09.09.2004 - Paros

Vi ligger fortsat for anker i bugten ved Parikia. Vejrudsigten som sædvanlig her i det ægæiske hav ikke for lovende - "near gale" og "gale" strømmer ud af VHF'en. Vi er ved at være overbeviste om at det blot er et bånd de afspiller - og simpelthen har glemt at skifte båndet ...

Færgerne har været aflyst et par dage på grund af vejret - vores 2 næste gaster (Tarra og Tine) skal komme i morgen med færgen fra Kreta - vi håber det lykkes. Så vi får ryddet lidt op, opdateret web-sitet, afleveret vasketøj. Finder på stranden en vandhane (i en toiletbygning) - og i de 2 nysindkøbte 20 liters vanddunke færger vi 80 liter vand ud til båden - vi ligger så godt for ankeret så vi gider ikke sejle ind i havnen for at fylde vand på.

Vejret er heldigvis løjet en smule af - nu er det kun 6 Beaufort ...

10.09.2004 - Paros

Færgerne sejler som vanligt fra morgenstunden - vi sms'er lidt med de 2 gaster som kom til Kreta i går og har overnattet på Kreta. Nu er de på færgen - og vi begynder at spejde efter hurtigfærgen fra Kreta. Som planmæssigt ankommer om eftermiddagen - Lars sejler ind i gummibåden for at hente de 2 - finder dem som aftalt ved "fyrtårnet" og får dem begge samt den forholdsvis store mængde bagage stuvet (!) i gummibåden - og turen starter ud mod "Pinocchio" på ankerpladsen.

Tarra og Tine

Vi ligger lidt tungt i vandet - og da vi skulle imod vind og bølger var det en noget våd tur ud i bugten - så de 2 piger lignede druknede mus til sidst :-) Men efter lidt tørt tøj og lidt kiggen på båden - så havde de sandelig mod på en tur ind for at kigge lidt på byen - og handle lidt - dog sejlede vi istedet ind til stranden og en lille anløbsbro, så skulle vi dels ikke sejle så langt og dels med siden til vind og bølger.

11.09.2004 - Paros

Det blæser stadig for meget til at sejle - så vi bliver liggende i bugten. Får dagen til at gå med lidt sightseeing i byen, lidt badning og almindelig afslapning - både Tarra og Tine var gode til bare at falde "til ro" med en bog eller lidt snak.

Der slappes af

12.09.2004 - Paros

Hmm - fortsat for meget vind til at sejle. Så vi tager på stranden i gummibåden - bader (vand og sol) det meste af dagen - og om aftenen går vi en tur i byen. Finder en af de lokale restauranter og får udmærket mad i rigelige mængder. Svært at gå uantastet forbi restauranterne - de meget påtrængende tjenere er med det samme over én lige så snart man kigger på menukortet udenfor restauranten.

13.09.2004 - Paros

Ja der er vel næsten ingen grund til at skrive at vi stadig ligger for anker ved Parikia - og at vinden er rigelig! Så vi lejer en bil og kører en tur på øen. Besøger "sommerfugledalen" - Annette og Lars har dog fået dækket behovet for at studere natsværmere, så de bliver pænt udenfor - men Tarra og Tine får kigget lidt på "fuglene". Og derefter en tur i det gamle marmorbrud (se tidligere besøg). Denne gang har vi dog husket lommelygten - men det er svært at oplyse den kæmpe grotte - gangene strækker sig flere hundrede meter ind i bjerget.

Marmorbrudshule ...

Vi når også omkring  Léfkes - hvor vi spiser frokost på en lille taverna. På vejen hjem til båden finder vi et "Dia"-supermarked (svarer til næsten "Netto") og får handlet ind.

14.09.2004 - Parikia (Paros) til Dhemisos (15 sømil)

Vejret har endlig bedret sig, så vi får hevet ankrene op - og sætter kursen ud af bugten, sydover mod Antiparos. Vi sejler ind i en meget lille bugt ved øen Dhemisos - bugten er så lille at der ikke er plads til at svaje rundt, så vi ankrer i midten og lægger et par fortøjninger ud til klipperne så vi ikke kan svaje rundt. Det er noget besværligt med fortøjninger ind til klipperne - Lars starter med at sejle alene ind i gummibåden og får fortøjet i den ene side mens Annette passer motor og anker i "Pinocchio". Og derefter den anden fortøjning - ikke den nemmeste måde at fortøje på - men det lykkedes da til sidst - projekt "lær at ro gummibåd" skal nu opstartes ...

Eftermiddagen bruges til lidt badning fra stranden, almindelig afslapning - og om aftenen rigger vi grill op på stranden. En bunke sten gør det ud for grillplads og vi har fået købt nogle grillkul og en grillrist - så det bliver rigtig hyggeligt.

Badenymfer - grill på stranden

Trille er også med - og får lov til at løbe frit rundt - og vælger at blive i land om aftenen da vi andre ror ud til "Pinocchio" igen for et enkelt spil "Settlers". Inden vi går til køjs sejler vi lige ind til stranden igen for at se om katten vil med ud igen - men det vil hun ikke, hun hygger sig på stranden og i klipperne.

Pinocchio for anker

15.09.2004 - Dhemisos til Antiparos (5 sømil)

Om morgenen får vi hentet katten på stranden - hun er dog ikke så begejstret for at komme om bord igen, miaver en del. Men da det er blæst lidt op og vi ikke ligger så godt i bugten - og den ene fortøjning på klipperne river sig løs - ja så beslutter vi at sejle. Vi slipper fortøjningerne til klipperne, haler ankeret op og sejler længere ud i bugten og kaster anker igen. Lars henter så "klippefortøjningerne" i gummibåden.

Og vi sejler tilbage til bugten mellem de 2 øer Antiparos og Dhemisos - her er mere plads til at svaje og bedre holdebund. Vejret er igen ok vindmæssigt (solen skinner stort set hver dag) - så det udnytter vi til aftensmad i cockpittet. Og et afsluttende spil "Settlers" bliver det også til - sidste chance for den slags inden de 2 piger må sættes på færgen igen :-)

16.09.2004 Antiparos til Parikia (Paros) - 15 sømil

Tidligt op og tilbage til Parikia - vi skal have fundet færgen til Kreta. Vi har lidt problemer med at få ankeret til at bide i bugten ved Parikia - så klokken bliver henad 11.30 før vi kommer ind til byen i gummibåden - Tarra og Tine går hen for at købe billetter til færgen - men forgæves, alt er udsolgt!

Det var noget af en streg i regningen - flyet går om aftenen og ingen andre transportmuligheder findes til Kreta end hurtigfærgen om eftermiddagen! Vi undersøger om flybilletterne kan laves om - negativt! Andre flyselskabers priser og afgangstider checkes - forgæves! Så vi prøver sidste udvej: at undersøge om nogen af de passagerer der allerede har købt billet til hurtigfærgen, måske er villige til at sælge dem! Så Tarra og Tine forfatter et "Hjælp! Billetter købes!"-skilt - og begynder at vise det frem til mulige færgepassagerer - men ingen bider på ...

Tiden går, vi nærmer os afgangstid - heldigvis er færgen forsinket, der er stadig en mulighed! Vi spotter et par australske piger - som ser "rygsækrejsende" ud - og Tine og Tarra spørger forsigtigt om ikke de kunne tænke sig at sælge deres billetter. Der forhandles lidt, sagen overvejes, der checkes om de kan få billetter til en anden ø end Kreta - og de indvilliger så! De får da også næsten dobbelt pris for billetterne - men for Tarra og Tine er det billigt sluppet - ny flybillet ville have være temmelig meget dyrere!

Stor glæde hos de 2 strandede piger! Og vi kan alle ånde lettet op og vinke pænt farvel til 2 søde gaster/gæster - som nu ser frem til at kunne boarde deres aftenfly på Kreta efter planen :-)

Og vi andre ikke-så-strandede sejler hjem til "Pinocchio" og lader atter en gang roen falde over skibet.

17.09.2004 Parikia (Paros)

Det er atter begyndt at blæse - vi vil ellers gerne til at komme østpå mod Rhodos og Tyrkiet - er ved at være temmelig trætte af Paros og det ægæiske hav! Og konstant hård vind!

18.09.2004 Parikia (Paros)

VHF-vejrudsigten om morgen lover atter "Gale Warning" for det SE-lige ægæiske hav (der hvor vi er på vej hen) - men den tyske vejrudsigt fra "Deutches Wetter Dienst" (www.dwd.de) lover aftagende vind - så vi vælger at tro på den tyske! Og om aftenen løjer vinden af igen - men vi vælger lige at ligge en dag mere over så søerne også kan nå at lægge sig - det er ikke sjovt at sejle uden vind men med store "efterdønninger". Hmm - mon det nogen sinde bliver helt perfekt ;-)

Den eneste der bruger spileren er Trille ...

19.09.2004 - Parikia (Paros)

Da vi regner med at sejle i morgen benytter vi lige lejligheden til at handle stort ind - tror vi! Men da de om søndagen lukker klokken 14 istedet for klokken 18 får vi kun lige smidt det mest nødvendige i indkøbskurven inden vi bliver smidt ud af butikken! Heldigvis lykkedes det os i går at få købt gas - vi var ellers løbet næsten tør og igennem længere tid har de haft udsolgt af "camping gas" på øerne - noget med at de ikke måtte sejle med gas mens olympiaden stod på? Vi er ikke helt sikre på hvordan, hvorfor og hvorledes det skal forstås - men resultatet er nemt at forstå: nada (ingen) gas i længere tid! Men nu er de åbenbart begyndt at sejle med gas igen - for det lykkedes os at finde et par 3-kilos flasker som vi straks lagde vores klamme hænder på!

20.09.2004 Parikia (Paros) til Dhenoussa (25 sømil)

Vejret ser ud til at holde - så der skal sejles! Dog skal vi lige have handlet det vi nu ikke nåede igår - men klokken 9.30 får vi da lettet ankeret og sejler nord om Paros og Naxos, med kurs cirka øst-sydøst-en-streg-til-øst.

Bidevind op mod nordspidsen af Naxos - og så kan vi falde af med de lovede 4-5 beaufort ind agtenfra - 6-7 knob for genuaen (ja vi kan faktisk ikke længere huske hvor vi har gemt storsejlet ...) - herlig sejlads :-)

Men det var sandelig også længe siden vi har prøvet det!

Vi sejler ind i en lille bugt på den sydlige del af øen - stranden ser ud til at blive brugt som naturiststrand (åndsvage kikkert ...).

Stille og fredelig aften og nat for anker for en gangs skyld.

21.09.2004 - Dhenoussa til Levitha (28 sømil)

Nogenlunde tidligt op og så af sted mod Levitha. I starten uden vind - og desværre en del sø. Men senere kommer der dog lidt vind så genuaen kan støtte lidt under motorsejladsen. Men fredelig tur - og vi anløber en lille bugt ved Dhenoussa. En engelsk båd for anker i bugten sejler om eftermiddagen, så vi har det hele for os selv. Det har været lidt gråt og overskyet hele dagen - vejrudsigten har lovet regn - men vi kan ikke klage, det har været en af de eneste rigtige gråvejrsdage i 3 måneder. I løbet af eftermiddagen kommer solen dog tilbage for fuld styrke - da vi ligger i en lille bugt omkranset af bjerge forsvinder den dog ret tidligt på aftenen bag ved bjergene.

22.09.2004 Levitha til Nisiros (35 sømil)

Motorsejlads det meste af dagen mod Nisiros, som ligger lidt syd for Kos og kun 20 sømil nord for Rhodos. Der er heldigvis plads i havnen i byen Palos på Nisiros nordkyst - så der lægger vi til. Lidt senere kommer en fransk båd "Papa Djo" og fortøjer ved siden af os. Aftensmaden indtages på en af de lokale havnetavernaer - køn lille havnefront og udsigt over lystbådene.

Nisiros er en vulkansk ø - og selve krateret skulle man kunne besøge, så vi beslutter at leje en scooter næste dag for at se lidt af øen.

23.09.2004 Nisiros

En fin lille scooter lejes - og vi starter med at køre en tur til Mandraki, en anden lille havneby på øen. Vi ville gerne tage færgen til Kos - men det er temmelig besværligt og tidskrævende, så det dropper vi. Istedet kører vi ind på øen, som nærmest er som en "hul tand" - øen er omkranset af bjerge og i midten er vulkankrateret. Spændende tur ad de små bjergveje, ind til den meget frodige midterste del af øen - som er næsten helt flad, vulkankrateret er cirka midt på det flade stykke, det ulmer og ryger stadig, svovlstanken er kvalmende. På vejen ser vi (nedlagte) anlæg til udnyttelse af den geotermiske varme - anlæggene er opført med med EU-støtte (angiver skiltene) - men har kun været i drift i omkring 4-5 år før de så er nedlagt igen.

Scooterkaj - svovlpøl - vulkankrater

På tilbagevejen går vi en tur i en lille bitte bjergby, ingen gader kun meget smalle stier går mellem husene - og en fantastisk udsigt over vulkankrateret.

Smalle gyder

24.09.2004 Nisiros

Vi ligger sådan set meget godt i havnen - og er så tæt på målet Rhodos - hvor vi får besøg af mere familie (Anni, Ib, Jesper, Annemarie, Andreas og Magnus) - og øen og havnen er meget hyggelig - så vi beslutter at blive her et par dage mere. Og får så startet på loftspladerne, som skal beklædes med hvidt stof (eller vinyl). Det går det meste af dagen med - indtil limen slipper op ...

25.09.2004 Nisiros

Bliver også en arbejdsdag - men ikke for os selv! Det blæser op om morgenen - og den engelske nabobåd - hvor besætningen er på ekskursion til krateret - begynder at drive for sit anker - så vi (Annette og jeg) får sammen med skipperen fra en canadisk båd, lagt vores reserveanker ud og standset den "løbske" englænder. Da englænderen kommer tilbage virker han hverken særlig glad for hjælpen eller sikker på om båden virkelig drev for ankeret - selv om vi kunne vise ham en skramme i bådens hæk hvor den var inde og banke ind i molen - han kommer ikke en gang over med en øl som tak for hjælpen! Istedet kommer han over om aftenen og nasser et glas vin hos os!

Han lægger dog sit eget reserveanker ud - og vi bruger så vores eget ekstraanker som - ja, ekstraanker! Der er jo ingen grund til at hive det ind igen, det kunne jo blæse op igen - hvilket det ganske rigtigt gør senere.

Om aftenen vælter det ind med charterbåde - de har ikke den store respekt for andres ankre eller fribord, så det er med at holde øje med at de ikke krydser ens eget anker, fendre af mens de lægger til, tage deres fortøjninger så de ikke ligger og roder rundt for længe i havnebassinet til fare for alle andre - mange af dem er temmelig ligeglade virker det til - eller måske bare uvidende! Og specielt her på Nisiros er vi ude for en del tyske charterbåde, som på (sædvanlig?) arrogant tysk holdning mener at de "alene vide" - en bakker ind, har kun under 10 meter ankerkæde ude (vi andre har fra 40-80 meter ude for at det kan holde ...), og mener så at de bare kan lade båden "hvile" op ad vores båd (så det er vores anker der så skal holde 2 bådes vægt - der er kraftig sidevind) - men det lykkes heldigvis at få ham smidt væk og hen i den anden ende af havnen ...

Palos havn på Nisiros

26.09.2004 Nisiros

Arbejdet og forviklingerne (i bogstaveligste forstand) fortsætter - en stor amerikansk sejlbåd bakker ind over den ovenfor nævnte englænders reserveanker og propellen skærer ankertovet over nok så nydeligt! Så de må ud for at dykke efter det nu ganske rodløse anker. Og dagen fortsætter med charterbåde der sejler (krydsede ankerkæder er mere regelen end undtagelsen), charterbåde der ankommer, fortøjninger i uorden osv. Heldigvis har vi jo ligget her nogle dage og regner ikke med at sejle lige foreløbig - så vi ved at vores ankerkæde ikke ligger oven på nogen andres - og dem der har lagt deres ankerkæde ud ovenpå vores sejler forhåbentlig før os (det sidste passede nu ikke helt ...).

Vi er løbet tør for ting til aftensmaden - har dog noget soyaprotein, vi har købt som nødproviant - og forsøger at lave noget spaghetti med "soya"-sovs! Hmm - kan da spises - og sikkert ikke giftigt! Men lidt mystisk konsistens og smag ...

27.09.2004 Nisiros

Vinden er løjet af - charterbådene (de fleste af dem) forlader havnen - roen falder over de resterende både, mest langturssejlere - vi har normalt ikke så travlt. De fleste charterbåde bliver kun en enkelt dag/nat i havnene - så afsted igen, tiden er jo begrænset så det er med at få sejlet og set noget på de 1-2 uger der er til rådighed på sådan en charterferie.

En stor engelsk sejlbåd forsøger at komme ud - på vejen får de fisket en canadisk båds ankerkæde, som vikles omkring skruen. Canadierne - Michael og Kathy i "Arctic Swan" - er ikke vildt begejstrede for charterbådens manøvrer, men det hjælper ikke ret meget - skaden er sket. Det tager det meste af en times tid at få viklet kæden af skruen, assistance fra en anden charterbåd, der dykkes og hives, råbes og skændes, men til sidst lykkes det da at komme fri. Senere sejler Michael og Kathy - en charterbåd har lagt sin ankerkæde ovenpå deres kæde, så jeg sejler ud i gummibåden og assisterer. En anden canadisk båd med Maggie og Morris sejler lidt senere - også de har problemer, og bumper hen ad siden på en stor stålbåd inden de kommer fri - begge canadiske både er også endt her i Marmaris Yacht Marina - "Arctic Swan" er på land (Michael og Kathy er taget til Canada), Maggie og Morris bor i båden - vi har snakket med dem et par gange.

28.09.2004 Nisiros til Simi (24 sømil)

Vi forsøger at komme tidligt afsted - men først må vi lige have hevet vores reserveanker med tilhørende kæde op af gummibåden, samt stuvet denne ombord. Også vores ankerkæde ligger under en af charterbådenes ankerkæde - så det tager lige lidt ekstra tid at få det klaret. Men som regel er det ikke så stort problem med en andens kæde ovenpå - ens eget anker hales ind, det vil på et eller andet tidspunkt så hale den anden båds ankerkæde med op til overfladen. Man surrer så den anden ankerkæde til sin egen båd (til fortøjningsklampe eller lignende), sænker sit eget anker et par meter så det kommer fri af kæden - og når det er frit haler man sit eget anker op (mens man er fastgjort til den "fremmede kæde") og lader så surringen til den kæde gå - og så må de så selv rode rundt med et anker der evt. ikke holde længere. Hvis man får deres anker med op, så prøver man at lægge det ud hvor det cirka lå.

Vi sætter kursen mod Simi - den tyrkiske kyst på Datca-halvøen er om bagbord. Stort set ingen vind. Vi anløbet Pethi - en lille bugt på østsiden af Simi - har svært ved at få ankeret til at bide, så til sidst må vi lægge 2 ankre ud. I bugten er også en anden dansk båd - "Quest". Vi når dog ikke lige over at hilse på dem den dag - og næste dag sejler de. De er nu også endt her i Marmaris - Michael og hans Costa Ricanske kone Lichia.

Aftensmad på en af de lokale restauranter - ikke så spændende.

29.09.2004 Pethi (Simi)

Vi går ind til byen Simi - den er "lige på den anden side" af en bjergkam - det tager dog en god times tid at nå derind, men en hyggelig gåtur ad små bjergveje, små stejle gyder i byen, pragtfuld udsigt over selve byen og havnen.

Byen er flot - men noget "turistet". Får handlet lidt, checket lidt internet osv. Og får en lille snak med Maggie og Morris fra den canadiske båd vi mødte på Nisiros.

Finder bussen tilbage til ankerbugten - lidt tungt belæsset med indkøb, så vi orker ikke at gå op over bjerget tilbage.

30.09.2004 Nisiros

Dagen går med nyt besøg i Simi - og ellers almindelig afslapning. Regner med at sejle til Rhodos i morgen tidlig.

01.10.2004 Nisiros til Rhodos (22 sømil)

Vinden er med os, så de 22 sømil til Rhodos tilbagelægges uden de store problemer. Vi er kommet tidligt af sted så vi ankommer til Rhodos (Mandraki havn) omkring 13-tiden. Og det lykkes at finde en ledig plads i havnen - som ellers har ry for at være meget fuld i højsæsonen. Og vi kan se i weekenden, hvor charterbådende skifter besætning, der er der temmelig optaget i havnen - charterbådene ligger 2-3 lag uden på hinanden.

Pladsen vi finder er næsten yderst i havnen, dvs. tæt på indsejlingen. Det viser sig senere at det ikke er den roligste plads vi har fundet - specielt med nordøstlig vind.

Sludrer lidt med vores tyske naboer Hans og Bente - de holder også til i Marmaris, dog i "Netsel Marina". Er sejlmagere og indehaver af "HOOD Sails" i Marmaris. Er i Grækenland for at proviantere tysk øl (weissbier), vin og ost - som tilsyneladende er svært at få i Tyrkiet (ihvertfald i samme kvalitet synes de).

02.10.2004 Rhodos

Almindelig byrundtur - finder supermarked etc. Samt et par frisører - så vi kan være pæne og nyklippede når familien nu kommer på besøg :-) Rhodos er en stor ø/by - også med masser af historie - bl.a. var det jo her ridderne af Sct. John (tempelridderne) i sin tid blev fordrevet af den tyrkiske sultan Suleiman den første - hvorefter de tog til Malta (se lidt om Malta her). Vi gemmer dog den egentlige sightseeing lidt - når Anni, Ib, Jesper, Annemarie, Andreas og Magnus kommer skal vi som nok få set lidt af seværdighederne - og ingen grund til at overdrive ...

03.10.2004 Rhodos

Vi synes ikke vi ligger særlig godt helt ude ved havneindløbet, natten har været noget urolig grundet dønninger og skibe der kommer og går (sejler). Så vi prøver at rykke lidt længere ind i havnen - finder først en ledig plads mellem charterbådene, men bliver jaget væk da der skulle komme en forsinket charterbåd og ligge lige der om eftermiddagen. Havde ellers spurgt på havnekontoret om pladsen var ledig - men de kan vist ikke blive helt enige om hvem der bestemmer over hvilke pladser ... men vi finder en anden plads, som ingen protesterer over at vi benytter.

Senere ankommer "Papa Djo" - en fransk båd med Erwich og Evelyn - som vi også mødte på Nisiros. Vi inviterer dem over på et glas vin - og eftermiddagen går med hyggeligt og underholdende selskab. De har ligget i et andet afsnit af havnen (der hvor de store krydstogtskibe ligger) og har ligget meget uroligt hele natten - så de er lade for at være kommet ind til "fredeligere forhold".

Men inden natten helt sænker sig - så vil vi lige ud for at tage imod familien :-)

Vi kan dog ikke finde en bus til lufthavnen - så beslutter at tage ud til deres hotel og vente på dem der. Der er sikkert en bar eller noget vi kan vente i ...

Så tidlig aftensmad - og så begynder vi at gå ud til hotellet, hvor Jesper og Annemarie skal bo - de skulle ankomme først. Men bliver heldigvis hurtigt trætte af at gå - og tager en taxi - der var vist også tæt på 5-6 kilometer derud.

Vi venter pænt i poolbaren - indtil de dukker op, lettere forsinket. Men det var rart at se Jesper, Annemarie, Andreas og Magnus igen - det er dog et par måneder - eller 8 - siden sidst. De får deres lejlighed "udleveret" - og efter lidt mere barbesøg går Jesper, Annette og jeg ud til Annis og Ib's hotel - de skulle komme endnu senere på aftenen. Desværre går vi lidt for langt så vi må tage en taxi tilbage :-(

Endnu lidt ventetid (de er også forsinket) i - ja rigtig gættet - baren! Og endelig dukkede de så også op - og mere gensynsglæde! Også de bliver installeret og vi sidder og snakker lidt i baren (hmm, det er vist ved at blive en dårlig vane ...) - indtil vi alle erkender at det er lidt sent, så vi må hellere snakke videre i morgen. Efter alle de barbesøg er vi lidt trætte - og tager en taxi hjem til havnen ...

04.10.2004 Rhodos

Vi havde inviteret på "brunch" på "Pinocchio" - så dagen startede med jagt på noget frisk brød. Hvilket var en noget besværlig affære - som dog til sidst lykkedes. Så vi nåede det helt store med bacon, røræg, yoghurt med frugt, morgenbrød, juice osv. osv. - alle blev mætte.

Ib og Anni

Der gik så ikke lang tid før Andreas fandt Settlers-spillet frem - og de Andreas, Lars og Jesper tog lige et spil - mens de resterende synes de var kommet til Rhodos for at shoppe - så de gik op for bl.a. at købe sandaler til Magnus.

Andreas gør klar til Settlers

Også et par spil Carcassonne når de 3 lige - inden resterne af brunchen bliver fortæret af de sultende horder. Almindelig hygge og snak resten af dagen - inden vi allesammen finder en hyggelig restaurant, med et stort tagselvbord med alle mulige græske retter.

05.10.2004 Rhodos

Vi er enige om at dagen skal tilbringes ved stranden - solen skinner fortsat fra en skyfri himmel, lufttemperaturen er omkring de 28 grader, vandet omkring 25-26 - så vi fra "Pinocchio" tager bussen ud til Ixia, til Annis og Ibs hotel, hvor vi har aftalt at mødes med dem alle. Og så til stranden, som ligger tæt ved hotellet.

Vi sol- og vandbader, læser bøger, betragter strandlivet - der er styr på solparasollerne, man betaler for at leje dem for en hel dag - men selv om man så forlader stranden må man sandelig ikke "låne" sin udlejede parasol til venner og bekendte - så det undlader vi! Men solparasoludlejerne skal jo også leve.

Jesper - badedyr (altså det gule ...) - Læsehesten

Frokost på hotel "Poseidon" - og lidt hygge og spil ved poolen. Vi fik et par pita med gyros med ned til båden - så aftensmaden blev dejlig nem. Om natten regn, lyn og torden - og en del vind og urolig sø i havnen. Det varer det meste af natten - en frisk til hård nordøstenvind sætter masser af gang i dønningerne, som står lige ind i havnen - vi er glade for at vi ikke ligger så yderligt som dagen i forvejen - det ser meget slemt ud alleryderst.

Hygge ved poolen - Magnus

06.10.2004 Rhodos

Vi har alle "meldt os" til lidt byvandring i dag - og samles efterhånden alle sammen ombord på "Pinocchio". På grund af regnen bliver det dog først ved middagstid - og så fik vi gået en tur i den gamle by, beset den gamle tempelridderborg, som er temmelig stor og velholdt. Masser af store sale, spændende rum, udsmykninger etc.- så mange at kedsomheden bredte sig lidt hos visse af deltagerne :-)

Jesper - Andreas

Så blev det lidt for ensformigt at gå rundt i de samme gamle rum ...

Bagefter en udstilling med arkæologiske fund fra Rhodos - gamle glas, smykker, krukker, potteskår, mønter etc., smukke ting og spændende at se hvor "moderne" og velbevarede ting fra for over 2.000 år siden så ud.

Anni, Jesper, Ib - gulvklinker fra Kos

Al vores kulturelle indsats blev så endelig belønnet med is, sodavand, kaffe ...

Vi samledes ombord på "Pinocchio" - lidt nem mad til aften, og så tog de fleste hjem til hotellet - dog fik Andreas lov til at underholde onkel og tante hele aftenen ombord på båden. Vi var i havnekiosken - lidt snold måtte der til, spillede et spil Settlers, læste lidt - og Andreas sov som et murmeldyr i forkahytten!

07.10.2004 Rhodos

Efter at have kaldt på Andreas en 27-28 gange lykkedes det at få ham til at holde øjnene åbne og fokusere på morgenmaden - ok, det passer ikke - det var kun 7-8 gange :-)

Vi skulle lidt tidligt op, Annemarie og Jesper havde lejet 2 biler, som vi skulle ud og hente på hotellet. Så efter morgenmaden fandt vi hurtigt bussen til Ixia - og efter at have returneret Andreas til sine omsorgsfulde forældre (ved ikke om de havde lagt mærke til at han var væk ...) fik vi den ene bil udleveret og hentede Anni og Ib på deres hotel. Og så kørte alle 2 biler sydpå mod først "De 7 kilder" (som viste sig at være 7 vandfald). En smuk tur tværs over Rhodos, ad en ikke så smuk motorvej/motortrafikvej indtil vi kunne  holde ved første stop, nemlig "De 7 kilder".

En tunnel med vandet rislende om fødderne tiltrak de mere eventyrlystne af os som en magnet - og resten fulgte bare efter ... tunnellen var omkring 100 meter lang, stort set bælgmørk, vi gik med bare fødder på vandløbets bund mens det kølige kildevand piblede om vores fødder. Lidt morsomt :-)

Det underjordiske vandløb ved de "7 kilder"

Så Jesper, Magnus, Andreas og Lars gentog spøgen og gik nok en tur i den underjordiske gang - mens de andre gik en tur langs det overjordiske vandløb på jagt efter nogle flere af de omtalte kilder (eller vandfald).

Godt med en far!

Men først oppe ved restauranten - hvor vi alle mødtes lidt senere - lykkedes det at finde 7 vandfald, omhyggeligt afmærkede med skilte - hvilket var nødvendigt, for ellers var det lidt svært at skelne vandfaldene fra resten af kilden/vandløbet. En påfugl (eller var der 2?) gik løs omkring - meget fotograferet.

Anni, Annette - "popfuglen"

Vi kørte videre til Lindos, en bjergby 50 kilometer syd for Rhodos by. Fik frokost på et lille creperi - alle fik godt med "creper", både som hovedret (med forskelligt fyld) og som dessert (med is, frugt etc.) - regningen blev letter rystet overdraget til Jesper og Annemarie - hvad de gjorde med den vides ikke ;-)

Gåtur i Lindos - og op for at se den lokale borg(ruin). Ib, Jesper, Annemarie, Andreas og Magnus gik ind for at se nærmere på borgruinen - vi resterende 3 var for nærige - eller også har vi blot set for mange borgruiner i tidens løn - så vi ventede pænt udenfor - beundrede udsigten over byen og vandet, nød at solen (efter gårsdagen regnvejr) atter var igang for fuld styrke.

Magnus blev stærkt tiltrukket af de æsler, som man kunne få en ridetur på - og han og Andreas fik sig en æselridetur ned ad bjerget, mens vi andre æsler blot jokkede bagefter på egne konvolutter.

4 æsler - og et par forældre

Ikke mere sightseeing den dag - så vi satte kursen tilbage mod Rhodos. Vi ville gerne lige handle lidt stort ind, nu vi havde lejet en bil og drejede af ved det lokale "Lidl"-supermarked, Jesper og Annemarie overvejede en tur til stranden - men istedet blev det vist til en lidt for nervepirrende tur gennem Rhodos by inden den nåede tilbage til hotellet! Der er ganske meget trafik i byen, specielt omkring 17-18 tiden om eftermiddagen - og de kører lidt "sjovt" mange af dem ...

Da vi andre havde fået handlet i "Lidl", fyldt varerne ind i bilen og skulle til havnen - ja så ville bilen s.. ikke starte. Godt nok havde jeg glemt at slukke lygterne på bilen, men vi var kun væk maksimalt 3 kvarter - og skubbe den igang kunne vi ikke, batteriet var fuldstændig fladt!

Efter en del opringninger og fjernassistance fra Jesper lykkedes det at komme i kontakt med biludlejningsfirmaet - og efter over 2 timers ventetid på parkeringspladsen, og forgæves forsøg på assistance fra andre kunder i butikken, dukkede assistancen op - men uden startkabler! Så måtte de 2 unge fyre af sted igen ...

Men til sidst lykkedes det da at få startet bilen - og vi kunne noget udmattede efterhånden trille ned til båden og få læsset varerne af. Og derefter ud til hotel "Poseidon" og sætten Anni og Ib af - så fik vi lige spist en hyggelig middag sammen med de 2, inden vi til sidst lige stak hovedet ind hos Jesper og Annemarie og fik afleveret bil og bilnøgler.

08.10.2004 Rhodos

Onkel Ibs 65 års fødselsdag skulle fejres idag - så ombord på "Pinocchio" benyttede vi det meste af formiddagen på at designe billeder på PC'en til at overføre til t-shirts - som en lille fødselsdagsgave til både Ib og de 2 knægte som havde fødselsdag i efterårsferien (dvs. når de var kommet hjem til DK). Så det gik der en rum tid med - men resultatet blev ganske sjovt - vi fik først "strøget" billederne på på Anni og Ibs hotelværelse - der var ikke landstrøm i havnen ...

Efter et spil Settlers på "Poseidonia" gik vi ned på hotelrestauranten og fik fejret onkel Ibs fødselsdag med en god middag - hyggeligt! Hotelorkestret spillede fødselsdagssang så vi næsten var rørt til tårer - eller ihvertfald var Ib - eller også var det bare fordi hans fødselsdagsdrink var for stærk - eller noget :-) Ib gav kaffe og cognac i baren bagefter - hmm, det er vist blevet til en del barbesøg i løbet af ugen ...

09.10.2004 Rhodos

Jesper og Annemarie og ungerne skulle med ud at sejle en lille tur, mens Anni og Ib ville shoppe og gå tur. De dukkede dog først op i havnen ved 13-tiden. Vi fik kastet alle fortøjninger og satte kursen sydover langs østkysten.

Fandt en lille bugt hvor vi smed anker. Og fik så svømmet, sejlet en tur i gummibåden - fandt sandelig en lille grotte vi kunne sejle helt ind i, besøgte strande - som Andreas sagde bagefter at "det kunne han da godt tænke sig lidt mere af" - men det må så blive næste år, så kan du sagtens sejle med en uge eller 2.

Badeland - 4 sønner, 2 fædre, 4 nevøer og 2 onkler

Retur til Rhodos havn ved 19-tiden - hvor det sandelig lykkedes at finde en ledig plads igen, ikke den samme vi havde forladt. Dog var pladsen lidt for langt inde mod byen og dermed lidt for trafikeret (biler, scootere) efter vores og kattens smag - så vi lukkede katten inde om natten.

10.10.2004 Rhodos

Vores "gamle" plads blev dog ledig op ad formiddagen, så vi skyndte os at flytte. Og fik dermed også givet det indtryk på havneassistenterne at "vi sandelig lige var kommet" - så sparede vi de havnepenge (godt nok kun 5 Euro - det var mere princippet :-)).

De andre begyndte at dukke op ved 11-tiden - det var hjemrejsedag idag, så de var blevet "hotelløse". Så vi fik dagen til at gå med lidt Settlers og almindelig hygge.

Der er vist lige grund til specielt at nævne dagens Settlers-spil - hvor vinderen i sidste omgang gik fra 8 til 13 point - det var simpelthen stort, større triumf denne dag gaves simpelthen ikke, sjældent har taberne været så lange i ansigtet - og hvem det nu lige var der vandt (for en gangs skyld ...) behøver vi vist ikke komme nærmere ind på, men han er stadig ombord på "Pinocchio" :-)

He-he!

Hygge i Rhodos havn - Magnus og Ib

Vi gik op i den gamle bydel for at spise sen frokost/tidlig aftensmad - og ved 19-tiden var der kun den oprindelige besætning tilbage på "Pinocchio". Roen faldt endnu en gang over besætning og båd.

Men en rigtig hyggelig uge - vi nåede at se og opleve en masse, fik snakket og spillet, og det var jo lidt længe siden vi havde set familien så det var dejligt! Men nu er det så vores tur - så den 12. november ankommer vi til DK og bliver en måneds tid.

11.10.2004 Rhodos til Marmaris (24 sømil)

Nu måtte vi vist hellere til at få fundet en vinterhavn - så vi ville sejle til Tyrkiet idag. Dog skulle vi lige have handlet det sidste ind i "Lidl" - ved jo ikke rigtig hvilke varer der kan købes i Tyrkiet - husker med gru stadig de problemer der var med at købe øl i Tunesien :-(

Afsejling 10.30 og kurs mod Marmaris. Fredelig dag, rart at være på vandet igen efter næsten 2 uger i Rhodos havn. Inden vi nåede Marmaris havn fandt vi dog en lille bugt hvor vi kastede anker og blev natten over. Vandet her i Tyrkiet var ligeså varmt som i Grækenland - så vi fik sandelig også svømmet lidt!

Om eftermiddagen kom "isbåden" forbi for at sælge is :-)

12.10.2004 Rhodos

Ved indsejling til Tyrkiet skal man indklarere. Dette kan kun ske i bestemte havne, såkaldte "Port of entry". Her skal man melde sig til myndighederne, køber en "transit log" og har så lov at sejle i tyrkiske farvande i et år. Inden årets udløb skal man så have forladt landet med båden og igennem samme procedure igen.

Vi sejlede ind til Marmaris - "Netsel Marina" - hvor vi checkede in i marinaen, og fik købt "transit log" (TL) og startede vandringen rundt til alle myndighederne for at få stempler etc. Overraskende var de mange nuller i beløbene - havnepenge kostede 77 millioner tyrkiske lire, TL omkring 50 millioner - heldigvis skærer de omkring 5 nuller af alle beløb næste år, det bliver lidt mere håndterligt så!

Men indtil da vil vi glæde os over at være mangemillionærer :-)

Også overraskende var de mange myndigheder man skulle besøge, og tilsvarende antal stempler og underskrifter - men bortset fra mængden var der ingen problemer og alt blev klaret i løbet af et par timer.

Så nu var vi efter planen ankommet til Tyrkiet - nye skikke, nye penge, nye forhold - alle vi har mødt roser sejlads Tyrkiet i høje toner - vi bliver her næste år med (2005/2006), vi vil opleve om det er rigtigt :-)

Hmm - vi kan da selv lave dem ...