18.05.2004 - Estepona til Gibraltar (23 sømil)

Efter at have fulgt Kasper og Mette til bussen om aftenen besluttede vi os for at sejle tilbage til Gibraltar næste morgen - vi skulle tilbage til Estepona for at få båden på land den 26. maj - og i mellemtiden var der egentlig ikke nogen grund til at ligge fast i en havn. Så vi sejlede tilbage til Gibraltar, og smed anker i bugten i den spanske del.

18.05.2004 - 24.05.2004 Gibraltar (anker)

Og brugte den næste uges tid på blot at ligge stille, kigge ud over vandet, læse, snakke, spille - kort sagt vores favoritbeskæftigelser :-)

IM005581.JPG (276986 bytes)

Lufthavnen er ikke langt væk

Brugte gummibåden til lidt besøg i land (indkøb etc.) - men folk havde åbenbart svært ved at lade sejlernes gummibåde være i fred - af et canadisk par blev vi advaret om at lade gummibåden ligge ulåst inde ved kysten - de kendte flere der havde mistet gummibåden på den måde. Lidt surt at komme tilbage til stranden, se skibet ligge for anker - og ikke have nogen gummibåd længere ....

Så vi låste gummibåden fast så godt vi kunne - det kræver jo ikke andet end en kniv for at skære kæden fri - men alligevel var der nogen der havde forsøgt at søsætte den og starte motoren. Dog var der åbenbart ikke sket mere - "dødmandsstroppen" manglede dog - men de havde ikke gjort mere for at løbe med hverken båd eller motor.

Så fra den 18.05 til mandag den 24.05 lå vi for anker. Fik set at solpanelerne godt kan holde os med strøm selv med almindeligt forbrug (køleskab, lys, radio, ankerlanterne) - op til 9,5 ampere i timen på en solrig dag - og så ganske gratis!

IM005595.JPG (235377 bytes)

24.05.2004 - Gibraltar

Efter ankringsopholdet tilbragte vi lige et døgns tid i Marina Bay i Gibraltar - fik lige købt de sidste "engelske ting", de sidste reservedele (bl.a. bundmaling) - og gjorde klar til afsejling til Estepona og værftsbesøget.

25.05.2004 - Estepona

Ankom om eftermiddagen til Estepona - og i nærheden af den plads vi lå på, lå også et engelsk par som Lars fik snakket med. Tony og Benita havde sejlet de sidste mange år (var et stykke oppe i tresserne) og var ved at trappe lidt ned. Var på vej hjemover - vi fik snakket lidt om livet som langturssejler, hvor de havde været, lidt sjove oplevelser fra os begge - selv om man er forskellig alder, nationalitet osv. - så er man jo, om man så må sige, i "samme båd" og alle kender det med at savne familie og venner, det lidt primitive campingliv osv. osv. - så der er ganske ofte mange fælles berøringspunkter, som danner godt udgangspunkt for en sludder. Og sidst men ikke mindst fik jeg købt en "Italian Waters Pilot" brugt af dem - forholdsvis billigt.

26.05.2004 - Estepona

Kom endelig på land lidt over middagstid. Båden var egentlig ikke særlig begroet - dog var zinkanoderne tæret godt. Fik trykspulet båden, placeret på stativet - og så begyndte det selvfølgelig at regne - vi havde ellers regnet med at kunne nå at bundmale om eftermiddagen. Men det måtte så vente til næste dag. Så gik vi ud at spise i stedet for ...

IM005611.JPG (194989 bytes)IM005614.JPG (186215 bytes)IM005620.JPG (214496 bytes)

Opsedasse ...

IM005629.JPG (223965 bytes)IM005641.JPG (219758 bytes)

Lidt begroning var der jo - "Nu gør du det ordentligt, makker!"

27.05.2004 - Estepona

Torsdagen bød på højt solskin fra morgenstunden - så vi fik bundmalet og vasket og poleret fribord og bundmalet anden gang også. Samt en række mindre ting (propeladskillelse, zinkanoder etc.). Så næsten klar til søsætning igen.

Når først vejret er godt hernede kan sådan en gang klargøring overstås ret hurtigt - men noget fysisk anstrengende med så komprimeret et program - specielt at polere fribord er lidt af en belastning for skuldre, ryg og arme.

Og underligt at overnatte på land - normalt er der altid lidt bevægelse i båden uanset hvor beskyttet havnen er - og altid lidt lyde: klukken af vand, fald der klaprer mod masterne osv. - men på land er der helt stille! Og så besværet med at skulle klavre 3 meter op og ned hver gang man skal til/fra båden.

IM005653.JPG (198514 bytes)

Der var tilbud på blå bundmaling!

Om aftenen tog vi Trille ned og lod hende gå lidt rundt på bådeværftet - og gik så ud for at handle. Da vi kom hjem havde hun selv klatret de 3 meter op ad en metalstige og var ombord igen - hun er ret hurtig til at tilpasse sig forholdende må man sige!

28.05.2004 - Estepona og Marbella

Vi måtte opgive at afmontere propellen - og dermed opgive at montere en "ropecutter" (roterende kniv, der overskærer evt. tovværk, der kommer i skruen) - det må blive næste år

IM005665.JPG (228411 bytes).IM005660.JPG (257024 bytes)IM005674.JPG (198994 bytes)

Så er vi næsten flydende igen ...

Men blev ellers færdige med de sidste udvendige småting - og blev søsat igen ved 13-tiden. Lidt presset af en stor norsk motorbåd som også skulle i vandet lige efter os.

Og så forlagde vi ellers til Marbella - som er hyggeligere og billigere end Estepona (10 Euro i havnepenge mod 21 Euro) - så kan vi gå ud at spise i stedet!

Og nu gør vi så søklar til de lange stræk mod Grækenland - mere om det senere.

IM005675.JPG (220349 bytes)

Skal vi ikke snart sejle videre?