Sidste nyt - torsdag den 5. oktober 2006

Vi ligger i skrivende stund i Funchal på Madeira - marinaen på Funchal er OK, selv om vi ligger langskibs udenpå 3 andre både - den ene af dem den danske båd Lela med Lars og Lene - og nummer 2 er Moana med Marc - som vi sidst så i Gibraltar for en måneds tid siden.

DSCN7392.JPG (438612 byte)DSCN7348.JPG (419621 byte)

Frodigheden på Madeira er imponerende - bl.a. fandt vi vilde spisekastanier

Denne opdatering blev startet på Gibraltar, hvor vi lå nogle dage og ventede på at den friske vestenvind skulle aftage så vi kunne komme ud i gennem Gibraltarstrædet. Det gjorde den så den 18. september, hvor vi satte kursen mod Portugal (Vila Real de Santo Antonio - vores vinterhavn for 3 år siden) og derfra direkte til Madeira - hvor vi som nævnt er nu.

DSCN7061.JPG (423651 byte)

Stainless i Gibraltarstrædet ...

Og nu håber jeg så at opdateringen kan blive færdig her på opholdet på Madeira - her er gratis wireless netværk i havnen så der er sådan set ingen undskyldninger længere ...

DSCN7152.JPG (416277 byte)

Gratis wireless internet på Porto Santos

Siden sidste opdatering i juli måned har vi haft hyggelige besøg af Flemming og Charlotte (Sicilien og Malta), Inia og Viggo (Sardinien, Menorca og Mallorca), Kasper (Costa Blanca og Costa del Sol) - og næsten nået vores mål for årets sejlads - dog bliver det ikke i år vi anløber Azorerne, tiden er løbet lidt fra os. Men Madeira har vi jo nået - det er trods alt på vejen til de Kanariske Øer.

Flemming og Charlotte ankom til Sicilien (Syracusa) den 2. august - eller rettere de ankom til Palermo, havde så lejet en bil og ankom til Syracusa klokken 2 om natten - et hyggeligt gensyn, så det blev lidt sent (tidligt...) inden vi kom til køjs!

Og så lidt sightseeing på Sicilien - Charlotte insisterede på at vi i år måtte være lidt kulturelle, så det blev både til udgravninger, gamle stenbrud, en enkelt kirke - og så et forsøg på at bestige Mount Etna, som desværre var lukket for adgang på grund af dårligt vejr :-(

DSCN6692.JPG (366595 byte)DSCN6696.JPG (440321 byte)

Sightseeing på Sicilien (Syracusa) - bare en byge ...

Efter 3 dage på Sicilien tog vi sammen en natsejlads til Malta - og brugte så nogle dage på at besøge Valletta (og nogle flere kirker ... og med forsøg på besøg i endnu flere som uheldigvis for Charlotte var lukkede ...) - og de sidste dage sejlede vi rundt om Malta, badede, dasede, grillede - indtil vi kunne aflevere de 2 kære hoveder igen til "Dansk Folkeferie" - der var vist noget med nogle flybilletter, noget nepotisme og en direktør i familien ;-)

Som sædvanlig med Flemming og Charlotte hopper de bare ombord og er med som en del af besætningen - selv bagage har de ikke for meget af - måske derfor Charlotte jævnligt udtrykte ønske om at lufte Visa-kortet for at få købt rent tøj - eller noget!

Og i år udsatte vi dem for lidt mere end de plejer - rent sejladsmæssigt i hvert fald: natsejladsen fra Sicilien til Malta - det var rart at have lidt ekstra besætning undervejs, der kunne tage vagter og aflaste os andre på det område også. Det var en rigtig god sejlads, motor i starten men derefter nok vind til at det sidste stræk kunne klares for sejl. Og motoren fungerede stort set upåklageligt - efter at vi havde tømt det omhyggeligt påfyldte ferskvand ud af dieseltanken igen - mere om det senere (bare rolig Flemming, du skal nok få lov at være anonym ;-)) ...

Efter at have sat Flemming og Charlotte af på Malta, blev vi liggende lidt på Malta, der skulle lige indkøbes lidt reservedele til motor og el-system.

Og et par dage senere sejlede vi så til Siciliens sydvest-spids, tæt på Marsala. Her brugte vi også et par dage, hovedsaglig på at vente på en ordentlig vejrudsigt inden turen til Sardinien.

Og så de 350 sømil til Sardinien - en lidt sur tur, specielt de sidste 12 timer, med opfriskende vind imod, høje krappe søer og motorsejlads ...

Ankomst til Sardinien,  Cagliari - her fandt vi en ok lille lystbådehavn i Cagliari, ikke så dyr og ikke så langt fra byen. Og kunne så sige "hej" til Inia og Viggo - Inia havde været med os for 2 år siden, i det græske øhav - Viggo var en ny og ukendt "fætter" (Inias "nye" kæreste). Men igen fik vi 14 dejlige dage sammen med hyggelige gaster, fik set lidt af Cagliari, lidt af Sardiniens sydspids - og sandelig også en lang sejltur med dem til Menorca, 200 sømil - også en natsejlads. Men igen ser det ud til at vi har lært vores gaster godt op - fra at være absolutte landkrabber (efter deres egen beskrivelse ...) så er de nu friske på lange ture over åbent hav :-)

DSCN6952.JPG (416906 byte)

Inia og Viggo er ankommet i højt humør

Menorca anløb vi ved midnatstid, fik ankret op på spændende vis midt blandt 25 andre både i en lille bugt ved indsejlingen til Mahon (herfra stammer Mayonnaisen - bare så I ved det!). Et par dage i Mahon og på Menorca - og så videre til Mallorca hvor vi til sidst kunne sætte Inia og Viggo af i havnebyen Porto Colom. De skulle med fly fra Palma de Mallorca til Barcelona og derfra videre til København. Uheldigvis var flyet til Barcelona forsinket, så de ikke kunne nå det videre fly til København. De fik derfor en ekstra dag i Barcelona - på flyselskabets regning heldigvis!

Vi kunne så puste lidt ud efter "alle anstrengelserne" med Inia og Viggo - som også bare var med uden at kny over noget, og trådte ombord med indstillingen "hvor svært kan det være!" - til og med blev jeg til tider lettere forpustet over alle de aktiviteter, der jævnligt blev foreslået - pudse rustfrit, indbygge støvsuger, drikke øl osv. osv. ;-) Og at skulle underholde en motorbådssejler med sejlføringens underlige ritualer kan godt kræve et par timers tid - men Viggo lærte da efterhånden at ombord på "Pinocchio" trimmer vi kun sejlene når der ikke er mere øl i glasset! Hvorfor og hvordan vi egentlig trimmer sejlene tror jeg ikke vi fik forklaret særlig pædagogisk - men det sker jo også kun sjældent efterhånden - og kun når vi har gaster ombord der insisterer på at sejlenes rette vinkel til vinden dog må betyde et eller andet - så vidt de har læst et eller andet sted ...

Men hyggeligt var det - også de sene nattestunder hvor de to nyforelskede sad i cockpittet og snakkede til langt ud på morgenen, mens besætningen forgæves forsøgte at falde i søvn i agterkahytten!

Fra Porto Colom gik turen videre direkte til Spaniens fastland, hvor vi ankrede op et par dage. Og så videre langs Costa Blanca til Torrevieja og Mar Menor, hvor vi fandt en lille marina (Marina de Pedro) - her lejede vi så en bil og hentede Kasper i Malaga.

Og tilbragte så en hyggelig uge med sønnike. Han skulle bagefter hjem og med Tine (kæreste) en tur til Australien i 7 uger - så det var rart lige at se ham og høre lidt om livets gang derhjemme. Første aften spillede vi "Dracula" til klokken 4 om natten ...

DSCN7048.JPG (436791 byte)

Man kan vel blive lidt træt - og Trille har helt samme indstilling!

Også Kasper fik lov til at sejle natsejlads - vi ville gerne lige besøge havnen San Jose, som vi alle 3 besøgte i vores tidligere "Pinocchio" for 15 år siden - også for at komme lidt tættere på Malaga, hvorfra han skulle flyve hjem fra igen, så en lang sejlads var påkrævet. Og lidt træning til når han skal med over Atlanterhavet var også på sin plads, synes de omsorgsfulde forældre ;-)

Så et smut til Almerimar - og besøg af Micael og Ligia, som vi mødte i Marmaris, og tilbragte vinteren sammen med i 2004/2005. Hyggeligt igen at mødes med folk man synes om og har haft det sjovt med tidligere :-)

Fra Almerimar fik vi lejet en bil og sat Kasper på flyet i Malaga tilbage til København. Og da vi nu havde en bil og lidt ekstra tid, fik vi så dækket vores (Annettes ...) indkøbsbehov i alle Malagas små og MEGET store supermarkeder og butikker - Charlotte, du ville have nydt at være med er jeg sikker på!

Men vi skulle jo videre - så efter en ekstra dag i Almerimar - så blev det blot en lang sejlads til Gibraltar - motor hele vejen, ingen vind - og vi kunne så kaste anker ud for Gibraltar. Brugte en lille uge i Gibraltar, som jo er et rart lille sted (i små doser), og så ud gennem Gibraltarstrædet, mod Vila Real de Santo Antonio. Vi ville have taget dette stræk på een gang, men for megen modstrøm i Gibraltarstrædet og langs kysten og kun svage vinde, gjorde at vi besluttede at "havnehoppe" - så første stop blev Barbate på Spaniens sydside, så Chipiona og endelig kunne vi den 21.9 om aftenen droppe ankeret i floden Ria Guadiana ud for Vila Real de Santo Antonio - vores vinterhavn for 3 år siden.

Det blev et hyggeligt gensyn med de 5-7 sejlere, som er strandet her - Hans og Linda, Val, Stuart og Carol, John og Jann og Jocke - de har på forskellig vis slået sig ned her i den lille portugisiske grænseby, købt/lejet lejligheder, fået fast liggeplads til båden osv.

Nu lidt mere ventetid - mest på at Gordon og Helene, de 2 kraftige storme i Atlanterhavet skulle flytte sig og/eller helst aftage, så vi kunne få startet på turen til Madeira. Og den 25.9. fik vi handlet det sidste ind, fyldt det sidste diesel på og sat kursen på Madeira, omkring 500 sømil sydvestpå.

De første 9-10 timer var for motor i svag sydvestenvind, til vi kom fri af Portugals kyst og vinden som lovet i vejrudsigterne drejede til nordvest - og her blev den så de næste 5 døgn (med en lille afstikker til sydvest). Svag til jævn vind, fra 2 til 5 sekundmeter, som hovedregel fredelig sejlads - og rart med en stabil vind (selv om der ikke var så meget af den) - i modsætning til Middelhavets til tider (alt for ofte ...) lidt uberegnelige vind - husker stadig vores tur fra Tunesien til Malta hvor vejrmeldingen konstant holdt på at vinden var, havde været og skulle blive nordvest - hvor vi endte med at måtte vende om 40 sømil fra Malta og returnere til Pantelleria i 25 sekundmeter vind fra øst, 5 knob for riggen alene!

DSCN7093.JPG (434567 byte)

Vagttørnen er ovre for en stund

Store atlanterhavsdønninger (til tider 5 meter høje), men meget lange så stort set umærkelige. Dønningerne kom fra vest, vinden fra nordvest så "ovenpå" dønningerne var så de almindelige vind-genererede bølger - interessant fænomen. Til tider lidt urolig sø, så der var en enkelt af besætningen der ikke spiste ret meget i 2 døgn. Nu kan hun så til gengæld igen passe sine shorts ...

Efter at vi igen kom ind i rytmen med døgnsejlads - hvilket tager et par dage - så gik turen stille og roligt: skiftende vagter på 3-5 timer - en enkelt fisk fangede vi - spileren var oppe en halv dags tid - motoren i gang i alt omkring 20 timer - mad havde vi masser af - en enkelt regnbyge eller 2 blev vi udsat for - vind fra vindstille til max 7-8 sekundmeter (dog hovedsaglig omkring 2-5 sekundmeter) - Annette fik lov at hejse og nedtage storsejlet 2 gange indenfor kort tid (bygevejr) - Trille kedede sig - bøger nok at læse - god radioforbindelse via kortbølgeradioen osv.

Største problem på turen var at selvstyreren (igen) brød sammen igen så den nye rorpindspilot måtte idriftsættes sammen med vindroret - vindroret alene kunne ikke holde kursen p.gr.a. for lidt vind så rorpindspiloten blev forbundet til vindfanen på vindroret, og det fungerede - og fungerer - faktisk udmærket.

DSCN7111.JPG (418357 byte)

Endelig lidt fornuftig vind på Atlanterhavet - 6,5 knob

De sidste 15-20 sømil var faktisk de værste - da kunne vi skimte Porto Santo (som er den nordligste ø i øgruppen ved Madeira,  25 sømil fra selve Madeira) - og da føltes tiden meget lang når vi nu kunne se hvor tæt vi var på målet og så stadig havde 4 timers sejlads tilbage ...

Ialt 4,5 døgn (84 timer), udsejlet distance 518 sømil, gennemsnit 4,8 knob - med den svage vind kan vi ikke klage - selvom det er med lidt misundelse vi (jeg ...) hører om andre, der har sejlet samme stræk med gennemsnit på 6 og 7 og 8 knob - vil prøve at tage revanche på turen til Kanarieøerne - men fortæl det ikke til Annette, det kræver nok gennakkeren oppe lidt oftere ;-)

Og hvad har vi så nået i sæsonen i år? Som dog ikke er helt slut endnu - mangler jo årets "clou": turen over Atlanten!

Tjaa - meget af sejladsen har jo drejet sig om at komme vestpå, Atlanterhavet skulle jo gerne krydses i løbet af december måned. Og det har til tider været noget træls at "skulle" videre, specielt hvis vejret har drillet og været "imod". På den anden side så er vi blevet lidt mere vænnede til at sejle i hvad-som-helst, båden fungerer bedre og bedre (ja, ja - der falder stadig lidt ud fra hylderne indimellem, kommer stadig lidt vand ind ved masten ...), vi selv fungerer bedre og bedre på de lange stræk (selv om der optræder lidt søsyge ind imellem, så bliver opgaverne og vagterne passet også af den søsyge - dog lige undtaget madlavningen ;-) ...), det er ikke mere en stor overvindelse eller føles som en stor udfordring at tage ud på åbent hav i flere døgn og kun være afhængig af os selv - der er bygget masser af tillid op til at vi kan klare (forhåbentlig ...) det meste, vi møder derude og kan fungere under de forskellige forhold vi møder på åbent hav.

Selvfølgelig har vi stadig vores favoritvejr og favoritvind (sol, 28 grader, 6-7 sekundmeter agten for tværs - altså præcis som det bliver på vej over Atlanten ...) - men tager hvad der kommer (næsten) uden at beklage os, det hjælper jo ikke alligevel - og hvis vi nu en gang vil derhen hvor "græsset er grønnere", ja så må vi jo tage det sure med det søde :-)

Så i år har vi fået mere langtursssejlererfaring synes vi bestemt - og det har været specielt sjovt at ankomme her til Madeira og på kajkanten se alle de bådnavne og logoer, som andre langturssejlere har malet - på en eller anden måde så føler vi os nu rigtig medlem af "flokken af langturssejlere" - som måske i vores hoveder er dem der krydser oceanerne - en tur over Nordsøen og over Biscayen er da fint nok (specielt lige efter at man har overstået dem føles det bestemt som en udfordring), men lidt længere stræk og over åbent farvand det føles mere langturssejleragtigt på en eller anden måde - og sejladsen til Madeira og de Kanariske øer, det er jo den vej "man" sejler når man skal ud i verden :-)

Ovenstående skal ikke læses som at man kun er "rigtig" langturssejler hvis man sejler til Madeira og de Kanariske øer - det er blot vores fornemmelse af det, nu vi har prøvet det også - vi var skam stolte nok da vi havde krydset Nordsøen og Biscayen :-)

Undervejs har vi heldigvis nået at se lidt undervejs - igen har Malta været et spændende stop, men også på Sicilien i den smukke by Syracusa havde vi et godt ophold, Sardiniens sydspids blev også udforsket lidt, Menorca med Europas største naturhavn Mahon var et besøg værd, Almerimar kun fordi vi fik hilst på Ligia og Micael :) - og ikke mindst San Jose ved Cabo de Gata fordi den er  stedet vi sammen med Kasper lå indeblæst i for 15 år siden - der var godt nok sket en udvikling i den lille by - turisterne er også ankommet her til må man sige. Og nu Madeira, som vi skal til at køre lidt rundt på - planlægger at leje en bil i dag eller i morgen. 

Undervejs har vi også stødt ind i mange sejlerbekendte - Kreta hvor vi mødte ikke mindre end 5 sejlere vi kender fra opholdet i Tyrkiet samt 1 vi kender fra opholdet i Portugal, Sicilien atter et par stykker, Torrevieja en til, Gibraltar atter en - som nu også er her på Madeira - det er ret hyggeligt igen og igen at mødes med de samme - og så kommer der jo et par nye til undervejs :-)

DSCN6717.JPG (348116 byte)

Syracusa: Farvel til Mirtzswee med Peter og Esther

DSCN7121.JPG (426113 byte)

Porto Santos: Hej til Lela med Lars og Lene og Nordstjernen med Birgitte og Erik

Så det lidt vemodige, der også er ved at sige "farvel" igen og igen - det opvejes til dels at de mange "hej igen" vi også ofte kan sige - og med de kommunikationsformer vi har i dag, så er det jo ganske nemt at holde kontakt - så er der blot lige det med at huske at få sendt den der e-mail eller sms ...

Selv om vi synes vi har jaget lidt af sted i år - indtil nu har vi i år tilbagelagt omkring 2.800 sømil - så har vi trods alt også haft afslappende stunder med hyggelige gæster ombord, som jo har betydet en "naturlig" pause i alt jageriet. Gode dage - og nætter - med fine sejladser, hyggelige steder vi har set undervejs, nye mennesker vi har mødt, gamle bekendte.

Som sagt er vi nu på Madeira, hvor vi har været 1 uges tid - regner med at sejle til kanarieøerne i morgen, onsdag - "weather permitting".

DSCN7368.JPG (429028 byte)DSCN7339.JPG (409445 byte)

Lidt af Madeiras smukke natur - og et par brilleaber 

(vi er til foredrag i et vulkanologisk museum, med noget 3D-show) ...

Fra Madeira til De Kanariske Øer er der så omkring 250 sømil - her det planen at finde en marina/havn, hvor vi kan parkere "Pinocchio" resten af oktober og hele november, mens vi gør klar til strækket over Atlanten med planlagt afsejling den 2. december.

Forhåbentlig når vi lige hjem i slutningen af oktober, det er planen og vi vil gøre vores yderste for at dette lykkes, søde Leila :-) - og Andreas og Magnus har lovet at vente med at holde deres fødselsdag til vi er kommet hjem - kan vi i øvrigt udbede os et par ønskelister fra de fødselsdagsramte asap?

Ikke mere for nu - må se om vi ikke kan få upload'et dette - hvis du læser dette, så er det lykkedes :-) 

Revideret sejlplan herunder:

Vores aktuelle position kan ses her: 

http://www.aprs.net/cgi-bin/winlink.cgi?OC5ASP

Link til sidste rejsebeskrivelser er her:

Sicilien - Malta - Sardinien

Sardinien - Mallorca

Mallorca - Gibraltar - Madeira

Opdateringsmail:

Hvis du fremover vil have en mail når der er sket opdatering på hjemmesiden, så send venligst en mail til: opdateringsrobot@sypinocchio.dk 

Kærlige hilsener til alle

Lars og Annette 

DSCN6667.JPG (361103 byte)

Flemming og Charlotte - vel ankommet til Sicilien