Sidste nyt - mandag den 21. marts 2005 (nu med billeder)

Så er vi vist nået til de tider, hvor en lille opdatering er på sin plads - et par måneder efter sidste opdatering - og inden vi forlader vores vinterhavn her i Marmaris Yacht Marina.

Vejret er heldigvis ved at være hvad vi forventer her på Middelhavet - den sidste uge har været med sol fra en skyfri himmel, tæt på 20 grader om dagen og omkring 10 grader om natten - væsentlig forskelligt fra hvad vi har oplevet det meste af vinteren - hvor det har været (alt for) koldt, blæsende og specielt vådt.

Men andre - både lokale og sejlere - siger at det har været et atypisk år i år - normalt lige knap så vådt og foråret plejer at starte en del tidligere. Vi får mulighed for at se om det forholder sig sådan næste år - vi har reserveret plads her i Marmaris Yacht Marina for næste vinter også - vi har haft et godt ophold her i havnen, masser af sociale aktiviteter, sjove medsejlere, havnen ligger beskyttet og smukt placeret her i bugten ved Marmaris, selve byen er hyggelig, nemt at komme rundt i landet med bus herfra osv.

Og marinaen er ved at lære at gøre lidt "ekstra" for os "liveaboards" - vi har haft vin/ostesmagning, dansekonkurrence, tyrkisk middag med fri vin, blevet inviteret til "Istanbul Boatshow" osv. - og sidst men ikke mindst er prisen på vinterophold her i Marmaris Yacht Marina fortsat rimelig - dvs. næste år koster det samme som i år - dvs. omkring 110,- Euro pr. måned. Hvilket i forhold til mange andre steder er ned til halv pris.

DSCF0023.JPG (319091 byte)DSCF0024.JPG (321879 byte)DSCF0025.JPG (321682 byte)

Tyrkisk middag i marinerestauranten

Og når nu solen er begyndt at skinne og alles humør er bedre - så glemmer man hurtigt de stormfulde dage med klaprende fald og master, presenninger der blæser itu, støjen fra vinden i master og rigge, den ikke så stabile elforsyning, at bådpladsen er oversvømmet når det regner, det varme vand på toilettet ikke altid særlig varmt ...

Vi er begyndt at glæde os til at komme væk fra vinterhavnen - rart at være her, men også rart at se frem til starten på en ny sæson, nye oplevelser, nye steder at besøge osv. Vi tager båden på land her i den kommende uge - lidt bundmaling, nye zinkanoder, måske en mindre ændring af kølen. Og vi har et par ting som er nemmere at udføre når båden er på land - er dog ved at overveje om det er nødvendigt at tage den på land hvert år, så begroet bliver skroget heller ikke og zinkanoderne kan man vel skifte mens båden ligger i vandet. Men vinterpladslejen var inklusiv optagning og søsætning, så dette år tager vi turen også.

Arbejdet indendørs er også ved at blive afsluttet for i år - vi har nået en del af hvad vi havde planlagt samt en del vi ikke havde planlagt - og resten venter så til næste vinterhavn eller måske i løbet af sommeren. Mens båden er på land får vi så gjort de udvendige ting, som også har været skrevet på den endeløse liste over vedligeholdelse, nyanskaffelser, ændringer osv. som udgør enhver langturssejlers faste arbejde hele året rundt.

Vores kontrakt med havnen udløber den 15. april - så lige derefter/deromkring forlader vi Marmaris og sætter som det første kursen mod Rhodos - i Grækenland er der visse varer, der dels er nemmere at skaffe og dels væsentlig billigere (svinekød, vin, øl etc.). Forhåbentlig i følgeskab med en anden dansk båd "Thor-Christ" med Jens og Leila. De sejler også herfra på det tidspunkt.

Den 3. danske båd i havnen, "Quest" med Micael og Ligia har (eller er lige ved) solgt båden og vil så stoppe med sejleriet for en tid - tager til Spanien for at bo i en periode.

Og ellers vil vi i år blot sejle langsomt op langs den tyrkiske vestkyst, formodentlig helt til Istanbul - og derefter i sommerens løb langsomt sydover igen, tilbage til Tyrkiets sydkyst. Nogenlunde plan for 2005 ser således ud:

Planen og gæstelisten kan ses her. Det burde være forholdsvist nemt for gæster at flyve til enten en af de græske øer nævnt ovenfor eller Istanbul - og langs Tyrkiets kyst er der udmærkede busforbindelser fra Istanbul over Izmir til Marmaris. Og tilsvarende gode færgeforbindelser mellem de græske øer.

Så vi glæder os til at se nogle af Jer igen her til sommer - og måske nogle "nye" ansigter også :-)

Langsigtet er planen som følger:

Planen er kun vejledende ...

Tiden her i vinterhavnen er gået forrygende stærkt - når vi har haft så godt og sjovt selskab af mange andre langturssejlere, med alle de aktiviteter der har været i og omkring havnen, fået arbejdet lidt på båden, set en lille smule af Tyrkiet - så har det somme tider føltes som om tiden simpelthen er fløjet af sted, den ene uge har snuppet den anden.

Og hvad har vi så lavet siden sidst - og hvordan har vi det egentlig?

Jaa - for at tage det sidste først: så er vi stadig (som regel da) i godt humør, gør det vi synes om og kan lide - og savner fortsat ikke særlig meget hverdagen i Danmark - men savner selvfølgelig stadig familie og venner - og vores kære søn ikke at forglemme! At bo på så begrænset plads som en båd nu en gang er, kan have sine sure sider - specielt når det er dårligt vejr udenfor så føles pladsen lidt begrænset her om bord på "Pinocchio" - men så er det jo et godt tidspunkt at snuppe en kop kaffe hos naboen ...

Keder os gør vi aldrig - der er altid noget at lave på båden, computeren, sammen med andre etc. Selvfølgelig er det "hverdag" hernede også - ikke hele tiden vi har fest og ballade - og det er rart med lidt afveksling indimellem - busture til Istanbul og Pamukkale, ture i og omkring Marmaris by, gåtur i bjergene her omkring havnen osv. - vi har dog savnet vores sædvanlige skiferie sammen med Hanne, Flemming og Steen (og Kasper ...) - men måske næste år? I år besluttede vi at "spare skiferien" - vi har anskaffet ny bærbar PC, kortbølgeradio, vindror, lidt specialfremstillede rustfri dele til båden - så der har været nok at bruge penge til.

Og Lars har lige været på en kort tur til Rhodos sammen med Svend i "Alma" - der er regler for hvor længe man må opholde sig her i Tyrkiet, hvilket er forskelligt for de forskellige nationaliteter - men som dansker eller svensker har man lov til 3 måneders ophold i Tyrkiet ad gangen, så skal man forlade landet og rejse ind igen. Nogle nationaliteter (Costa Rica bl.a.) gives kun 1 måneds opholdstilladelse. Så hele vinteren har der været en jævn strøm af langturssejlere, der tog færgen til Rhodos og retur - blot for at få et nyt stempel i passet.

Og Svend stod for tur til nyt visa - og da jeg godt ville lidt ud og sejle, komme lidt væk fra havnen og båden - ja så tog vi en tur sammen til Rhodos. Så onsdag morgen klokken 7 påmønstrede jeg "Alma" - og vi satte kursen sydover mod Rhodos. Dog måtte vi først lige overbevise de årvågne "marineros" om at vi skam havde betalt havnepenge og at alt var i orden ...

Vejrudsigten havde lovet nordlig vind - men som sædvanlig her på Middelhavet var den imod. Så det blev motor alle 26 sømil. Dvs. motoren voldte lidt vanskeligheder, idet den tog luft ind - så Svend tilbragte en stor del af sejladsen med at udlufte motor, indtil han fandt på at lade en udluftningsskrue kun være delvist strammet - så kunne han nøjes med at opsamle overskudsdiesel en gang imellem ...

Men en stille og fredelig tur til Rhodos - som vi anløb omkring ved 13-tiden. En ikke-færdiggjort marina tæt på Rhodos by - der skulle være et supermarked, så vi kunne få handlet lidt af de ovenfornævnte småting ind - vi havde en mindre ordreseddel med fra andre sejlere i Marmaris! Så efter 2 transport-gåture til "Lidl" kunne vi smide fortøjningerne igen og sejle til en anden lille ikke-færdiggjort havn - Svend skulle checke post på posthuset, så vi ville gerne lidt tættere på selve byen.

Vi fik dog lige klaret motoren - en brændstofslange var blevet klemt for kraftigt af et spændebånd og var blevet utæt (Svend: husk nu at skifte den anden slange fra 10 til 8 millimeter ...). Så lidt aftensmad, hygge i båden med en enkelt whisky - og så til køjs. Hvorefter det begyndte at blæse op - og desværre var havnen ikke særlig beskyttet for nordøstlige vinde, så klokken 2 om natten, da ingen af os alligevel kunne sove på grund af bådens vilde bevægelser  ved kajen - så besluttede vi at sejle tilbage til Tyrkiet.

Så som sagt så gjort - fredelig natsejlads (kryds) tilbage til Tyrkiet og Marmaris, som vi nåede omkring 9.30 om morgenen. Så det var en noget hurtig ekspedition ...

Derefter indcheckning igen - ny transitlog og nye stempler i passene - vi havde Annettes pas med os, så hun fik også lige et stempel. Masser af informationer man skal afgive ("Declare number of death persons aboard" ...) men der kontrolleres absolut intet på båden! Ikke engang om vi i det hele taget har en båd ...

Så nu kan vi blive i Tyrkiet de næste 3 måneder (eller rettere 90 dage - det er meget vigtigt - overskridelse koster bøde)  ...

Siden sidste opdatering den 24. januar, så har vi som nævnt tilbragt tiden med blandt andet en tur til Istanbul, en tur til et område nær byen Pamukkale og til en anden lille by som jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

Turen til Istanbul var på foranledning af Marmaris Yacht Marina som havde en stand på "Istanbul International Boatshow" - og de ville gerne se en masse sejlere på standen - for at promovere havnen. Så de gav indgangsbilletten til bådudstillingen, en middag for alle deltagende sejlere, billig bustransport - og var i det hele taget meget generøse og venlige.

Annette og jeg havde besluttet at tage natbussen til Istanbul i stedet for at køre med alle sejlerne om dagen. På den måde ville vi ankomme til Istanbul om formiddagen - i stedet for om aftenen som de andre - og tilsvarende på hjemturen, vi tog natbussen, de andre kørte om dagen. Og dermed fik vi 2 ekstra næsten hele dage i Istanbul blot for forskelsprisen på busturen (omkring 120 kroner).

Vi ankom til Istanbul ved 10-tiden om formiddagen, det tog lidt tid at finde hotellet - men omkring ved 12.30-tiden var vi da på plads - og kunne starte sightseeing i Istanbul. Startede med "Topkapi"-paladset, sultanernes palads - som også tidligere blev brugt som forvaltnings- og regeringscentrum. Kæmpestort, op til 5.000 personer beboede paladset. Flot udsigt over Bosporus-strædet og "Det Gyldne Horn". Paladset var imponerende - vi så bl.a. skatkammeret med  en række af sultanernes skatte, kæmpekøkkenet som producerede mad til de 5.000 beboere, beboelsesområdet, de utallige haver og terrasser med udsigt over vandet, "Den hellige kåbes rum" hvor bl.a. et skæghår og en tand fra profeten Muhammed var udstillet. Også Josefs turban var udstillet. I et hjørne i et lille aflukke sad en "præst" (Imam) og læste op fra koranen - går vi ud fra, vi forstod ikke en meter!

IM007209.JPG (218889 byte)IM007176.JPG (229893 byte)IM007200.JPG (239985 byte)IM007189.JPG (219478 byte)

Besøg i Tokapi Paladset med "underholdning" fra imamen fra koranen

Haremet sprang vi over - "det er jo ikke beboet alligevel" (og de ville have yderligere 60 kroner for adgangsbilletten) ...

Efter de flere timers rundtur i paladset var vi lige et smut i "Den Blå Moske" - endnu et storslået bygningsværk, som fortsat er i brug.

IM007222.JPG (184428 byte)IM007274.JPG (205091 byte)IM007235.JPG (233271 byte)IM007236.JPG (215922 byte)

Pragtfulde bygningsværker - Sophia Moskeen og Den blå Moske - man skal være ren før man går til bøn!

Så havde vi fået nok sightseeing for den dag - fik hvilet lidt på hotellet - som i øvrigt på det varmeste kan anbefales "Side Hotel" (www.sidehotel.com) - det er både pænt og rent, venligt personale og prisen var omkring 28 Euro pr. nat for 2 personer inklusiv morgenmad!

Og derefter ud til lidt aftensmad - vi fandt en restaurant i nærheden af hotellet, fik anbragt os og bestilt - og så kom der et tyrkisk selskab, som vist nok holdt fødselsdagsmiddag eller lignende, meget hyggeligt med musik og underholdning i restauranten.

I mange restauranter kan det være vanskeligt at få vin eller øl (eller også er det rasende dyrt) til maden - og ligeså her, så det var med cola og vand i stedet.

Om natten på hotellet kunne vi høre de andre sejlere fra marinaen ankomme - de havde haft busnedbrud, og havde måttet skifte bus undervejs.

Næste morgen - efter en udmærket morgenmad på hotellet - gik turen så i samlet flok ud til bådudstillingen og marinaens stand. Som var særdeles stor og flot - med fri bar og små petit-four hele dagen. Så ingen gik hverken sultne eller tørstige derfra den dag! Udover det var der et lille orkester, som sang og spillede det meste af dagen - sejlerne bidrog så med lidt "Shantisang" og almindelig fjollet optræden. Så jeg tror som at marinaen fik fuld valuta for pengene - der var vist ingen på bådudstillingen der var i tvivl om, at hos "Marmaris Yacht Marina" skete der lidt ekstra :-)

P1000345.JPG (2372129 byte)w046.jpg (248811 byte)

Istanbul Boatshow - marinaens stand

Selve bådudstillingen var der ikke meget ved - selv Bella Centret er større - vi brugte dog en del tid på at gå rundt og få små "gaver" fra de forskellige udstillere - afbrudt af besøg på marinaens stand for lige at "tanke lidt op" ...

Om aftenen var marinaen så vært ved en rigtig tyrkisk middag - masser af små tyrkiske retter, som vi fik forklaret dels hvad var og dels hvordan man spiste dem - vi fik sandelig også trykket en af marinaens ejere i hånden, hilst på hans familie - meget hyggeligt alt sammen.

2005_0215_083645AA.JPG (356029 byte)w053.jpg (224149 byte)

Marinaen var vært ved en traditionel tyrkisk middag

Næste morgen fik vi så "lov" at gå på sightseeing for os selv - et besøg i både den "Store Bazar" og "Den Egyptiske Bazar", vi fik set "Det sunkne Palads" (en vandcisterne, men kæmpestor) - og sandelig om ikke vi fandt et "Bauhaus" - som for mig at fuldt lige så godt som at se en række ruiner! Så vi fik indkøbt en sædvanlig række uundværlige ting til båden også ...

IM007210.JPG (264293 byte)IM007215.JPG (239405 byte)IM007218.JPG (261042 byte)

Det sunkne Palads

IM007230.JPG (207277 byte)IM007228.JPG (233699 byte)IM007233.JPG (215019 byte)

Den store Bazar og den Ægyptiske Bazar

IM007232.JPG (212916 byte)

...og et "pakæsel"

Og ellers fik vi gået lidt rundt i Istanbul, kørt med Metro og bus og nød at at se det pulserende liv i en stor storby igen (cirka 15-17 millioner indbyggere i Istanbul).

Om aftenen gik omkring 30 af sejlerne sammen ud for at spise til aften - på en lokal restaurant i nærheden fik indehaveren sig en givtig overraskelse, da alle 30 blev bænket og begyndt at bestille! Dyrt var det ikke at spise i Istanbul - omkring vel 75 kroner pr. person, inklusiv drikkevarer og flere retter mad, kaffe. Jeg ved ikke lige om vi også betalte for at ryge på vandpiben ...

IM007256.JPG (265849 byte)DSCF0015.JPG (146157 byte)IM007267.JPG (227866 byte)

En hyggelig aften på et lokalt spisested

Næste morgen startede de andre på den 13-14 timers bustur tilbage til Marmaris. Da vi først skulle med natbussen fik vi hægtet os på 4 franskmænd også fra marinaen (dog var 2 af dem kvinder ...), som heller ikke skulle med bussen. De skulle på sightseeing på egen hånd, dvs. marinaen havde hyret en 6-personers minibus med chauffør, som kvit og frit var til rådighed for os hele dagen ...

Så vi fik fundet kortet over Istanbul frem, pegede de seværdigheder ud vi ville se - og chaufføren bragte os derhen hvor vi nu ville! Dog startede vi med 3 seværdigheder, som var lukket enten for vinteren eller på grund af vedligeholdelse ...

IM007276.JPG (253564 byte)IM007280.JPG (195930 byte)IM007287.JPG (214981 byte)

På sight-seeing i Istanbul med 4 franskmænd

En hyggelig frokost sammen alle 6 - og om eftermiddagen fik vi så nok af sightseeing, og fandt ud til busterminalen, hvor vi fik købt busbillet tilbage til Marmaris (også billigt i øvrigt, omkring 160 kroner for de 13-14 timers bustur).

Inden fik vi dog live afkræftet en lille "myte" om uærligheden i Istanbul - vi glemte vores kamera i taxaen og Annette ringede til hotellet for at høre om de kunne kontakte taxaen. Og lidt senere fik vi så at vide at taxachaufføren havde afleveret kameraet på hotellet - hvor vi så kunne afhente det!

Busturen hjem til Marmaris behøver vi ikke gøre noget ud af ...

Men da vi kom tilbage var Trille da glad for at se os - Nicki fra "Kitsilano" havde passet hende imens vi var væk og John fra "hydrus" havde passet båden - så alt var på plads og i orden da vi kom hjem igen.

Udover turen til Istanbul, så har vi også været på sightseeing til Pamukkale - en tur arrangeret af en af sejlerne i nabohavnen "Netsel Marina". Så en hel busfuld sejlere blev transporteret til byen "Pamukkale", hvor der i nærheden bl.a. er en kæmpe gravplads fra romerrigets tid. Yderligere en række romerske ruiner, et romersk teater (som stadig benyttes) - og så "de hvide søer". Igennem mange år har grundvandet fra 60 grader varme kalk- og kulsyreholdige kilder aflejret kalk på et stort område - vi kunne gå med bare fødder i vandet, det lignede til forveksling et snedækket område.

EX000001.JPG (235701 byte)IM007106.JPG (336816 byte)IM007109.JPG (227944 byte)IM007133.JPG (214260 byte)

Sight-seeing i Pamukkale

Udflugten blev afsluttet med besøg på et "winery" (Pamukkale Wine) - hvor de letsindige som de var, gav os smagsprøver på den vin de producerede. I starten herskede ro og orden, alle ventede pænt på at få serveret et glas vin eller 2 - og måske oven i købet lægge mærke til hvilken vin man smagte - men efter kort tid begyndte folk selv at snuppe flaskerne og skænke op ... "hvad mon det her er for noget? Nååh rødvin, ja den er god ..." - så i løbet af en times tid fik vi vist tømt temmelig mange  flasker vin. Personalet tog det nu pænt - og vi købte da også en del vin efterfølgende!

IM007148.JPG (220103 byte)w031.jpg (260360 byte)

Vinsmagning i Pamukkale

Sidste del af hjemturen var folk meget stille ...

En anden bustur gik til byen Sirence, som skulle være en lille meget smuk og uspoleret by lidt inde i landet. Men da vi kom var der yderligere 2 andre turistbusser, det hele handlede om at sælge os et eller andet, priserne var pænt opskruede, byen var ikke særlig pæn, det regnede det meste af tiden, vi blev smidt ud af en vinhandel, som tilbød smagsprøver - han syntes vi spildte hans tid! Det gjorde vi nok også - vi havde ingen intentioner om at købe noget, kun prøvesmage ... det gjorde nu ikke så meget, det var vist tredie sted vi var inde for at få smagsprøver!

IM007317.JPG (197842 byte)IM007319.JPG (254664 byte)IM007325.JPG (261789 byte)IM007330.JPG (217881 byte)

Besøg i Sirence med vinsmagning - og hvad deraf følger.....

Så det var ikke den sjoveste udflugt vi har været på!

Udover udflugterne så har tiden gået på sædvanlig vis: mandag er der "Shanty-singing", tirsdag (som regel) holder vi "danskermiddag" på een af de 3 danske både, onsdag er der "quiz-aften", torsdag er det markedsdag, søndag "barbecue" (hvis vejret tillader det), indimellem spiller vi kort eller andet med de andre sejlere, "progressive dinner", middag hos os eller de andre, lidt arbejde på båden, lidt pc-arbejde for andre, hyggesnak osv.

På båden har vi nået lidt af det vi havde planlagt: pantryopdeling, solcelle- og ladedisplay er pænt hængt op, dørk på wc og i agterkahyt færdig, de sidste låger er lakerede, loftsplader og lister i hovedkahyt og på wc er (næsten) færdige, ekstra lys i hovedkahyt, kantlister i forkahyt, opdeling af køjebund i forkahyt, agterste fortøjningsklamper fastgjort, manuel lænsepumpe installeret etc.

Lidt af det vi ikke havde planlagt, men som pludselig trængte sig på: utæt vindue, utæt scepterfod, vand i dieseltanken, vandpumpeimpeller skiftet, udvidet sofaerne i hovedkahytten, lavet computer/radio-bord, internetproblemer i havnen, pc-problemer hos andre sejlere, masser af nye programmer installeret på pc'en osv.

IM007289.JPG (248395 byte)IM007299.JPG (257408 byte)IM007337.JPG (231922 byte)IM007307.JPG (257536 byte)

Før, under og efter "ombygning"

Og nu har vi indkøbt vindpilot, kortbølge-radio, nyt cockpitbordstativ, vendeblokke til genuaskøderne, et par af spillene skal byttes om - så der er også underholdning mens vi ligger på land - hvor vi lige er blevet placeret i dag (mandag den 21. marts)!

Så de næste 3 uger går med at få båden søklar igen - værktøjet bliver stille og roligt pakket bort, det bliver dejligt ikke at skulle tænke på den liste af ting vi synes vi bør lave her til vinter - den er da blevet væsentlig kortere, men ikke helt tom endnu. Og når værktøjet er pakket bort så bliver det kun de små ting vi gider lave - men der er vel også kun små ting tilbage efterhånden ...

Næste projekter bliver kortbølgeradioen - både til kommunikation med andre sejlere samt nok mere væsentligt: vejrudsigter (navtex og vejrfax). Så mere om dette spændende projekt når der er noget at rapportere ... ("nyt legetøj" kan jeg høre nogen råbe i baggrunden ...)!

Det bliver vist alt for denne gang - de næste 3 uger er vi på land og så skulle vi ellers være søklare igen.