17.11.2003 - 11.12.2003 Vila Real de Santo Antonio

De sidste 3-4 uger har vi næsten kun brugt på praktisk arbejde (når vejret har været til det), en syg kat (som er ok igen - men at tvinge ildesmagende piller i en kat 4 gange om dagen i en uges tid giver skrammer på ikke sjælen, men arme og hænder), lidt sightseeing og almindelige ferieaktiviteter - og almindelig hverdag! Og tiden går forbløffende hurtigt må vi erkende - det er jo allerede næsten jul!

IM004156.JPG (250695 bytes)IM004182.JPG (261637 bytes)IM004168.JPG (215736 bytes)

Lågelakering, vandslibning, slingreliste ved pantry

IM004207.JPG (242991 bytes)IM004206.JPG (253138 bytes)

I dag åbnes låge nummer 7 ...

IM004214.JPG (264590 bytes)

Hvad mon det bliver til ... der udloves en flaske

spansk rødvin til den der først gætter

hvad ovenstående konstruktion skal bruges til!

IM004227.JPG (223173 bytes)

Kassen fineres udvendig

10.12.2003 - VRSA

I dag besluttede vi os for at leje en bil - så vi kunne få dels købt de sidste hængsler, skruer m.v., og dels få set lidt af Spanien - og gerne nå til Gibraltar.

11.12.2003 - VRSA

Og om morgenen lykkedes det sandelig at komme op i nogenlunde ordentlig tid (kl. 7.00 ...) - og af sted mod Spanien og et byggemarked, som burde have de manglende hængsler (28 stk). Det tog dog 3 besøg i først Huelva, dernæst Sevilla og endelig Frontera de Jerez (det var heldigvis en byggemarkedkæde ...) inden alle hængsler var i hus - eller bil om man vil!

Undervejs fik vi så set lidt mere af Spanien - bl.a. de vidtstrakte appelsin og citronplantager, hvor frugterne ser ud til snart at være plukkemodne. Og lidt af Sevilla by blev det også til - dog lidt mere planløs kørsel for at finde en benzintank en reel sightseeing!

Efter Frontera de Jerez besluttede vi at køre de 120 kilometer til Gibraltar, hvor vi for 11 år siden tilbragte 2½ måned og blandt andet holdt jul og nytår sammen med Kasper.

Efter en køretur langs den spanske sydkyst, lidt bjergkørsel og via byen Algeciras nåede vi ved 6-tiden om aftenen til Gibraltar. Grænsen mellem Spanien og Gibraltar (ved den spanske by "La Linea") var - ganske som vi husker det for 11 år siden - næsten blokeret af de sædvanlige biler med folk på hjem fra arbejde. Der er fortsat kontrol ved denne grænseovergang - hvad de lige kontrollerede ved vi ikke helt, køen så ud til at være længst ind til Gibraltar - som jo er told- og momsfrit område, så køen skulle man synes burde være størst ved indkørsel til Spanien.

Så vi satte bilen og gik over grænsen, over landingsbanen - igennem "Watergate" og en tur ad strøggaden "Main Street" - som er fyldt med små og store butikker, med billig elektronik, spiritus og cigaretter. Og priserne var ganske lave.

Ellers gik vi blot og nød julestemningen og beundrede juleudsmykningen - både i butikkerne og på strøget. Inden hjemturen (400 kilometer), fik vi lige ordnet aftensmaden på en indisk restaurant.

IM004239.JPG (201775 bytes)

Gibraltar - "Main Street"

Det var et sjovt gensyn med Gibraltar, som ikke så ud til at have ændret sig meget på 11 år. Vi har dog fået at vide (af vores naboer her i VRSA - John og Barbara), at efter at der er kommet ny "regering" i Gibraltar er forholdet til Spanien bedret betydeligt - ikke så meget chikane fra spaniernes side som der har været tidligere. Dog er Gibraltar fortsat en torn i øjet på spaniolerne - som helst ser stedet nedlagt og indlemmet i Spanien.

Hjemturen til Portugal var en noget lang og kedelig affære!

12.12.2003 - VRSA

Et par dage tidligere havde vi talt med en af hollænderne (Jann), som bor i en lejlighed i VRSA og som har sin båd liggende i marinaen - han nævnte at der skulle være en "regatta" (kapsejlads) om lørdagen - og om vi ikke ville med? Det havde vi tygget på et par dage - der var et stykke fra "apteringsværksted" til "kapsejladsklar" - men på et eller andet tidspunkt skulle vi jo alligevel rydde op - og da Lars snakkede med en portugiser i havnen, som var lidt blandet ind i arrangementet, og som også opfordrede til at deltage - ja så tog vi en hurtig beslutning om fredagen og meldte os til.

Der var dels 2 kapsejladser og dels en efterfølgende reception med fri bar og mad - en udmærket lejlighed til lige at få mødt nogle af de lokale samt talt lidt mere med de andre gæstesejlere.

Så fredagen gik med at rydde op i skibet, pakke gummibåden væk - og i det hele taget gøre klart skib. Samt flytte os fra vinterpladsen til indermolen - idet det lørdag morgen ville være lavvandet, så "Pinocchio" ville ellers stå godt og fast i mudderet inde i bunden af havnen ...

13.12.2003 - VRSA

Der skulle være skippermøde klokken 10.00 - det viste sig så at være 10.30 - og derefter ikke at være noget overhovedet! Men vi fik da snakket lidt med de andre deltagende gæstesejlere - hollændere og englændere. Og alle bådene kom efterhånden ud af havnen til startlinien, som var umiddelbart uden for havnen.

Sejladsbestemmelserne angav (på portugisisk) startlinien, hvilke bøjer der skulle rundes - samt at mållinien var mellem en båd fra havnen og "Hotel da Altura". Hvor lige præcis dette hotel befandt sig var ikke særlig klart for os - men et stykke nede ad kysten tilsyneladende ... uddrag af sejladsbestemmelserne siger: "O primeiro percurso é realizado entre o Porto de Recreio passa pela última bóia da barra e finalizará entre a costa (Hotel da Altura) e o barco da Assococão Naval do Guadiana. Apos a chegada de toda a frota haverá nova largada ..." og sådan bliver det ved på en hel A4-side!

Dvs. første løb gik fra havnen, 3 sømil ad floden ud til en anløbsbøje, derefter yderligere et antal sømil langs kysten til mållinien (5 sømil viste det sig senere). Og andet løb skulle så være den modsatte vej.

Starten var noget kaotisk - det var lidt svært at finde ud af hvad der var 10 og 5-minutters signal - og da strømmen gik udad med 1,5 knob var det med ikke at være for tæt på startlinien. Og da endelig startsignalet gik lå vi ikke særlig godt placeret - faktisk tror jeg vi kom over sidst af alle!

IM004242.JPG (268208 bytes)

Inden starten

Starten gik på plat læns - spilet genua og storsejl for "Pinocchios" vedkommende, andre satte spiler - og vi overvejede det - men ville godt ud af floden inden vi rodede med den - og var jo egentlig blot med for at deltage, ikke for at vinde ;-) ...

IM004243.JPG (272367 bytes)IM004244.JPG (315417 bytes)

Starten er gået - det går derudad ...

Det tog dog blot omkring 5 minutter så lå vi nummer 3, så nummer 2 - og havde så en lokal sejler ("Pecas") foran os de resterende par sømil ud ad floden til første mærke.

IM004247.JPG (267203 bytes)IM004249.JPG (279373 bytes)

Pedro hænger på - Annette er koncentreret

Da vi ikke lige var sikre på hvor vi skulle hen efter første mærke, så lod vi "Pecas" ligge forrest indtil mærket var rundet og de havde angivet retningen til mållinien .... okay, når sandheden skal frem så kunne vi ikke lige få os klemt forbi ham inden første mærke - vi prøvede ellers!

IM004251.JPG (292293 bytes)

"Pecas" foran - endnu

Efter at have rundet første mærke gik det så for halvvind/foran-for-tværs vestpå - og da vinden øgede en sekundmeter og vi fik trimmet lidt bedre på sejlene, så var vi pludselig forbi "Pecas" og lod "Pinocchio" strække ud - mens resten af flåden blev mindre og mindre bag ved os.

En motorbåd fra klubben kom rundt i feltet og tog billeder (som vi ikke har set endnu) og vi fik prajet dem og fik retningen til mållinien.

IM004254.JPG (295654 bytes)

Hvor er de andre mon henne ...

Vinden løjede noget af og rummede - og da den nærmeste forfølger begyndte at rumstere med spiler, ja så fik vi lige knaldet vores spiler op også - og kunne i ensom majestæt passere mållinien som "numero uno" - hvilket bragte stemningen en del op i hele besætningen (undtagen Trille, hun sov fra det hele ...) - og vi kunne nu med slet skjulte smil ligge bag ved mållinien og vente på de andre både kom i mål :-)

Hvilket tog omkring en times tid inden de sidste var kommet over .... og så kunne vi vente på startsignalet for racet tilbage til havnen.

Da jeg gik og gjorde spileren klar til hjemturen - kom den sædvanlige antispilledjævel op i Annette og hun foreslog i ramme alvor at vi undlod at sætte spileren, de andre skulle jo også have en chance! Bemærkningen blev forbigået i fuldstændig tavshed ....

Skulle der kapsejles så kunne vi ligeså godt få en ordentlig start også - og vi fik lusket os til en god placering med lidt kuskestart - det var med at holde "Pecas" bag os, han kunne jo næsten følge med i sidste løb. Og umiddelbart efter starten jeg fik ham da også luffet op, så han måtte vende og gå ud efter - starten gik på bidevind. Om vi lige kom over linien i startøjeblikket er lidt uklart - visse af de bagvedliggende ville nok hævde at vi tyvstartede, men da dommerbådens udsyn var dækket en række andre sejlere og ingen prajede os (ihvertfald på et sprog jeg forstod ...) - så holdt vi på. I ganske svag vind og en knobs medstrøm - tilbage mod flodmundingen.

IM004261.JPG (195960 bytes)

En tilfreds gast ...

Kun omkring 1.5 til 2 knobs fart - og da der gik en times tid på den måde og vi efterhånden var nogle af de sidste der ikke havde startet motoren - ja så bed vi i det sure æble og satte nationalflaget og startede motoren. Dog på en klar førerplads :-)

IM004262.JPG (220838 bytes)

Det er nu rarest at ligge forrest ...

Receptionen skulle starte klokken 17.00, og med 2 knobs fart til de resterende omkring 5 sømil, ja så ville det blive svært at nå.

Så det blev desværre kun til én løbssejr - men det var så også tilstrækkeligt!

Receptionen blev afholdt i klublokalerne - og vi fik snakket hyggeligt med de andre gæstesejlere og lidt med et par af portugiserne. Og dejlige præmier fik vi også! Så det var en dag der fik revet os ud af feriestemningen - og en dejlig sejltur i december måned i 20 graders varme, herligt!

Og førstepræmien: en klubstander, håndsyet er jeg sikker på!

IM004273.JPG (235404 bytes)

1.-præmie - håndsyet klubstander!

De snakker om at gøre sejladsen til en "fast tradition" hver måned, så nu må vi se om vi kommer ud at sejle i januar måned også.