29.9.2003 – Figueira da Foz

 

Da vi fortsat ikke har fået købt gas (det var søndag i går), sov vi lidt længe (vi måtte nødtvungent gå på restaurant i går aftes for at få varm aftensmad ...) - og blev vækket af Kasper klokken lidt over 9 om morgenen! Noget med en fladskærm han skulle købe til os i Danmark og tage med herned ... vi vil hellere sove!

 

Nå - vejret ser ikke for godt ud de næste par dage (frisk til hård vind fra syd, regn og torden) - så vi ser lige dagen an i dag og ser om tirsdag bliver ligeså slem som de lover. Vi ville gerne lidt tættere på Lissabon inden lørdag, da det er her Kasper flyver til.

 

De engelske piger og deres hund sejler videre - vi ses nok igen, de tager det også lidt med ro.

 

Fik dog endelig købt gas - 110 kr. for opfyldning af 2 stk. 3-kilos gasflasker, det plejer at koste 150-160 kroner derhjemme for bare den ene! Så nogen gange er prisforskellen til at tage og føle på! Og som tillægsgevinst virker elkedelen også her - så sparer vi lidt på gassen om morgenen og når vi ellers koger vand, fint!

 

Klokken 23.00 kommer der en mand (vist nok den norske piges portugisiske mand), og sætter Trille af på nabobåden, han havde fanget hende oppe ved vejen og mente ikke hun burde gå så langt væk! Hun går ud om aftenen og plejer ikke at gå ret langt væk, kommer så hjem om morgenen igen eller når vi går op og kalder på hende. Så nu får hun lov at blive inde resten af natten - det er iøvrigt også begyndt at regne.

 

 

30.9.2003 – Figueira da Foz

 

Vejrudsigten ser ikke lovende ud - de lover stadig regn og frisk/hård sydlig vind det meste af ugen, måske vil det klare lidt op fredag. Så tirsdagen går med småture rundt i byen (afbrudt af regnbyger), tur til biblioteket - hvor der er internet-PC (afbrudt af regnbyger), almindelig afslapning ombord (afbrudt af regnbyger), arbejde på hjemmesiden (omlægning til "Frontpage", generel opdatering osv.) - så var den dag gået!

 

Da der iøvrigt ikke er sket noget kan katten måske underholde lidt ....

 

01.10.2003 – Figueira da Foz

 

Aktiviteter: se 30.9.2003! Vejrudsigten studeres særdeles intensivt, men det ændrer ikke fakta: fortsat frisk/hård S/SV-lig vind, torden- og regnbyger - for en gang skyld stemmer vejrudsigten overet med den "virkelige verden" - så vi har faktisk frisk/hård sydlig vind, torden og regnbyger - øv! Nå vi væbner os med tålmodighed og prøver at huske paraplyen når vi går ture i byen, hvilket vi gør når solen lejligheds viser sig og det ser ud til at klare op! Men det holder ikke .... heller ikke når vi undtagelsesvis husker at medbringe paraplyen, hvilket plejer at være garant for fortsat solskin - men det virker ikke!

 

Om natten drejer vinden til sydøst og tiltager til 8 Beaufort (op til 17-18 sekundmeter). Og da sydøstlig vind betyder at vind og sø får lidt bedre direkte adgang til gæstebroen, hvor "Pinocchio" ligger, og selvom det trods alt er en flodmunding havnen ligger i - ja så må Lars op midt om natten for lige at checke fortøjninger og rigge lidt ekstra til blot for en sikkerheds skyld. Dønningerne står skråt ind bagfra, så der kommer faktisk bølgesprøjt op i cockpittet. Nå men alt får en ende - også den tiltagende vind, det varer kun et par timer så aftager vinden igen - og vi begynder at håbe på opklaring - som de har lovet i vejrudsigten.

 

Det ville også være synd for Kasper hvis vejret fortsat er så dårligt når han kommer herned på lørdag :-( - udover regnvejret er det faktisk også temmelig køligt om natten, ned til 12-13 grader.

 

Eneste lyspunkt er, at havnetaksterne her i Figueira da Foz den 1. oktober nu går fra "High Season"- til "Low Season"-priser, hvilket betyder næsten en halvering  ...

 

 

02.10.2003 – Figueira da Foz til Peniche (52 sømil)

 

Vejret studeres nøje da vi står op om morgenen - og det ser ud til at vejrudsigten passer med virkeligheden: vinden er aftaget, solen skinner - lad os så komme af sted!

 

Afstanden til Peniche er cirka 52 sømil, vinden er svag så motoren får igen-igen lov at klare det hårde arbejde sammen med selvstyreren (som fortsat fungerer upåklageligt ...). Lejlighedsvis frisker vinden op så vi kan sejle en halv times tid kun for sejl, men det bliver jerngenuaen der bliver luftet mest.

På vej mod Peniche

 

Selvom der har blæst fra syd-sydvest de sidste dage, så er der ingen særlige dønninger - slet ikke som på niveau med hvad vi tidligere har oplevet. Så dagen går stille og roligt - dog afbrudt af 2 motorstop.

Cabo Carvoeiro - før Peniche

 

Først stopper motoren, selvom der er diesel nok i tanken - den er cirka en fjerdedel fuld. For en sikkerheds skyld fyldes der på - men det hjælper ikke, fortsat ikke noget liv. Så begynder fejlsøgning: det må jo være dieseltilførselen, der er afbrudt - en dieselmotor skal ikke have andet end diesel, luft og kompression for at fungere ( i store træk), og de 2 sidste er der nok af - så det må jo være mangel på diesel. Dieselfilter skiftes, det hjælper ikke. Vandudskiller checkes - ingen vand og snavs her. Hmm!

 

Jeg fik engang i Svendborg havn - hvor jeg ikke kunne få motoren igang efter at vi om natten på vej fra Marstal til Svendborg (sammen med Sekker) var løbet tør for diesel og måtte ligge og krydse op gennem svendborgsund i 2-3 sekundmeter vind - et råd af den mekaniker, jeg nødtvungent måtte tilkalde, at selv om motoren normalt var "selvudluftende" så kunne det tage lang tid for brændstofpumpen at fjerne luften i systemet, hvilket belastede batteri m.v. Så hans råd var at sætte en sugepumpe på tilbageløbet til tanken og lade denne pumpe sørge for at suge systemet tomt for luft således at der kun var diesel i rørerne, istedet for at  lade motorens brændstofpumpe klare dette.

 

Da jeg har en sugepumpe, som vi normalt benytter til olieskift, så satte jeg den på - men den kunne ikke suge noget diesel igennem systemet! Hm - der skulle dog være frit gennemløb fra tanken, så måtte det jo være fødeledningen fra tanken. Dette fik jeg skilt ad og kunne umiddelbart ikke se noget, der skulle kunne stoppe sugeledningen. Men efter at have skilt det ad og samlet slangerne igen, var der hul igennem systemet - så min teori er p.t., at sugerøret på en eller anden måde har suget sig fast til siden af tanken, og dermed stoppet for dieseltilløb.

 

Dette har vi tilsvarende oplevet i Impalaen, hvor sugerøret sad for tæt på bunden, og kunne suge sig fast til denne, hvorefter motoren døde. Først efter mange og lange eksperimenter og adskillelser/samlinger af stort set alt kom dette problem frem i lyset. Nå - tilbage til nutiden ...

 

Jeg skal have adskilt tank og sugerør for at sikre at der ikke er et eller andet fremmedlegeme, der kan stoppe tilførselen og sikre at ovenstående problem ikke kan optræde igen - men vejr og dieselbeholdning osv. var ikke lige til dette lidt omfattende arbejde, så da vi havde fået liv i motoren igen, fortsatte vi mod Peniche. For 4 timer senere at opleve at motoren atter døde!

 

Dog var det denne gang tanken der var løbet tør - dels havde jeg ikke fyldt den op ved sidste motorstop, dels havde jeg suget nogle liter ud under udluftningnen af systemet tidligere på dagen - så en "fejl fyrre". Efter at have fyldt op fra de medbragte jerrycans, så kom der atter liv i "jerngenuaen" - og de resterende sømil til Peniche forløb uden større dramatik.

Cabo Carvoeiro - før Peniche

 

Vi ankom til Peniche lige efter solnedgang (ved 20-tiden) - og da det bliver ret hurtigt mørkt hernede når solen er gået ned (ikke meget tusmørke), så var det lidt spændende at sejle de sidste sømil til havnen - specielt på grund af de uoplyste fiskegarn/bøjer, man ikke kan se når mørket falder på. Men alt gik som det skulle - og vi kunne fortøje uden på en tysk "Oceanis 411" - han kom som en trold af en æske op og på sædvanlig tysk maner så "skulle han sejle MEGET tidligt næste morgen" og "vi skulle vist fendre lidt bedre af, han havde hørt vores teakfenderliste røre hans skrog" .... men vi gad ikke lige diskutere med ham, dels kunne han bare vække os når han skulle af sted dels var Annette helt sikker på, at vi ikke havde rørt hans fine nye båd med andet end en fender (hun mente, at det han havde hørt nok var da hun tog i hans søgelænder for at holde lidt fra) - så vi ignorerede ham (dog først efter at han havde fået lov at hjælpe med fortøjningerne ;-)).

 

Efter at vi var kommet på plads, satte vi os i cockpittet og slappede af efter dagens strabadser, og glædede os til at vi i morgen kunne hente Kasper i Lissabon lufthavn. Og efter en halv times tid kom tyskeren luskende og undskyldte pænt sin lidt opfarende holdning, og sagde derefter et eller andet på gebrokkent dansk, der grangiveligt lød som "fakseøl"! Så spidsede vi ører - og ganske rigtigt - han kom slæbende med 3 Fakse dåseøl (kolde ovenikøbet), og så fik vi en hyggelig sludder den næste times tid om hvad han lavede (var på vej til de Canariske Øer og Carribien med "ARC" - "Atlantic Rally for Cruisers", hvor man sejler en slags kapsejlads over Atlanten fra de Kanariske Øer til Carribien) og hvad vi lavede (vi skulle hente vores søn i Lissabon Lufthavn) - så aftenen endte som meget hyggeligt. Og vi talte pænt med ham dagen efter og har også mødt ham her i Cascais, hvor vi nu er.

Fiskebåd i Peniche havn

 

Jeg forstod dagen efter godt hans lettere bekymrede attitude, idet havnen i Peniche er særdeles "ramt" af fiskeflåden og dønninger fra et hav af små og store fiskefartøjer, der stort set hele døgnet vælter ind og ud af havnen - og ser stort på de 3 knobs fartbegrænsning der er angivet - 6-8 knob er snarere reglen end undtagelsen. Og gæstebroen ligger helt ud til havneindløbet, så der er en konstant uro og lejlighedsvis meterhøje dønninger, der får de stakkels gæstesejlere til at rulle, hoppe, ramle masterne sammen, sprænge fortøjningerne, ridse fribordene - og så hele døgnet!

 

Solnedgang på Atlanterhavet