07.10.2003 – Cascais (Lissabon)

Som nævnt er vi ankommet til Cascais – og vi omsorgsfulde forældre synes Vores søn skulle se lidt andet end ”Pinocchio” og havnene. Så da han ikke selv ytrede specifikke ønsker, blev han lagt i håndjern og medbragt til lidt sightseeing rundt omkring – første udflugt blev til Lissabon med toget – et eller andet spændende kunne man vel finde i Portugals hovedstad.

På vej ind ad bådebroen til toget i Cascais, blev der lige hilst på nogle af de andre sejlere som vi kender og har set på vandet/i havnene langs Portugals og Spaniens kyster, på vej sydover. Selv om Cascais er en ret stor lystbådehavn med plads til omkring 638 lystbåde, så placeres gæstesejlere i nogenlunde samme område så det ud til – så de første 6-7 både kendte vi allerede.

IM003620.JPG (228088 bytes)

Cascais havnefront

Togturen fra Cascais til Lissabon er en oplevelse på ca. en halv time langs vandet. Med udsigt til bl.a. ”Torre de Belem” (adspurgt siger Annette at det er en ”berømt port” – så ved I det ... Belem er dog en by i Brasilien, handelscentrum på Amazonas - og da Brasilien jo var portugisisk koloni i år 1500-1822, har det sikkert noget med det at gøre) og ”25. april broen” (det er sikkert en lige så berømt bro ....) over Rio Tejo (den længste flod på den iberiske halvø, 1010 km). Dagen i Lissabon blev brugt til at se os lidt omkring og indsnuse storbyens atmosfære. Lissabon er som så mange andre portugisiske byer utrolig kuperet, så det gik både op og ned.

Udover de kulturelle indslag fik Kasper spottet et par telebutikker af forskellig slags – de sidste nye telefoner måtte studeres (dette afsnit bliver gentaget nogle gange i det efterfølgende – og kan uden at miste væsentlig information blot ignoreres ...he-he).

IM003625.JPG (249057 bytes)IM003623.JPG (257416 bytes)IM003626.JPG (169818 bytes)

Sightseeing i Lissabon

IM003639.JPG (202841 bytes)IM003654.JPG (228453 bytes)

Udsigt fra "Castelo San Jorge" - og frokost

Af seværdigheder den dag, blev det til en tur på borgen – ”Castelo de Sao Jorge”. Herfra var udsigten selvfølgelig storslået. Efter en velfortjent frokost ovenpå en lang gåtur i Lissabon fandt vi tilbage til stationen Cais de Sodre, hvor vi lidt trætte lod os transportere tilbage til Cascais. Men dog ikke for trætte til at spille ”Settlers”

IM003669.JPG (248701 bytes)

Trætheden breder sig - godt med en mor

08.10.2003 - Cascais

Endnu en solrig dag! Og når vi siger ”solrig” i Portugal her på denne årstid – så siger vi også 23-25 grader – bare lige til orientering! Stemningen var ikke helt til at besøge Lissabon igen den dag. Vi startede dagen med at gå en tur i Cascais - dels for at handle men også for at besøge den lokale internetcafé. I følge havnens velkomstskrivelse skulle der ellers være ikke mindre en to cafeer på havnen, som begge skulle have internet. Begge cafeer fandtes, men der var bare ikke noget internet, så vi måtte i stedet benytte os af cafeen i byen.

Apropos havnens udseende og velkomstskrivelse – så er Cascais faktisk en en ret ny og pænt holdt havn, som absolut kan anbefales – dog har det indtil nu været det eneste sted vi observerede rotter – omend rotten formodentlig var død (den lå ihvertfald meget, meget stille samme sted i 3 dage i træk – den kan selvfølgelig have været usædvanlig træt – vi nænnede ikke at undersøge sagen nærmere), så alligevel ....!

IM003671.JPG (233430 bytes)

Antagelig død rotte i Cascais

Udover de kulturelle indslag fik Kasper spottet et par telebutikker af forskellig slags – de sidste nye telefoner måtte studeres.

Vi havde også denne gang disketter med, som skulle upload'es til hjemmesiden. Det var et lidt mere avanceret sted for her ville man viruschecke disketterne, hvilket vi aldrig havde oplevet før (måske fordi vi aldrig før har spurgt om vi måtte indlæse disketter, men bare gjort det!) Men det var ok for os, bare vi kunne få indlæst vores disketter. Da den ”internetcaféansvarlige” (eller hvad en sådan nu kaldes) omhyggeligt have viruschecket alle disketterne og var gået hen for at passe baren igen – isatte vi hurtigt vores USB-disk (som vi selvfølgelig også havde med ;-)) og brugte den uden problemer – teknisk set skulle den vel også have været viruschecket, men hvad pokker ....

Også på internetcafeen viste Kasper lige hvad jævnlig brug af internettet og tilhørende værktøjer giver af erfaring – hvad vi andre så småt er ved at lære os selv, med det fumleri det nu en gang medfører hvis tingene ikke helt virker første gang - kan han heldigvis klare på et øjeblik! Så det gik ret smertefrit at få uploadet opdatering til hjemmesiden – og vi andre lærte et par små fif undervejs ☺

På vej tilbage til båden blev det lige til en lille forfriskning i en af de utallige barer/cafeer på havnen.

Tilbage igen i båden stod den på både bådvask og tøjvask. Annette stod for tøjvasken og Lars for bådvasken. Det var fribordet på båden, som denne gang fik en tiltrængt omgang. Al salt og mudder fra ankerlinen blev vasket af. Selvom vi lå ved en flydebro var det nødvendigt at have gummibåden i vandet for at nå hele vejen rundt.

IM003675.JPG (234311 bytes)

Bådvask

Ingen dag uden "Settlers", når vi er mindst tre om bord. Denne dag blev heller ingen undtagelse. Det var for varmt at sidde nede i kahytten og spille om dagen, så spillet blev stillet op oppe i cockpit'et.

Og så var den dag gået :-))

09.10.2003 - Cascais

Dagen startede som den foregående - solen skinnede fra en skyfri himmel og stemningen var ikke helt til en tur til Lissabon. Annette insisterede dog på en tur til "Oceanariet", som var en del af Expo98 i Lissabon. Så ved 14-15 tiden lykkedes det at få alle ombordværende gjort klar til afgang. Men så var formiddagen også gået med afslapning og hygge.

Lars havde talt med ejeren af den tyske båd, som vil lå udenpå i Peniche. Han var temmelig nedslået og skuffet fordi hans datter og svigersøn lige havde meldt fra til at hjælpe ham med at sejle båden fra Portugal til Kanarie-Øerne. Han var af gode grunde ikke så begejstret for at skulle sejle alene over det lange stræk. Så vi må håbe, at han har fundet en løsning. Han skal være på Kanarie-øerne i midten/slutningen af november for at sejle over Atlanten i ARC.

For at komme til "Oceanariet" var det udover turen fra Cascais centrum af Lissabon også nødvendigt med en tur med metroen. Men så fik vi også den oplevelse med. Vi havde godt nok overvejet at sejle ind til Lissabon i stedet for at tage toget, men så var vi nok ikke nået derind før de lukkede på akvariet.

IM003687.JPG (223382 bytes)IM003728.JPG (209428 bytes)IM003694.JPG (207004 bytes)

Metroen,  på vej til Oceanariet -  "Hej Haj" - "Hr. Solfisk"

Både turen rundt i området, hvor Expo98 havde fundet sted, og besøget i "Oceanariet" var en stor oplevelse. Vores snak gik tilbage til 1992, hvor vi besøgte verdensudstillingen i Sevilla på vores tur i Middelhavet dengang. Og det var ikke svært at forestille sig, hvor flot det måtte have været i Lissabon i 1998. Akvariet skulle efter sigende være det største i Europa og USA. Og det er ihvertfald en del større end det i London. I midten af bygningen er der et kæmpeakvarium med adskillige hajer og andet "godt fra havet". Man har så udsigt til dette akvarium fra det meste af udstillingen. Udover fiskearter, som repræsenterer de fleste verdenshave var der en "urskov" med forskellige fugle ligesom der også var en del pingviner. Hovedattraktionen var dog nok et par havoddere. De lå og dovnede på ryggen og pludselig lå de ved siden af hinanden med hinanden i hænderne - sødt :-) I brochuren stod der godtnok, at de godt kunne lide at optræde for publikum. Alt i alt en god og fascinerende oplevelse.

IM003714.JPG (229228 bytes)IM003715.JPG (227741 bytes)IM003719.JPG (198566 bytes)

2 oddere ...

IM003758.JPG (248021 bytes)IM003755.JPG (302269 bytes)IM003756.JPG (196623 bytes)

Mangfoldigt dyreliv!

Det var nu blevet tid at finde Pinocchio igen, men inden da skulle vi lige handle og prøve at finde en flyafgang til Kasper på internettet. Vi besøgte endnu en gang internetcafeen i Cascais. Der var dels billetter hos VirginExpress, hvor han havde udsigt til endnu en dag i transithallen i Bruxelles men vi var så heldige at der også var plads hos Snowflake (SAS' discount afgange). Her var der en direkte afgang til CPH og så måtte vi endda kun slippe 94 euro for at få ham fragtet hjem igen. Man har da lov at være heldig en gang imellem.

Aftensmaden stod på grillkylling fra det lokale supermarked i Cascais. Og en grillkylling fra Spanien eller Portugal tåler bestemt ingen sammenligning med det man får serveret i Danmark. Det kan umuligt være burhøns, som bliver brugt hernede, så saftige og smagfulde som de er!

IM003659.JPG (237097 bytes)

3 grillfugle i Lissabon - eller noget ...