Lynetten til Thyborøn

Afsejling fra Lynetten – 26. juli 2003, Lynetten – Helsingør, 20 sømil

Endelig kom vi så af sted – om aftenen (efter at have ryddet det sidste op på kajen, kørt det sidste par læs hjem til Sekker og Hanne, afleveret bilen til Hanne osv. osv.) ved 20-tiden. Kasper sejlede med til Helsingør og blev hos os et par dage.

Afsejling Helsingør – 29. juli 2003, Helsingør - Hals (Ålborg), 95 sømil

Endelig kom vi så af sted fra Helsingør. Første mål blev Limfjorden – selv om vi egentlig helst ville have været omkring Århus og hilst på Steffen og Ulla, så løb tiden lidt fra os – så det blev Limfjorden. Ingen vind før ud på aftenen, så det blev motor indtil klokken 22 om aftenen, så blæste det op fra sydøst, cirka 2 timer før vi nåede Hals Barre. Så mens vinden tiltog, lyset aftog og natten faldt på, så gik det ind i løbet ved Hals – og efter lidt ”spændende” udkig efter bøjer og overet-fyr, lykkedes det os så at ramme Hals klokken 01.30. Køjerne kaldte – men da vi lå på lodsens havneplads, besluttede vi at sejle igen – enten så snart det blev lyst eller hvis lodsen kom hjem, hvad der nu kom først. Det gjorde lyset, så klokken 5.30 afsted mod Ålborg – hvor den jyske del af familien skulle afsættes til deres eget selskab de næste par år.

Ålborg blev nået klokken cirka 10.00, hvor vi lagde til i ”Vestre Bådelaug” i Ålborg. Her gik de næste dage med at hilse på familien, proviantere, købe lidt ekstra udstyr m.v. Vi nåede både at have en hyggelig dag og aften med ”onkel Ib fra Amerika” samt en hyggelig aften med ”alle dem fra Hjørring og omegn”.

Så faldt der lidt fred over tingene, og turen kunne fortsætte mod Thyborøn, og starten på det første lange stræk – nemlig over Nordsøen. Thyborøn blev nået lørdag den 2. august, efter en enkelt dag i Nykøbing Mors.

På vej mod Thyborøn

I Thyborøn blev de sidste ting klargjort, vand og diesel toppet op (forhåbentlig ikke den sidste olie …), og vi nåede ud at spise om aftenen den 3. august – og regnede med at sejle tidlig mandag morgen  - det skulle passe med en ordentlig vejrudsigt de næste 3-4 dage.