Fredag 22. august – over
Biscayen, 550 sømil
Endelig kom vi så af sted
ud på Biscayen – vi startede i sydvestenvind – jævn til frisk. Så det gik med
bidevind de første cirka 12 timer. Lidt for langt østover, men de havde lovet
nordøstenvind senere, så skulle kursen vel kunne rettes op.
Lars var lidt søsyg de
første 4 timer efter Kilmore, men en times lur fik det til at gå væk – og der
var så ikke mere for hans vedkommende. Annette var jævnt utilpas de første 2
døgn, så blev det lidt bedre – men dog ikke mere utilpas end at det var muligt
at deltage i de skiftende vagter. Sekker må have drukket det meste af whiskyen,
for han fejlede ikke noget … Trille har det bedst liggende i fred og ro under
sprayhooden, er vejret nogenlunde kommer hun til sig selv om natten, og
begynder at spise, lege, kravle i bommen osv., men er vejret med for meget
søgang bliver hun helst blot liggende. Der blev undervejs konstrueret mange
sindrige ”huler” til katten, så hun kunne gemme sig bedst muligt under puder,
redningsveste, tæpper – forslag om at give hende et fyrfadslys ind i hulen om
natten ”for hyggens skyld” blev dog hurtigt fejet af bordet!
Næste morgen drejede
vinden så først sydover et par timer og derefter i øst, jævn til frisk. Og
”Pinocchio” fik lov at strække ud på halvvind. Vinden var retningsmæssig stabil
(fra øst), men styrken varierede en del – fra svag til frisk til hård. Så der
blev rebet og rullet jævnligt. Vi har rullegenua – hvilket gør håndtering af
forsejlet nem og bekvem (om end højden ikke er den bedste). Mast og bom er fra
”Seldén” – og med ”singleline-reef”, hvilket faktisk virker fortrinligt: med en
enkelt line ført igennem bom til nedhal og udhal i storsejlet, skal man blot
slække faldet, tage hjem på den enkelte rebeline, stramme faldet – og rebningen
er færdig. Alt kan gøres fra cockpittet – og med lidt øvelse tager det kun et
øjeblik for én person, selv om natten – så vi tror rullestorsejlet bliver udsat
et par år endnu!
Lørdag 23. august – over
Biscayen
Lørdag morgen havde
Sekker bid – han havde haft en line hængende efter båden, og en stor hornfisk
gik på. Så var aftensmaden klaret den dag – menuen den aften blev kold kylling,
stegt hornfisk, kartofler – ganske udmærket. Selv om fisk endnu ikke udgør
nogen større del af ”Pinocchios” kost …. Trille var noget interesseret i
hornfisken, men ikke seriøst sulten – så det blev ved lidt snuseri.
Fangst!
Kan hornfisk mon spises?
Næh, det er vist lige meget!
Der blev lavet varm mad
hver dag, vi havde provianteret til 5 dage og havde (har) lidt konserves
liggende til nødsituationer. Men spiste egentlig ikke så meget på turen –
aftensmaden er dog rar at få, en god slutning på dagen og en god start på
nattevagten (for den uheldige …) J
Lørdagen gik fortsat med
jævn til frisk vind fra øst – denne holdt sig indtil mandag.
Dagene gik med vagter,
kigge efter delfiner, småreparationer, madlavning, sovning (meget populært),
læsning, hyggesnak, navigation, sejljustering (rebning, skødning) – vi kørte
fortsat med 3-timers vagter, 3 personer i stedet for 2 gør en stor forskel. Og
tiden om dagen gik egentlig forholdsvis hurtigt – men natten er lang når de to
andre ligger nede og sover.
Søndag 24. august – over
Biscayen
Fortsat jævn til frisk
vind fra øst, vi har passeret halvvejs-mærket – atter en whisky til at fejre
med! Nu er vi dog nået til den irske whisky, og den er også udmærket … Dagen(e)
går med de vante donter, største problem er fortsat toilettet, som er stoppet.
Mest et problem for den kvindelige del af besætningen – men en spand kan
faktisk bruges til mange ting. Ellers fungerer alt på båden, ingen særlige
havarier – udover igen selvstyreren, som slides samme sted. Den blev repareret
i Kilmore inden afsejlingen over Biscayen – og holder 3,5 døgn så er det slut
igen! Da rattet skal afmonteres inden selvstyreren kan blive repareret, bliver
det udsat til vi kommer til La Coruña i Spanien.
Af andre små
irritationsmomenter er manglende slingrelister på pantrybordet (her optræder
Lars’ motto for 117. gang: ”jeg har det med, det skal blot monteres!”),
skuffer, slingregrej ved køjerne, manglende skabslåger – nu nåede vi vist til
120. gang! – og et par andre småting. Men selve skibet fungerer som det skal,
ingen knagelyde, utætheder o.l. – så vi bliver mere og mere trygge ved det
hele. Både i Nordsøen, i det Irske Hav og specielt i Biscayen har vi udsat
”Pinocchio” for længerevarende ”lidt af hvert”: hård krængning i stejle søer, direkte mod søerne for motor, 40-45
graders rulninger osv. – absolut uden mislyde eller problemer. Selvfølgelig
forventer man det ikke – men båden er trods alt selvbygget (incl. skrog, køl-
og røstjernsforstærkninger osv.) – så lidt naturlig ”mistro” er der vel altid –
og så meget har vi ikke nået at sejle hjemme i danske farvande. Men tilliden er
bevaret!
Mandag 25. august – over
Biscayen
Vinden går igen sydover
om morgenen, hvorefter den drejer i vest. Jævn til frisk fortsat – og her
bliver den indtil natten mellem mandag og tirsdag hvor den drejer til syd og
sydvest hvor den bliver resten af turen.
Endelig en lur!
Men mandag går også
stille og roligt, afstanden på GPS’en tæller hastigt ned – vi begynder så småt
at vædde om hvornår vi lægger til i La Coruña – buddene er tirsdag klokken 10.00,
tirsdag klokken 15.00 og tirsdag klokken 17.00. Ingen rammer rigtigt – det
bliver tirsdag klokken 13.00.
Er vi ikke snart i land?
Tirsdag 26. august – over
Biscayen
Om natten drejer vinden i
syd, og vi falder af for at komme i læ af den spanske kyststrækning. Og efterhånden
lysner det og vi kan se Spaniens kyststrækning for første gang fra søsiden i 11
år! Dog er dette jo vestsiden af Spanien, hvor vi tidligere kun har set
østsiden – men det gør sandelig ikke fornøjelsen mindre!
Langs Spaniens nordkyst
De sidste 20 sømil går vi
for motor langs Spaniens nordlige kyst, runder forbjerget og kan se La Coruña –
målet for dette stræk – ret forude. Solen skinner, vi fejrer synet med det
sidste whisky – og glæden ved at være nær ved målet kan mærkes hos alle. Også
Trille, der som sædvanlig stiller sig op med næsen i vindretningen og kan
fornemme de spændende dufte fra land – hun ved at så bliver der snart stille om
bord igen og hun kan få sin formiddags-, eftermiddags- og aftenlur helt i fred
og ro!
Og sandelig: delfiner
To brødre og ikke mere whisky
Vi ankommer til La Coruña
klokken 13.00 – væddemålet vinder Sekker, men kun med en halv time!
Startede fredag den 22.
august 2003 klokken 10.45 fra Kilmore (Sydirland), ankom til La Coruña
(Norvestspanien) tirsdag den 26. august 2003 klokken 13.00.
I alt 98,75 timer,
udsejlet distance 561 sømil, gennemsnitsfart 5,7 knob.