15.06.2004 - Sidi Bou Said til Malta (220 sømil)

Vejrudsigten havde lovet sydøstlig vind, senere drejende nord. Overskyet, regn. Og vi skulle jo efterhånden til at komme til Malta - eller ihvertfald i den retning. Tunesien var lidt af en omvej i forhold til Grækenland. Så vi besluttede at sejle videre idag. Eddy og Christiane ville blive og måske sejle videre til Hammarmett om nogle dage. Vi blev inviteret til Andorra - hvor de bor - de har en udlejningslejlighed som vi kunne bo i gratis, blot det var uden for højsæsonen, hvor den er lejet ud. Så måske bliver næste skiferie i Andorra - hvem ved!

Vi får handlet det sidste i den lille bjergby, der ligger ovenfor havnen - tager en taxi tilbage med indkøbene, cirka 5 kilometer, pris lidt over 1 Dinar = 5 kroner og 25 øre ... så gider man ikke gå ret langt!

IM005932.JPG (195789 bytes)IM005935.JPG (274377 bytes)

Eddy og Christiane - Udsigt over Sidi Bou Said

Vi fik sagt pænt farvel, udklareret - og kunne kaste fortøjningerne klokken 14.15. Omkring 2 døgns sejlads til Malta.

Eftermiddagen og aftenen går med sejlads ud af Tunis-bugten, skiftende vind så motor, ikke motor, sejl ikke sejl. Ved 21-tiden runder vi Cap Bon og kan sætte direkte kurs på Malta - dog tæt forbi den lille italienske ø Pantelleria. Gråt og overskyet hele natten. Vind 4-5 m/sek, imod. Den rummer og tiltager lidt i løbet af natten så motoren kan holde pause og sejlene tage over. Ved 7-tiden om morgenen passerer vi Pantelleria. Fortsat overskyet og regn indimellem. Vejrudsigten har lovet vind fra Nord, styrke 3-4 - hvilket vil passe os fortrinligt. Og om halvandet døgns tid vind fra Nordvest styrke 6 - men så skulle vi gerne være på Malta.

IM005945.JPG (250355 bytes)

Tunisbugten

16.06.2004 - Sidi Bou Said til Malta (220 sømil)

Vinden fortsat fra nordøstlig retning, sejlene kan fortsat holdes oppe. Solen begynder at kunne skimtes mellem skyerne. Vi sejler for rebet genua, næsten bidevind. Vinden fortsat i sydøst, men begynder at dreje mere østpå. En del sø og ret urolig sejlads. Vejrudsigten lover fortsat nordlig vind og tiltagende nordvestlig. Klokken omkring 15.30 hvor vi er nået cirka 40 sømil fra Pantelleria (og 80 sømil til Malta) går vinden helt i øst (dvs. ret imod) og tiltager til 6-10 m/sek (4-5 beaufort). Søerne tiltager tilsvarende - og vi gider ikke ligge og krydse i det sure vejr, så vi vender om og sætter kursen mod Pantelleria. Lidt ærgerligt med de 40 sømil vi allerede havde tilbagelagt mod Malta, men sådan er sejlerlivet jo indimellem :-)

IM005952.JPG (187835 bytes)IM005961.JPG (269301 bytes)IM005962.JPG (208752 bytes)

Gråt, surt vejr - Indsejlingen til Pantelleria - "Pinocchio" i Pantelleria havn

Vinden er på denne kurs med os, så vi går jævnt hen 6-7 knob for genuaen alene. Og når Pantelleria ved midnatstid. Da vi når øen tiltager vinden til 20-25 m/sek, dog heldigvis fortsat fra øst. Har sikkert noget med vindens forløb omkring den bjergrige ø at gøre. I bælgravende mørke sniger vi os langs Pantellerias sydkyst, ekkoloddet på omkring 100 meters dybde, GPS og elektronisk søkort viser hvor vi er i forhold til kysten, 2-3 meter høje søer, 20-25 m/sek østenvind, op til 5 knob for riggen alene - langsomt får vi sneget os rundt om øen til havnen på den nordvestlige side af Pantelleria - som også hedder Pantelleria. Her er dog læ for vinden - havnen ligner ikke helt det vores pilotbog viser - men vi får på ekkoloddet og med langsom fart listet os rundt om alle spredte klipper og sten i vandet ind til havnebassinet, finder en tom plads ved en flydebro og får fast grund under fødderne igen. Fortsat regn, byger og tordenvejr - men læ for østenvinden er der dog. Så meget trætte men glade over at være kommet i havn, smider vi os på køjerne og får et par timer på øjet.

17.06.2004 - Pantelleria

Annette er oppe klokken 7 om morgenen for at skifte gæsteflaget - havde vi lige overset under nattens strabadser. Og vi sover et par timer mere. Ved 9-tiden vil vi op for lige at indklarere - i pilotbogen for Italien står, at det forventer tolderne. Undervejs "falder" vi over et dansk nationalflag, nemlig på "Maj", en Polaris Drabant med Bent og Jens ombord. Vi snakker lidt med Bent, som siger at der ikke er nogen af havnemyndighederne, der er særlig interesserede i lystsejlerpapirer - og desuden koster det ikke noget at ligge i havnen! Vi er noget forbløffede - men må nu for anden gang revidere vores opfattelse om at alle italienske havne er dyre og fulde af papirnussere - Teulada på Sardiniens sydkyst var ligeså afslappet (dog ikke gratis).

Istedet for besøg på havnekontoret får vi lige kigget på byen istedet. Det lidt vi ser på en times tid (incl. et supermarked ...) ser meget fredeligt ud, dansk provinsby-agtig.

Regnen og kulingen (nu fra nordvest som lovet) fortsætter hele dagen - så det er mest nede ombord det foregår. Almindelig regnvejrshygge - læse, sove, lave mad. Om aftenen melder trangen til lidt aktivitet sig dog, så iklædt komplet overlevelsesudstyr (næsten ...) - da det fortsat kuler og regner - finder vi et pizzeria. Hvor de til Lars store fornøjelse viser fodbold på storskærm - Frankrig-Kroatien, 2-2. Pizzaerne var gode, store og billige! Det samme var husets hvidvin - så nu ved vi hvor Danmarks næste kamp (mod Bulgarien) skal opleves :-)

18.06.2004 - Pantelleria

Om morgenen skinner solen sandelig, vinden er aftaget noget, men dønningerne er fortsat pænt store udenfor havnen. Så afsejling udsættes til i morgen - og så er der jo det med fodbolden ...

Aftaler med Jens og Bent at se fodbold om aftenen. De kigger over om eftermiddagen og vi får snakket lidt og byttet lidt bøger.

Om aftenen viser det sig at pizzeriaet først åbner klokken 19.00 - så vi går glip af første halvleg. Men skidt - Danmark vinder alligevel uden vores helhjertede medvirken :-) Da kampen mellem Italien og Sverige starter, fyldes pizzeriaet hurtigt op med italienere. Og stemningen er særdeles høj - indtil Sverige udligner! Men italienerne ser nu ikke ud til at grave sig ned i kulkælderen af den grund - så komplet fanatiske "tifosi" er de ikke!

Kaffen og whiskyen indtages efterfølgende på vores stamværtshus "Pinocchio" ...

19.06.2004 - Pantelleria til Malta (140 sømil)

Vinden er aftaget til "normale" forhold, så vi kommer afsted klokken 11.30. Lidt rodet vind og sø i starten langs Pantellerias nordkyst, men da vi kommer fri af østspidsen er vinden sydvest 6-8 m/sek. God agten for tværs, næsten halvvind - god fart 6-8.5 knob. Annette er desværre blevet forkølet og/eller fået halsbetændelse - så hun er meget lidt frisk. Men tager dog sine vagter som en rigtig søspejder :-) - Lars tager dog en 6-7 timers vagt om natten, så hun kan få sovet lidt ekstra. Og nej, han og Trille havde ikke hverken gruopvækkende oplevelser eller nærtgående trawlere denne gang, alt gik som smurt :-)

20.06.2004 - Pantelleria til Malta (140 sømil)

Gozo - en af øerne ved Malta - kan skimtes ved 8-tiden om morgenen. Og Valetta havn på Malta anløbes klokken cirka 14.00. 150 sømil ialt blev det til, lidt modstrøm undervejs

IM005996.JPG (324530 bytes)

Malta kan skimtes

Vi regner efterhånden med en gennemsnitsfart på omkring 5 knob på de lange stræk på Middelhavet - hvis farten kommer under cirka 3-3.5 knob for sejl så starter vi motoren som så giver lidt over 5 knob på små "dieselvenlige" omdrejninger. Og er farten over 7.5-8 knob konstant så kræver det lidt for megen "styring" af den der nu er på vagt, så bliver der rebet. Så det handler meget på de lange stræk om sikkerhed og komfort - hvis vi skal bruge for meget energi på at sidde og være agtpågivende for ikke at bomme i frisk vind, fordi vi har både storsejl og genua oppe - ja så bliver vi hurtigere trætte og  specielt på nattevagterne bliver risikoen for fejltagelser så øget. På den anden side bliver vi ved lange sejladser generelt trætte - og vil gerne have sejladsen overstået ved at sejle så hurtigt som muligt - og man ved jo aldrig hvor og hvornår det næste lavtryk dannes, om om det tilfældigvis rammer det sejladsområde man nu befinder sig i.

Men der er væsentlig forskel på at sejle komfortabelt og måske langsommere kontra at sejle optimalt og pine det sidste fart ud af båden - det sidste kræver også ofte indsats fra os begge samtidig, eksempelvis hvis vi sejler med spiler (genakker).

Det er en balancegang - som så meget andet. På lange stræk prioriterer vi som regel komforten højest- fordi det giver mindre træthed. Og det betyder mindre om vi så skal sejle i længere tid.

Ingen regel uden undtagelse - det er da sjovt at få båden til at surfe ned af søerne med 12 knobs fart, og spileren giver jo 1-2 knobs fart ekstra - og lidt ekstra underholdning på et langt stræk - sådan er der så meget ....

Tilbage til Malta - som er ret strikse hvad angår indførsel af husdyr - og tolderne ved ikke rigtig hvordan evt. nye regler, nu de er kommet i EU, skal fortolkes. Men for alle eventualiteters skyld bliver vi sendt ud og ankre op, således at båden (og katten især ...) ikke har kontakt med landjorden. Vi må dog gerne sejle ind i gummibåden - så det gør vi. Mange små spændende stræder med masser af små spændende forretninger - meget engelskpræget det hele. Og egentlig ret spændende at ligge for anker midt i noget der ligner en storby - selvom Malta kun har omkring 370.000 indbyggere og de fleste bor omkring Valetta (hovedstaden), så virker byen ret stor og omfangsrig af en eller anden grund.

IM006010.JPG (241288 bytes)

Valetta på Malta

 

21.06.2004 - Malta

Om formiddagen checker vi igen hos toldvæsenet m.h.t. katten, men de har ikke fundet ud af noget endnu. Så vi bliver liggende for anker - og sparer så de omkring 200 kroner det koster daglig at ligge ved en ponton :-) Katten må så lide under at have begrænset rørerum i en periode.

IM006011.JPG (356002 bytes)

Langs Maltas nordkyst

Vi får gået området omkring havnen tyndt - vil gerne finde reservedele til vores autopilot. Området er fuldt af små bådudstyrsbutikker - Lars vil besøge dem alle, Annette ved hvad den slags kommer til at koste - og vi tager til Valetta istedet ...

Området omkring havnen på Malta (havnen ved hovedstaden Valetta) er opdelt i mange små bydele/kvarterer: Sliema, Gzira, Ta'Xbiex, Valetta, Senglia m.fl. - alle bydelene støder op til hinanden - ganske som i København (Vesterbro, Nørrebro osv.). Vi ligger med båden i Gzira. Valetta er hovedstaden og dækker forsåvidt alle bydelene - men er også navnet på en separat bydel - bycentrum.

Vi satser på at gå til Valetta - men undervejs observerer vi en ældre dame, der er  punkteret med sin bil ud for os. Lars tilbyder (næsten uden bagtanker ...) at hjælpe hende med at skifte hjul - hun aner intet om hvordan og hvorledes og takker glad for hjælpen. 5 minutter efter er hjulet skiftet og vi har kørelejlighed til centrum :-)

IM006024.JPG (229989 bytes)IM006046.JPG (256166 bytes)

Maltas befolkning fik under WWII Skt. Georges korset - "Pinocchio" for anker

Valetta er lidt som Gibraltar, en klippeø, alt er bebygget i højden, små stejle og smalle gader (nogle af gaderne er så stejle at de er bygget med trapper). Og det hele oser af historie - Malta har trods sin lidenhed bidraget væsentligt til at Europa fortsat er Europa som vi kender det - og ikke en del af Tyrkiet eller under nazistisk herredømme.

Da tyrkerne i 16-tallet kontrollerede det meste af det østlige Middelhav, fordrev de bl.a. Johanitterordenen (korstogsriddere) fra Rhodos. Disse fik så mulighed for at slå sig ned på Malta. Tyrkerne havde planer om - udover det østlige Middelhav - at underlægge sig Sydeuropa også, men ville først indtage Malta - hvor Johanitterordenen nu rådede. I 1565 sendte tyrkerne 138 skibe og 38.000 mænd til Malta for at nedkæmpe de 600 riddere og 9000 soldater, der på det tidspunkt befandt sig på øen. Det lykkedes ikke for tyrkerne - og deres planer om at underlægge sig Sydeuropa brast dermed.

Under 2. verdenskrig var Malta medvirkende årsag til, at kampen om Nordafrika blev vundet af de allierede og ikke aksemagterne. Styrker placeret på Malta medvirkede i stor udstrækning til at 60% af alle forsyninger sendt fra Tyskland til Rommels armé i Afrika ikke nåede frem. Og bl.a. derfor tabte Rommel slaget ved El Alamein og dermed kampen om Nordafrika.

Nå - nok belæring for denne gang - vi må videre!

Vi får sightseet lidt - men konstaterer at en plan må lægges hvis vi ønsker at se blot lidt af Valetta. Så beslutter at dedikere en dag til besøg på forskellige af seværdighederne.

22.06.2004 - Malta

Vi ligger fortsat for anker - det passer os egentlig udmærket. Og Trille protesterer ikke. Vi udnævner dagen til arbejdsdag - får repareret forskelligt på storsejlet, får adskilt, renset og smurt genuaspil, lavet skabelon til navn på gummibåden, ryddet op m.v.

Fortsat sol og 29-31 grader. Trille bliver ved at smide pels - hun er nærmest ved at være iklædt ruskind istedet for pels - og hun er ved at lære hvor der er skygge og lidt luftning i løbet af dagen - og flytter sig tilsvarende. Numsen mod vinden, det giver åbenbart den bedste afkøling i pelsen. Og ellers rør hun sig ikke!

Vi prøver at få koordineret med John og Barbara (som vi kender fra Vila Real - vores vinterhavn) at kunne mødes på Malta - de har været her og er p.t. ude at sejle med nogle af deres venner, som har båden liggende på Malta. Har været på Sicilien men er nu på vej til Malta igen.

IM006054.JPG (230973 bytes)IM006064.JPG (245326 bytes)

Valetta ved aftenstide - arbejdsdag

23.06.2004 - Malta

Sightseeing - "Great Siege" (Den Store Belejring - tyrkernes forsøg, se ovenfor) og "Lascari War Room" (2. verdenskrig). Så var den dag stort set gået.

IM006068.JPG (235499 bytes)IM006074.JPG (238637 bytes)IM006075.JPG (226085 bytes)

IM006079.JPG (270430 bytes)IM006080.JPG (212978 bytes)IM006084.JPG (256161 bytes)

"The Grand Siege"

IM006103.JPG (209475 bytes)IM006107.JPG (223590 bytes)IM006111.JPG (246930 bytes)

"The Second Siege" (WWII) - Eisenhowers kontor ...

Om aftenen får katten poten i klemme i et af de små huller i lågerne (hvor der skal monteres lågelukkere når Tempo ellers får snøvlet sig sammen til at levere dem - bestilt i februar måned, fejlleveret 2 gange efterhånden ...) - hun panikker og da Lars vil hjælpe hende bider hun sig fast i hans tommelfinger. Hårdt! Blodet flyder, Katten og Lars jamrer sig - Lars mest, kattens pote skete der ikke noget med - men 8 nydelige huller i fingeren kan mærkes. Blot der ikke går blodforgiftning i den ... ja, ja - I har gættet det: det gjorde der ikke!

24.06.2004 - Malta

Det er blevet så varmt og solrigt efterhånden, så de længe savnede og planlagte solsejl skal igangsættes. Så vi fik kigget lidt på symaskiner i dag - havde et par prøver med at presenningstoffet og det kraftige sytråd - og så fik sælgerne ellers lov at demonstrere. Annette var ikke helt glad for resultatet hverken hos Singer eller Bernina.

IM006092.JPG (236437 bytes)IM006091.JPG (191166 bytes)

Sightseeing i Valletta

Ved frokosttid prøver vi at finde den motorbåd John og Barbara er gæster hos - "No Ice" med Brian og Liz. Da vi finder den er de desværre på bustur - men vi bliver inviteret ombord til en lille snak og en drink med Brian og Liz. Og får via mobiltelefon kontaktet John og Barbara og aftaler at møde ombord på "Pinocchio" senere på dagen. Brian og Liz er også forholdsvis nystartede som langturssejlere, motorbåden, en "Grand Banks 42" er kun et år gammel. Dejligt skib :-) De vil sejle lidt rundt i Middelhavet det næste års tid - men har lidt svært ved at komme rigtig langt, da der kun er støttesejl ombord - der skal bunkres noget diesel for at komme over Atlanten ....

Om aftenen lykkes det endelig at gense John og Barbara - det var sjovt at se dem igen, der blev opfrisket historier fra Portugal, udvekslet nyheder, sejlerhistorier og erfaringer osv. Desværre måtte vi bedrøve dem med nyheden om at en af vores fælles bekendte fra Portugal Rob (fra båden "Val") desværre lige var død efter et hjerteanfald - vi havde fået en mail fra Val, hans kone, et par dage forinden. John og Barbara blev lige så kede og chokerede som vi over den triste nyhed - sidst vi så Rob var han og Val i fuldt vigør, i fuld gang med at købe ejendom i Portugal. Så aftenen ender lidt sørgmodigt.

25.06.2004 - Malta

Vi planlægger at sejle til Sicilien i morgen, og bruger dagen på at få tanket vand og diesel, købt de sidste småting til båden og os selv, gjort søklar igen. Og selvfølgelig udklareret hos toldvæsen - uden problemer.

IM006100.JPG (206530 bytes)

"Grand Harbour" på Malta