23.05.2006 Mallorca - Gibraltar

Os selv og Kasper

Jeg kører med Ale (i deres nyanskaffede brugte russiske "Volga" - det russiske svar på Mercedes) ind til Marmaris - vi skal have syet et nyt (brugt) forsejl om til at passe til kutterstaget, så vi på de lange stræk (primært på turen over Atlanten) kan sætte 2 forsejl - og fandt en sejlmager, der hævdede at kunne sy det om på et par dage. Han vil dog gerne ud og måle op inden omsyningen - det kan han jo godt få lov til, selv om vi har målt op og afmærket på sejlet hvor stort det skal være.

Resten af sejlet (som er købt brugt af Paul fra "Balleena") planlægger vi at bruge som materiale til slingrekøje - men det kan vi vel selv sy.

Om aftenen kommer Hannie og Ale (fra "Mon Reve") og Ans og Gerard (fra "Ral") til middag på "Pinocchio" - og vi får en hyggelig og morsom aften med de 4 hollændere.

24.05.2006 Marmaris

Jytte og Helge fra "Dacapo" sejler i dag - vi når lige over for at vinke farvel til dem - håber vi ses igen - om ikke andet så i DK en gang i mellem :-)

Eftermiddagen tilbringes hos Arne og Henny på "Vikingen" - skal lige se hvordan deres fjernstyrede ankerspil fungerer - radiosender/modtager er en trådløs døråbner/lukker fra en bil, ganske smart!

Får straks bestilt en tilsvarende i DK - lidt småting skal de næste gæster have lov til at bære :-)

25.-26.05.2006 Marmaris

Vi har besluttet at købe en ejendom/hus i Bulgarien - efter at have været deroppe og kigge og hørt og tænkt lidt mere, kigget lidt på internettet osv. - og til priser på fra 4.000 Euro for en lille grund med et hus på, så er risikoen vel begrænset.

Og hvad vil vi så med et hus i Bulgarien, kan jeg høre Jer spørge? Tjaa - lige p.t. ikke noget - det er lidt at betragte som en langsigtet investering i et lille sommerhus, til vi en gang er færdige med at sejle - så vil vi få det sat i stand og gjort det beboeligt - og til en samlet pris af Euro 7.000 (incl. alle omkostninger til sagfører, ejendomsmægler etc.) så burde det ikke ødelægge budgettet så meget - vi sejler så blot et halvt år mindre end planlagt :-) Men efter at have set priserne på boliger alle andre steder ryge opad med raketfart, så kan det jo være det bliver penge værd på et eller andet tidspunkt også - men det er mest at betragte som et lille sommerhus (måske vinterhus også).

Skal det være, så skal det være nu mens vi endnu har mulighed for forholdsvis nemt at komme til Bulgarien og ordne det praktiske.

Så vi brugte de næste par dage til at planlægge turen - kun jeg ville tage derop i første omgang, katten skulle jo passes og rejseudgifterne vil jo så kun være det halve ...

27.05. - 06.06.2006 Marmaris - Bulgarien - Marmaris

Jeg fik besøgt en ejendomsmægler (www.bulgarianproperties.com) og brugte 3 dage på at køre rundt og kigge på forskellige huse - og om torsdagen kom Annette så også til Bulgarien for at dobbeltchecke hvad jeg havde fundet frem til ...

Det lykkedes os at blive enige om et lille hus i en lille landsby kaldet Gorno Pavlikene, nær ved den lidt større by Lovech. En lille grund (650 m2) med et lille hus (90 m2) i en lille bjerglandsby midt i Bulgarien, det skulle ikke være så langt fra et skiområde. Huset er ikke særlig beboeligt p.t., 2 etager med i alt 5 "rum" - men for at gøre det beboeligt skal der en komplet renovation til - enten af os selv eller af håndværkere (det sidste er nok at foretrække). Der er hverken køkken, bad/wc, nogle af gulvene er jordstampede - men udsigten fra huset er smuk over bjergene ...

DSCN6407.JPG (427656 byte)DSCN6406.JPG (430961 byte)

Midt i landsbyen ...

DSCN6377.JPG (429252 byte)DSCN6365.JPG (428757 byte)

Ligger der et lille hus ...

DSCN6372.JPG (421591 byte)DSCN6369.JPG (421095 byte)DSCN6398.JPG (409545 byte)

Men der skal nok arbejdes lidt på det ...

En ligeså lang tur hjem via Istanbul - og tilbage i Marmaris om morgenen den 6. juni.

Trille var blevet godt passet af Arne og Henny og så ikke ud til at have savnet noget under vores fravær :-)

07. - 11.06.2006 Marmaris

De næste par dage gik så med at gøre os endeligt klare til at forlade Marmaris - herunder sige pænt farvel til Leila fra "ThorChrist" - og Jens også selvfølgelig - men Leilas ferie var slut nu og vi nåede heldigvis lige at hilse på hende inden hun tog hjem til DK (vi ses nok til oktober en gang :-)).

Også Arne og Henny fik vi sagt pænt farvel til - sammen med Harry og Patty fra "Pescadou".

Ellers var antallet af kendte både og besætninger jo i løbet af foråret blevet reduceret drastisk ...

12.06.2006 Marmaris - Rhodos (27 sømil)

Vi havde prøvet at checke ud på kontoret dagen i forvejen - men siden kun Nazli var der - og hun vist ikke kunne få Visa-terminalen til at fungere (hun ville kun have kontanter) - så lykkedes det ikke. Ville ellers gerne have været tidligt af sted i dag - men må nu vente til kontoret åbner klokken 8.30.

Fik betalt den sidste havneregning - og uden den store ståhej fik vi revet os løs fra Marmaris - og kunne sætte kursen mod Rhodos. Lidt underlig fornemmelse at det denne gang var "alvor" - vi vil jo ikke se Marmaris by - og  Tyrkiet i det hele taget - før måske om nogle år - når/hvis vi sejler hele jorden rundt, eller kommer tilbage til Middelhavet. Nu skal vi simpelthen vestover - vi er allerede forsinket over en måned i forhold til vores selvskabte deadline (= sejlplanen).

Modvinden tiltog langsomt men sikkert - godt vi fyldte diesel på inden afsejlingen! Og omkring klokken 14 ankommer vi til Rhodos - Mandraki-havnen, hvor der fortsat var masser af ledige pladser.

Paul og Jude - som er på ferie på Rhodos og som vi mødte i Marmaris dagen i forvejen - ankommer klokken 17, vi når lige en drink i cockpittet før vi tager ud på det planlagte restaurantbesøg på restaurant - hmm, jeg kan ikke læse de græske bogstaver - men noget i retning af "ta xiovpia" - se billedet nedenfor ...

Og det var lækkert! Een af de 10 bedste restauranter i Grækenland - der er ikke noget menukort, man får simpelthen hvad køkkenet har tilberedt på dagen - vinen kan vi dog få lov at vælge selv! Flinke og snakkesalige tjenere - en af dem oplyser at besøge restauranten er som at besøge dem i deres hjem, de serverer hvad de nu har i køleskabet/køkkenet og prøver at behandle os som gæster i deres hjem - det lykkes meget godt synes vi - betjeningen ligger en del over hvad vi ellers er vant til på græske restauranter.

DSCN6497.JPG (399584 byte)

Restaurantens navn og adresse

En uendelig række af forretter bliver sat foran os - tror vi var oppe på 13-15 forskellige små forskellige græske specialiteter, fra grillet aubergine (grilles ved bordet), over kikærtepure og risotto til græske kødboller og marinerede små sardiner. Og selvfølgelige også tzatiki.

Efter at have kæmpet os igennem forretterne (ville vi have mere af en ting var det bare at sige til ...) ankom hovedretten - eller retterne - igen et udvalg af forskelligt - kotelet, hanekylling, kebab - blandt andet! Vi kæmper videre ... lækkert var det alt sammen, så alt måtte smages!

Så nåede vi endelig til desserten - eller skulle jeg sige desserterne! Igen forskellige små ting - kager, sorbet - mæthedspunktet var nået for længe siden!

Det eneste ankepunkt den aften var vist vinen - til en pris på 25 Euro pr. flaske synes vi kvaliteten burde have været noget bedre - men grækerne er vist ikke lige de bedste til at lave vin efter vores smag ...

Vi var lidt spændte på regningen, siden vi ikke havde fået et menukort med priser - og kvalitetsniveauet var en del over hvad vi normalt prøver og oplever - men 41 Euro pr. kuvert var faktisk ganske rimeligt, set i forhold til kvalitet og mængde - så det er absolut en restaurant der kan anbefales!

Og vi synes det var en udmærket måde at sige farvel til Grækenland (troede vi ...) og Tyrkiet på :-)

En godnatdrink ombord på Pinocchio inden Paul og Jude tager tilbage til deres hotel.

13.06.2006 Marmaris - Lindos (21 sømil)

Vi har inviteret Paul og Jude til at sejle med en lille tur til Lindos bugt, så de kan opleve en dag på Middelhavets blå bølger - og får hentet lidt diesel om morgenen, stoler ikke rigtig på at der vind nok til at sejle for sejl - og de 2 ankommer ved 11-tiden.

Vi får kastet fortøjningerne og sat kursen mod Lindos - med en jævn til svag vind går det egentlig meget fint sydover - Jude har aldrig sejlet før, men ser ud til at have det meget sjovt, Paul er en habil sejler, så roret kan trygt overlades i hans hænder!

Jude arbejder som en slags "nurse", med eget firma - UK er ved at privatisere sundhedssektoren, så der er grobund for masser af små firmaer inden for den branche. Paul er også selvstændig, noget med "Management-counselling" - forholdsvis nystartet og venter på besked fra partneren i firmaet om resultatet af en stor kontrakt - han får et telefonopkald i løbet af dagen hvor resultatet heldigvis er positivt!

DSCN6491.JPG (370210 byte)

Annette, Paul og Jude

I løbet af dagen svinder det kraftigt i vinbeholdningen - godt vi er tæt på "Lidl" - og uden problemer når vi sent på eftermiddagen bugten ved Lindos, hvor vi ankrer op. Ved aftentide bliver de 2 sat af på stranden - de havde forudseende nok sat deres bil ved Lindos og taget bussen til Rhodos om morgenen - og kan køre hjem til hotellet - og 2 venner rigere kan vi andre falde om i køjen!

14.06.2006 Lindos

Vi bliver liggende ved Lindos - trænger i den grad til fred og ro. Solen skinner og vi daser blot dagen væk med solbadning og læsning - herligt :-)

15.06.2006 Lindos - Rhodos (19 sømil)

Nå - nu går den vist heller ikke længere - vi skal jo efterhånden til at komme vestover - så vi sejler tilbage til Rhodos og havnen med de store supermarkeder ("Lidl"-havnen) - hvor vi får fyldt båden op med nødvendigheder til de næste par ugers sejlads. Om aftenen tager vi bussen ind til Rhodos by, hvor vi spiser til aften på en restaurant med trådløst internet (vi havde medbragt den bærbare) - så både aftensmad og internetbesøg klares på een gang!

Restaurantbesøget kan slet ikke sammenlignes med forleden - prisen er selvfølgelig også kun en fjerdedel men alligevel himmelvid forskel på en sædvanlig turistrestaurant i Rhodos og så gourmeterestauranten!

16.06.2006 Rhodos

Vi bliver liggende over en dag mere - fortsat dårlig vejrudsigt for området. Får fyldt dieseltanken op - desværre overfyldt den - så vi bliver nødt til at bruge en times tid på at tørre diesel op i kølsvinet! Surt arbejde!

Får handlet det sidste og lige klaret det sidste internetbusiness - og er ellers klar til afsejling, forhåbentlig i morgen tidlig.

17.06.2006 Rhodos - Alimia (33 sømil)

Endelig klar til afgang ved 9-tiden - men så bliver vandfilteret af en eller anden grund utæt - det er simpelthen sprækket og vandet fosser ud. Det bliver vi nødt til at have ordnet, så jeg må op i en af udstyrsbutikkerne for at finde et nyt filter. Kan desværre kun finde et filter inclusiv monteringsbeslaget (vi skulle bare bruge udskiftningsfilteret), så det bliver noget smådyrt - men et vandfilter skal vi have til ferskvandtanken. Så jeg må bide i det sure æble og "pay through the nose" ...

Efter udskiftning virker alt igen - men klokken er så gået hen og blevet 12 - vi får kastet fortøjningerne og sat kursen nord om Rhodos, vi er indstillet på at sejle direkte til Kreta hvis vejret ellers er til det - omkring 160 sømil eller deromkring. Men sædvanlig modvind og modsø, så efter 7 timer gider vi ikke mere og kaster anker ved øen Alimia, ud for Rhodos, hvor en rolig nat tilbringes.

18.06.2006 Alimia - Karpathos (55 sømil)

Vejrudsigten klokken 9 lover NW styrke 6 - i går havde de lovet NW 6-7, så måske er det virkelig ved at være aftagende vind - retningen er ok da vi hovedsaglig skal SW-på. Så vi får lettet anker og sat kursen direkte på Kreta - men da vi kommer væk fra Alimia og ud i det åbne, ja så er vinden ikke NW som lovet med SW - altså imod!

Så vi falder lidt af og går i stedet for syd om Karpathos - og ankrer midt på Karpathos SØ-side, i en lille bugt med en lille by, sammen med 2 andre både.

Vinden føles temmelig frisk hele aftenen og natten - og retningen ganske forkert også!

19.06.2006 Karpathos

Så vi beslutter at ligge en dag over og se om vejret ikke skulle bedre sig så vi kan komme videre til Kreta. Så dagen bruges blot på lidt ferskvandsbad og klipning - kan godt se på resultatet bagefter at jeg trænger til lidt mere øvelse når jeg klipper Annette - men siden det nu ikke kan genmonteres, så må hun leve med det!

Om aftenen ror vi ind og spiser aftensmad på en af de små tavernaer i byen - som er ganske lille, men smukt placeret rundt om bugten, hvor vi ligger for anker.

Fortsat ganske blæsende hele dagen og ikke mange lyspunkter at glæde sig over i vejrudsigten - fortsat frisk til hård vind fra NW i området omkring Kreta!

20.06.2006 Karpathos - Kasos (23 sømil)

Vi prøver at narre vejrguderne - det ser ud til at vinden er noget mere fredelig om morgenen og først begynder at friske op ved middagstid - så vi står op klokken 5 og sætter kursen syd om Karpathos og Kasos.

Men ude af ankerbugten mødes vi af en ganske frisk NW-lig vind - da vi sejler syd-sydvestover i starten er det så ganske udmærket - men når vi skal over strædet mellem Kasos og Kreta så skal vi altså vest-nordvestover. Og ganske rigtigt, da vi runder Kasos sydspids og forsøger at gå vestover mødes vi af en noget grim oprørt sø - da det er mig der styrer og dermed mig der bliver våd, så beslutter vi hurtigt at det gider vi ikke og smider anker i den sydligste bugt på Kasos, kun 30 sømil fra Kreta.

DSCN6511.JPG (455909 byte)DSCN6508.JPG (451115 byte)DSCN6510.JPG (434472 byte)

Indeblæst på Kasos

Der er heldigvis læ for bølger i bugten - men vinden bliver temmelig forstærket (tunneleffekt) mellem de klippeskrænter vi ligger imellem - heldigvis er holdebunden fremragende, så vi nøjes med det ene anker - men der bliver i vindstødene hevet noget i ankerkæden kan vi høre og mærke - vi er vel oppe på 20-25 sekundmeter eller mere i de kraftige vindstød der lejlighedsvist hviner ned igennem bugten hvor vi ligger - absolut ikke befordrende for sejllysten!

21. - 23.06.2006 Kasos

Vi har hverken VHF- eller mobil-dækning i bugten hvor vi ligger på grund af de høje klippeskrænter, men kortbølgeradioen fungerer fremragende. Så vi får sendt lidt mails og hentet vejrudsigter, vejrkort, grib-filer og andet spændende - så går tiden da med det :-)

DSCN6534.JPG (348251 byte)

Godt man har en ssb-radio når man nu ikke har internet-adgang!

Ellers er det lidt småsurt at ligge indeblæst i en fuldkommen øde ankerbugt - normalt kan det være en meget hyggelig oplevelse, men når vi dels gerne vil videre, vandet ikke er badeegnet (koldt og ikke sjovt når det blæser så meget), underholdningsværdien af de få badegæster der kommer kørende til bugten i bil er ganske begrænset og vejrudsigterne ikke er så positive - så bliver vi efterhånden lidt frustrerede over det ufrivillige ophold!

Får os da taget sammen til at sejle ind i gummibåden - går en lang tur op i bjergene udstyret med madpakke og mobiltelefon - så kan vi da sende en sms til Kasper om ikke andet! Vi kan nu se nytten af en håndholdt VHF-radio, så kunne vi have taget den med og fået en vejrudsigt fra den normale græske vejrtjeneste (som er noget mere detaljeret end den vi får over kortbølgeradioen - her er Middelhavet opdelt i omkring 15 områder - den græske VHF-vejrudsigt er opdelt i omkring 40 områder og det blot i den østlige del af Middelhavet).

DSCN6516.JPG (415625 byte)DSCN6521.JPG (450619 byte)DSCN6523.JPG (395015 byte)

På vandretur i bjergene - "Pinocchio" for anker

Vinden synes fortsat at være lidt svagere om natten og morgenen, så en af dagene prøver vi at stå op klokken 5 og stikker næsen ud i strædet mellem Kasos og Kreta - men allerede efter 2 sømil kan vi mærke at det ikke er særlig behageligt - meterhøje søer stik imod - så vi vender om og ankrer igen op i bugten ved Kasos.

Vinden aftager så småt op ad dagen og det ser ud til at holde også om natten - overvejer at sejle om aftenen, men bliver enige om at der vil være masser af "gammel sø" endnu, så beslutter at starte tidligt næste morgen i stedet.

24.06.2006 Kasos - Agios Nikolaos/Kreta (57 sømil)

Så igen op klokken 5 - nu bliver det spændende at se - og mærke - hvad vi nu bliver udsat for når vi kommer ud af læen ved Kasos. Men mod forventning er sø og vind rimelige - og for motor og genua kan vi snige os de 30 sømil over til Kretas nordøstlige hjørne - vinden er for meget imod til at vi kan gå udelukkende for sejl (uden at krydse) og vi vil gerne have overstået strædet inden vinden eventuelt starter igen - og efter omkring 6 timers sejlads kan vi runde hjørnet! Så - endelig Kreta - nu kan vi godt leve med at måtte gå i nødhavn eller nødankerbugt - men mærkelig nok går vinden mere nordover, så vi for en god foran for tværs kan holde Nikolaos Marina op - cirka 30 sømil fra østkysten af Kreta.

DSCN6528.JPG (414888 byte)DSCN6532.JPG (392006 byte)

Får man nu en skylle igen ...Næ, slap med skrækken!

Og ved 17.30-tiden ankommer vi til Kreta, Nikolaos Marina ved byen Agios Nikolaos - og bliver pænt modtaget af "Mayhem" og "Moose" med Ann og Graham, Adrienne og Richard - begge både vi overvintrede sammen med i Marmaris 2004/2005 og ikke har set siden - men gensynsglæden er stor, og vi får ombord på "Moose" snakket om hvad vi hver især har foretaget os siden sidst!

Også 2 danske både "Maria Mia" og "Nordlys" - som vi har mødt dels i Marmaris og dels i det nordlige ægæiske hav - ligger her - og vi får lige hilst på dem også - så underholdningen de næste par dage her i marinaen ser ud til at være sikret :-)

Men ellers må køjerne holde lidt tidligt for - har jo været lidt tidligt oppe!

25.06.2006 Agios Nikolaos

Der er barbecue i marinaen (det er jo søndag), så vi får en god lejlighed til at snakke med de "gamle" bekendte. Formiddagen bliver brugt på tøjvask - der er gratis vaskemaskine i marinaen - som iøvrigt koster 25 Euro/døgn for 12 meter båd, incl. el og vand - og som sagt vaskemaskine!

Resten af dagen går med barbecue - 3 danske både, 3 engelske både - alle kender stort set hinanden så snakken og hyggen går hånd i hånd - meget underholdende eftermiddag! Aftenen slutter med kortspil på "Pinocchio" - Ann og Graham vil gerne lige lære os at spille Uno - så det bruger vi resten af aftenen på - dog kun "Mayhem" - "Moosierne" er til quiz-aften på en af de lokale barer.

DSCN6539.JPG (402483 byte)DSCN6541.JPG (360970 byte)DSCN6540.JPG (368503 byte)

Søndagsbarbecue - Richard og Adrienne - Graham

Det er igen begyndt at blæse op ...

26.06.2006 Agios Nikolaos

Adrienne og Richard kører os til "Lidl" for at handle lidt ind. De har langtidslejet en bil og er ved at købe ejendom på Kreta, vil til at bygge et lille hus her. Har besluttet at parkere båden på Kreta de næste 5 år - og så slå sig ned her i den periode. Så vi er ikke de eneste der finder på at købe fast ejendom hist og her ... ;-)

Vejrudsigten er fortsat ikke særlig lovende - selv om vi gerne ville have sejlet videre i morgen (tirsdag), så gør vejrudsigten at vi udsætter det et par dage.

"Sundowner" ombord på "Nordlys" (Lillian og Helge) sammen med "Maria Mia" (Jannie og Claus) - hyggeligt selskab indtil vi pludselig klokken 21.30 opdager at solen faktisk er gået ned for længe siden :-)

DSCN6545.JPG (391009 byte)

Helge og Lilian

27.06.2006 Agios Nikolaos

Fortsat blæsende - får vasket båd og mere tøj. Og da mængden af interessante dvd-film hos alle de omkringliggende er ganske stor, indkøber vi en dvd-brænder og en stabel dvd'ere - og så får vi ellers kreeret underholdning for os selv resten af dagen!

"Sundowner" ombord på "Pinocchio" - mere hyggesnak med Lillian, Helge, Jannie og Claus - det kan vist blive vanskeligt at rive os løs herfra når vinden nu engang lægger sig  ...

28.06.2006 Agios Nikolaos

Behøver næsten ikke at skrive det: fortsat blæsende! Men dagen bringer god underholdning i form af 2 sejlbåde som har trodset det hårde vejr og har stukket snuden ud i 8-10 beaufort (dog medvind) - fortæller om 4-5 meter høje bølger og op til 10 Beaufort i pustene ...! Så trangen til at sejle undertrykkes ret hurtigt ...

Stort set hele havnen er med til at hjælpe de 2 sejlere med at fortøje i den kraftige vind - på trods af de mange "kokke" lykkes det at få dem på plads uden alt for mange skrammer på de omkringliggende både!

Vi får set lidt mere af byen - og frokost ombord på "Moose" - hyggeligt at få snakket med Richard og Adrienne under mere fredelige forhold, vi får hørt lidt mere om deres husbygge-planer og planer iøvrigt.

"Sundowner" på "Maria Mia" - og senere på aftenen kortspil på "Moose" sammen med "Mayhem" - Richard er ude og lege turistguide, så han kommer først hjem ved 23-tiden - kortspillet fortsætter til ved 01.30-tiden - desværre, da vi har planlagt at sejle tidligt næste morgen!

DSCN6543.JPG (409830 byte)

Jannie og Claus

29.06.2006 Agios Nikolaos - Kretas østkyst (38 sømil)

Vi vil nu prøve at sejle syd om Kreta - den kraftige nordvestenvind sætter ganske store søer på den nordlige side af Kreta, alt andet lige så må der da være lidt bølgelæ på sydkysten - så vi har besluttet at sejle ganske tidligt om morgenen og se hvor langt vi kan nå sydover. Ganske vist en omvej, idet vi først skal 30 sømil tilbage østover, derefter 25 sømil langs sydkysten af Kreta indtil vi igen kan gå vestover langs Kretas sydskyst - men frustrationerne over vejret omkring Kreta er udbredte efterhånden - et eller andet må vi prøve - specielt da vi venter gæster på Sardinien om knap 14 dage ... og de har købt flybilletter!

Så op klokken 5 - og lige en times tid til at stuve båden nødtørftigt - og så af sted ved 6-tiden. God frisk til hård nordvestenvind, som giver os en hurtig og nogenlunde behagelig agten-for-tværs (hmm, kan læse noget andet i logbogen: "Turen er ikke så sjov - vinden tiltager hurtigt og der er en ubehagelig rullende sø agten-for-tværs til læns" ... man må selv gætte hvem der har skrevet hvad) - til den lille by Sitia, hvor vi lige vil tanke diesel - det var lidt besværligt at gøre i Nikolaos, idet vi var nødt til at flytte båden for at tankbilen kunne komme til - og i den stærke blæst vi har haft, ville det ikke være så morsomt.

Ved 9-tiden anløber vi Sitia - ifølge pilotbogen skulle der være en tankstander ved havnen - men den kan vi ikke finde, så vi finder blot et ledigt kajområde nær nogle fiskerbåde og fortøjer her. Jeg spørger de græske fiskere om hvordan vi får diesel og de vil ringe efter "dieselmanden" - så vi indstiller os på at skulle vente et par timer. Annette går op for at hæve penge - og kommer tilbage og fortæller at længere inde i havnen ligger "Bela Horizonte" med Bella og Norman - et brasiliansk/engelsk par vi sidst mødte i Vila Real de Santo Antonio i syd-Portugal!

DSCN6547.JPG (355318 byte)

Gamle venner - Bella og Norman

Så vi dapper hen og siger "Bom Dias" - og igen er gensynsglæden stor - de 2 har vi ikke set i 2 år, siden vi forlod Portugal - de er nu på vej til Tyrkiet for at overvintre - og vi fortæller lidt om Marmaris og Yacht Marinaen og Tyrkiet i det hele taget - og ellers bruger vi lige den næste time på den sædvanlige hvordan går det, hvor har I været, her har vi været osv. Indtil dieselbilen pludselig ankommer og vi må smutte hen til "Pinocchio" og fylde på - "Murphys lov" siger jo, at har man ikke diesel nok ombord, så får man vindstille - har man diesel nok, så får man masser af vind - 157 liter diesel får vi på (total 210 liter), så vi kan nu køre for motor de næste 350 sømil.

Tilliden til "Murphy" er intakt - på strækningen fra Kreta til Sicilien kørte vi kun for motor i 12 ud af cirka 90 timer (svarende til cirka 40 liter diesel) - hvilket er lidt usædvanligt her på Middelhavet ;-)

Bella og Norman kommer ombord og vi bruger lige et par timer mere til snak inden vi er nødt til at sejle - vi ville gerne have blevet natten over og tilbragt aftenen sammen med dem - men vi har lidt travlt efterhånden, desværre - så ved 14-tiden får vi igen smidt fortøjningerne og sat kursen mod østkysten af Kreta.

Vinden er nu halvvind, så farten er god og bevægelserne i søen acceptable - vinden synes nu at være drejet helt i vest - lejlighedsvis sydvest - hvilket ikke lover så godt for en vestlig kurs, så vi stopper midtvejs på østkysten og ankrer op i en stor bugt.

Fortsat blæsende natten igennem - så det tyder ikke på at søerne vil lægge sig.

30.06.2006 Kretas østkyst (15 sømil)

Op klokken 8 - selv om lysten til at sejle i den fortsat rigelige vestenvind ikke er så høj - men bliver det for slemt kan vi jo altid vende om. Så vi holder på i 4-5 timer, til den sydligste bugt på østkysten - her siger pilotbogen dog at bugten kun er egnet i "settled weather", men vi prøver alligevel at kaste anker her - og bugten er lige så godt beskyttet for vinden som den foregående. Rolig eftermiddag og aften, selvom vinden ser ud til at dreje mere i vest.

01.07.2006 Kretas østkyst/Paleoxora - Sicilien (137 + 415 sømil)

Kommer igen af sted klokken 8 - er noget spændte på hvordan situationen er langs sydkysten af Kreta. Og det bliver en speciel oplevelse - men for så vidt behagelig nok!

Rolig sejlads ned til det sydøstligste hjørne af Kreta, her skal vi så stik vestover. Så vi beslutter kun at "se frem" til næste ankerbugt/havn, så bliver det slemt så søger vi bare ind til næste "læ" - og så må vi eventuelt tage sydkysten i mindre bidder - selvom vi har aftale med gæster på Sardinien og SKAL vestover i det hele taget, så er der også grænser for hvad vi kaster os ud i - hvilket Flemming og Charlotte heldigvis også er helt indstillet på - så det er faktisk mest vores egne forventninger til fremdriften vestover, der plager os!

DSCN6551.JPG (452184 byte)

Morgenmad langs Kretas sydkyst

Men efter at have rundet hjørnet og kursen er vest, så er der kun jævn til let nordvestlig vind langs sydkysten og ingen sø af betydning. Så alt flasker sig faktisk ganske udmærket! Kun lejlighedsvist ved store bugter, frisker vinden temmelig kraftigt, og skraller i starten for så at rumme mere og mere efterhånden som vi passerer bugten - men det er kun ved de større bugter vi mærker dette og på intet tidspunkt er det rigtig ubehageligt eller får os til at overveje at søge læ.

Efterhånden kommer vi længere og længere vestover, uden problemer - så vi beslutter at fortsætte natten igennem - omkring 50 sømil fra vestkysten af Kreta er der stort set ingen vind tilbage, så de sidste 10-12 timer bliver for motor.

Paleoxora anløbes ved 9-tiden om morgenen - vi vil blot lige toppe op med diesel samt indkøbe lidt ekstra proviant - og så ellers fortsætte direkte til Sicilien - vejrudsigten lover nordvestlig vind drejende nordøst, så det skulle passe perfekt!

Ved Paleoxora er bygget en forholdsvis stor ikke-færdiggjort marina, som mest benyttes af fiskerbåde - virker ret godt beskyttet. Trille får lov at gå en lille tur i snor - hun har jo ikke været i land de sidste 3 døgn - hun er god til at gå i snor, som en anden lille hund!

Byen ligger i nærheden af havnen, og vi får i formiddagsheden gået et par ture med dieseldunkene og også et par poser fra supermarkedet. Også et hurtigt ferskvandsbad under vandslangen samt opfyldning af vandtankene når vi. Og endelig klokken 14 kan vi igen kaste fortøjningerne og sætte kursen mod Sicilien, de første 2 timer for motor i næsten vindstille.

Efterhånden som vi kommer fri af Kreta frisker vinden dog lidt op - i starten fra nord. Så op med stor og genua - og efter 2 minutter er vinden frisket så meget at storen må ned igen! Men ellers går det nordvestover hele natten - vinden skulle dreje lidt mere nordvest jo længere vi kommer vestpå, så vi tager lidt ekstra højde om natten.

Søerne tiltager i løbet af natten, på bidevind for rebet genua hele natten - ret vådt, søerne står jævnligt ind over båden og lejlighedsvise skumsprøjt står helt ind over cockpittet også. Vinden går mere i nordvest, så vi kan ikke holde Sicilien oppe - til tider ligner det mere en tur til Tunesien! Men vi fortsætter på bidevind omkring vest-sydvest - alle vejrudsigterne lover optimistisk at vinden senere skal dreje mere i nord-nordøst, det vælger vi at tro på!

Jeg får lavet lidt varm aftensmad - rart med noget i maven. Ellers er det ikke de store ting vi spiser når sejladsen er på denne måde, krængning, urolig båd, søer indover båden, konstante bevægelser - kiks, sodavand, te, frugt - så engang imellem er det rart med dels varm mad, dels noget der fylder i maven af hensyn til søsyge.

Den elektriske selvstyrer vælger vi at spare til vindstille perioder, hvor vi evt. skal køre for motor - den blev "nødrepareret" på Rhodos (med assistance af Pouli fra "Sejner") - og fungerer fortsat - men vi stoler ikke helt på den alligevel. Og vindroret er lidt svært at indstille korrekt af en eller anden grund - måske fordi der er for megen sø og for lidt vind, eller blot fordi det er mørkt - og Annette vælger at håndstyre, så kan hun bedre holde søsygen i skak.

02.07.2006 Palaikhora - Sicilien (415 sømil)

Natten går med skiftende vagter og opfriskende, skrallende vind - også søerne vokser. Om formiddagen har vi søer på omkring 3-4 meter, og stadig vest-nordvestlig vind. Så på grund af vind og søer kan vi ikke holde så højt som vi gerne ville - men håber stadig på at viden drejer mere i nord-nordøst. Så vi holder på vest-sydvestover.

Ikke specielt behagelig sejlads, specielt er de høje stejle, brydende søer lidt af en belastning - båden virker til tider som en vild rodeotyr - på starten af en bølge stiger stævnen 3-4 meter i vejret i løbet af 1-2 sekunder, så følger resten af båden, og derefter går det tilsvarende ned igen - og ikke bare lige op og ned men nærmest som en proptrækkerbevægelse - indimellem er søerne uberegnelige og kommer så lige fra siden - og ruller først båden over på den ene side og på vej ned i næste bølgedal ruller den så over til den anden side. Blot en anelse ukomfortabelt :-(

Da søerne også jævnligt brækker/bryder, så kommer der også en del vand indover båden - indimellem når stævnen ikke at rejse sig over bølgen (hvis bølgen er for stejl eller båden ikke er i takt med søerne) - og går så blot direkte ind i bølgen - som så overskyller dækket fuldstændig helt tilbage til sprayhooden! Da masten ikke er helt vandtæt (der er jo både fald og ledninger indvendig) og står på kølen, ja så kom der en del vand ned igennem masten også - hvilket vi først opdagede efter ankomst til Sicilien ... så vi havde lige et par timers oprydning nedenunder efter ankomsten til Sicilien!

Når stævnen rammer søerne er der jo også noget vand der skal flyttes - normalt flyttes det blot ud til siden (bovbølgen) men indimellem er bølgen lidt skævt på stævnen, og så sendes der lige et skumsprøjt 1,5-2 meter op i luften. Dette vand skal jo ned igen - og det kommer det også, stol trygt på det! - men samtidig bevæger båden sig fortsat frem mod skumsprøjtet - og da skumsprøjt er vand iblandet luft, ja så er det ret let for vinden at flytte - og da vinden har retning mod cockpittet og båden flytter sig mod vinden - ja så ender skumsprøjtene jævnligt direkte i cockpittet - alt dette sker indenfor 1-2 sekunder - den altid agtpågivne rorsmand kan som regel nå at dukke sig og undgå hovedparten af skumsprøjtet - men er det nat eller er ens opmærksomhed et kort øjeblik afledt (kigge efter andre skibe, se på sejlene etc.) ja så har man pludselig en skylle lige i ansigtet - og som regel på resten af kroppen også! Så sejlertøjet blev ret hurtigt monteret - men man skal jo kunne kigge ud og med 35 graders lufttemperatur fik man hurtigt en anelse saunastemning indenunder det dyrt indkøbte sejlertøj, fremstillet af "materialer der ånder" - det må være en bemærkning de (reklamefolkene) har fundet i "åndernes hus" eller tilsvarende sted - eller også er det i overført betydning - når vi er iført det omtalte sejlertøj, ja så ånder vi selvfølgelig - og reklamefolkene har så haft lidt svært ved at skelne virkelighed fra fantasi - eller budgettet har nødvendiggjort lettere beskæringer i reklameteksten - så "udført af tætte materialer og påmonteret nogen der ånder" er så blot blevet til det langt mere mundrette, men knap så korrekte: "udført af materialer der ånder" ...

Det var i hvert fald en ganske våd omgang - var sejlertøjet tæt, ja så blev man våd af kondens og sved, var det utæt så fik havvandet uhindret adgang - en ting er helt sikker: du kan ikke vinde, du bliver våd!

Nå - men vi kunne jo fornemme en god fremdrift - og vejrudsigterne blev ved med at love nordlige vinde - og saunaen var jo egentlig ganske varm og til tider egentlig ikke helt ubehagelig - og efterhånden som saltvandet tørrede ind på ens briller og man intet kunne se, ja så kunne man jo hurtigt bilde sig ind at man sad i sommersolen i baljerne i Tivoli - og så gik tiden som stille og roligt!

03.07.2006 Kretas - Sicilien (415 sømil)

Hele dagen går på samme måde, rebet genua, søer indover båden - lidt træls til tider. Og søerne bygger stadig op, 3-4 meter høje nu. Men som sagt er der fremdrift og det går jo nogenlunde vestover - i starten orker man ikke at kigge på triptælleren, som fortsat viser over 300 sømil igen - men pludselig er den jo på 299 sømil - jamen så ser det jo pludselig ud af noget, det var jo næsten en fjerdedel tilbagelagt! At vi så sejler en omvej behøver man jo ikke lige tænke på - den officielle "afstand" er 415 sømil, at skulle beregne omvejen, ny kurs osv. kræver for meget arbejde - må hellere tænke i runde tal ...

DSCN6552.JPG (395059 byte)DSCN6558.JPG (395848 byte)

Forskellig sejlads ...

Også natten går på samme måde - vi holder 3-4 timers vagter og er begyndt at vænne os til situationen - har fået varm mad hver aften, masser af proviant tilbage, heller ikke ølbeholdningen er der grund til at bekymres over - og hver time bringer os nærmere Sicilien.

Af en eller anden grund har vi også næsten en knobs medstrøm - hvilket er med til at give lidt mere optimisme - uanset hvordan vi sejler, ja så bevæger vi os vestover med en knobs ekstra fart.

Ingen af os overvejede seriøst at vende om - jeg havde en lille overvejelse om at gå til Pelopones da det var værst, mest for Annette skyld, hun var lidt søsyg på et tidspunkt - men da hun ikke selv sagde noget om det, så lod jeg det være ved tanken ...

I starten havde jeg også en snært af "uro" i maven, som sikkert godt kunne have blevet til søsyge - men lidt aktivitet kan få det til at gå væk igen. Vejret er nok også det dårligste vi har sejlet i, i så lang tid - vi har selvfølgelig haft dårligt vejr og tilsvarende søer tidligere - specielt i det ægæiske hav - men det har været kortere stræk hvor vi har kunnet se enden på ubehagelighederne i løbet af nogle få timer. Og som regel har vi jo valgt at sejle med vind og sø i stedet for imod ...

04.07.2006 Kretas - Sicilien (415 sømil)

Tidligt om morgenen på 3.-dagen begynder vinden som lovet at dreje nordover - og vi begynder at kunne holde Sicilien oppe uden at skulle tænke på at gå over stag. Også søerne har lagt sig betydeligt om morgenen og vinden er aftaget til omkring 6-8 knob.

Nu kan vi pludselig igen sætte storsejlet med et enkelt reb, vindroret bliver nu korrekt indstillet og styrer upåklageligt i den rigtige retning - og "Pinocchio" kan med næsten 6 knobs fart gå direkte mod Sicilien - nu begynder det at smage af "bladguld på carporten" - herlig sejlads :-)

Med sådan en vind og næsten ingen sø, solen der skinner, båden der bare moser af sted, ganske svag krængning - ja så stiger humøret væsentligt, der var overskud til at lave en god frokost og en god aftensmad - farten er konstant 5.5-6 knob - vi er ikke længere bundet til roret, kan sidde og læse, sove lidt mere uforstyrret - så glemmer man hurtigt de sidste 2 småsure dage!

DSCN6560.JPG (407704 byte)DSCN6562.JPG (429013 byte)

Mad på sengen - rorgængeren i baggrunden ...

05.07.2006 Kretas - Sicilien (415 sømil)

Det gode vejr holder sig heldigvis, og vi kan nu se loggen tælle ned ganske betydeligt. Hele dagen går stille og roligt, med kurs den rigtige vej - ved midnatstid aftager vinden yderligere og vi lader motoren klare de sidste 10 timer - skal også have lidt strøm på batterierne.

DSCN6604.JPG (435597 byte)

Endelig solopgang ...

Når vejret arter sig som det gør nu, båden blot styrer sig selv, intet er længere anstrengende eller besværligt, tværtimod - ja så kan man egentlig godt blive ved at sejle - men nu har vi besluttet at stoppe på Sicilien, så det gør vi så.

Det tager nogle dage at vænne sig til de længere ture - på en eller anden måde skal man have bådens bevægelser, vindens og søernes opførsel, døgnets rytme, nattevagterne og tanken om hvor mange dage og sømil der er igen til målet til at falde på plads inde i hovedet. Skal vænne sig til ikke at kigge på triptælleren for at se hvor langt der er igen hver time - men blot hvert døgn (eller efter hver vagtskifte), ikke tænke på søerne og krængningen som noget ubehageligt og ukontrollerbart, men blot konstatere at sådan er det og det går vel over på et tidspunkt, ikke starte med at betragte ens nattevagt som et langt uoverskueligt tidsrum, hvor man hellere vil sove - men som først 1 time hvor man kan drikke en kop kaffe, så 1 time hvor man kan drikke en øl, 1 time hvor man kan kigge stjerner eller navigere, 1 time hvor man kan smøre en mad eller lave sig endnu en kop kaffe - og så kan man jo godt lige tage 1 time mere så den anden kan sove lidt længere - og så endelig stikker den anden hovedet op og "skal du afløses nu?" - SÅ kan man komme ned og sove! Og mens man sover, eller læser eller blunder - ja så bevæger vi os støt hen mod målet - når man vågner 3-4 timer efter så er der på magisk vis forsvundet 20-25 sømil fra GPS'ens "Distance To Final Destination" ...

DSCN6610.JPG (363041 byte)

Nattevagten indledes ...

06.07.2006 Kretas - Sicilien (415 sømil)

I løbet af natten kommer vi indenfor rækkevidde af den italienske VHF-vejrudsigt, som bekræfter den vind vi har nu - svag nordøstenvind.

Sicilien kommer nærmere og nærmere - Trille mener allerede hun 40 sømil inden landkending kan lugte land - står med dirrende næsebor og hovedet i vinden og synes det er meget interessant det hele.

På grund af dis ser vi først selve Sicilien omkring 10 sømil inden ankomst men allerede på 30-35 sømils afstand kunne vi se lysskæret fra byen Siracusa i horisonten.

DSCN6619.JPG (343212 byte)

Besøg af dellefiner

Klokken 9.45 kan vi droppe ankeret udfor Siracusa - her ligger 8-10 andre sejlbåde for anker - umiddelbart ikke nogen vi kender.

Alle nyder at skibet ligger stille igen, vinden er fortsat svag så vi svajer næsten ikke for ankeret - dejligt. Rart at have nået vores mål - det har været god sejlads de sidste 2 døgn, men også godt at ankomme. De første 2 døgn var egentlig også en god oplevelse, vi fik en god fornemmelse af vores egen bådhåndtering og evne til at være ombord under de besværlige forhold det nu var, samt bådens opførsel på så langt et stræk på bidevind i forholdsvis høj sø - fandt et par punkter vi skal have forbedret/udbedret - blandt andet kan vi ikke gå ret højt til vinden med rebet rullegenua (skødepunkterne passer ikke), så skal nok have stormsejlet gjort sejlklart til det formål - på den anden side gjorde det os ikke så meget med en 50 sømils omvej på grund af for lidt højde - 10 timer fra eller til spillede egentlig ingen rolle - måske også fordi vi ikke havde nogen forventninger til ankomsttiden - blot skulle det gerne være inden Flemming og Charlotte ankommer på mandag :-)

07 - 10.07.2006 Syracusa/Sicilien

Og nu ligger vi for anker her ud for Syracusa - gør båden ren og ryddelig efter den lange sejlads - og der skal jo også lige være plads til Flemming og Charlotte i forkahytten.

Har været inde inde i byen et par gange - køn by, masser af butikker - kan frygte lidt for Visakortene hvis Charlotte og Annette slippes løs - og ikke mindst et stort marked med fisk, kød, grønt - har fået de første friske tun-fileter siden Spanien!

I forgårs ankom den schweiziske katamaran "Mirzswee" med Ester og Peter - også sejlervenner fra Marmaris - og atter et hyggeligt gensyn. Har aftalt at tage til byen sammen og se VM-finale i aften - måske med en pizza først.

Slut for nu - lad os se om vi kan få dette publiceret!

DSCN6628.JPG (428494 byte)

35 grader i skyggen - "hjælp, jeg smelter"!