Sidste nyt - mandag den 10. juli 2006

Nu er vi endelig startet for alvor på sejleriet igen - er nu ankommet til Sicilien efter nogle lidt anstrengende ugers forsøg på at passere Kreta og komme vestpå. Så lidt er der jo sket siden sidste opdatering - så vi må jo hellere komme i gang igen :-)

Vi ligger for anker i bugten ved byen Syracusa på østsiden af Sicilien. Vi ankom hertil torsdag morgen efter en lang tur direkte fra Kreta - triptælleren sagde 470 sømil udsejlet distance selv om den direkte afstand kun var 415 sømil, men lidt for meget frisk vest-nordvestenvind satte os i starten lidt for meget sydover, så en lille omvej blev det til.

Siden sidste opdatering - hvor vi kom tilbage til Marmaris i Tyrkiet efter forårets første sejladser - ja så har vi igen været i Bulgarien, hvor vi nu har investeret i et lille hus i bjergene - så får vi se hvornår vi får tid til at besøge samt ikke mindst renovere det. Og ellers har vi forsøgt at rive os væk fra Tyrkiet og Grækenland så vi kunne komme vestpå - årets slutmål er jo at krydse  Atlanten til enten Caraibien eller Brasilien - og vi skulle gerne være på De Kanariske Øer omkring slutningen af oktober for at forberede turen over Atlanten, som vi planlægger at starte på i begyndelsen af december.

DSCN6412.JPG (407448 byte)DSCN6407.JPG (427656 byte)DSCN6420.JPG (430493 byte)

Udvalget af huse i Bulgarien er stort - vores er det i midten

Som sagt er vi nu i Sicilien - og det er igen sjovt at skifte land så pludseligt - for nogle få dage siden var vi på Kreta, i "sædvanlige" græske omgivelser, kyrilliske bogstaver, tavernaer, feta, sød græsk rødvin, "kalimera", "kalispera" - nu pludselig søde italienske piger, pizzeriaer, "buon giorno", "prego", "si" - det er lidt af en omstilling efter at have opholdt os så lang tid i tyrkiske og græske farvande - men en rar nok omstilling, nu slipper vi da for moskeernes jævnlige brægen, de græske taverna-tjeneres agressive kundeerobringer, der er igen prismærker på varerne i butikkerne o.s.v ...

På tirsdag ankommer Flemming og Charlotte til endnu en lille sommerferie ombord på "Pinocchio" - vi glæder os til et nyt gensyn - drinksglassene er nypudsede, forkahytten ryddet og vores daglige "5 o'clock tea" vil nu for en periode blive udskiftet med "5 o'clock drinks" :-)

Vi havde oprindelig troet vi var på Sardinien på nuværende tidspunkt - og Flemming og Charlotte havde booket fly til Sardinien, men på grund af vejret nåede vi så kun Sicilien - heldigvis kunne deres billetter ændres - så vi ser frem til god underholdning de næste 14 dage! Samt lidt lakrids og sædvanlige bestilte smådimser - dog ikke i større omfang denne gang :-)

Inia og Viggo har også meldt deres ankomst til om cirka 4 uger - og Kasper til september - måske også Jesper - så der bliver trods alt lidt underholdning imellem al transportsejladsen - vi har jo dette år en sejlplan vi "skal" holde!

Det har faktisk været en lidt underlig fornemmelse i år at skulle dels forlade "trygge og kendte" omgivelser (Tyrkiet ( Marmaris) og Grækenland) og dels have en sejlplan med forskellige "deadlines" - ret uvant men selvfølgelig også lidt spændende - og måske tiltrængt - man bliver som langturssejler lidt doven indimellem, det er jo rart nok blot at dalre lidt rundt mellem græske øer, et lille smut til Tyrkiet indimellem, vinterhavnen er allerede reserveret i Marmaris (eller et andet kendt sted), prisniveau og sprog er kendt, vi ved når vi bliver snydt og når folk blot er søde og rare - mængden af sejlervenner i det græske og tyrkiske øhav er ikke ubetydeligt efterhånden (mødte lige 5 af slagsen på Kreta og 1 her på Sicilien!) - så den form for sejlads er ret afslappende og der er masser vi fortsat ikke har nået af se i både Grækenland og Tyrkiet - men da vi nu engang har en drøm om at krydse Atlanten og anløbe Caribien, ja så synes vi at det skal være nu - faktisk skulle det ifølge den oprindelige sejlplan have været sidste år!

Vi har haft det sjovt under vores halvandet års ophold i Tyrkiet og Grækenland og det er en lidt underlig fornemmelse nu at vælge at tage videre. Kunne sagtens have "drysset" noget mere rundt i nogle flere år her i området - der er masser vi (stadig ...) ikke har fået set - og det er jo så dejlig nemt at blot lade være med at sejle videre - på den anden side så har jeg jo i mit lille hoved et brændende ønske om at krydse Atlanten på egen køl - og vil fortryde det hvis ikke vi gør det, ved jeg!

Men det der med at tage sig sammen til "noget" føles som om det bliver sværere og sværere - det er jo nok en følgevirkning af det liv vi lever, hvor kun det nødvendigste egentlig er - nødvendigt! Kun de praktiske ting i dagligdagen er egentlig strengt nødvendige (mad, opvask, tøjvask, bådvedligeholdelse etc.) - resten af vores dagligdag er jo præget af at vi kan gøre (næsten) hvad vi har lyst til - men det betyder også at når det "drive" vi normalt har til at udføre noget, på en eller anden måde forsvinder - så kan det være vanskeligt at komme i gang igen med tingene - tiden smuldrer lidt mellem hænderne på os, opgaver såsom at opdatere hjemmesiden, holde kontakt med familie og venner, få sat de sidste loftslister op - ting som ikke lige er nødvendige i dagligdagen - er begyndt at tage sig uoverskuelige ud på en eller anden måde.

Der er måske noget med at "lediggang er roden til alt ondt" :-)

Jeg har dog efterhånden fået oparbejdet en daglig øverutine med min saxofon - så lidt faste linier er der dog  - "When the Saints" og "Yankee doodle" og "Somebody's knocking at your door" begynder at lyde ganske acceptabelt ...

DSCN6501.JPG (365271 byte)

En øde bugt på Alimia - de stakkels gedehyrder ...

Men siden vi har erkendt at det kan være et problem - så er vi jo også ved at være tættere på en løsning - eller måske at kunne leve med det - eller noget! Ovenstående blev lidt småfilosofisk - håber ikke det blev for tung læsning ... ;-)

Men nu starter vi igen på noget "nyt" - det nye er nok de lange stræk vi vil komme til at sejle - over Atlanten er der omkring 2.700 sømil, hvilket normalt tager omkring 3-4 uger, turen til de kanariske øer er omkring 650 sømil fra Portugal. De sidste par år i det græske og tyrkiske øhav har de længste distancer været dagsejladser på omkring maksimum 60-70 sømil, mere typisk 20-40 sømil (svarende til 5-12 timers sejlads) - så vi skal lige omstille os lidt til de længere ture igen.

Og havde egentlig en ret god generalprøve fra Kreta til Sicilien - som nævnt fik vi tilbagelagt 470 sømil på omkring knap 4 døgn - og vejrmæssigt en blanding af sur modvind/bidevind med høje brydende søer, så båden til tider lignede en ubåd med masser af vand indover dækket, konstant krængning, vand ind gennem en utæt dæksluge og via den gennemgående mast, jævnlige styrtebade til rorsmanden så vi måtte have regntøjet på - i 35 graders varme!, problemer med at få selvstyreren til at holde kursen så vi måtte håndstyre en del af tiden, vejrudsigterne passede ikke, snert af søsyge - til jævn vind med næsten fladt vand hvor "Pinocchio" blot styrtede af sted med 5-6 knob på bidevind, kursen blev passet af vindroret på upåklagelig vis, vi kunne lave ordentlig mad igen, fik sovet uden forstyrrelser, solen tørrede os og skibet igen, Trille blev igen legesyg, ingen søsyge - så bliver sejladsen igen værd at beskæftige sig med :-)

DSCN6559.JPG (428322 byte)DSCN6566.JPG (399121 byte)

Fra skidt til godt ... på vej til Sicilien

Ret afvekslende - det sure vejr havde vi i starten af turen - ingen af os tænkte på at "udgå" (= vende om og gå tilbage til Kreta eller nordpå til Peloponnes)

Men "vestpå" trækker efterhånden godt i os - nu vil vi se hvad de næste par uger bringer sammen med Flemming og Charlotte - måske Malta, måske Sardinien - men under alle omstændigheder regner vi med at være på Sardinien omkring 1. august. Derfra er der jo kun et par små hop til Spanien og Gibraltar - og så er vi ved at være ude i Atlanterhavet igen - men nu må vi hellere lade være med at fremskrive for meget denne gang, så bliver vi bare ramt af friske vestenvinde igen ...

Revideret sejlplan herunder:

Vores aktuelle position kan ses her:

Link til sidste rejsebeskrivelser er her:

Marmaris - Sicilien

Opdateringsmail:

Hvis du fremover vil have en mail når der er sket opdatering på hjemmesiden, så send venligst en mail til: opdateringsrobot@sypinocchio.dk

Kærlige hilsener til alle

Lars og Annette

DSCN6377.JPG (429252 byte)DSCN6376.JPG (441735 byte)

Et lille hus i Bulgarien - med udsigt  ...