24. - 25.08.2006 Porto Colom - Cala Calce/Costa del Blanca (152 sømil)

Vi har nu udsigt til endnu et besøg om en uges tid - Kasper, vores kære søn, ankommer til Malaga den 1.9., så vi skulle gerne lidt tættere på Costa del Sol inden da.

Så får handlet lidt ind, og ved middagstid kan vi forlade Mallorca og Porto Colom og sætte kursen mod Ibiza i første omgang. I starten en del sø, og selvfølgelig ingen vind - men stille og roligt lægger søen sig og havet ender med at være blikstille. Ankommer til Ibiza tidligt næste morgen, men da der nu er begyndt at komme lidt vind - og oven i købet fra den rigtige retning, så lidt sejl kan komme op - ja så fortsætter vi blot dagen igennem, indtil vi sent om aftenen kan ankre op under fastlandet, i en lidt urolig stor bugt - Cala Calce ved Javea.

26.08.2006 Cala Calce - Cabo de Morayra (4 sømil)

Om morgenen vender vinden og frisker hurtigt op - inden vi rigtig er kommet ud af køjen - og der bygges hurtigt en krap sø op i ankerbugten. Så igen må vi lidt uventet lette anker - dog er søerne allerede nu så høje at båden hugger noget i søerne for ankeret. Og da ankeret desværre har sat sig fast under en klippe, er der lige 5-10 minutters  hårdt arbejde med at få ankeret vristet løs fra under klippen, desværre også med det resultat at ankerrullen i stævnen (hvor ankerkæden ledes ud og ind) på grund af de kraftige ryk når stævnen på grund af søerne farer op og ned, bliver ødelagt - en 10 millimeter bolt rives simpelthen ud og det ene plastikhjul knuses. Ankeret kommer dog op til sidst - og heldigvis ser skaden værre ud end den faktisk er - mere om det senere.

Lidt ærgerlige over uheldet stamper vi ud af bugten, da vinden nu er østlig kan vi dog sætte lidt sejl og snige os hen til næste ankerbugt, vi orker ikke at sejle langt i dag  så det bliver kun til nogle få sømil, indtil vi igen kan finde læ for den friske østenvind, som nu er drejet i syd.

Her er nogenlunde læ i bugten for søerne, vi ville gerne have været lidt tættere på stranden, men mange steder er man begyndt at afspærre badestrandene med en række gule markeringsbøjer, formodentlig af hensyn til de mange badende, for at beskytte dem mod det øgende antal små hurtige speedbåde og vandscootere, som desværre er en del af "sejlermiljøet" ...

Også et lille besøg i gummibåden bliver det til i Puerto Morayra, også en hyggelig lille by, stor marina, gode indkøbsmuligheder. 

27.08.2006 Cabo de Morayra - Playa de las Huertas (33 sømil)

Transportsejlads indtil vi ikke gider mere om aftenen - så vi ankrer op lidt før Alicante, hvor vi tilbringer en lidt urolig nat.

28.08.2006 Playa de las Huertas - Torrevieja (27 sømil)

Vi skal til at tænke på et sted hvor vi kan tage Kasper ombord, og Torrevieja er en af de få havne på kysten, hvor det er muligt at ankre inde i selve havnen - ellers er kysten åben for næsten alle vinde undtagen nordlige. Så det bliver dagens mål - og efter endnu en dag for motor, kan vi kaste anker inden for havnemolen, ganske udmærket beskyttet.

Og ser en bekendt fra Marmaris (Tyrkiet), også for anker - "Y-Not" med Ross og Sue (New Zealændere) - så vi tilbringer lige eftermiddagen ovre hos dem til en hyggelig snak om Marmaris og hvor de har været og skal hen osv. Deres plan er også over Atlanten i år, så vi støder nok på dem igen.

29.08.2006 Torrevieja

Dagen tilbringes med at se lidt på Torrevieja, indkøb, internet - vores ankerrulle skal repareres, og det lykkes at finde en rustfri 10-mm bolt samt et nyt plastikhjul.

Yderst på ankerrullen er der en "vippeanordning" med 2 plastikhjul - begge plastikhjul har som aksel en 10 mm bolt, den ene virker også som aksel for vippeanordningen. Ved de store kræfter der blev udløst da ankeret havde sat sig under en klippe samtidig med 1 meter høje søer trak stævnen opad, så er den ene bolt simpelthen blevet bøjet og plastikhjulet knust. Selve stålpladerne i ankerrullen har også fået lidt vrid - men det kan rettes op med en tang.

Så nu kan vi ankre igen uden manuel "håndfødning" af ankerkæden - hvilket gør tingene noget nemmere ...

Om eftermiddagen kommer "Coast Guarden" rundt til de 4-5 ankerliggere der er i havnen, og oplyser at det ikke er tilladt at ligge for anker i havnen - lidt surt, der er masser af plads til at ankre på. Men myndighedernes regler og bestemmelser er vi holdt op med at beklage os over - i hvert fald til myndighederne, det fører sjældent til noget positivt - i stedet benytter vi os af "tilladelse/tilgivelses"-princippet, dvs. vi spørger ikke om lov før vi gør noget ("tilladelse") men håber på "tilgivelse" når vi har gjort et eller andet de ikke lige har tilladelse sig i deres regelbog - det virker som regel ok :-)

Coastguarden siger dog, at vi kan nøjes med at sejle næste dag ...

30.08.2006 Torrevieja

Vi er så inde i de 2 marinaer for at spørge om de har plads til at huse os et par dage - men det har de simpelthen ikke påstår de - vi kan ellers se en del ledige pladser rundt omkring på broerne - men de er jo også en slags myndigheder, så vi gider ikke protestere - i stedet bliver vi blot liggende for anker og arrangerer pænt de ødelagte dele fra den nu reparerede ankerrulle, således at vore alibi er i orden: hvis coastguarden kommer forbi igen, så vil vi blot hævde vi har problemer med ankerspillet og venter på reservedele ...

Nå - der sker ikke mere den dag fra myndighedernes side! Men beslutter at sejle næste morgen, vi kan jo ligeså godt kommer tættere på Malaga - og forhåbentlig finde en havn, hvor der er plads til at vi kan ligge et par dage

31.08.2006 Torrevieja - Puerto de San Pedro Del Pinatar (10 sømil)

Af sted forholdsvist tidligt - og vi besøger de næste 3 små lystbådehavne lige syd for Torrevieja - men dels ser de meget små ud, dels meget urolige i den pålandsdønning der nu regerer dette stræk af kysten og dels er de ganske fuldt optagede - så vi sejler lidt videre og endelig ved "Mar Menor", er der en større lystbådehavn (Puerto de San Pedro Del Pinatar), hvor vi lige stopper for at tanke diesel - på forespørgsel oplyser de skam at de også har plads til at huse os et par dage - prisen er ikke specielt attraktiv, men nu er det jo efterhånden nogle dage siden vi har været i havn - så det jævner sig jo. Så vi booker os ind for weekenden - 2 dages ophold.

Får en brochure på havnekontoret med biludlejning, og forsøger at forhandle med biludlejningsfirmate om en ordentlig pris og om de overhovedet har en bil til leje de næste par dage - negativt resultat!

Vi havde i Torrevieja også fundet ud af hvor der var udlejningsfirmaer og priser - så næste opgave ville være at komme til Torrevieja og ordne den lille sag.

På samme bro ligger en anden dansk sejlbåd - navnet er lige gledet ud i tågerne - men jeg faldt i snak med skipperen, en dansker (Mogens) som sammen med sin kone bor i området permanent. Han har bil og tilbyder at køre os til bussen, så vi kan komme til Torrevieja - tilbuddet accepteres med kyshånd, og sen eftermiddag bliver vi kørt til bussen et par kilometer eller 5 fra havnen.

Bus til Torrevieja - og sandelig om ikke vi finder et udlejningsfirma, med dels en ordentlig pris og dels en ledig bil - en lille Ford Ka - men 4 hjul og en motor, det er godt nok for os :-)

Så en bil rigere men et par euro fattigere får vi lige besøgt det nærliggende "Centro Commercial" - bliver nærmest overstimuleret af Lidl, Carrefour, Aldi, Bauhaus med mange flere - lidt aftensmad får vi dog taget os sammen til at købe - og så hjem til "Pinocchio", hvor Trille har fundet en nærliggende motorbåd at opholde sig på - ikke mere sejlbåd for hende de næste par timer!

01.09.2006 San Pedro  - Malaga - San Pedro (370 sømil)

Vi forlader havnen og for motor starter vi på turen til Malaga. I starten kun svag vind men dog solskin - for en gangs skyld temmelig megen trafik, så vi er nødt til begge 2 at holde udkig. Selvstyreren virker ikke ombord, så Lars håndstyrer hele vejen. Farten er lidt rigelig høj til at have en fiskeline slæbende - så vi må nøjes med at indtage den medbargte proviant. Heldigvis ingen sø overhovedet. Alligevel udsættes vi jævnligt for op og nedture - dog ikke generende, det er ikke de sædvanlige korte krappe bevægelser vi ellers er vant på Middelhavet, men lange duvende bevægelser - lidt som vi husker det fra Atlanterhavets store dønninger. Men ellers en nogenlunde begivenhedsløs transporttur - smuk udsigt til bjergene - og vi anløber Malaga omkring klokken 14 - og kan parkere bilen ud for lufthavnen i god til til at samle Kasper op ...

Glædeligt gensyn med de fortabte forældre - og sammen kan vi sætte kursen tilbage mod Torrevieja, som vi når hen under aften - lidt trætte over den lange tur - men ikke mere trætte end at "Dracula-spillet" må på bordet til klokken 4 om natten :-)

02.09.2006 San Pedro

Tilbringer dagen i Torrevieja - da vi langt om længe kommer ud af køjerne, godt med en bil, der er lidt langt at gå hen til nærmeste bus.

Og tilbringer stort set det meste af dagen i føromtalte "Centro Commercial" - bilen fyldes langsomt men sikkert op!

Men ellers blot hygge sammen, rart at høre lidt nyt om livets gang på Amager og omegn. 

03.09.2006 San Pedro - San Jose (100 sømil)

Tid at komme videre synes vi - og Kasper skulle jo også gerne lidt med ud at sejle - så vi beslutter at tage til San Jose i et stræk, 100 sømil væk, så lidt natsejlads - men så får han jo også prøvet det, den kære søn.

Kan faktisk ikke huske ret meget fra den tur - men motorsejlads det meste af natten, om morgenen kom der lidt vind. Ankrede op ud for San Jose tidligt om morgenen ca. ved 7-tiden.

Sejler ind i gummibåden og får kigget på San Jose - havnen ligner sig selv men byen er blevet væsentligt mere udviklet og bebygget. Vi husker det som "5 huse og fælles lokum" da vi var her for 15 år siden - der er sandelig sket en udvikling.

Og byen er ikke spoleret, det er blevet en hyggelig lille by, butikker, bank, cafeer - ikke så turistet som man ser så mange andre steder.

En våd tur tilbage i gummibåden i modsøen.

04.09.2006 San Jose - Almerimar (36 sømil)

Tid at komme videre synes vi igen - en uges ferie er jo ikke meget, når der går tid med transport til og fra havnene - så kursen sætten mod bugten ved Almerimar - får sms'et til Micael og Ligia, som p.t. bor ved Aguadulce - de mener at marinaen ved Aguadulce er meget dyr, så vi sætter som dagens mål Almerimar.

En god sejlads med rigeligt med vind - og for en gangs skyld agtenfra. Så "Pinocchio" får faktisk lov at sejle for sejl hele dagen - 6-7 knob konstant for genuaen - joo, det kan godt lade sig gøre - måske er Kaspers tilstedeværelse skyld i at der bliver trimmet lidt og sejlet lidt mere effektivt - men en rigtig god sejlads med god fart hele dagen, herligt!

DSCN7054.JPG (396167 byte)

God fart udover stepperne

Anløber Almerimar - er lidt spændte på prisniveauet, men overraskes positivt - "kun" 15 Euro/dag - det rene røverkøb i forhold til så mange andre steder - Aguadulce skulle have 40 Euro ...

Og masser af plads i havnen også - vi får anvist en plads i inderhavnen - og regner med at blive her indtil det igen er tid at sætte Kasper på flyveren - nu om kun 3 dage.

Almerimar er en ret stor marina, godt beskyttet også, mange både er langtidsparkerede her ser det ud til - mange ser ikke ud som om de bliver benyttet ret ofte. Havnen ligger lidt øde placeret, hvis man skal opholde sig her i længere tid kræver det vist en bil. Dog er der et fornuftigt supermarked i havnen, så indkøbsmulighederne er ok.

Også "Y-Not" er ankommet hertil, men vi når desværre ikke at hilse på dem inden de forlader båden og tager til New Zealand igen - men da de også skal over Atlanten, så ser vi dem nok et eller andet sted undervejs :-)

05. - 07.09.2006 Almerimar

Så de næste 3 dage tilbringer vi blot i Almerimar marina med almindelig hygge sammen alle 3 - det kan jo godt ske at vi kommer til at savne det "lille barn", så rart at lave ingenting sammen, snakke, læse, spille spil, se film.

Også lige en klipning af Kasper når vi ...

DSCN7055.JPG (321259 byte)

Ny(delig)klippet ung mand

Men tiden går jo desværre nogen gange ufatteligt hurtigt - så allerede om torsdagen må vi jo til det igen - leje en ny bil og så køre Kasper til Malaga til flyveren.

Heldigvis har han valgt at tage med os over Atlanten til december - og tager først hjem midt i januar - så der får vi da 6 ugers tid sammen - og Kaspers kæreste Tine kommer til Barbados den 29. december for at sejle lidt med, det glæder vi os også til :-)

I Malaga spotter Annette en række kæmpe "factory-outlets", som absolut må besøges - efter utallige timers oseri bliver der da heldigvis indkøbt en smule - så det hele ikke var spild af tid ...

08.09.2006 Almerimar

Vi ligger en dag over i Almerimar - får gjort båden ren, fyldt vand på osv. - og gør egentlig klar til turen til Gibraltar, som vi vil tage i et stræk - nu må vi vist hellere se at komme vestpå, Madeira og Kanarieøerne kalder efterhånden kraftigt!

09.09.2006 Almerimar - Gibraltar (135 sømil)

Vi får handlet det sidste og afregnet med havnekontoret - og kan ved middagstid forlade Almerimar og sætte kursen på Gibraltar.

Behøver næsten ikke skrive at der ingen vind var - så Ford'en - som jo efterhånden er kørt godt til her på Middelhavet - fik lov at gøre arbejdet nok en gang. Natten gik på almindelig transportsejladsagtig måde - selvstyrer, skiftende vagter på 3-4 timer - vi er jo efterhånden vant til rumlen.

10.09.2006 Almerimar - Gibraltar (135 sømil)

Desværre havde vi ikke alene ingen vind, vi havde også 1 knobs modstrøm. Og da alle dieseltankene var ved at være tomme - vi regnede med at diesel i Gibraltar kunne fås for de sædvanlige 4 kroner literen, så havde ikke planer om at fylde mere på end højst nødvendigt i Spanien (til 7,5 kroner literen) - så måtte vi nødtvungent sejle ind til Estepona, for at hente 20 liter diesel. 

Vi var dog ikke helt enige om denne lille omvej - da vi manglede cirka 20 sømil til Gibraltar, besluttede "nogen" at sejle en 15 sømils omvej for at tanke diesel - "nogen andre" synes at  løb vi tør var det jo dog en sejlbåd vi var på, og lidt vind er der jo altid - desuden gemmer vi altid en 5-liters dunk med diesel til havneanløb ... sagen blev ikke bedre af at der i Estepona ikke var nogen tankstander, så "nogen andre" måtte gå 5 kilometer til nærmeste tankstation, for at få fyldt en 20-liters dunk op. Der kan skumles meget under en gåtur på 10 kilometer i 28 graders varme slæbende på en uhåndterlig plastikdunk ...

Nå men gjort var gjort - de sidste 20 sømil til Gibraltar blev tilbagelagt i tavshed - og vi kunne ankre op ved La Linea - endelig var vi ude af Middelhavet :-)

11.09.2006 - 16.09.2006 Gibraltar

Vi ligger ganske fint for anker her i La Linea - og de næste par dage går med gensyn med Gibraltar og også lidt af La Linea. Besøg i vores bank, lidt indkøb af reservedele - bl.a. en rorpindsautopilot til brug for vindroret ved svage vinde og når vi sejler for motor. Så nu har vi backup for den eksisterende Simrad rat-pilot, som vi ikke stoler på vil holde sig gående mange flere sømil uden igen en reparation.

Gibraltar er ikke specielt billig hvad angår reservedele - selv om det i princippet stadig er et moms- og toldfrit område, så virker det bare som om de handlende har skruet prisen lidt op på alting!

Belgiske Marc (Moana) ligger for anker her i bugten, hyggeligt gensyn - desværre smutter han allerede dagen efter med kurs mod Cadiz - håber han nåede det inden vind gik i vest ...

DSCN7059.JPG (345099 byte)

Påhængsmotoren er nu repareret og afprøves lige

Vinden drejer i vest, så vi flytter båden til den anden side af bugten, mere læ. Der er tilsyneladende rift om gummibådene, de kan efter sigende ikke ligge i fred når vi sejler ind for at handle - selv med kæder og lås kan de desværre risikere at forsvinde - så vi sejlere yder "gummibådsservice" for hinanden - dvs. sejler hinanden ind til stranden og henter igen når man har fået handlet.

Er ovre for at snakke lidt med en New Zealandsk båd "Chatti" - med Chris og Peter - bådnavnet er meget sigende, de er ret snakkesalige men meget søde :-) - en hyggelig eftermiddag tilbringes hos dem. Resultatet er bl.a. en ny ting til ønskelisten: en AIS Radarplotter - alle skibe over 300 tons skal i dag udsende deres skibsinfo på en speciel VHF-frekvens, position, kurs, fart, skibsnavn osv., dette signal kan man nu fange på en lille modtagerenhed med en indbygget skærm - og på den måde får man et "billede" over de større skibe der sejler i nærheden af en - med mulighed for alarm ved kollisionsfare eller blot hvis de er for tæt på.

En af dagene sejler vi til Gibraltar og får fyldt alle de tomme dieseltanke op - 200 liter får vi på, havde håbet at prisen stadig ville være omkring de 4 kroner literen, men det er også en saga blot, så vi må slippe lidt over 6 kroner literen - men trods alt stadig en besparelse på lidt over 1 krone i forhold til prisen i Spanien.

Den omstændelige indklarering i Gibraltar er også slut nu - i stedet er det de 2 tilbageværende marinaer der foretager indklareringen - lidt nemmere på den måde. Men da vi kun skal tanke diesel er der heller ingen indklarering - vi sejler blot tilbage til La Linea igen - og vi huskede skam at skifte gæsteflaget begge gange!

Tiden ved Gibraltar går hurtigt - og endelig aftager og drejer vestenvinden - så vi beslutter at lette anker og komme af sted mod Portugal og Vila Real de Santo Antonio.

17.09.2006 Gibraltar - Barbate (36 sømil)

Vinden er ikke særlig kraftig, så det bliver motor ud igennem Gibraltar-strædet. Desværre rammes vi af en noget kraftig modstrøm - op til 4-5 knob - så efter at have brugt timer på at kæmpe os rundt om Tarifa, beslutter vi at stoppe i Barbate for natten.

DSCN7073.JPG (408613 byte)

Strømskæl ved Tarifa

I Barbate lå vi for anker for 15 år siden, og jeg fik mit første Atlanterhavsbad nogensinde - i april måned, kun 15 grader varmt vand - sjovt som nogen detaljer huskes krystalisklart ;-)

Vi ankommer om aftenen, så får ikke set noget af byen - kun havneområdet. Trille nyder at blive lukket ud og komme i land for en gangs skyld - vi håber hun er på båden igen næste morgen - hvor vi sejler videre.

 

18.09.2006 Barbate - Chipiona (50 sømil)

Af sted ved 9-tiden om morgenen - er lige på havnekontoret for at betale. Barbate er med i den "Andalusiske Mafia" - eller rettere den kæde af marinaer i sammenslutningen "Junta de Andalucia" - dvs. samme pris og næsten samme forhold i alle marinaerne - altid rart at kende prisen på et marinaophold på forhånd - troede vi også vi gjorde i Teulada - men så var det højsæson i Italien, så prisen var ikke de forventede 10 Euro/dag men 51 Euro ...!

Mere motorsejlads - mere er der ikke at sige om den dag!

Anløber Chipiona om aftenen ved 19-tiden - får heller ikke set noget af denne by/havn - her har vi dog været for 3 år siden, da vi var på jagt efter en vinterhavn.

19.09.2006 Chipiona  - Vila Real de Santo Antonio (52 sømil + 10 sømils tillæg for skydeområde ...)

Tidligt af sted igen - vi kan skimte målet (VRdSA, Portugal) forude, så lad os få det sidste overstået - mere motorsejlads desværre. Alt vores diesel som vi indkøbte før afsejlingen i Gibraltar er ved at være brugt op igen. En lille smule vind i løbet af dagen, så lidt pause får motoren da.

Undervejs tværs over bugten ved Huelva kan vi jævnligt høre noget der lyder som tordenbrag. Tænker dog ikke nærmere over det - indtil vi bliver indhentet af et hurtiggående militærskib, som fortæller at vi er inde i et skydeområde og "kan vi så se at komme ud omgående"! Samtidig bliver "tordenbragene" særdeles højlydte, vi kan dog ikke se nogen nedslag i nærheden, heldigvis for det - men det sætter da adrenalinen i gang må jeg tilstå!

Han får forklaret over VHF'en (endelig noget at bruge den håndholdthe VHF til ...) at vi skal sejle 6 sømil tilbage af den kurs vi kom fra (østpå) - hvad vi så skal foretage os derefter for at undgå skydeområdet bekymrer han sig ikke om at fortælle os! Så vi starter på den nye kurs han gav os, men sniger langsomt båden mere nordligt, så vi kan komme tættere på kysten - skydeområdet går vel ikke helt ind til kysten. Og navy-skibet damper videre for at genne andre uskyldige sejlere og fiskere væk - området er ikke mærket af på vores kort eller med bøjer eller noget, så det er lidt (umuligt) svært at se hvordan området er afgrænset.

DSCN7091.JPG (377997 byte)

Et lettere opbragt militærskib 

Efter et kvarters tid opdager han dog at vi ikke helt overholder instruktionerne og kommer farende tilbage til os - hvor vi på ny bliver anråbt og anmodet om at sejle med kurs 090 - nu er distancen dog ændret til 1 sømil - så der sparede vi lige 2,5 times omvej :-)

Denne gang bliver det lille militærskib dog i nærheden, så vi holder den beordrede kurs - men lige så snart vi har udsejlet en sømil stik østpå, så begynder vi at dreje nordpå. Det reagerer de ikke på, men er nu sejlet ind til omkring 4 sømil fra kysten, hvor de ligger stille. Vi antager at de nu har angivet hvor vi skal ind til før vi må gå vestover igen - og det passer meget godt - da vi er nået ind til omkring 4 sømil fra kysten, damper de væk - og vi kan sætte kursen vestover igen.

Det var dagens mest oprivende øjeblik - og dog, da vi nærmer os floden Ria Guadiana om aftenen (og dermed Vila Real), ja så er det lavvande - i pilotbogen står der indskærpet at man kun skal anløbe floden ved højvande. Men da vi nu har været der før og nogenlunde kender forholdene, så vover vi alligevel det ene øje og sniger os ind over sandbanken ved indsejlingen til floden - da ekkoloddet siger 2,5 meter begynder vi at overveje om vi skal vente et par timer til vandet begynder at stige igen - men kun et enkelt sted er der 2,5 meter, så snart vi er over det lavvandede område stiger vanddybden igen til mere rimelige 5-7 meter. Så vi får lusket os ind i flodmundingen, og lidt før byen får vi kastet anker i det sidste dagslys - og siden vi nu er ankommet ved lavvande kan vi godt ankre på 3 meter - det bliver i hvert fald ikke lavere den nat!

Så en rolig nat for eget anker - lige bortset fra alle fiskebådene, som klokken meget tidligt vælter ud af floden for at komme ud og fiske - og de sætter en del dønning - nu kan vi huske hvorfor man normalt ankrer ovenfor de 2 små byer Vila Real og Ayamonte!

20. - 24.09.2006 Vila Real de Santo Antonio

Om formiddagen sejler vi ind til "Visitors pontoon" og får for de næste 3-4 dage plads på akkurat samme sted hvor vi tilbragte vinteren 2003/2004!

Selv Trille ser ud til at kunne huske stedet, hun finder med det samme en af de sædvanlige små motorbåde hvor hun kan ligge og slikke sol hele dagen.

Og vi andre får sagt pænt hej til Hans og Linda, Stuart og Carol, John og Jann - som alle har slået rødder her i Vila Real :-)

De næste dage går hurtigt med dels lige at opfriske kendskabet til byen, en tur med færgen til Ayamonte, et besøg hos Val i hendes lejlighed - og så ellers indkøb og forberedelse til turen til Madeira.

På en eller anden måde har Portugal (sammen med EU) besluttet at øge kendskabet til IT og internet for befolkningen i Portugal (antager vi) - der er oprettet en gratis internetcafe til brug for byens befolkning, som vi andre også har lov at bruge. Og ydermere har de også opsat wireless accesspoints på torvet - dette er også gratis - og hvis vi sætter den bærbare op på storsejlsbommen mens vi står på ruftaget kan vi skam få en nogenlunde ordentlig internetforbindelse :-)

Måske skulle man snart overveje den der satellitforbindelse - ville nok gøre livet lidt nemmere på nogle områder ...

Samme gratis internetforbindelse er der nu også oprettet i Porto Santo - alle sejlerne sad på torvet med deres bærbare og checkede mails, surfede, hentede vejrudsigter - og sandelig også her i Funchal på Madeira (hvor dette skrives) - så der surfes og mailes og opdateres internet i lange baner ... 

25.09.2006 Vila Real de Santo Antonio - Porto Santo (518 sømil)

Vi synes nu der er så meget styr på vejret og vores klargøring, så vi beslutter at snuppe de omkring 500 sømil til Madeira - får tanket lidt diesel, handlet det sidste, fået sagt farvel til Vila Real-sejlerne - og klokken 11 kaster vi fortøjningerne og i svag medstrøm sætter kursen ud af floden Ria Guadiana og ud på Atlanterhavet - denne gang for alvor!

Vinden er de første 9 timer sydvestlig, så motoren får lov at holde for - der er jo ingen grund til at ødelægge humøret ved at starte med at krydse i modsø, moddønninger og svag vind :( Selvom det er lidt ødelæggende for humøret at vinden ikke som lovet er i nordvest - men vi regner med at det kun er tæt på kysten og de først 25 sømil er langs med kysten indtil Faro - og så efter yderligere 4 timer begynder vinden så at dreje først vest siden nordvest - og endelig kan vi slukke motoren, og for genua og storsejl sætte kursen sydvestover.

Vejrudsigten siger lette nordvestlige vinde resten af ugen - vi håber det holder.

På sådan et forholdsvist langt stræk kan det godt være det ikke virker som om vi laver ret meget - og det gør vi vel principielt heller ikke, men trods alt er der en der skal styre - eller i hvert fald holde lidt udkig mens autopilot/selvstyrer styrer. Efter det første døgn har man lidt søvnunderskud fra om natten - vi sover som regel kun 3-4 timer ad gangen - så en del af dagen bliver også ofte brugt på at sove.

Sejlene kræver som regel lidt trimning løbende - vinden springer lidt, tiltager, aftager - alt sammen noget der kræver lidt småjusteringer. Er der større vindændringer, så skal der måske rebes eller et helt sejl skal bjærges - og senere sættes igen. Kommer spileren op så kræver det yderligere en indsats fra os begge 2.

Er der lang tids sejlads for motor, så checker vi indimellem at motoren har det godt - dvs. oliestand, batterisyrestand, at der ikke drypper vand eller olie fra motoren - udover de kendte småting ...

Undervejs bliver der navigeret lidt - selv om det efterhånden er minimalt med søkortplotter ombord - vi kan hele tiden aflæse vores position og se den på det elektroniske søkort. Men vi overvejer den nyeste vejrudsigt og ændrer måske en smule på ruten afhængig af forventningen om kommende vindspring.

Radioen, vejrudsigter, positionsrapporter kræver også en smule tid. Så skal der laves mad en gang imellem. Katten skal også have skiftet vand og lidt tørfoder - hun spiser heller ikke så meget under sejladsen som regel - men så skal sandet i kattebakken så heller ikke skiftes så ofte - noget for noget ...

Så læser vi en del bøger når der er et ledigt tidsrum - krydsogtværs og sudoku bruger Annette en del tid på. Lidt oprydning foretages også - der kommer nemt til at ligge og flyde en redningsvest her og der, skiftetøj og sejlertøj ender heller ikke altid på sin plads. Opvask og oprydning i pantryet.

Så løbende små opgaver, som holder en beskæftiget - men normalt ikke ting der giver sig udslag i notater i logbogen - som vi jo kan lade tale for sig selv de næste 4 dage:

11.00 Afsejling - Stuart og Carol "trutter" farvel (tågehornet). Motor. Vind sydvest, 2-3 m/sek. Overskyet.

13.00 Lars læser, roder med lidt computer, checker pilotbog - fortsat svag vind imod. Annette styrer.

15.30 Annette styrer fortsat, mange fiskegarn i farvandet, der skal holdes godt udkig - de markeres ikke med et tydeligt flag, men oftest blot med en lille plastikbøje eller blot et par sammenbundne tomme vandflasker ... irriterende. Fortsat sw-vind imod, 3-4 m/sek. Lars sover 2 timer.

16.00 Lars overtager roret - fortsat modvind og nu krap modsø, træls! Annette sover.

20.00 Annette styrer, Lars ordner aftensmad - Chili con Carne, lavet i nyindkøbt trykkoger dagen i forvejen, skal blot varmes på ny, tilsætter lidt ris og lader det trykkoge 10 minutter, så er risen mør - nemt nok! Annette styrer til 23.00.

23.00 Lars styrer, vinden er nu til sejl, så motor stoppes, dejligt. Genua, lidt urolig sø. Fiskelinen søsættes. Annette sover.

26.09.2006 VRdSA - Madeira (518 sømil)

Lars styrer fra 23.00 til 03.00, Annette fra 03.00 - 07.30

Om morgenen er der en fisk på krogen - vistnok en guldmakrel - gul/guld med blågrønne pletter, cirka 2,5 kilo. Basker lidt rundt i cockpittet, skæl og blod over det hele - får en snaps whisky i gællerne så ligger den stille. Renses. Trille er lidt interesseret i starten, men fisken er for stor til hende.

Vinden rummer og aftager, spiler (gennakker) op. Roder lidt rundt med skøder og spilerstrømpe men endelig lykkes det at få den til at fylde ordentligt. 4 timer for spiler og en god fart. Men så skraller vinden. Genua og senere genua og storsejl.

11.00 Selvstyrer går i stykker, så vi håndstyrer mens spileren er oppe. Vindroret har ikke nok vind til at kunne styre selv - skal have rigget den nye rorpindspilot til.

DSCN7095.JPG (410961 byte)

Rorpindspilot til vindroret

16.45 Annette vil gerne sove, er lidt søsyg. Lars styrer. I løbet af formiddagen er den nye selvstyrer rigget til, og efter lidt (meget!) småjustering er systemet nu i stand til at holde kursen. Og sættes i drift da vi har taget spileren ned, virker fint :)

Annette ingen appetit. Trille sover. Vind NW 4-5 m/sek, foran-for-tværs til halvvind. Skal styre 243 grader men holder lidt mere vestover, 250-255 grader. Vinden forventes at gå lidt mere vestover, så vi prøver at få lidt ekstra højde inden den drejer.

17.00 359 sømil tilbage. Henter grib-filer (specielt filformat med vindstyrker og retninger i et givet område, vejrudsigt over de næste 10 døgn) - fortsatte NW-lige vinde, vi håber det passer.

Annette stadig søsyg, vil hellere styre. Lars steger kylling - Trille spiser lidt af den, hun er helt frisk. Høje lange dønninger, forholdsvist behageligt. Fortsat NNW-lig vind, 4-5 m/sek.

21.45 Lars styrer. Annette sover. Checker ssb-mail. "Red Bull" er en god ting om natten :-) 

God gavn af Flemmings MP3-afspiller, specielt om natten: Monrad og Rislund og Tom Lehrer.

3,5 - 5 knobs fart, svag vind, lidt rastløs. 333 sømil tilbage - vil forsøge at være oppe til klokken 03.00, Annette trænger til at sove synes jeg.

27.09.2006 VRdSA - Madeira (518 sømil)

01.00 Annette vågner af sig selv og afløser. Har hovedpine og styrer til kl. 05.45. Lars får sovet godt - for en gang skyld er hovedpine brugbart :-(. 

05.45. Lars overtager. Annette prøver at sove. Vinden aftaget, beslutter at køre motor til det bliver lyst, batterierne skal også have lidt strøm. Næsten ingen sø = rart når der heller ingen vind er til at stabilisere båden! 300 sm igen, vind NW 1-2 m/sek.

07.00 Lidt køligt om natten (23 grader) - fleecetrøjer, lange bukser - kommer vi ikke snart ned i varmen! Strømper påmonteres for første gang siden foråret ... (nej, ikke de samme!)

08.15 Motor stoppes. Fart 2-3 knob, fristet til at starte motor igen, men har alligevel ikke nok diesel, så bedre med lidt fart nu end slet ingen hvis det bliver helt vindstille.

09.00 Gråt og overskyet - 2,5 - 3 knob.

09.30 Motor startes igen. Spejlblankt hav - det ville altså være rarere med noget vind. Kun diesel igen til +200 sømil - 276 sømil igen. 2 m høje og meget l-a-n-g-e dønninger.

13.00 Annette overtager. Lars sover og vasker op. Annette ordner fiskelinen, som blev noget kludret efter fiskefangsten - mangler Charlotte :)

17.00 Halvvejs - 250 sømil igen. Vinden er kommet igen, god foranfortværs, 5-6 knob. Overskyet, 28 grader, føles køligt.

17.45 Delfiner, flok på 10-15 stykker på et kort besøg.

18.00 Lars styrer. Annette sover.

21.00 Mørkt-mørkt. Vind WNW, næsten bidevind, 3-4 m/sek, 4-5 knobs fart. Småsø, lange dønninger. Stjerneklart. Vindror og rorpindspilot gør et godt stykke arbejde - i svage vinde som nu er vindfanen for "træg" (skal måske også rensen/smøres?)

De nye batterier ser ud til at være meget bedre - men det skulle de vel også siden de er helt nye!

22.00 Reber storsejl.

23.00 Annette styrer. Lidt problemer med at justere selvstyrer da vinden drejer mere i vest og tiltager. Vi kan ikke holde Porto Santo oppe, styrer omkring 200 grader, men dog god fart.

DSCN7101.JPG (381538 byte)

Solopgang på Atlanten

28.09.2006 VRdSA - Madeira (518 sømil)

07.30 Annette styrer. Lars checker ssb-radio, vejrudsigt fortsat ok, svag til jævn NW-lig vind, dog drejende til vest en overgang lørdag - morgenwhiskyen vælter over tastaturet :-( - godt det ikke var en cola. Sover en times tid og derefter fileteres fisken. Laver fiskesuppe til frokost. Annette spiser også for en gangs skyld. Udmærket suppe, masser af fiskekød. 

Sol næsten skyfrit. 150 sømil igen.

13.00 Lars styrer. Overskyet siden i morges. Stor + Genua. Vind NW 4-5 m/sek, 5 knob. Bygevejr. Stor ned, genua rebes. Genua udrebes. Stor op. Annette hejser storen 2 gange - stort besvær og megen klynkeri, besvimer næsten af anstrengelsen ... påstår hun

Kører 0,5 time med motoren for at lade - ingen strøm fra solpanelerne - overskyet siden i morges. fortsat NW-lig vind så fart og højde OK. Trille fået sig en ny hule under cockpitbord ovenpå gummibåden.

SSB-mail fra Anni/Arne - måske kommer de til Gran Canaria til november, kunne være hyggeligt.

18.00 Annette styrer. Lars sover.

22.30 Lars styrer - eller rettere "Raymarinen" styrer - lidt svær at indstille og kan ikke rette op på vindspring og ændringer i vindstyrken. Men ellers rimelig stabil styring.

29.09.2006 VRdSA - Madeira (518 sømil)

00.15 NW-vind, 4-5 m/sek, 5-6 knobs fart, kurs 245 grader, 97 sømil igen.

07.30 Vinden dør hen, så motor startes. Annette styrer. Lars checker ssb-radio, mails etc.

10.45 Motor stoppes igen. Lars styrer. Annette sover. Vind NW 3-4 m/sek. Omkring 4 knobs fart. Overskyet. 55 sømil igen.

11.50 Vind foranfortværs, øger lidt. Reber storsejl. Lars styrer fortsat.

11.55 Begynder at regne lidt - desværre er det nu Annettes tur til at styre klokken 12 :-)

12.00 Annette styrer i regnbyger. 48.6 sømil igen, ca 5 knobs fart.

16.00 Vinden skraller, aftager, starter motor. 

18.00 Landkending, Porto Santos. Fortsat motor.

22.40 Anker udfor Porto Santos, 518 sømil sejlet, 4,8 knob i gennemsnit. Sover godt hele natten :-)

DSCN7117.JPG (410447 byte)

Endelig - Porto Santos!

30.09.2006 Porto Santos/Madeira

Om formiddagen kommer havnens gummibåd ud og hører om vi vil ind i marinaen. Det har vi allerede besluttet at vi vil - ville blot ikke derind i aftes, ingen grund til at betale penge for blot at sove ...

Så vi letter anker og tøffer ind til marinaen, som ikke er særlig stor - men alligevel er der 2 andre danske både (Lela og Nordstjernen) samt 4-5 svenske både og 3-4 norske både. Så vi får lige hilst på de danske både, hvor den ene faktisk kom samtidig med os om aftenen, den anden er så ankommet her til morgen. De har sejlet konvojsejlads med et par svenske både og en norsk båd fra Lissabon direkte til Madeira, omkring 480 sømil. Hyggeligt endelig at komme i land - og for en gangs skyld at møde et par danske sejlere :-)

Slapper godt af i havnen, rart at være landfast igen - føler os som rigtige langturssejlere efter at have sejlet til Madeira (Porto Santo er en del af øgruppen og ligger kun 25 sømil fra Madeira) - også når vi kan se alle de navne og hilsener der er malet på kajkanten af andre langturssejlere.

Får kigget lidt på byen, som ligger en kilometers gåtur væk. Hyggelig lille by, pæn og ren og godt vedligeholdt.

01. - 02.10.2006 Porto Santos

Vi bliver liggende i Porto Santos de næste par dage. Den ene dag tager vi med besætningen på de 2 andre danske både og et par svenske en bustur rundt på Porto Santo. På omkring 2 timer har vi fået et godt overblik over øen - som ikke er særlig stor (88 x 33 km). 

DSCN7146.JPG (452035 byte)DSCN7147.JPG (422692 byte)

Porto Santos sådan lidt fra oven

En lidt gold natur, vulkansk landskab, lille lufthavn, sandstensklipper.

Ellers får vi hvilet lidt ud og snakket lidt med naboerne. Den ene - en fransk båd - har også haft kat, der desværre er død, men de har en god portion kattemad liggende, som de forærer Trille :-)

03.10.2006 Porto Santos - Funchal/Madeira (45 sømil)

Trækker lidt med at komme til det "rigtige" Madeira - så om morgenen får vi checket ud og sætter kursen mod Madeira, som kan skimtes i horisonten.

Spiler i lang tid, kun svag vind så farten er kun mellem 2-4 knob - indtil vi så bliver overhalet af Lela, også på vej til Madeira - så starter vi også motoren - og efter omkring 10 timers sejlads anløber vi Funchal - hvor vi lægger til langskibs uden på Lela - og næste båd (vi ligger nummer 4 båd) er faktisk Moana med Marc - han skulle egentlig være sejlet i dag, men har lidt arbejde der skal passes - og da der er internetforbindelse (wireless) til båden har han lidt vært ved at rive sig løs :-)

Slut for nu - lad os se om vi kan få dette publiceret! 

DSCN7051.JPG (391174 byte)

En fader tegner og fortæller ...