Afsejling Thyborøn – 04.
august, Thyborøn – Inverness (Skotland), 352 sømil
Så kom vi endelig af sted
mandag morgen den 4. august, på det første lange stræk over åbent vand. Vejrudsigten
lovede let til jævn vind først fra vest (imod) senere opfriskende, drejende til
syd. Og det viste sig at holde stik.
"Trille" nyder det ikke!
I starten gik vi vestover
i svag modvind, så motoren fik lov at gøre det hårde arbejde. En del urolig sø
de første 2-3 timer – formodentlig grundet strømsø, tidevand m.v. Så Annette og
Trille lagde sig i cockpittet og var ikke helt friske de første par timer på
grund af søerne – som lige efter afsejlingen fra Thyborøn var omkring 1 – 1,5
meter høje, skæve og uberegnelige – men som så jævnede sig til cirka 0,5 meter
og uden særlige problemer.
Annette heller ikke ....
4 timer efter afsejlingen
sejlede vi over noget grøn presenning, som selvfølgelig satte sig i skruen. Det
meste kunne bakkes af, men en rest blev siddende og gjorde at den 3-bladede
foldepropel ikke kunne folde sig sammen når vi sejlede for sejl. Temmelig
irriterende at høre skrue og skrueaksel ”karte rundt” plus at det gav lidt
ekstra vandmodstand – så Lars fik tøjret akselen med noget tovværk, og alle
blev indskærpet ikke at starte motoren uden at dette tovværk var fjernet!
Mandagen gik for motor,
indimellem afbrudt af lidt sejlføring og kryds, men som hovedregel motor – og sådan
gik de første 24 timer. Men loggen talte nedad fra de 352 sømil, vejret artede
sig, selvstyreren klarede (endnu da …) styringen – så vagterne gik stille og
roligt, uden det store ståhej.
Solopgang på Nordsøen
Vi havde besluttet at
have 3-timers vagter, og det fungerede egentlig ganske udmærket. Vagten mellem
02.00 – 05.00 var den værste, mørkt, køligt, man var træt, tænkte kun på at
sove, tiden går indimellem utroligt langsomt! Men alt får en ende – både
nattevagterne og det vindstille vejr! Så tirsdag formiddag friskede vinden
stille og roligt op fra syd – og ret hurtigt kom spileren (genakkeren) op, og
så gik det bare vestover med spiler og solskin, herligt!
Spiler, sol og afslapning
Tirsdag 5. august
Spileren holdt vi oppe
hele dagen indtil mørket begyndte at falde på omkring 22.00 tirsdag aften. Så
blev den taget ned så vi ikke skulle udsættes for ”bøvl og ballade” om natten,
vi var på vej ind mellem en række oliefelter i midten af Nordsøen – så der
kunne godt blive lidt kursændringer osv.
Da vi nærmede os
oliefelterne havde vi af en eller anden sær årsag mobiltelefondækning – mon
”borebisserne” har stillet krav om egen sendemast på Nordsøen? Dog måtte
telefonen ”højt til vejrs” for at fungere!
Mobiltelefondækning på Nordsøen
Natten mellem tirsdag og
onsdag sejlede vi mellem en række olie- og gasfelter, vi var begge oppe hele
natten af hensyn til bedre udkig osv., så da morgenen faldt på var vi noget
trætte begge 2. Men humøret var godt, vinden fortsat fra syd – dog drejende
lidt mere østover og tiltagende til frisk vind.
Onsdag 6. august
Så vi fortsatte vestover
med fuldt storsejl og genua i frisk vind – hvilket tilsyneladende var for meget
for selvstyreren, som ved 11-tiden onsdag formiddag, pludselig styrede båden op
i vinden, og derefter rundt i en cirkel til en ukontrolleret bomning! Ikke så
morsomt og ikke helt ufarligt med en bomning i frisk vind – og et par
højrøstede ord blev såmænd også udvekslet mellem besætningen! Men alt holdt –
dog undtagen selvstyreren, som simpelthen (viste det sig senere da Lars fik
skilt den ad), havde slidt et nylonhjul op – dels på grund af den langsomt
tiltagende vind og bølger, hvor båden hele tiden skal rettes op, dels på grund
af konstruktionen – i vores øjne er konstruktionen på en ”Simrad WP30” ikke
beregnet til kontinuerlig brug i frisk vind og sø, mere til lejlighedsvis brug
i vindstille. Mange andre langturssejlere har samme erfaring med de ”små” selvstyrere
– vi fik samme problem igen over Biscay’en efter at selvstyreren var repareret
(jeg havde købt en ekstra ”Simrad WP30” brugt via ”eBay” til brug for
reservedele – hvilket var meget forudseende når jeg selv skal sige det …), den
holdt præcis 3 døgn, så var det samme nylonhjul slidt op igen!
Nå den stod så på
håndstyring resten af dagen, fortsat i frisk syd-sydøstlig vind, med en del sø.
Men ikke noget problem med det – farten var god (6-9 knob) og vi kunne se
distancen blive mindre og mindre – og håbede på landkending om aftenen. Vi
skulle dog hen omkring klokken 21.30 før vi kunne se den skotske kyst
(Fraserburgh) første gang – nu skulle vi så bare følge kysten indtil vi nåede
Inverness, som vi havde besluttet skulle være vores første havn i Skotland.
Den sydlige vind aftog om
aftenen, og da vi samtidig kom i læ af kysten måtte motoren i gang igen hele
natten – men atter en nat uden de store problemer (ud over at holde sig vågen),
og næste morgen og formiddag kunne vi rigtig se og beundre de skotske
klippefulde kyster, grønt og frodigt, solen bagte og målet nærmede sig –
herligt!
Torsdag 7. august.
En ting man nu skulle til
at indkalkulere i navigationen var tidevand og strøm – her ved den skotske
østkyst skulle vi regne med op til 4 meters forskel mellem høj- og lavvande –
og tilsvarende strøm på 2-4 knob (lejlighedsvis op til 6-7 knob i smalle
stræder) – høj- og lavvande skifter cirka hver 6. time, så sejler man 12 timer
udjævner det sig selvfølgelig. Men lidt spekulationer havde vi dog, da vi nærmede
os Inverness – på kortet stod nævnt op til 6-7 knobs strøm ved ud/indgående
vande, og vi kom ind i bugten ved Inverness da det var på vej mod ebbe
(lavvande), dvs. vi ville have strømmen imod. Men det viste sig ikke at være
mere end 2-3 knob på de smalleste steder, så det gav ingen større problemer.
Og endelig klokken 11.30
kunne vi sejle under broen ved Inverness og fortøje ved flydebroen kl. 12.30 –
velankommet til Skotland efter lidt over 3 døgn på havet. Vi var glade, lidt
stolte – og meget trætte. Men måtte op at se byen inden vi lagde os til at sove
– så som sagt så gjort, en lang gåtur i byen, indsnuse stemningen, købe en
lille flaske skotsk whisky til at fejre ankomsten med – og så tilbage til
”Pinocchio”, hvor det blot blev til en enkelt ”skål” før først Annette og
Trille faldt om i samme køje – derefter Lars, som holdt ud lidt længere! Men
fra sen eftermiddag til næste morgen klokken 9.00, lød der ikke mange andre
lyde fra ”Pinocchio” end hvad man hører fra en vuggestue, hvor alle sover middagslur!
Alle er trætte!