07.08.2006 Puerto Giunco - Cagliari (25 sømil)

Vi må jo hellere komme ind til en marina eller havn - båden skal rengøres, vand skal vi have på - og Inia og Viggo skal jo samles op et eller andet sted - så om morgenen rykkes ankeret op og vi motoriserer de 25 sømil til Cagliari by.

Sejler lidt rundt i havnen for at se om vi kan finde det havneområde, hvor man kan ligge gratis - ifølge pilotbøger og andre sejlere skal hver offentlig havn i Italien afsætte plads til at nogle få lystbåde kan ligge i havnen på en eller anden måde - desværre lykkes det ikke lige at finde dette meget omtalte sted - så vi finder i et hjørne af havneområdet en lille marina, hvor der ser ud til at være plads. En blanding af marina og værft, lidt udenfor centrum af byen - så måske også lidt mere fredelig ...

En pris på 23 € kan vi leve med - nu bliver vi jo også flere om at deles om havnepengene!

Inia får lige en sms om at vi er ankommet - de har problemer i lufthavnen, deres bagage er på mystisk vis forsvundet. Så de er lige ude for at købe lidt nyt kluns og allermest nødvendige småting - ærgerligt! De ankom i går (søndag) og har 2 nætter på hotel inden de mønstrer ombord på "Pinocchio".

Efter ankomst til marinaen, fortøjning og sædvanlig papirgang - og da havneassistenten nævnte prisen havde han lige glemt at sige at det var uden moms - gik vi så ind til byen for at mødes med Inia og Viggo - og det blev et glædeligt gensyn med kære Inia - og vi får hilst på Viggo, havnekaptajn i Nykøbing Falster - da det jo er der mine forældre bor, og der vi selv har haft båd liggende (dog selvfølgelig i lystbådehavnen, Viggo er havnekaptajn i industrihavnen) ja så drejes snakken jo hurtigt ind på forholdene i Nykøbing F. og omegn ...

Sammen spiser vi til aften på en kinesisk restaurant - hyggelig aften inden vi skilles for natten - næste dag vil Inia og Viggo "checke ind" på Pinocchio.

08.08.2006 Cagliari

Jeg er lige oppe at handle lidt i det nærliggende supermarked, på tilbagevejen bliver jeg overhalet af Inia og Viggo's taxi - og tilbudt et lift - som jeg dog afslår, har lige varmet benene op og der er kun et par hundrede meter til havnen - men vi mødes på havnepontonen, og jeg hjælper med at slæbe taskerne ned til båden.

De 2 bliver indkvarteret og  resten af dagen slapper vi blot af med lidt snak, læsning af nye aviser - og finder feriestemningen frem - de næste 14 dage skulle jo gerne være ferie for alle!

09.08.2006 Cagliari

Overliggerdag i dag - det er overskyet og begynder at regne - hmm, ferievejr er det vist ikke! Dog er det heldigvis stadigvæk lunt. Jeg tager på rundtur i det meste af byen for at finde camping-gas samt den føromtalte adapter til den nye cockpitbruser - det kræver en gåtur rundt i det meste af Cagliari - indtil jeg endelig finder en VVS-butik, hvor en ældre morlil står bag disken. Jeg får tegnet hvad det er jeg skal bruge - kan se masser af VVS-udstyr på hylderne - også et par af de dimser jeg eftersøger - men den gamle morlil ryster træt på hovedet, desværre sådan noget fører de overhovedet ikke!

Da jeg jo kan se hun overhovedet ikke har kigget på hylderne opgiver jeg ikke så let - og får insisterende peget på hylden med de magiske gevindomsættere ... hun roder lidt, prøver med min medbragte bruserslange - og til sidst må hun jo give sig og række mig den korrekte lille dims! Lidt spændt på prisen, som hun heller ikke har styr på den - ved ikke om hun har eller ikke har - men til 0,80 Euro er det også lidt lige meget :-)

Min rygsæk er foruden bruserslange også tynget godt ned af en 3-kilos tom campinggasflaske - undervejs rundt i Cagliari er det heller ikke lykkedes mig at finde et udsalgssted for gasflasker - men rundt om hjørnet findes der hele 2 butikker, der bytter campinggasflasker - om det er fordi begge stederne er bådudstyrsbutikker eller prisen blot generelt er høj på Sardinien ved jeg ikke, men jeg må slippe 20 € for at få byttet gasflasken - normalt betaler vi omkring 5-8 €, i Tyrkiet blev de genfyldt for omkring 3 € - vi kører på den sidste halvfulde flaske, så der er ingen kære mor - jeg bytter en tom flaske og en voldsom stak pengesedler mod en nymalet lyseblå, forseglet og betryggende tung gasflaske - og den lange travetur ned til havnen kan begynde - men trods alt rarere at skulle gå en lang tur med godt resultat af ekspeditionen end at skulle returnere med uforrettet sag!

Eftermiddagen går med at få handlet det sidste ind - de 2 nye gaster er allerede godt i feriestemning, ingen krav om sightseeing eller lignende ...

DSCN6952.JPG (416906 byte)

Inia og Viggo: Velkommen ombord, aftensmaden er klar

10.08.2006 Cagliari - Porto Malfatano (27 sømil)

Inden afsejling får vi lige tanket diesel og benzin (til påhængsmotoren og generatoren) - heldigvis var der en tankstander på havnen, ellers havde det været noget af en lang gåtur til nærmeste tankstation. Selvom vi på Malta fik anskaffet en sammenklappelig sækkevogn, så er det ulig nemmere at få hældt 150 liter diesel direkte i tanken via en slange end via 18-liters plastikdunke ... efter tankningen bliver kursen sat mod sydspidsen af Sardinien, et af målene er den lille havn Teulada, som vi besøgte for 3 år siden - hyggelig, fredelig lille havn på det tidspunkt og en rimelig pris også.

Ude af havnen får vi lidt sejl op - men det holder kun til først hjørne, så drejer vinden hurtigt imod og frisker op - og frisker op - og bygger søer op. Alle undtagen rorsmanden kan krybe i ly under sprayhooden i takt med at bølgerne står ind over stakkels "Pinocchio" - bølgerne bygger op og omdrejningerne på motoren må skrues op i samme takt!

DSCN6963.JPG (353470 byte)

Så det op med sejlet igen - Inia og Viggo samarbejder!

Efter nogle trælse 7 timer kan vi endelig sejle i læ i bugten ved Porto Malfatano, og ankre på 3 meter vand! Rart igen at ligge stille - ingen badelyst, vandet er både uklart og lidt køligt (dvs. under 27 grader ...).

I bugten - eller rettere på stranden - er placeret et par campingpladser, desværre har de også sørget for at konstruere et par tilhørende diskoteker - så hele natten har vi en enorm diskotekslarm ud over bugten - så meget for ro på ankerpladsen!

Vi forstår simpelthen ikke at man kan ødelægge omgivelserne for alle mennesker ved at spille så højt - men nogen må vel blive tiltrukket af lydniveauet - måske en døveskole eller svært høreskadede unge mennesker - ingen andre vil da undgå at blive svært høreskadede inde ved selve diskoteket når vi andre - for anker mere end 200 meter væk - er svært generet af støjen :-( - og det er ikke det første sted vi har været plaget af tilsvarende støjforurening. Men nu er jeg heller ikke een der ofte går til koncert - faktisk her jeg kun været til en enkelt koncert nogensinde (Dr. Hook omkring 2001 tror jeg det var ...)

11.08.2006 Porto Malfatno - Teulada (6 sømil)

Der er absolut ingen der har lyst til at tilbringe endnu en nat i denne larm, så vi sætter hurtigt kursen mod den lille marina Teulada - endnu en dag med frisk til hård vestenvind - med nye utrænede gaster er vi ikke meget for at sætte sejl også - een ting er at båden stamper i søerne, det er motorbådssejlere vel vant til (lyder sikkert lidt ligesom at prøve at flytte Fejø med stævnen ... det var en intern joke!) - skulle de også klamre sig fast under hård krængning så var vi da sikker på at der ikke ville være megen feriefornemmelse tilbage - så vi stamper os de 6 sømil til Teulada - hvortil vi ankommer til ved middagstid.

Havnen ligner sig selv, selv havnefogeden er den samme. Dog er der langt flere både nu end for 3 år siden. Prisen viser sig også at være en  lidt anden - lettere chokerede får vi prisen på 51 € oplyst - vi havde håbet på omkring en trediedel ... men ingen orker at sejle videre i dag - og da vi fortsat er 4 til at dele udgiften går det også - så vi bider de sure havnepenge i os - den søde pige på kontoret undskylder pænt prisniveauet - men "August er italienernes feriemåned, så deet ...". Vand og strøm er da heldigvis inkluderet i prisen ...

Solen skinner, hyggelig lille havn - så vi nyder eftermiddagen og aftenen alligevel - det er fredag, så der er en vældig aktivitet på havnen - weekenden er startet. På trods af prisniveauet er der en del gæstesejlere - ikke kun italienere. Men også en enkelt der har valgt at ankre udenfor havnen ...

Om natten bliver jeg hængende oppe - Inia og Viggo har medbragt et par afsnit af "Langt fra Las Vegas", vores p.t. yndlingsbeskæftigelse når vi skal se film - og efter et par episoder går jeg en tur med Trille, som ser ud til at nyde at blive gået med rundt i området midt om natten - hun følger pænt med tilbage til båden efter en halv times gåtur - blot hun nu er her i morgen når vi sejler videre - ellers er det vist billigere at købe en ny kat end vente en dag eller 2 på at hun kommer hjem igen ...

12.08.2006 Teulada - Porto Ponte Romano (20 sømil)

Trille er ombord om morgenen, så afsejling kan foretages planmæssigt - og for en gangs skyld får vi en rolig dag - lidt for sejl og mest for motor, men slet ikke den samme modsø og modvind som de forrige dage - så det bliver en helt hyggelig tur.

Allerede på lang afstand kan vi se Porto Ponte Romano - ligger ved et meget lavvandet område, der er en lang udgravet rende der fører ind til havnen - med elektroniske søkort, søkortplotter og et øje på ekkoloddet er det ikke noget større problem at holde kursen i den smalle indsejlingsrende - og i en stor tom industrihavn - med kun en enkelt anden sejler - kan vi selv vælge hvor vi vil fortøje.

Desværre vælger vi lige præcis den kajplads, hvor der et kvarter efter at vi har fortøjet og lagt spring ud, skal til at foregå en større fiskekonkurrence. Kajen er opdelt i små nummererede afsnit, hver beregnet til en enkelt fisker - de par fiskere, der har været så uheldige at få tildelt de pladser, hvor "Pinocchio" nu ligger og spærrer adgangen til vandet klager deres nød til "fiskekonkurrence-komiteen" som pænt beder os om at flytte - da der er masser af plads i havnen har vi ingen problemer med at "vi kom først" - og fiskekonkurrencen er yderligere kun for børn (eller meget små fiskere ...)  tilsyneladende - så vi flytter 50 meter og alle er glade! Så glade at Viggo får snakket sig til at vi bliver kørt ind til det nærmeste supermarked et par kilometer væk, af en af fiskekonkurrencedeltagerforældrene - og tilbage igen - så der fik vi lige styr på aftensmaden også :-)

Et par timer står kajkanten på den anden ende mens, de glade fiskere prøver at fange den største fisk - eller hvad nu konkurrencen lige går ud på - men til sidst har de tømt bassinet for fisk, der pakkes sammen og freden sænker sig over havnen igen.

13.08.2006 Porto Ponte Romano

Dagen tilbringes med en lang gåtur i den nærliggende by, der er en forholdsvis stor marina på den anden side af halvøen, den ser lidt åben ud mod vest så vi er glade for at vi lagde os ind i industrihavnen - der ligger vi også gratis.

Får en kop kaffe og en øl på en fortovsrestaurant, mens vi bare nyder stemningen i den lille søvnige by Porto Ponte Romano. Stort set ikke andre turister end os - dog ser det ud til at det er et yndet udflugtsmål for italienerne, og da det er weekend ser det ud til at der er temmelig mange udenbys italienere, der er kommet til byen.

Sen frokost på en lille lokal restaurant - fisk, pizza og blåmuslinger - alle blev mætte og alle glade :-) - selvom Viggo under middagen måtte yde assistance til Nykøbing F. politi, en lystsejler der var løbet tør for brændstof i "bredningen" ved Nykøbing måtte hjælpes ind af en fisker - Viggo trak i trådene - mobiltelefoner kan være en god ting :-)

14.08.2006 Porto Ponte Romano - Mahon/Menorca (207 sømil)

Både Inia og Viggo havde udtrykt ønske om at deltage i sejladsen på lige fod med os andre - eller rettere: de havde i hvert fald ikke protesteret - så vi ville da gerne udsætte dem for lidt natsejlads også - når Flemming og Charlotte kunne så kan Inia og Viggo vel også ... og vi 2 fastboende nyder når nogen gider deltage i nattevagterne på vores vegne ...

Så op før det blev lyst og så af sted - kun 207 sømil, knap 2 døgn forhåbentlig - vejret skulle være nogenlunde fornuftigt, så meget man nu kan regne med vejret på Middelhavet. Svag modvind i starten, stort set hele første dag og nat, lidt vind på andendagen.

For en gangs skyld fik jeg lov at sove næsten uforstyrret hele natten - nogen andre tog på mirakuløs vis vagterne - lidt underlig fornemmelse næsten at føle sig overflødig - men ganske behagelig - Viggo er fra sin tid som styrmand vant til vagter på 6-8 timer, så det tog han uden at kny - Inia tog sin del også - om natten dog under opsyn - men ellers var der en fin arbejdsfordeling - så kan man jo snildt sejle over de store oceaner med så kvalificeret besætning :-)

DSCN6967.JPG (361083 byte)DSCN6968.JPG (400245 byte)

Rart med en kvalificeret besætning ombord :-)

Dog var det for motor hele natten - hvis der havde været noget vind til en ordentlig sejlføring havde de ikke været så villige påstod de 2 - I skal jo bare læres lidt bedre op - I må øve jer til næste gang, der er vel en sejlerskole i Nykøbing!

15.08.2006 Porto Ponte Romano - Mahon/Menorca (207 sømil)

Nattens strabadser er overstået - sofaen var lidt ukomfortabel at sove på, men jeg får trods de uvante forhold (jeg plejer jo at være oppe bare en lille smule om natten på natsejladser, men ingen grund til at insistere på den slags i sådan en situation hvor der er villige gaster nok ...) sovet igennem - og kan afløse rorsmanden omkring ved 7-tiden. Efterhånden som dagen går kommer der lidt vind fra en nogenlunde rigtig retning og lidt sejl kommer på.

Undervejs spotter vi et par hvaler i det fjerne - de er lidt langt væk, men selve blåset kan man tydeligt se.

DSCN6955.JPG (394574 byte)

Der er altså en hval derude ...

Ved aftenstide kan vi skimte Menorca - og langt om længe kan vi liste ind i havneindsejlingen ved Mahon, op i en lille sidebugt - langsomt går det - ekkolod, kortplotter konsulteres, Annette i stævnen med en projektør - men vi får listet os ind ad indsejlingskanalen - og inde i bugten kan vi se ankerliggere i tykke lag - der er dog plads til os også, efter lidt rundtur blandt de ankrede både i bulderragende mørke (klokken er efterhånden blevet omkring 1 om natten)  hvor vi "føler" os lidt frem med ekkolod og projektør, så finder vi en tom plads, hvor vi så endelig kan kaste ankeret, som bider første gang - og snart er der ikke flere lyde ombord på "Pinocchio" end dyb vejrtrækning ...

Men en rar tur og en spændende afslutning, anløb om natten i en ukendt havn/ankerplads - nu bliver det sjovt at se hvilke omgivelser vi vågner op til når det bliver lyst!

Bugten vi er endt i er nærmest cirkelformet, lang smal indsejling og en lille "kanal" fører hen til næste bugt og videre ud i den store naturhavn, Mahon. Så det er en godt beskyttet bugt, ingen tvivl om det - selv da det blæser lidt op i løbet af eftermiddagen, ligger vi stort set helt stille - dog bliver der sat lidt småsø af den friske eftermiddagsvind.

DSCN6977.JPG (422179 byte)

Smuk ankerbugt ...

På alle sider er der borgruiner, Mahon her på Menorca har jo i mange år været en eftertragtet naturhavn - først brugte franskmændene den som stop-over under deres kolonitid i Algier, senere blev den brugt af englænderne under deres kolonitid i det østlige Middelhav - og hver ny erobrer har bebygget øen og specielt Mahon-området med utallige befæstningsanlæg.

DSCN6989.JPG (419828 byte)

Vi tager den lige igen: smuk ankerbugt ...

Selvfølgelig er specielt indsejlingen til bugten stærkt befæstet - ovenfor hvor vi ligger for anker er et kæmpe fæstningsanlæg, måske basis for at få dækket lidt af mit militære "underskudslager"?

DSCN7003.JPG (409592 byte)DSCN6997.JPG (427655 byte)

Endelig noget militært isenkram - altså ikke hende i den orange bluse, det er vel nærmest en slags software ...

Efter at have nydt at være stilleliggende og beundret de nye omgivelser, som vi jo ikke kunne se så meget af om natten da vi ankom, så søsætter vi gummibåden og tager på en lille ekskursion på land - dog sejler vi først i gummibåden ind til nabobugten for at se om vi kommer tættere på beboede områder der - men det gør vi ikke så tilbage til vores "egen" bugt igen, og hen til stranden.

Det viser sig at trangen til at komme på land bunder i lidt divergerende ønsker - Inia og Viggo har haft en lille konkurrence om at holde op at ryge mens vi sejlede og har derfor ikke haft cigaretter med - de er nu båret af et tilsyneladende ubærligt ønske om at gense en lille papkarton med teksten "Muerte", "Cancer" etc. - vi andre har ikke helt samme trang (vi har stadig øl og vin nok ombord ...;-)) - så vil hellere på besøg i det før omtale fæstningsanlæg - så vores vejes skilles for et par timer.

Annette og jeg traver hen og op til fortet - som viser sig at være et kæmpe anlæg, bygget lige omkring 1900-tallet - desværre for designeren lige før man opfandt de langtrækkende baglade-kanoner, monteret i kanontårne hvor kanonrørene kan både drejes og hæves/sænkes - fortet er designet til at yde et godt forsvar mod de gamle forladekanoner - men er så blevet overhalet af moderne langtrækkende våben, og har faktisk aldrig været taget i brug.

Har været benyttet som fængsel og rekruttræningsområde - men aldrig set krig eller uroligheder i virkeligheden.

Vi bruger et par timer på at vandre rundt på det kæmpestore område, som fortet er konstrueret på. Sidst beser vi de kæmpe 50-cm kanonrør, som blev monteret op til 2. verdenskrig. Det tog 3 år at få transporteret kanonrørene op til fortet samt monteret endeligt - da var krigen stort set forbi igen ...

Vi sms'er lidt med Inia - de har fundet lidt indkøbsmuligheder - og vender tilbage til gummibåden - nu har eftermiddagsbrisen rejst en krap sø, så det bliver en våd fornøjelse at finde ud til "Pinocchio" igen - påhængsmotoren har også udviklet den dårlige vane at svømmeren i karburatoren hænger, så efter et varierende antal sekunder drukner motoren sig selv - temmelig irriterende (problemet blev først løst da vi lå for anker ved Gibraltar, med komplet adskillelse og rensning af karburatoren ...) - efterhånden lærte jeg dog at åbne og lukke for benzinen med mellemrum, når motoren var ved at drukne begyndte den at hakke og benzinhanen skulle så lukkes - efter et stykke tid skulle benzinhanen så åbnes så den ikke stoppede på grund af mangel på benzin - en lidt besværlig affære, specielt i søgang ...

10 minutter efter at Annette og jeg  er kommet ud til båden, får vi en sms fra Inia og Viggo - nu er de også på stranden :-)

Så på den igen - jeg bliver vådere og vådere - men vandet er varmt og solen skinner så hvad pokker ...

16.08.2006 Mahon

Der er lidt langt ind til selve byen her hvor vi ligger - så vi vil prøve at ankre op lidt tættere på - op med ankeret og så sejler vi længere ind i bugten. Der er ikke de helt store ankringsmuligheder - og belært lidt af erfaringen med prisen i Teulada (og tidligere fra Ibiza) er trangen til en marina nærmest ikke-eksisterende - men endelig finder vi et sted midt i bugten, i læ af en lille ø, et rimeligt sted at ankre.

Og så ind i gummibåden til nærmeste kajkant - nu må vi på sightseeing  ...

En lang gåtur langs vandet, smuk udsigt, masser af skibe - fra lystbåde til kæmpestore cruiseships - pæn og velholdt havneområde - havnen ser ud som om den virkelig bliver brugt.

Og så lidt ind i selve Mahon by - et indkøbscenter bliver hurtigt besøgt - jeg finder lidt internetadgang - vi får handlet lidt. På vejen tilbage til gummibåden finder  vi en restaurant hvor den sene frokost indtages.

Tilbage i båden kommer en fyr rundt i en jolle - han kommer tilsyneladende fra et lokalt bageri eller supermarked, han tilbyder at komme med frisk morgenbrød næste morgen - vi straks indgiver en bestilling - vil da være rart at stå op friskbagt morgenbrød til morgenmaden :-)

DSCN7019.JPG (355396 byte)

Dagens billedhøst studeres

17.08.2006 Mahon - Isla de Aire (6 sømil)

Om morgenen venter vi forgæves på den lovede morgenmad - han skulle have været der klokken 8.30 cirka - da klokken bliver hen ad 9 opgiver vi ham og må indtage det daggamle brød, vi trods alt har liggende - så ingen må starte dagen på tom mave - vi undrer os lidt over bagerens udeblivelse, men da vi ikke har betalt forud er tabet til at overse ...

Til gengæld kommer der lidt senere en officiel gummibåd fra havnemyndighederne - det er ikke tilladt at ligge for anker i Mahon-bugten - man skal enten gå i marina (nej tak!) eller hvis man vil ankre, så gøre det i den bugt vi forlod i går formiddags. Nå, han er ikke særlig insisterende - ikke noget med "vamos - pronto!", så vi får lov at ligge til vi har klaret dagens indkøbstur.

Så Viggo, Annette og undertegnede sejler ind til byen igen i gummibåden, får klaret indkøb til 3-4 dage og lidt Internet når vi også.

Og ved 14-tiden forlader vi Mahon og sejler sydover til en lille ø, Isla del Aire hvor vi vil prøve at ankre op.

Selvom bunden ved den lille ø er meget stenfyldt lykkes det at få ankeret til at bide nogenlunde - hvis det blæser op er vi nok nødt til at sejle - bugten er heller ikke særlig beskyttet i det hele taget - og resten af dagen tilbringes med lidt hav- og solbadning.

Natten bliver fredelig nok, ingen pludselige vinde giver grund til ængstelse heldigvis - dog er ankerpladsen lidt urolig på grund af dønninger.

18.08.2006 Isla de Aire - Playa de la Mesquida/Mallorca (42 sømil)

Vi vil prøve at finde en mere beskyttet og fredelig ankerbugt på sydsiden af Menorca - men ganske typisk da vi sejler langs sydkysten, drejer vinden selvfølgelig i syd, så nu er den læ kyst på nordsiden ...

Nå - vi skal jo ligesom videre alligevel, så i stedet smutter vi til Mallorca - kun 40 sømil væk. Finder på nordsiden af Mallorca en tilsyneladende fredelig ankerbugt, Playa de la Mesquida ...

Aftenen tilbringes i stjerneskær og med hyggelig snak omkring cockpitbordet. Og først ud på de små timer falder vi omkuld i køjerne - vist nok ikke helt ædru denne aften ...

19.08.2006 Playa de la Mesquida - Puerto de Costa de los Pinos (4 sømil)

Og det kommer til at svie til os - for klokken 4-5 om morgenen begynder det at blæse op, selvfølgelig fra nord! Heldigvis har Annette holdt ankervagt for ganske hurtigt bygger den alt for velkendte middelhavssø op, så vi ligger og hugger noget for ankeret i pålandsvind - der er desværre kun een ting at gøre: op med ankeret og videre til en anden bugt med mere læ for den nu ganske kraftige nordvestenvind, øv!

DSCN7029.JPG (388181 byte)

Selv et rødøjefilter hjælper ikke her - bemærk tidspunktet - og hele 3 colaer!

Viggo opdager ikke noget - sover trygt videre under det hele - mens vi andre 3 får hevet ankeret op og sat kursen østover - så må vi se hvor vi ender.

Kun en times sejlads væk er der atter en lille bugt, som ser ud til at give læ for mordvestenvind. Et par andre ligger opankrede her, ser ud som om de ligger nogenlunde - så vi dropper ankeret udfor den lille badestrand - og får sovet et par timer mere.

Da vi vågner kan vi se at andre også er blevet overrasket af den pludselige vind, for nu ligger der 4-5 andre både, som ikke var der da vi kom!

Dagen tilbringes med afslapning - nattens udskejelser og den ublide opvågning kræver en stille dag ...

DSCN7032.JPG (446856 byte)

For anker i regnvejr - ja, ja - Mallorca har det hele ...

20.08.2006 Puerto de Costa de los Pinos

Tilbringes ganske som dagen før - afslapning, sol- og vandbadning.

Om eftermiddagen tager vi os dog sammen til at sejle ind i gummibåden til den lille overfyldte strand. Og går så en lang tur rundt i den lille by - selv om der er masser af turister virker byen ikke særlig berørt af det, ganske køn lille by.

DSCN7037.JPG (392219 byte)

Fast forankret skulptur

Dagens højdepunkt er en lille bod, hvor der sælges lakrids :-)

21.08.2006 Puerto de Costa de los Pinos

Også i dag får vi bemandet gummibåden, men denne gang sejler vi ind til havnen - der er stadig lidt sø når vi kommer væk fra læet ved ankerbugten, så det kunne godt bliver en våd tur tilbage til "Pinocchio" - men det problem kigger vi på senere ...

Vi får handlet lidt, internettet lidt, Inia og Viggo får booket et hotel i Palma de Mallorca til om et par dage. Og ellers blot kigget lidt mere på den hyggelige lille by.

Annette, Inia og Viggo vælger at gå hen til stranden og overlade gummibådstransporten til undertegnede - så jeg får lov til at blive våd helt alene, før jeg kan hente de 3 inde på stranden. 

22.08.2006 Puerto de Costa de los Pinos - Puerto Colom (22 sømil)

Vi skal til at tænke på at finde et sted hvor vi kan sætte Inia og Viggo af igen - så sætter kursen lidt sydover,  til Porto Colom regner vi med - det er stadig højsæson, så antallet af andre sejlere og charterbåde i de mallorquinske farvande skulle være ret stort - så det kan være svært at finde en ledig ankerplads - men vi håber det bedste, alternativt må vi blot sejle hele vejen til bugten ved Palma de Mallorca.

Inden afsejling er vi dog lige inde i den lille marina, hvor vi får tanket diesel og lidt mere øl - begge ting ser ud til at forsvinde ganske kvikt af en eller anden grund ...

Fredelig sejlads langs Mallorcas østkyst, smuk natur men meget bebyggelse langs hele kysten - ligner lidt fastlandet, dvs. Costa del Sol, bebyggelse stort set på hele kyststrækningen, store hoteller, villaer m.v.

Indsejlingen til Porto Colom er lidt kringlet, men når man først er inde i selve bugten viser det sig at den er ret stor og heldigvis med rigelig plads til at ankre op. Så vi finder hurtigt en plads med plads til at svaje rundt - og ankrer op. En dejlig beskyttet havn, smal indsejling der yder en god beskyttelse mod dønninger, og selv om bugten er ret lavvandet er der dog god plads til at ankre op over det meste.

Hilser på en anden dansk båd, som også ligger her for anker.

Om aftenen får vi brygget en hyggelig afskedsmiddag sammen på "Pinocchio" - ovnbagt lam med stegte kartofler, herligt at ovnen fortsat virker :-) - hvilket den nu desværre er holdt op med ...

23.08.2006 Puerto Colom

Inia og Viggo får pakket deres habengut sammen - og vi sejler alle 4 ind i gummibåden for at finde transportmuligheder til de 2, som skal checke ind på hotellet i dag, 2 overnatninger og så hjemflyvetur fredag.

Vi overvejer at leje en bil, for at køre dem til Palma de Mallorca og deres hotel - men det lykkes ikke at finde en udlejningsbil. I stedet spiser vi en hyggelig frokost på en af havnerestauranterne, Viggo og  Lars sejler ud og henter bagagen - og ved 2-tiden kan vi sige pænt farvel efter 2 hyggelige uger sammen på Sardinien, Menorca og Mallorca!

Igen dejligt samvær med søde mennesker - og med den rette indstilling til at bo sammen på et lille område som en båd jo er, og til alle de små specielle forhold og situationer, der altid opstår ombord på en sejlbåd - og det havde både Inia og Viggo i rigt mål - så er der ikke noget overraskende i at vi havde 14 rigtig dejlige dage sammen ombord på "Pinocchio" - også denne gang :-)

Vi andre 2 kan sejle tilbage til nu ganske tomme "Pinocchio" - og lade hvilen falde over os endnu en gang.

DSCN7040.JPG (342896 byte)

Der er altid noget at gøre for en husmor ...