Caledoniske Kanal

Fredag 8. august

Vi havde overnattet i en havn, hvor der hverken var strøm, vand eller toilet, så vi havde allerede været oppe at kigge på havnen som lå indenfor de første sluser i kanalen. Udover kanalafgiften på 180£ var det gratis at ligge i havnen, så vi sejlede stille og roligt gennem de første to af mange sluser i Caledonian Channel og kunne nu fortøje i en mere civiliseret havn med både bad og vaskemaskine. Udover en tur i byen gik fredagen med oprydning og vask af både båd, tøj og os selv. Det blev også til en hyggelig middag i Inverness.

Inverness - starten på Den Caledoniske Kanal

Lørdag d. 9. august

Vi skulle have besøg fra Danmark om lørdagen. Lars’ far og bror (Arne og Sekker) skulle sejle med i tre uger gennem Skotland, til Irland og over Biscayen. Vi havde regnet med omkring en uges sejlads fra Skotland til Sydirland (Cork), et par dages overliggen i Sydirland mens vi ventede på en god vejrudsigt over Biscayen, 5 dage over Biscayen – og så måske et par dage sammen i Spanien. Så der var ikke så megen tid til at ligge over i de enkelte havne, som vi måske egentlig havde lyst til – det ville jo være rart hvis vi kunne have 2 ekstra gaster med over Biscayen.

Vi havde aftalt, at vi skulle hente de 2 i lufthavnen i Edingburgh. Til dette havde vi lejet en bil. Turen på 150 miles tog lidt længere end beregnet men heldigvis for os var flyet forsinket, så de var først lige landet, da vi ankom til lufthavnen. Tilbage igen til Inverness, hvor vi ankom omkring midnat. Så skulle der lige udveksles lidt nyheder og vi fik også vores post gennem den sidste måned. Det blev derfor et godt stykke efter midnat før vi kom til køjs.

Søndag d. 10. august

Vi vågnede op til en endnu solskinsdag. Turen gennem kanalen skulle foregå for motor – det er for smalt at manøvrere for sejl gennem en kanal og enten er vinden stik i mod eller også er den med, da vinden som hovedregel følger kanalen. Så det blev til en ret fredelig dag kun afbrudt af nogle få opslusninger. Hen under aften fandt vi et fredfyldt sted på Loch Ness, hvor vi kunne fortøje til en ankerbøje. Det blev til en stille nat uden besøg af noget uhyre.

Loch Ness

Mandag d. 11. august

Mandagen lignede til forveksling søndagen – stille og fredelig! I Fort Augsustus, som også blev vores stop for natten, skulle vi op af 7 på hinanden efterfølgende sluser. Her blev vi overvåget af de mange turister, som havde valgt at bruge denne solskinsmandag på at følge hvorledes en slusning foregår. Jeg ved ikke rigtig, hvem der følte sig som et dyr i zoo – os eller turisterne!

Fort Augustus - vi beundres!

Vi brugte det sidste af eftermiddagen på at gå en lang tur op i terrænet, hvor vi blev belønnet med en storslået udsigt.

Mandag blev også brugt til dykke ned for at fjerne det sidste, som sad i skruen (det der havde sat sig fast på vores tur over  Nordsøen). Da vi (Lars) gjorde klar til at dykke, blev vi advaret på det kraftigste af nogle lokale sejlere mod at svømme i kanalen – primært på grund af forureningen fra de mange dyr ved kanalen (køer, får m.v.). Det kunne give influenza-lignende sygdom, hvis man opholdt sig bare kort tid i vandet. Så Lars var noget kvik til at dykke ned, skære det sidste nordsø-pressing af skruen og komme op igen – og straks i brusebad. De lokale sejlere mente dog, at han havde været så kort tid i vandet at en ordentlig sjus kunne klare eventuelle problemer – så som sagt så gjort! Om det så var mængden af whisky eller det korte ophold, der gjorde udslaget skal vi lade være usagt – men ingen sygdomme indtraf (ud over en anelse hovedpine næste morgen …)!

"Nessie" med unge

Tirsdag d. 12. august

Tirsdag blev den sidste dag på kanalen, hvor det nu begyndte at gå ned ad. Sidste stop blev Fort Williams lige inden slusen ud til havet. Her blev vi endnu en gang mødt af en snakkesalig dansk pige, som havde bosat sig i England sammen med sin danske mand. Hun havde pludselig fået øje på det danske flag i hækken af båden. De tilbød endog at køre os til den nærmeste by, da vi lige stod og manglede lidt søkort til det næste stræk. Det blev dog ikke aktuelt, da vi lånte et kort af en anden sejler. Vi har både scanner og printer med i båden, og det blev ikke sidste gang vi fik brug for dette udstyr.