03.03.2004 - 06.04.2004 Vila Real de Santo Antonio

Marts måned gik fantastisk hurtigt - og vi kunne snart se frem til besøg i påsken - og samtidig afsejling fra Vila Real og starten på næste mål: Grækenland.

Vi har haft det rart og hyggeligt i VRSA - har lært mange andre sejlere at kende, haft det sjovt sammen med dem, det har egentlig været rart at have en fast base i en periode. Men må dog tilstå at det de sidste måneder har trukket noget i os for at komme videre - se nye omgivelser, nye lande osv. Men formålet med vinterhavnen var primært at få færdiggjort ting på båden og det er lykkedes næsten som planlagt - dog tror vi at næste år også vil se os i en vinterhavn - det er rart at have tid til at lære de andre sejlere man møder bedre at kende, se mere af landet og byerne man besøger osv. Så det hele ikke går op i at "flytte" hele tiden.

IM004856.JPG (251682 bytes)IM004865.JPG (216594 bytes)IM004890.JPG (260807 bytes)

Projektarbejdere igang ....

IM004910.JPG (304183 bytes)

"At sove" er vel også et projekt ...!

Vi fik lært Robert og Val at spille Canasta, fik selv lært at spille "the hidden four", fik handlet krydsfiner og mahognilister hos Pedro, hjulpet med PC-problemer hos Peter, Stuart & Carol, Rob & Val, været ude at spise med Hans og Linda, Pia og Wim, handlet rustfrit stål sammen med Stuart og Jan, ordnet elinstallation sammen med Hans, lært at bore huller i rustfrit stål af John, grædt sammen med Howard og Caroline da de samme dag de skulle sejle deres nyanskaffede brugte ferrocementbåd hjem til UK opdagede at motoren var fuld af vand, hygget med Norman og Bella, fået pragtfuld lam på engelsk vis hos John og Barbara osv. - måske ikke så underligt at vi nogen gange har måttet rapportere hjem til Danmark at "vi har lidt travlt" ... :-)

IM004915.JPG (248243 bytes)

Hygge på "E'Sprit"

Og det var ret vemodigt at vi måtte meddele "havnen" at vi nu forlod dem - men fik dog udvekslet mail/telefonnumre "en masse". At "sejle videre" er jo en del af det liv vi har valgt, og det giver så ind imellem nogle vemodige stunder - men på den anden side hvis vi ikke havde valgt denne måde at leve på, så havde vi jo aldrig mødt alle disse søde, rare, sjove mennesker - sådan er der så meget!

IM004911.JPG (232967 bytes)

Howard og Caroline

06.04.2004

Et par dage forinden havde Steffen (fra Århus) ringet og hørt om han og Ulla måtte komme ned og besøge os i påsken - og det måtte de selvfølgelig gerne! Desværre måtte Ulla melde fra så det blev kun Steffen i denne omgang. Han havde så meldt sin ankomst den 6. april - fly til Malaga og bus til Ayamonte. Da Sekker så havde meldt SIN ankomst den 7. april i Lissabon og vi også skulle hente nogle rustfri stålrør i Faro, ja så lejede vi en bil om eftermiddagen den 6. Lars fik checket de rustfri rør i Faro (de var ikke blevet bukket som aftalt ....) og derefter afhentet Steffen i Ayamonte om aftenen. Aftenen blev næsten en tro kopi af den aften vi hentede Wallace også i Ayamonte - jeg gentager lige beskrivelsen derfra med nogle få korrektioner:

"Lars hentede Steffen (Wallace) i Ayamonte - han kom med bussen fra Malaga. Sidste færge tilbage til Vila Real var gået om aftenen så vi tog udlejningsbilen (en taxa) tilbage til båden. Steffen (Wallace) havde haft en l-a-n-g dag - fly til Malaga og derefter en 5-6 timers bustur til Ayamonte. Annette havde lavet spansk omelet og friske jordbær (frikadeller og kartoffelsalat) - men vi måtte selv spise jordbærrene (frikadellerne) da Steffen var allergisk overfor jordbær (Wallace kun er til grøntsager). Og ellers en hyggelig aften hvor vi fik snakket lidt og kigget lidt på båden - og Trille selvfølgelig."

Klippe-klistre er en god ting :-)

Men det var bestemt rart at se Steffen - vi har sejlet sammen med ham på mangen en  Sjælland Rundt, sommerferier m.v. Så aftenen gik hurtigt med snak - vi skulle dog lidt tidligt op for at nå til Lissabon om morgenen for at hente Sekker.

IM004918.JPG (237874 bytes)

Steffen - lige ankommet

07.04.2004

Op klokken 7 og af sted til Lissabon - kun 300 kilometer væk (det er endnu ikke helt lykkedes os at forstå hvorfor lufthavnen i Faro er så upopulær - når den nu er så tæt på - nææ nej, man skal absolut flyve til Malaga og Lissabon ...). Jeg har heller ikke helt forstået hvorfor jeg altid tilbyder at hente når der nu er så udmærkede busforbindelser i Portugal ;-)

Men vi fandt Sekker som aftalt ved 10-tiden og satte så kursen tilbage til Vila Real. Dog med en omvej over Faro for at hente de rustfri stålrør til brug for et par biminier (solsejl) i cockpittet. Undervejs skulle Lars lige checke hvor langt bilen kunne køre efter at "ikke mere benzin"-lampen var begyndt at lyse ....

De rustfri rør var ikke blevet bukket som aftalt, fyren på værkstedet havde ikke helt styr på rørtykkelser, godstykkelser osv. Så det endte med at Sekker og Lars brugte en times tid på selv at bukke rørene med brug af værkstedets hydrauliske håndbukkemaskine - ikke perfekte bukninger men OK, specielt i betragtning af at vi aldrig havde prøvet det før! Rørrammerne blev på snedigste vis fastsurret til bilen - de ragede kun en anelse udenfor - måske ville politiet ikke have set velvilligt på transporten, vi ved det ikke, vi spurgte ikke! Men vi nåede til Vila Real uden problemer.

Eftermiddagen gik med at holde øje med at Steffen og Sekker ikke gik amok med værktøj, skruemaskine, stiksav m.v. - værktøj og materialer, som vi omhyggeligt havde stuvet ned så båden igen var pæn og beboelig blev på det voldsomste fremdraget af gemmerne og ibrugtaget uden mindste hensyn til værtsparrets bekymrede miner, nyvaskede dørk og stressede kat!

IM003143.JPG (296958 bytes)IM003145.JPG (295998 bytes)IM003148.JPG (287642 bytes)

"Settlers" - restaurantbesøg i Vila Real - Kinesisk

IM003156.JPG (351667 bytes)

Workforce ...

08/09.04.2004 - VRSA til Cadiz (65 sømil)

Vi havde besluttet at dagen i dag skulle være afsejlingsdag. Da vi ikke lige havde nået at handle dagen forinden og heller ikke havde sagt farvel omkring i havnen så nøjedes vi med at flytte båden ved højvandet klokken 6 om morgenen ud til gæstebroen - eller rettere klokken blev henad 8, der var vist røget lidt rigeligt med whisky ned aftenen forinden - men det var stadig næsten højvande. Og gik så igang med indkøb og klargøring af skibet - vi regnede med at sejle de cirka 63 sømil til Cadiz om aftenen/natten.

Efter indkøb og klargøring var det blot at vente på at vinden som lovet gik i vest, nordvest (istedet for syd, sydøst som den p.t. var) og dels at det blev højvande igen om eftermiddagen, så vi kunne få medstrøm ud ad floden.

IM003155.JPG (284061 bytes)

Stuvning - altså ikke aftensmaden, det blev kylling ...

Ventetiden blev brugt til en rundtur i havnen for lige at sige pænt farvel. Efter et par timer var vi tilbage i båden igen ....

IM003158.JPG (252839 bytes)

Farvel til VRSA

Og kunne så klokken 17.30 kaste fortøjningerne og sætte kursen ud mod mundingen af Rio Guadiana og derfra mod Cadiz. Vejret var regnfuldt, køligt, overskyet. I starten frisk vind fra nordøst. Forsigtige forespørgsler til de 2 gaster om de synes det var sjovt at sejle i regnvejr og kulde blev mødt med uforstående miner: det var jo som en god dansk sommer så hvad er problemet .... så vi fortsatte mod Cadiz. Aftensmaden blev kylling - hvordan vi overlever at spise kylling kan undre lidt ind imellem - salmonellafaren er udbredt lyder det til, man skulle tro salmonellabakterien kan overføres ved tankens kraft - måske har de vinger - ihvertfald kan de svømme korte distancer - eller idet mindste kravle lidt rundt - eller noget! De fra DK medbragte advarsler blev ihvertfald delt flittigt rundt ... men det smagte nu udmærket. Og der var rigeligt til kyllingesalat dagen efter. Og vi overlevede også denne gang.

IM003162.JPG (281792 bytes)IM004944.JPG (263394 bytes)

2 der får der skønhedssøvn - hvilket i parentes bemærket ikke så ud til at hjælpe ....

IM004953.JPG (217885 bytes)

Man skulle være en kat!

I aftagende vind fik motoren lov at slæbe det meste af natten indtil vi nåede Cadiz ved 6-tiden om morgenen.

IM004925.JPG (269642 bytes)IM004928.JPG (197792 bytes)

En lille forkommen fugl tilbragte natten ombord - efter først at være landet i vandet lykkedes det den at komme ombord

IM004932.JPG (200344 bytes)

"Er fuglen fløjet?? Hvad så med min morgenmad?!"

Det nyinstallerede ankerspil og ankerkæde måtte afprøves så vi kastede anker i bugten ud for Cadiz. Annette og Sekker slumrede straks ind - Lars og Steffen sad i cockpittet en times tid eller 2 og mindedes tidligere tiders sejlture mens de pimpede whisky. Så faldt også de omkuld .....

Om eftermiddagen sejlede vi ind til lystbådehavnen i Cadiz. En lang gåtur i Cadiz - alle butikker var lukket grundet påsken (langfredag). En hyggelig frokost på torvet. Besøg i en slags "botanisk have". Kig ind i en kirke hvor der blev afholdt messe.

Mens "chili con carnen" blev tilberedt fik vi lige startet et spil "Settlers" - det måtte dog afbrydes i utide da maden blev færdig. Vi er ellers blevet bidt af et spil kaldet "Carcassonne" - et avanceret form for puslespil hvor man skiftes til at lægge brikker og får point for brik-kombinationer. Så vi har fået for vane at hver aften lige at snuppe en whisky (eller cognac eller hvad vi nu lige har i barskabet) og så et spil "Carcassonne" - men da det er et 2-mandsspil blev det så afløst af "Settlers" i anledning af de fine gæster ... whiskyen gav vi dog ikke afkald på.

09.04.2004 - Cadiz til Gibraltar (73 sømil)

Som aftalt om aftenen vækkede Lars Steffen klokken 03.45 - desværre kom han vist også til at vække de 2 andre ....

Motor ud af Cadiz bugten - da vi kommer ud af bugten er der vind så storsejl og genua giver i starten 6-7 knob. Vejrudsigten lover W-NW vind - virkeligheden er NØ drejende Øst. Men vi kan dog holde "Cabo Trafalgar" op på bidevind - næsten. Op ad dagen aftager og skraller vinden dog, så ved "Cabo Trafalgar" (der hvor Nelson døde og "Slaget ved Trafalgar" blev udkæmpet ...) må motoren holde for.

IM004955.JPG (212751 bytes)IM004957.JPG (241031 bytes)

Hygge i cockpittet ud for Trafalgar

Afrika kan skimtes i det fjerne - Sekker og Lars benytter det sidste af solen og varmen - inden det bliver overskyet med regn - til at brusebade med de sorte "badesække". De andre 2 fortsætter blot med at lugte .... trods gentagne henstillinger og diskrete antydninger nægter de at benytte de udmærkede badefaciliteter!

IM004970.JPG (220099 bytes)IM003189.JPG (364613 bytes)

Rip, Rap og Rup i læ for regnen - Gibraltar i sigte

Gibraltarstrædet gennemsejles forholdsvis begivenhedsløst - og snart er Gibraltarklippen i sigte - sidst vi så den fra søsiden er 12 år siden. Sekker og Steffen har aldrig været her før. Gibraltar anløbes klokken 19 - efter indklarering fortøjer vi i "Sheppards Marina". Og aftenen bliver brugt på en tur i Gibraltar - "Mainstreet", pubbesøg, afslapning.

Steffen skulle med fly hjem fra Malaga næste dag lige over middag - og ville tage en bus om morgenen fra "La Linea".