Flemming og Charlotte ankommer i fin stil i lejet bil - desværre ankommer de omkring klokken 01:30 - så det tager lige en rum tid inden vi finder køjerne, der skal jo lige snakkes lidt :-)
Sådan ser forkahytten normalt ud 2 minutter inden vi forventer gæster ...
Og så bliver vi vækket klokken 8 om morgenen af havnefætteren - der ankommer nogle store lystbåde, de skal tilfældigvis ligge her hvor "Pinocchio" ligger - så "mon vi vil være så venlige at flytte, der er plads længere nede af kajen. Bare indenfor løbet af 10 minutter, så vil det være i orden, så skal de ikke forstyrre mere ..."
Vi får modstræbende lettet anker og flyttet os 50 meter hen ad kajen til en ny plads - men så kom vi da tidligt op den dag ...
Morgenmaden blev klaret i nogenlunde fordragelighed - ingen forventede større udskejelser, men alligevel tryllede Annette æg og bacon frem i lange baner - gæsterne var sikkert vant til den slags hjemmefra - vi andre (det er også mig) - som normalt ikke udsættes for den slags udskejelser undtagen ved festlige lejligheder - kunne jo så udlede at dagen i dag var en såkaldt "festlig lejlighed" - og ganske rigtigt, så spændende gæster som Flemming og Charlotte ser vi jo kun en enkelt gang om året ombord på Pinocchio ...
Med de ejendomspriser vi har i Danmark p.t. så burde man måske starte med at sælge "festlige lejligheder" ... nå det var vist et sidespring, tilbage til hverdagen!
Efter morgenmaden og lidt planlægning - så blev det enstemmigt besluttet at da vi havde bil til rådighed så var det jo med at benytte den - så dagen blev brugt på et besøg på Etna. En pæn køretur på en god times tid - med vejledning fra GPS-navigatoren, som kyndigt og uden mange svinkeærinder (= omveje) bragte os op til indgangen til det allerhelligste, nemlig hvor ekskursionerne til Etna tog afspring fra ... jeg havde jo det hele i frisk erindring (fra for 2 år siden), så tilbød uselvisk at sidde i bilen og holde førersædet varmt mens de andre så ville udsætte sig selv for strabadserne med at bestige Etna - slukørede kom de tilbage 5 minutter senere: "Etna var lukket i anledning af tåge" ... man kan da ikke lukke en vulkan på grund af naturens luner - det svarer da til at lukke et hospital på grund af helbredsmæssige årsager!
Hmm - lettere slukørede forlod vi bjerget - lidt lava måtte der dog på bordet, så i stedet fandt vi en lille landsby - et af de steder hvor lavaen mirakuløst var stoppet, kun 25 meter før landsbyens første huse ellers var blevet lavaens bytte - som tak for hjælpen (??) var der nu rejst en mindesten og stedet var erklæret helligt område - eller noget - masser af lava, udsalg af souvenirs, en statue af "Madonna Frios Fraden Varmelava" var rejst - så var dagen (næsten da) reddet!
"Madonna Frios Fraden Varmelava" - og et par kønne planter
Sædvanlig hygge til aften - dog nåede vi ikke hjem i tide til klokken 17-drinksene - men så vidt jeg husker blev der så uddelt dobbelt ration i anledning af dagens sightseeingmæssigt skuffende resultat :-)
12.07.2006 Syracusa
Overskyet og regnvejr fra morgenstunden - men bilen måtte jo benyttes, så vi fandt ("vi" det var mest Charlotte ...) endnu en location, hvor underholdningsværdien, selv på en regnvåd formiddag, var helt ok - et næsten underjordisk stenbrud, hvor man i tidligere tider havde udhugget granitsten til bygning af husene i Syracusa. Igen lidt imponerende at se hvad man i gammel tid kunne få fra hånden med primitive værktøjer. Og så en slags botanisk have, hvor man også i tidligere tider, havde dyrket alt muligt grønt ...
Lidt regn kan da ikke holde os fra sightseeing - fik vist heller ikke noget valg! Men det var nu et meget flot sted ...
På hjemturen nåede vi så lige at bese en enkelt kirke - et af Syracusas vartegn, en nyere konstruktion, ikke særlig kirkelig i mine øjne (hvor kirker skal bestå af kirkeskib, tårn og våbenhus, alt sammen hvidkalket med røde teglsten!) - men sådan er opfattelserne så forskellige ...
Kirken i Syracusa - da Charlotte medtog guidebogen kan jeg ikke oplyse navnet, beklager :(
Om aftenen havde Trille dagens højdepunkt med de mange lystfiskere, der stod opstillet på kajen - da hun først fandt ud af hvad de lavede og kunne høre og se de små fisk sprælle rundt når de blev hevet ind og taget af krogen, så forsvandt hendes normale tilbageholdenhed/skyhed og hun nærmest klinede sig op ad lystfiskerne - den første fisk forsvandt fra en ende af, og så hen for at tigge flere - tror hun nåede at tiltuske sig 3 fisk før hun havde fået nok!
Hvor mon de kommer fra?
13.07.2006 Syracusa
Endelig en dag med fornuftig aktivitet - indkøbsdag! - så et besøg i det lokale Carrefour-supermarked - der skulle jo provianteres til et par dage eller deromkring. Vi ville tage ud for anker en dag eller 2 og derefter smutte en tur til Malta. Som sædvanlig lange ophold ved vinhylderne - af praktiske årsager havde Flemming og Charlotte ikke medbragt våde varer fra den toldfri butik i lufthavnen - priserne er faktisk lige så gode i de store supermarkeder rundt omkring i Europa - så der skulle jo overvejes hvilke typer og mærker der ville egne sig til klokken 17 - det tog sin tid. Men efterhånden kender vi jo hinandens vaner alle 4 - så egentlig var der ikke den store uenighed om hverken de våde varer eller hvad morgen- og aftensmaden skulle bestå i - så indkøbsvognen fyldtes ganske af sig selv - og så var det godt med en bil til transporten!
Fik fyldt det sidste vand på vandtankene - desværre kom "nogen" til at fylde vand på dieseltanken (Flemming, jeg skal stadig nok lade være med at fortælle hvem det var ...) - så der blev lige brugt et par timer på at tømme det ud - så meget vi kunne, resten måtte vandudskilleren tage - motoren kunne da køre uden problemer igen. "Nogen" var lidt kede af uheldet - "andre" (skal nok lade være med at fortælle at det var Charlotte ...) var lidt skadefro - "resten" (ja det må så være mig og Annette) tog det som et hændeligt uheld - det var godt det ikke var diesel i vandtanken i stedet, det havde vi nok været mere kede af ...
Så var vi endelig klar til at forlade Syracusas havnekaj - som i øvrigt var gratis at besøge - kun vand og strøm skulle man betale for - så om eftermiddagen fik vi lettet anker (efter lidt besvær idet naboen havde "krydset" vores ankerkæde med sin - vi var der først :-) - en venlig italiener kom ud i sin jolle og hjalp til) og søgte ud i bugten, hvor Mirtzswee fortsat lå for anker også. Efter aftensmaden var vi alle lige ovre på Mirtzwee for at sige farvel (vi ville sejle til Malta næste morgen) - et lidt rørt farvel, det ville jo formodentlig vare nogle år inden vi er tilbage i Middelhavsområdet, og hvor tit kommer man lige forbi Schweiz i sin sejlbåd ...
Hygge ombord på Mirtzswee - Annette, Peter og Esther
Så atter en vemodigt farvel til søde sejlervenner - Peter og Esther fra Mirtzswee.
14.07.2006 Syracusa - Malta (85 sømil)
Vi sover alle lidt længe om morgenen - Flemming er lidt smådårlig, men planen er lagt og kan ikke sådan ændres - dagens mål er Malta - eller rettere morgendagens mål, der er længere fra Syracusa til Malta end blot lige en dagsejlads så vi ville tage natten til hjælp også - og ved 11-tiden bliver ankeret hevet op, et sidste farvel til Mirtszwee - og så kurs mod Malta.
I starten ud af bugten svag vind, i løbet af aftenen kommer der dog lidt vind så vi først for genuaen (mens vi spiser aftensmad), senere både storsejl og genua og til sidst kun genuaen kan holde en rimelig fart til Malta.
Charlotte har rortjansen - Flemming bjærger storsejl
Aftensmaden blev en rimelig (når jeg nu selv skal sige det ...) "Coq-au-vin" - som alle så ud til at nyde med stor fornøjelse (der var i hvert fald ingen der åbenlyst turde klage ...), og så blev nattens vagter fordelt - jeg tog til klokken 24.00, Flemming og Charlotte til klokken 03.00 og Annette vistnok det sidste.
Aftensmad på vej til Malta
15.07.2006 Syracusa - Malta (85 sømil)
Og klokken 04.30 anløb vi Valletta havn på Malta - et flot syn at ankomme midt om natten, med den belyste borg og hele lysskæret fra byen i baggrunden. Altid en interessant oplevelse at anløbe havne om natten - men nu har vi jo været her før, så forholdende var nogenlunde kendte. Vi ankrer op midt i havnen, tæt på marinaen - vi har jo den dumme kat ombord, så må ikke ligge "landfast" - og så sparer vi jo også de havnepenge!
Valetta by night
Flemming, Charlotte og Annette lægger sig - jeg bliver oppe for lige at se om vi ligger ok for ankeret og om nogen evt. vil indvende noget mod at vi ligger for anker. Men alt er fredeligt - og ved 8.30-tiden starter vi morgenmaden - og så kan vi starte lidt sightseeing.
Flemming og jeg tager først ind i gummibåden - vil gerne se om vi kan få en ekstra vandudskiller/dieselfilter, dette kunne så seriekobles med den eksisterende vandudskiller, så vi er sikre på at alt vandet bliver siet fra inden det når indsprøjtningspumpen - det viser sig (det er lørdag) at butikkerne lukker klokken 13 allerede - så vi når ikke ind for at handle før mandag igen. Men vandudskilleren når vi da lige at investere i ...
Senere på eftermiddagen tager vi alle bussen ind til centrum. Finder ud af at der i denne weekend er en eller anden festlighed, man fejre "Jomfru Et Eller Andet" - eller var det "Madonna Jag Sga Gidaskaya" - noget religiøst i hvert fald med optog, fyrværkeri med videre. Så var resten af weekenden ligesom afsat :-)
Aftensmaden klares på en af de utallige restauranter i byen - jeg husker mest myggeangrebene fra den aften ...
16.07.2006 Valetta
Alle sov som små børn om natten - og efter morgenmaden var der sightseeing - dvs. jeg måtte nødtvungent ofre mig og blive tilbage på båden, nogen måtte holde øje med ankeret - men Flemming, Charlotte og Annette tog til Valletta for bl.a. at besøge udstillingen om korsridderne - og åbenbart en af de tilstødende cafeer, jeg så dem ikke igen før om eftermiddagen! Også lidt udsigt når de at indtage på vejen tilbage til Pinocchio (kan jeg aflæse i logbogen - om den var god eller dårlig eller blot udsigtsløs fremgår ikke helt af notatet ..)
Men tilbage til båden nåede de da i løbet af eftermiddagen. Jeg var i mellemtiden vågnet så meget op (havde faktisk arbejdet hårdt med at monteret den nye vandudskiller og afprøvet den) at jeg gerne ville deltage i eftermiddagens udflugt - også til Valletta, hvor det før omtalt optog skulle finde sted om aftenen.
Så nok en bus til Valletta - og sandelig - efter lidt søgen og ventetid - var der et kæmpe optog, præster, kirketjenere (5-6 år gamle - det rene børnemisbrug!) - men fornemt og højtideligt - ufattelig så megen energi, kræfter og penge der bruges på religion rundt omkring - men det betyder jo en del mere for nogen end for andre.
Hallo dernede, kan du lige hjælpe mig ned?
Flot, flot kirke - og bagefter kæmpe procession
Børnearbejdere - og forventningsfulde tilskuere
"Kære Vorherre, lad det ikke begynde at regne"
Hmm, jeg er løbet tør for en passende kommentar - "den tykke synger" måske? - og mere procession
Aftensmaden indtages på en indisk restaurant, som jeg personlig har udset mig - de andre må bare følge med - store portioner, vi kæmper bravt for at komme igennem dem ...
Det er fyrværkeriet nederst til venstre ...
17.07.2006 Valetta
Efter morgenmaden tager vi atter en bus, denne gang til Mdina og Rabat. Et besøg i Sct. Pauls kirke får vi lige presset ind i programmet - er nede i krypten, hvor en venlig maltesisk guide fortæller om kirken, krypten og de helgener, der blev "skabt" her
Udsigt over Valletta havn - en helgen
Så når vi hen til nogle meget omtalte katakomber - i guidebogen altså, ingen af os havde hørt om dem før. Kun den øverste etage er tilgængelig, men hele det underjordiske område strækker sig over xxx m2. Forholdsvis imponerende gravplads, selv om det slet ikke står mål med katakomberne i f.eks. Paris. Katakomberne er helt tomme, dvs. ingen gamle knogler eller andet efterladt fra deres oprindelige brug. Hvilket gør forestillingen en anelse tam, men så mindre makaber.
Nogen gode skår på linien - nå, er det bare dig Annette ...
Lidt gåtur rundt i Rabat, som tidligere var Maltas hovedstad. Byen ser ud til at bestå af meget høje hvidkalkede bygninger, ikke mange vinduer ind mod gaderne. Pragtfuld udsigt over hele Malta og i det fjerne Valletta by. Og så frokost på en lille lokal beverding, meget hyggeligt.
Bussen tilbage til Valletta og "Pinocchio" - og nu vil vi lige opsøge et supermarked for at handle ind til et par dage - jeg hopper på en bus, som de andre desværre ikke når at komme med. Og det lykkes mig at fare vild på vejen til supermarkedet - må gå mange lange kilometer og til sidst tage en bus tilbage. Når lige at møde de andre 3 mens de er ved kassen i supermarkedet - så jeg fik ikke lov at bestemme hvad menuen skulle bestå af de næste par dage ...
18.07.2006 Valetta - Marsaxlokk (33 sømil)
Får efter morgenmaden hevet ankeret op og sejler syd om Malta til en stor bugt med industrihavn - ikke nogen speciel oplevelse. Badestigen er nu endelig genmonteret og afprøves forsigtigt af Charlotte - vandet ser ikke specielt spændende ud, så vi andre nøjes med at beundre Charlottes svømmestil :-)
Charlotte beundres - Trille er også bange for delfinerne ...
19.07.2006 Marsaxlokk - Guejna-bugt (10 sømil)
Om morgenen sejler vi alle ind i gummibåden og kigger lidt på den lille by vi ligger ud for. Hverken byen eller bugten er særlig spændende, så vi letter anker og sætter kursen mod en lille bugt Guejna.
Undervejs kommer vi forbi et sted kaldet "De Blå Grotter" - vi vil godt lige ind og se denne højt besungne seværdighed og kan se utallige små udflugtsbåde valfarte til og fra fyldt med andre oplevelseshungrende turister - så det må være spændende!
Kan desværre ikke ankre nogen steder i nærheden, så beslutter at sejle skiftevis 2 og 2 ind i gummibåden - de andre 2 holder så Pinocchio sejlende.
De blå grotter
Ikke nogen særlig interessant oplevelse - godt nok er der grotter, men særlig blå eller særlig store eller særlig nogetsomhelst vil jeg ikke finde på at kalde dem - så oplevelsen bliver lidt a la den vi havde på Kephalonia, hvor den græske guide var nødt til hvert 30. sekund under rundturen i udflugtsbåden at sige med høj og insisterende stemme "Nice, huh?" ellers var vi vist faldet i søvn ...
Men godt vi slap for at betale for besøget denne gang - kun lidt benzin til påhængsmotoren :-)
Egentlig utroligt hvor mange steder man ser en eller anden lillebitte "ting" (en grotte, en lille bakke, en forfalden hytte, en gammel sten, en ruindynge, et gammelt træ - hvad som helst) blive slået stort op i turistbrochurer og turistinformationerne som værende et "must" at besøge - og som møl tiltrukket af et lys valfarter vi bevidstløst hen til dette "helt unikke sted", betaler forventningsfuldt for adgangen og forventer så "historiens vingesus" om ørerne på os - og i stedet får vi blot serveret en gang tilfældig "naturens luner" tilsat et par "oplysende skilte" for at gøre det hele lidt mere spiseligt ... eller også er det bare mig der er begyndt at have fået nok af disse turistfælder, som kun er kreeret for turisternes og omsætningens skyld - så kan vi da bruge en halv dag af vores ferie (2 timers transport, ½ times sightseeing, 2 timers transport) på at føle os lidt kulturelle og oplyste og med ro i sjælen lægge os tilbage på stranden (eller for vores vedkommende tilbage i cockpittet på båden) - ferien gik skam ikke bare med at slappe af og drikke retsina ...
Hmm - det var dagens sure opstød - nu skal I slippe for mere af den slags foreløbig!
Til gengæld får I så lige "Pinocchio" for spiler - smukt syn - synes jeg ...
Vi fortsætter vores lille sejltur til Guejna-bugten, hvor vi ankrer ved 17-tiden. Alle hopper i det varme blå Middelhav - og eftermiddagsdrinksene serveres lettere forsinket men det ødelægger ikke den gode stemning!
Vi ror ind på stranden for at grille - først Flemming og undertegnede for at starte grillen og de 2 unge damer kommer så senere (eller rettere bliver hentet i gummibåden) - og vi har en hyggelig og fredelig aften rundt om grillen.
Grillaften
Natten bliver noget urolig da dønningerne står ind i bugten - og jeg må lægge mig med feber og er lidt sløj og sølle - det må være den uventede oplevelse med havbaderiet der har en forkert effekt - måske er jeg blevet overfølsom for vand? - hvem var det også der insisterede på at få genmonteret badestigen!?
20.07.2006 Guejna-bugten - Skt. Niklau-bugt/Comino (13 sømil)
Jeg er stadig lidt sløj så de andre 3 må klare ankerophaling ganske alene - det går efter forventning ganske smertefrit - og kursen sættes vestover mod den lille ø mellem Malta og Gozo, Gomino.
Første bugt er lidt rigelig fuld så vi ankrer i næste bugt, som næsten er tom. Dog er den ene side af bugten optaget af et hotelkompleks med tilhørende aktiviteter for turisterne - en kaj til brug for udflugtsbåde, udlejning af sejl- og motorjoller, vandcykler etc.
Jeg er efterhånden blevet så frisk at jeg kan starte på at fiske lidt med en lillebitte krog - og sandelig, det lykkes at fange en lillebitte fisk (8 cm lang) - som Trille har megen morskab af at fortære - alt spises, hun gnasker simpelthen fisken i sig fra den ene ende til den anden - og vil gerne have flere fisk - men desværre bider de ikke længere på - i stedet fanger vi en vildfaren Hobie-Cat ...
Fisk er gååt - Bøøøvs ...
3 turister har lejet en lille sejljolle, en Hobie-Cat (katamaran). De har absolut ingen som helst fornemmelse for at styre en sejlbåd - sejlene dasker rundt - først styres direkte mod vinden - så drejes først den ene vej så den anden - helt tilfældigt hvad der sker. Og vi bliver selvfølgelig indblandet - først får vi afværget et angrebsforsøg - de sidder som forstenede da der kommer lidt vind og jollen får fart på med kursen direkte mod "Pinocchio" - i første omgang kan jeg få dem skubbet væk mens de griner undskyldende - og jollen får en ny (tilfældig) retning væk fra os - men kun et par minutter, så er de på vej mod os igen - ganske som et af de før omtalte møl drages Hobie-Cat'en mod "Pinocchios" højblankpolerede fribord (!) - igen får vi skubbet dem væk, denne gang desværre kun lige uden for rækkevidde og med et lille vindpust får de omhyggeligt skrabet et af stævnbeslagene på jollens ene stævn, hen ad siden på stakkel "Pinocchio" ...
I første omgang så det ikke ud af noget, men ved nærmere eftersyn er der en ret dyb ridse - så Flemming og jeg entrer gummibåden og sejler efter dem for at få afklaret noget forsikringsspørgsmål. Videre ind til udlejningsstedet, hvor de hævder at det er den tyske turist, der har lejet jollen, der må klare det med hans egen forsikring.
Men manageren af udlejningsjollerne kommer dog ud i sin motorjolle og besigtiger skaden - og vi bliver nu alle indkaldt til SAMTALE hos hotelmanageren. Stemningen er bedemandsagtig, alle er meget alvorlige og seriøse - hotelmanageren spørger om nogen er kommet til skade - hvilket alle jo benægter (stakkels "Pinocchio" tæller ikke i denne forbindelse) - hvilket hotelmanageren udtrykker en vis glæde over ...
Så bliver de enige med tyskeren om at han skal kontakte sit forsikringsselskab - det går der så lidt tid med, han skal lige ringe til Tyskland osv. osv. - så til sidst synes jeg der gøres lidt for meget ud af det, det er trods alt en skramme, der kan spartles og males på et par timer når vi en dag får tid - og hvis forsikringsselskabet blandes ind i det, så ender det vel med syn og skøn og flere dages ventetid på det osv. - men helt skal de jo heller ikke slippe - så jeg foreslår tyskeren at i stedet for alt det rod med forsikringsselskabet, så giver de en middag på hotellet - og han accepterer med det samme ...
Så Flemming og jeg kan sejle tilbage til "Pinocchio" og invitere damerne på middag på hotellet - de accepterer også med det samme!
Så om aftenen majes alle ud i deres fineste skrud - og vi får serveret en fin middag - eller serveret og serveret, det viser sig at hotellet om aftenen har tag-selv-buffet, så vi serverer sådan set os selv - men maden er god nok og i rigelige mængder - og tyskeren har skam sørget for 1 flaske vin til deling til os 4 - da vi forsøgsvis prøver at bestille endnu en flaske vin på hans regning får vi omgående prisen oplyst ...
Og på hotellet kan man ikke bare købe noget med kontanter, det bruger man ikke - det er åbenbart et hotel med fuld forplejning - skal man købe noget ekstra skal man først købe et specielt "betalingskort" i receptionen - minimumsbeløbet var så vidt jeg husker omkring 100 kroner - dette betalingskort kan man så bruge til at betale i baren og restauranten med - lidt omstændeligt, så vi nøjes med den ene flaske vin til maden.
21.07.2006 Skt. Niklau-bugt (Comino) - "Dansk Folke Ferie"-bugt (7 sømil)
Ferien
er ved at synge på sidste vers og der skal arrangeres billetter hjem –
Charlottes søster er noget ved ”musikken” hos ”Dansk Folkeferie”
(DFF) – som også har et feriecenter på Malta.
Så
vi sætter kursen mod den lille bugt hvor dette feriecenter er placeret. På
en eller anden måde var der opstået nogle ganske høje forventninger om besøget
i denne lille bugt med DFF – noget med stor middag om aftenen, måske
indlogering på hotellet – og selvfølgelig alt sammen på nogen andres
regning, man kender vel nogen der kender nogen …!
Så
fulde af forventninger kastede vi anker i den ret store bugt – et hav af
andre både lå her, vandskiløbere, jetskisejlere, sejljoller, motorjoller,
sejlbrætter turnerede i en lind strøm rundt om i bugten – mindelser om
myldretid i Københavns centrum trængte sig hurtigt på …
Annette,
Charlotte og Flemming tog gummibåden ind til stranden for at checke DFF og
indkøbsmuligheder etc. Ved tilbagekomsten var der meget stille omkring den
store middag og hotelopholdet – jeg turde ikke spørge om hvordan det gik
– men da der blev gjort anstalter til at lave aftensmad ombord, kunne jeg jo
nok regne ud at nepotismen ikke strakte sig længere end til flybilletterne
tilbage DK – og så tror jeg ikke vi snakker mere om det emne, det er jo en
forholdsvis offentlig hjemmeside dette her!
Efterhånden
som aftenen faldt på, døde også aktiviteterne på vandet hen – og vi
tilbragte en rolig nat for anker.
22.07.2006
"Dansk Folke Ferie"-bugt - Valletta (10 sømil)
Vi
sejler tidligt tilbage til Valletta, hvor Flemming og Charlotte skal flyve hjem
fra. Vi
får ankret op med 2 ankre (stævn og hæk) – så ligger vi uden at svaje
rundt og kan dermed ligge tættere på de andre opankrede både.
Flemming
og Charlotte får pakket deres grej sammen – og de bliver sejlet ind til
kajen og kan tage en bus, først til centrum af Valletta og siden til
lufthavnen.
14
dage er gået med hyggeligt selskab – som sædvanlig fristes man jo til at
sige – så båden føles lidt tom, da de 2 er stået af. Men på de 14 dage
synes vi også vi nåede at få oplevet mange ting – og vores 2 kære venner
udtrykte da også en vis tilfredshed med opholdet og oplevelserne, men de var
jo også selv med til at generere det hele – vi kan kun sige at uden Jer så
havde det ikke været de samme 14 dage J
Alene
ombord igen bruges dagen på lige at falde tilbage i vante folder igen –
flytte lidt rundt på indretningen igen, osv.
23. - 26.07.2006 Valletta
De næste 4 dage bruges på at få monteret nyt laderelæ, skiftet olie og fikset diverse andre småting på båden. Også en cockpitbruser samt tilbehør til installationen bliver indkøbt. Det lykkedes os også at få brugt de sidste malteser pund dels på Kentucky Fried Chicken (ingen fornøjelse :( ) og på indkøb af lokal vin.
27.
- 28.07.2006 Valletta - Mazara del Vallo/Sicilien (141 sømil)
Havblik da vi sejler ud af Valletta, og det bliver motor det meste af vejen på grund af mangel på vind. Kun de sidste timer blæser det op - selvfølgelig imod. Så det er bare en lang transporttur.
Vi sejler ind i havnen og lægger til ved lystbådemolen - en ung italiensk fyr kommer hen og oplyser at det koster 25 Euro i døgnet, men det har vi ikke lyst til at betale, så vi siger det til ham og spørger om vi lige kan vente med at sejle et par timer til vinden har lagt sig (den blæser direkte ind på kajen, så det vil være lidt vanskeligt at lægge fra). Nej - vi skal sejle med det samme er svaret. Trods mange argumenter og til sidst højlydte og beske bemærkninger (fra min side ...) holder han på at "han har ansvaret hvis der skulle ske noget og det kan han ikke påtage sig hvis ikke vi betaler". Jeg begynder at blive noget irriteret over idioten - som i øvrigt stort set ikke taler engelsk og siger grimme ting til ham på dansk - hvilket ikke hjælper på noget selvfølgelig. Heller ikke da jeg så oversætter de grimme ting til engelsk bedres situationen - så til sidst må vi så lægge et spring ud og med motorens hjælp presse båden ud fra kajen. Vel fri af kajen - tager et par forsøg - kan jeg så endelig råbe rigtig mange grimme ting til den åndssvage italiener - denne gang også iblandet et par italienske bandeord - hvad kunne det skade at vi havde ligget og ventet mens eftermiddagsvinden lagde sig, det kunne vi simpelthen ikke forstå - og ulogiske regler, bestemmelser og love, dem kan vi simpelthen ikke snuppe, basta!
Efter den sidste finger til idioten, sejler vi ud i bugten udenfor og kaster anker. 2 timer efter har vinden lagt sig ...
Nå - irritationen rystes hurtigt af os - specielt da vi til vores glæde spotter det belgiske skib "Chris Mar", med Eddy og Christiane som vi sejlede sammen med i Tunis i 2004, og ikke har hørt fra siden (de er ikke "emailere") - så da vi er på vej ind i gummibåden til byen for at spise, så smutter vi lige omkring dem. Hyggeligt gensyn :-)
Aftensmaden indtages på pizzeria i byen.
29. - 31.07.2006 Mazara del Vallo
De næste dage tilbringer vi for anker ud for Marzara del Vallo. Bugten er egentlig meget godt beskyttet - specielt for den til tider friske vestenvind, der lige nu blæser og som vi venter på skal aftage. Ikke mange andre sejlere ser vi i dette hjørne af Sicilien. Så vi slapper lidt af - får set lidt af byen - som ikke er synderligt spændende - og venter ellers blot på at vinden vil være lidt mere fornuftig til næste stræk til Sardinien.
01.
- 02.08.2006 Mazara del Vallo - Cala Pira, Sardinien (171 sømil)
Mere sø end der er vind, men vi får da lejlighedsvist luftet sejlene lidt på denne transportsejlads til Sardinien. Motor det meste af vejen men 12 timer inden ankomsten frisker vinden op, selvfølgelig imod igen. Og hurtigt rejser der sig en kort, krap sø, som vi banker igennem konstant. Søerne er så korte og høje at stævnen slet ikke kan nå at løfte sig men blot maser sig igennem - med det selvfølgelige resultat, at vandet konstant skyller hen over dækket helt tilbage til cockpittet - og jævnligt rammer vandet sprayhooden, som heldigvis tager det meste.
Men Trille bliver noget skræmt af de konstante vandsprøjt mod sprayhooden (hvor hende lille hule normalt er placeret) - så skræmt at hun faktisk skider af skræk i sin lille hule - lidt synd :-(
Alt det vand vi får indover finder hurtigt vej igennem de hidtil nu ikke-afslørede utætheder - en loftsluge var ikke lukket helt - så kom der vand omkring kahytsbordet og på sofahynderne - et nyt beslag til kutterstaget er ikke tætnet ordentligt ved montage - så kom der vand på hynderne i forkahytten - masten er jo gennemgående og dermed ikke helt tæt - så kom der masser af vand i kølsvinet, som senere skvulpede op i et par af rummene under sofaen i hovedkahytten - skydelugen i cockpittet står normalt åben (vi skal jo op og ned til kahytten en gang imellem) - så kom der vand ved pantryet - surt, surt!
Vi andre bliver mere og mere våde og trætte - men endelig kan vi hen under aften kaste anker i læ af Sardinien. En lille badebugt yder nogenlunde læ for vinden og ikke mindst læ for bølgerne. Og den nat er der ikke meget der kan forstyrre vores nattesøvn!
03.08.2006
Cala Pira
Dagen bliver brugt på hvile - og tørring af alle våde ting i kahytten - heldigvis skinner solen det meste af tiden ...
04.08.2006 Cala Pira - Villasimius (7 sømil)
Vi vil gerne lidt tættere på byen (Cagliari), inden Inia og Viggo ankommer om et par dage - så vi tøffer en times tid ned langs kysten til en anden, mere åben badestrand. Her er godt nok mange badegæster om dagen - stranden er også meget stor. Der er stadig en noget frisk vestlig vind, så vi regner ikke med at vi kan ligge for anker nogen steder inde i selve Cagliari-bugten - og inden vi entrer en af lystbådehavnene, vil vi lige checke priserne først - nød lærer nøgen osv.
05.08.2006 Villasimius
Så om morgenen søsætter vi gummibåden og tøffer ind til stranden - og efter en lang gåtur kan vi bese forholdene i den nærliggende marina - prisen på 30 Euro gider vi ikke betale, men nu har vi da en idé om hvad prisniveauet er. Marinaen er ret ny og ser meget fin og velholdt ud - vi håber vi kan finde en knap så pæn og dyr marina inde i selve Cagliari.
Får gået en lang tur i den nærliggende hyggelige lille by Villasimius - dog vel mange (andre) turister, men de skal jo også have lov at være her ...
06.08.2006 Villasimius
Dagen går med at montere den på Malta indkøbte cockpitbruser - nye vandrør skal trækkes, bruserboksen skal monteres i en udskæring i cockpittet, T-stykker skal monteres i det eksisterende rørsystem, nye haner osv. osv. Endelig kan vi montere selve bruseren, så vi kan få afprøvet systemet - og det viser sig så at enheden på en eller anden måde ikke passer sammen - en 3/8" slange skulle have endt i en 1/4" afslutning - så meget for italiensk kvalitetskontrol (enheden er produceret i Italien). Noget ærgerlige miner kan spores - specielt da det er ret varmt at ligge og rode rundt under håndvask og i kistebænk - faktisk er jeg gennemblødt af sved efter nogle få timers arbejde - et ferskvandsbad ville nu have gjort underværker - men sådan skulle det så ikke være - jeg må i stedet ty til vores sorte badesæk - hjælper dog lidt på humøret ...
Og der må vel kunne fås en adapter til 1/4-3/8 gevind et eller andet sted i Cagliari - nu er alt forarbejdet jo gjort, kun montering af selve bruseslangen mangler, så det går jo nok!
Vi har besluttet næste morgen at sejle til Cagliari by - skal ind for at samle Inia og Viggo op - det skal nok blive hyggeligt :-)