligge der en enkelt dag af havnefogeden, så skulle vi flytte.

Senere opdagede vi også "Baleena" med Paul og Gaby og en hollandsk båd med Gerhard og Ans, alle 4 også bekendte fra Marmaris og vinterhavnen. Så der så ud til at være selskab nok.

DSCN6019.JPG (409854 byte)

Paul og Gabby - "Ganova/Baleena" ...

Et lille besøg af Jens og Leila - og derefter årets første gyros - så blev dagen lukket ned!

14.05.2006 Rhodos

Op ad formiddagen fik vi flyttet os fra "lånepladsen" til en af de mere permanente gæstepladser - lige ved siden af "Baleena", så efter atter en fortøjnings/ankrings-seance fik vi lige en kop kaffe ombord hos Gaby og Paul - Gaby er tysker, Paul er englænder, vel midt i halvtredserne, sødt og omgængeligt par - 2 hunde har de også, men Trille ignorerede hundene og hundene ignorerede (næsten) Trille - så det gik. Senere på eftermiddagen ankom "Sejner" så - og de fik plads på den anden side af "Baleena".

"ThorChrist" havde inviteret til aftensmad - så vi tilbragte en hyggelig aften hos Jens og Leila - Leila havde som sædvanlig tryllet med maden, lækkert! - ud på aftenen ankom også Mette, Jens og Leilas "2-ugers gæst" fra Danmark. Så det blev lidt sent inden vi trippede fra "ThorChrist".

15.05.2006 Rhodos

Vi havde aftalt med "Baleena" at leje en bil sammen - og den brugte vi så ved middagstid til at tømme de nærliggende supermarkeder for diverse nødvendighedsartikler - og ellers blev der bare slappet af i dagens løb. Aftensmaden indtoges på "Restaurant Sejner", som jo ikke lå langt væk ;-) En chiliconcarne som virkelig kunne bringe selv hærdede chiliconcarne-spisere sved på panden - men det gav jo så en sund og naturlig tørst ...

16.05.2006 Rhodos

Internetdag - jeg fandt en internetcafé der havde trådløst internet gratis - hvis jeg altså købte en kop kaffe - så der blev lige brugt et par timer på diverse mails, vejrudsigt m.v.

Og ellers gik dagen med at forsøge at reparere autopiloten - med kvalificeret bistand og gode ideer fra Pouli så lykkedes det efterhånden at få samlet en række stumper sammen til noget brugbart - og den virker da endnu! "Sejners" gummibåd blev også lappet - dog mest af Pouli ...

Under mit saxofon-øvespil kom Pouli pludselig farende over på "Pinocchio" med sin guitar - nu skulle der sandelig spilles noget duet - efter et par hæse trut i saxofonen og en par forsigtige takter på guitaren kunne Pouli godt fornemme at det varer et par måneder inden vi kan optræde sammen ... i stedet åd han al vores lakridskonfekt (samt et stykke sort plastik til selvstyreren ...:-)) og vi hyggede os i stedet med almindelig snak og sjov i cockpittet!

Om aftenen inviterede vi "ThorChrist" og "Sejner" ud at spise - desværre var "ThorChrist" optaget med egne madgryder - men Leila, her er det skriftligt: Det Ville Glæde Lars Og Annette Usigeligt At Se Jer Til En Lille Middag På En Taverna I Det Græske Øhav! Desværre glemte vi også at betale "Sejners" regning - hmm, det må I altså have til gode så - men I kan vel bruge samme invitation ;-)

He-he - nu får vi se om pkt 1: hun når at læse dette på internettet inden hun tager hjem igen, pkt 2: om vi kan mødes hernede inden vi pludselig er væk igen!

Men en udmærket middag fik vi da oppe i den gamle by-del i Rhodos - selv de 10% rabat tjeneren lokkede os ind med huskede de at trække fra regningen - at de så bon'ede os for 4 x hvidløgsbrød hvor vi kun mente vi havde bestilt 1 gang - det gik så nogenlunde lige op med de 10% rabat ... man kan simpelt hen ikke vinde i det der spil mellem de græske turist-restauranter og turisterne - de vinder ALTID i den sidste ende! Nå men pyt - maden var god og rigelig ...

Vi forsøgte at sige farvel til "ThorChrist" på vej ned til båden - men der så noget mørkt og "vi-er-gået-til-køjs" agtigt ud - så det må I også have til gode :-)

17.05.2006 Göcek-bugten

Om morgenen blev vi vækket af Jens, der over VHF'en annoncerede at de ville sejle nu - og lige sejlede forbi for at vinke farvel. Klokken var vel kun omkring 8.30 - så tror da pokker at de gik så tidligt i send!

Men vi fik vinket og rånt pænt farvel - ser dem jo senest igen til oktober når "nogen" bliver gamle og fejrer rundt!

Og så lidt senere også sagt pænt farvel til Pouli og Merete - for så var det nemlig vores tur til at sejle - lidt svært, vi havde jo været sammen med "Sejner" en del i vinterens løb og næsten endnu mere i forårets løb på de små ture til/fra Marmaris ...

Sejlene blev sat og med en fornuftig agten-fortværs kunne vi sætte kursen mod bugten ved Göcek, som ligger omkring 40 sømil øst for Marmaris - mange havde lovprist området, så vi ville da lige se på sagerne inden vi forlader Tyrkiet helt.

Hele dagen en god vind - så tilpas rigelig at storsejlet kunne nedtages og for genuaen alene kunne vi sejle ind i bugten ved Göcek - men vi synes nu ikke umiddelbart det så (ser) særlig attraktivt ud, mange charterbåde og ingen steder man kan ligge for svaj, her er der så smalt eller dybt at man skal have en line i land sammen med ankeret. Det lykkedes dog at finde en lille bugt hvor vi kunne ligge for svaj - men i løbet af den næste 1-2 timer så lå der pludselig 4 andre både omkring os - og så kan man pludselig ikke ligge for svaj længere, så vi måtte ro en line i land. Og om natten, når vinden lægger sig og ikke længere sender dønningerne "forbi" bugterne, så sniger de sig ind og da vi så i dette tilfælde lå på tværs af bugten så gav det nogle natlige rulleture - OG DET KAN VI IKKE FORDRAGE! Når vi ankrer vil vi ligge stille! Dødirriterende!

Så er det altså bedre i det nordlige Tyrkiet og Grækenland - der er da plads til at ankre og ligge for svaj. Så kan man da godt have en line i land hvis man synes det er morsomt - vi synes det ikke!

18.05.2006 Fethiye-bugten

Som sagt syntes vi ikke vi lå særlig godt i bugten vi fandt i går, meget rulleri og mange andre sejlere - så ikke særlig fredeligt, så vi forlægger residensen en 10 sømil til bugten ved byen Fethiye - her er en lille ø som giver ganske udmærket læ - og båden kan nu svaje rundt i takt med vind og dønninger. Så en fredelig dag tilbringes for anker.

19.05.2006 Fethiye-bugten

Vi sejler fra den lille ø i starten af Fethiye-bugten hen til selve byen hvor vi ankrer udfor. Hilser lige på "Tasamara"- også fra Marmaris-havnen. Sejler i gummibåden en tur ind til havnen og en tur i byen for at handle lidt - når lige at snige os til et brusebad i marinaen - og siger hej til "Butslimu", en schweizisk båd som vi mødte sidste år i Marmaris.

20.05.2006 Fethiye - Marmaris (45 sømil)

Dagens plan var: tilbage til Marmaris, vi mangler lige at ordne et par småting hist og pist, indkøb af forskellig slags - så ved 9-tiden fik vi lettet anker og sat kursen mor Marmaris. Fik lige sagt farvel til "Tasamara" - og forhåbentlig på gensyn i Marmaris.

Og så havde vi ellers 10 uforglemmelige timer - modvind, modsø, op til 8-9 sekundmeter stik imod - så det blev en noget træls transporttur! Som vi alligevel skynder os at glemme - så morsomt var det heller ikke! Dog skinnede solen fra en skyfri himmel :-)

Vel ankommet til Marmaris-bugten fik vi fortøjet udenfor havnen ved de udlagte ankerbøjer - og så afslapning efter dagens anstrengelser.

21.05.2006 Marmaris

Fortsat ankerbøje udfor marinaen - kan først komme igang med indkøb m.v. på mandag, når butikkerne åbner igen - så vi sparer de par havnepenge. Istedet ror vi ind i gummibåden og får et brusebad samt hilste på "Dacapo" med Helge og Jytte og senere "Choice 2" med Paul og Lene. Og et hjerteligt gensyn med Hannie og Ale fra "Mon Reve" som lige var kommet tilbage fra Bulgarien - de har nu både købt et lille hus samt en bil af mærket "Volga" i Bulgarien! Kan være vi bliver overtalt til det samme ... lad os nu se, de var endnu mere entusiastiske end sidste gang vi var af sted dertil sammen :-)

22.05.2006 Marmaris

Vi flytter os ind i marinaen - og får sagt rigtigt goddag til mange af de kendte ansigter her i havnen - så ikke mere nu - NU! Skal der opdateres på www.sypinocchio.dk ....